středa 5. září 2012

Ze školního řádu

Výňatek z obecných ustanovení školního řádu jedné místní základní školy.
Text se však používá s malými obměnami na mnoha školách v naší zemi.

Máme několik základních pravidel:
  • Vstoupil jsi  pozdrav.
  • Odcházíš  rozluč se.
  • Chceš-li  řekni prosím.
  • Dostaneš-li  řekni děkuji.
  • Používej i ostatní "kouzelná" slova, která k sobě lidi přibližují.
  • Nikoho nebij, nejsi slaboch, který si musí dokazovat svou sílu.
  • Nenič. Co posloužilo tobě, poslouží i druhým.
  • Netrap se. Zaklepej a vstup. Poděl se o všechny radosti i starosti.
  • Važ si sám sebe. Každý má svou cenu.
  • Chraň vše, co chceš, aby jiní respektovali.
  • Veškerá rozhodnutí týkající se tebe musí plně brát v úvahu tvůj nejlepší zájem.
  • Škola respektuje tvé právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženství a při tom respektuje roli rodičů jako průvodců.

Tak si říkám... možná by se nám s takovým školním řádem blogovalo a diskutovalo lépe.
Ale raději ne. Tohle je přece pro děti. My už jsme na to velcí.

36 komentářů:

  1. Co máš furt s těma školama?

    Možná by to mohlo být aplikováno i na učitelky:-( Alespoň některé by to potřebovaly tak třicetkrát denně nazpamět odříkat. Třeba třetí bod nebo ten poslední.

    OdpovědětVymazat
  2. Ech, zkusil jsem si představit, že to čtu jako dítě. Třeba takový předposlední bod je relativistická pitvornost, kterou si teď mohu vyložit na sto způsobů včetně satanistického a kdyby mi bylo šest let, byl bych z toho úplně tumpachový. Bod 5 je takový krásně eufemistický a naznačující, ale děti to potřebují stručně, jasně a výživně - to bych také nepobral bez výkladu dospělých. Bod 7 asi dobře zní, ale nedovedu si představit, že by mne to jako malého přesvědčilo k otevření se světu se svými soukromými trápeními - nehledě na to, že mi přijde jako vznosná fráze, která bude mít do reality daleko. Body 8 a 9 jsou na malé děcko hooodně abstraktní - co je to takový "respekt", jak se určuje "cena" člověka a co to vlastně znamená... Opět, v šesti letech bych polovinu toho nechápal a měl z toho v hlavě akorát kupu otazníků.
    A poslední bod je sice moc pěkný, ale přijde mi spíše jako "toleranční proklamace" mířená k rodičům.

    Takže se ptám - na koho že ta pravidla míří: na děcka, na rodiče nebo na návštěvníky, na které mají udělat dobrý dojem?
    Pracoval jsem pár let na jedné ZŠ jako správce sítě a podobné věci tam visely. Nikdo je nečetl, protože ti, na které to bylo oficiálně cíleno se o ně jednak nezajímali a druhak to bylo vysoko nad jejich perspektivu a hlavně nad silně zažité vzorce chování s vyjetými kolejemi zvícími Grand Canyonu.

    Ale jinak je to pěkné :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můj osmiletý synátor by při aplikaci pátého bodu použil kouzelné slůvko např. abraka dabra:-)

      Vymazat
  3. Hned první bod. Já ti mám dojem, že příchodem kantora děti ještě pořád povstanou a tím zdraví. V pořádku. Učitelovo "sedněte si" a může být proneseno mile nebo zamračeně, není u mě pozdrav.Schválně se jdu podívat na Ulici, co babička sleduje a občas i já při večeři a tam některý děj je ve škole. Jsem zvědav, zda mocná média propagují správné chování.

    OdpovědětVymazat
  4. Dostaneš-li facku, poděkuj.
    A nastav druhou tvář... :-i

    OdpovědětVymazat
  5. Mně na tom nesedí ten název "Školní řád", já bych to spíš nazval "Manifest".

