sobota 30. června 2012

Znovunabytá svoboda

Systém Bloguje.cz dnešním dnem končí. Pro mne v pravý čas.

Nostalgicky sleduji přesuny jednotlivých kolegů bloggerů a seznávám, že jsem jedna z mála, kdo se přestěhoval bez obsahu původního blogu. Začínám znovu, bez článků, bez staré zátěže, na nové adrese, která na tu původní nijak neodkazuje. Je sice ještě brzy na hodnocení, ale mám dojem, že přesun v této podobě byl krok správným směrem.

Čtenářů ubylo, protože návštěvnost byla zčásti vázána na titulní stranu Bloguje.cz, která zmizí v propadlišti virtuálního světa a komunita s ní spojená rovněž. Tím zde také ustaly mnohé kontroverze v diskusích a mně se velmi ulevilo.
Vypadá to sice na první pohled méně zajímavě než dřív - a možná to pro někoho méně zajímavé opravdu je. Ale já jsem pookřála. 
Uvědomila jsem si, že jsem se nacházela ve vnitřní cenzuře; musela jsem pečlivě zvažovat, co a kdy uveřejním, protože reakce na mé články byly často prudké, ostré a vášnivě polemické a přitom byli všichni zvyklí na můj vstřícný přístup a pečlivé odpovědi. Ale tato autocenzura je pryč, omezení praskla jako obruče, které někdo přetne, a já jsem zase svobodná. Až teď vidím, kolik času a zejména energie vedení původního blogu stálo.
Nezdržuji se už vyčerpávajícími, obsáhlými debatami, uvolnil se mi čas na psaní článků a přemýšlení o nich. Nemusím se obávat, že ihned po publikaci článku, ještě než opravím překlepy, naskočí do diskuse tři polemické komentáře. Vrátila jsem se tak trochu do začátků blogování, kdy jsem psala blog utajeně a zkoumala možnosti tohoto formátu.
Můžu psát co a kdy mne napadne, neskládám nikomu účty z volby témat a přístupu k nim. Můžu si dopřát dříve nebývalé radůstky, můžu psát o kontroverzních tématech nebo o nich nepsat a přitom nevysvětlovat proč. Začínám se opatrně těšit, že dojde i na články, jejichž publikace dříve nepřicházela v úvahu, neboť komentátoři by mne rozcupovali. 

Píšu něco téměř denně a užívám si to. Témat mám v zásobě spoustu a každý den mne napadají další. Vesele ťukám do klávesnice a nestarám se, co tomu kdo řekne a kdo mi zase vynadá.
Vím, že diskuse byly pro řadu lidí, včetně mne, přínosné, přinášely novou inspiraci pro psaní, zaznívalo v nich mnoho zajímavých názorů. Ale v té podobě, v jaké probíhaly na starém blogu, se to už nedalo zvládat. Snad se nám poštěstí ještě si zde o nějakém zajímavém tématu virtuálně pohovořit. Ale nemusíme diskutovat vždy, o všem a za všech okolností.

Bloguje.cz skončilo a je to škoda. Byla to jedinečná komunita, jedinečné předivo virtuálních vztahů. Potkala jsem tam řadu vynikajících lidí, mnohé jsem se naučila a dozvěděla.
Ale pro mne přišel konec v pravou chvíli.
Bylo to hezké a bylo toho dost.

_____________________
Technické poznámky:
Záloha původního blogu je zprovozněna na adrese christabel.blogarchiv.cz; odkazy na články, které vedly na původní blog, jsou přesměrovány. Nefunguje ještě vše dokonale, ale v podstatné míře ano.
Přestěhovala jsem také razítko Národní knihovny, která se mnou hodlá nadále spolupracovat, což mne samozřejmě těší.


12 komentářů:

  1. Neboj, oni si tě diskutující časem najdou ;-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Loar, no to já se právě bojím a kontroverznější články sem hodlám nasázet co nejdřív, dokud je klid:)
      Ale vážně, mám předsevzetí, že do stavu, v jakém to bylo na Bloguje, to už nechci nechat dojít...

      Vymazat
  2. Najdou, to určitě. Alespoň ti kdo budou hledat. :-)
    Svoboda je důležitá. Já jsem si také začal znovu psát, však víš kde. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mikine, vím kde a je dobře, že přesun možná některé, kdo už nepsali, zase podnítil k psaní.
      Je jich víc takových;)

      Vymazat
  3. No já jsem neotvíral "bloguje.cz", ale upozornění na články bývalo na stránkách "Právě dnes".
    http://pravednes.cz/#!weblog
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane, aha, to je taková čtečka blogů, ne?
      Jsem si myslela, že je to nějaká služba od iDnes:)
      Nevím, jak to funguje, zkusila jsem tam někam něco zadat, ale asi špatně, tak nevím, zda se Vám tam blog bude zobrazovat nadále, spíš asi ne.
      Časem to zkusím nějak pořešit.

      Vymazat
  4. Tak teď nevím, jestli se spíš neomluvit, že jsem Christabel znovu vyčenichala... Ale slibuju, že žádné polemické komentáře přidávat nebudu, jen když se tu budu pořád smět něco dozvídat. Nikdy jsem to nenapsala (mám za to, že jsem Christabel neměla ani v odkazech na stánce), ale byla to jedna z mých nejoblíbenějších stránek - dobře napsané, inteligentní články, vždycky podložené a uvažující o věcech z různých úhlů. Tak tedy opožděně chválím mrtvý blog (ne proto, že o zesnulých jen dobře, ale škoda každé nevyřčené pochvaly) a těším se na nový.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Á jé, Manželka, známá to diskusní potížistka:))

      Manželko, moc děkuji za pochvalu! Opravdu mne potěšila.
      Vůbec jsem nevěděla, že blog čteš.

      Budu moc ráda, když budeš nejen číst, ale občas i něco napíšeš. On je polemický komentář a polemický komentář - a jenom ten druhý má potenciál jednoho uondat:)
      Ty první zde ovšem vítám, a vůbec, komentáře od doopravdických spisovatelů a spisovatelek můžu;) A nemusí být vždycky jenom pochvalné:)

      Vymazat
    2. Tak to jsem ráda, že potěšila :) . Ano, čtu, i když teď už nepravidelně (ale o to pečlivěji). Vlastně mám dojem, že vzhledem k obvyklé názorové shodě práv těch polemických komentářů moc nevyrobím, ale budu se tedy snažit přidávat i nějaké ty souhlasné, jako znamení, že čtu... :)
      Hodně úspěchů ve všem přeju!

      Vymazat
    3. Zase aby to nevypadalo jako povinnost čtenářů psát komentáře:)
      Rozhodně zde nebudeme cedit krev u dvousetkomentářových diskusí jako dříve;)

      A také přeju hodně štěstí a krásné prázdniny!

      Vymazat
  5. Je nás málo, ale já šla taky od nuly. Nechala jsem si jen dětský deníček pro případ, že bych musela někdy dokládat Hančin vývoj, ale jinak jsem nechala blog blogem, respektive blogování blogováním, protože na novém blogu se už budu věnovat prakticky výhradně spisovatelství:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Další doopravdická spisovatelka:)

      No vidíš, nějak jsem si myslela, že ses stěhovala taky s obsahem, zmátly mne možná poslední články, nebo nevím.
      Vím, že máš blog hlavně pro spisovatelství, ale stejně je mi líto, že klasické blogování věšíš na hřebík, ráda jsem nakoukla:)

      Vymazat