    Hamilbar

    OdpovědětVymazat
  6. Není nad kriticky smýšlející komentátory, já to říkám pořád:-)

    Sejre,
    moje nejstarší právě zahájila školní docházku, tak to mám se školama:)
    A upřímně doufám, že tady ani jinde nebudu muset řešit, že by učitelé školní řád neznali!

    Covere,
    myslím, že to je taková směs, něco je určeno dětem (hlavně první čtyři body), něco rodičům a něco je zbožné přání, resp. popis ideálního stavu, kterého by mělo být někdy dosaženo.

    To je zajímavá otázka, kolik rodičů si to přečte. Já jsem si to tedy přečetla, už proto, že tuším někde podepisuji, že jsem s tím seznámená, a pak je tam taky spousta praktických pravidel pro provoz školy, tohle je jenom úvod.

    Buteo,
    to je pravda, za nás to tak bylo, děti zdravily tím, že při příchodu učitele stály, a učitel řekl "sedněte si". Ale snad už je to teď jiné...? Nějaký pozdrav snad zazní?
    Jestli jsi něco zjistil, tak jsem zvědavá, já to taky časem zjistím, ale až se vše trošku usadí.

    Teo,
    to je z jiného řádu!
    Teď přemýšlím, jestli se tím řídíš víc ty nebo já:)

    Hamilbare,
    :))
    že by Manifest českého školského pokrytectví?

    OdpovědětVymazat
  7. Mně to připomnělo Kodex samuraje, ani nevím proč ;-). Janika

    OdpovědětVymazat
  8. Mně to připomnělo "Všechno co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce":) Fulghum.

    OdpovědětVymazat
  9. Mně ten předposlední bod připomněl zákon o rodině a Úmluvu o právech dítěte.
    Takže myslím, že inspirační zdroje tohoto dokumentu bychom měli vystopované;)

    OdpovědětVymazat
  10. Ted předposlední bod bych potřebovala dovysvětlit jasněji a jednoznačněji, je to nějaké šroubované.
    Jsem ráda, že takové věci dnes existují a že jsou dokonce někde i naplňovány. Znám jednoho chlapce, zlobítko to je od mala, ale má vytříbený smysl pro spravedlnost. Měl domluveno s ředitelem, že když se mu něco nebude zdát, tak zaklepe na ředitelnu. Docela často to využíval (co vím, tak ve třetí třídě neměl nejmenší problém si s říďou promluvit jako muž s mužem :-)). Ovšem to samé měla i učitelka. Když byl problém, poslala kluka za ředitelem, on mu po chlapsku domluvil. Určitě nebyl jediný, který měl taková privilegia. To si myslím, že je fajn. Ředitel jako doopravdická autorita, která řeší konflikty, aniž by byl emočně vtažen do situace a učitelka se mezitím zklidní a odpočine si.

    Ono záleží na učitelích, jak to naplňují a zda to bude jen pokrytecká formulka někde visící nebo skutečnost. A hlavně by všichni pedagogové (ale nejen pedagogové) měli jít příkladem a pro děti se to stane samozřejmostí. Bohužel ani první docela jasná pravidla nejsou běžně dospělými naplňována, zejména vůči dětem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nepísla bys prosím, jestli je ta škola klasická, nebo třeba motessori? díky, Sedmi

      Vymazat
    2. Lenko,
      ano, tohle skutečně závisí na učitelích. Dobří učitelé, kteří děti respektují, to v podstatě nepotřebují, a těm špatným to asi moc nepomůže:(
      "Zájem dítěte", to je mantra všech řízení, která se dítěte týkají. Jenom je někdy dost obtížné zjistit, co to vlastně je...
      Pro zajímavost, Úmluva o právech dítěte:
      http://www.stopdetskepraci.cz/download/pdf/documents_2.pdf

      Sedmi,
      ne, Montessori to není, ani nevím, že by taková škola v okolí byla.
      Tohle je klasická škola, dost tradiční. Stále má známkové hodnocení, ne slovní, učí staré písmo, nikoliv Comenia Script, a vedení zastává názor, že děti, aby něco uměly, se musí opravdu učit:) Tedy to odpovídá mým představám o vzdělávání:)
      Ale ten školní řád je patrně nějaký převzatý vzor, myslím že jej používá hodně škol, asi to mezi nimi koluje nebo je to z nějakého metodického pokynu, to netuším...

      Vymazat
    3. Sedmi,
      ještě pro zajímavost:
      http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/martin-machacek.php?itemid=17395
      Náhodou jsem na to kápla na Aktuálně, pan Macháček občas komentoval na starém blogu, mj. píše učebnice.

      Vymazat
    4. Christabel, já myslím, že pro ty horší učitele to smysl má, vytváří to takovéto morální povědomí, co je obecně vnímáno jako dobré a žádoucí, a každý žáček má pak možnost říct: "Pančitelko, ale tady se píše, že máme dělat tohle a vy to neděláte ..." a "Pane řediteli, proč učitel(ka) nemusí používat "kouzelná slovíčka", když my musíme?" Dnes se mnohé děti už umí brát za své a tak špatný učitel má dnes mnohem horší pozici ten svůj nerespekt uplatňovat, než když se upřednostňovalo ono oblíbené "drž pusu a krok". Není to zdaleka ideální, ale je to lepší. Řekla bych, že větším problémem jsou však nyní děti na druhém stupni, které dokážou i učitele fyzicky napadnout, terorizovat ho - to je horší mnohem více než dřív.

      Vymazat
    5. Lenko,
      tohle je součást širšího problému, jak vlastně má vypadat české školství.
      Právě dnes jsem na serveru, kde se scházejí maminky, četla diskusi na toto téma. Naprosto souhlasím, že dřívější přístup k dětem ve škole nebyl správný. Na druhou stranu, dnešní moderní přístupy ve stylu "hlavně aby se děti moc nenadřely", to také není to pravé ořechové.
      Asi by bylo potřeba najít nějaký rozumný kompromis.
      Nelíbí se mi, že se přehnaně zdůrazňují práva žáků, na učitele za každý přešlap vystartují rodiče - a co potom mají dělat učitelé, když si žáci třeba na tom druhém stupni, jak zmiňuješ, dělají co chtějí a rodiče ještě stojí za nimi a podporují je v pohrdání učiteli?
      Ale zase ti učitelé také nejsou vždy kvalitní... je to opravdu složitý problém. Dost možná se k němu zde ještě dostanu, i když naší vybrané škole důvěřuju, že to nějak půjde:)

      Vymazat
  11. Školákům, ani záškolákům nemůže škodit, když o takový text občas někde zavadí, možná by neměl viset jen ve školách, ale i na úřadech, v ordinacích, na zastávkách MHD, místo reklam v Metru / samozřejmě bez toho posledního bodu/. I kdyby člověku aspoň jeden bod zůstal v podvědomí, bylo by to fajn :o)

    Mod.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mod, poslední bod bychom jenom mírně poupravili a taky ho tam můžeme vrazit!:)

      Vymazat
  12. Chris, přeji Tvému dítku hezký rok se školou (myšleno v dobrém neb mé děti školu milovaly od prvních dnů. Nám škola přinesla do života řád, neboť jsme osoby nezorganizované a máme problém udržet režim. Ale jsme odpovědní a nějak se nám podařilo a daří dítka do institucí dopravit do osmé.)

    Ani na jedné škole, kam mé děti chodí, nemají takový hezký školní řád. Jeden má snad 41 stran. Četla jen výňatek a nic mi z toho v paměti neutkvělo.

    Tvůj řád mi přijde vcelku srozumitelný. Pochopení je spíše pocitové než rozumové. Jen jsem si říkala, kdo vlastně pozná, co je nejlepší zájem dítěte:-))

    Leslie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leslie,
      děkuji:)
      Podle Google jsem nabyla dojmu, že to je nějaký často používaný vzor školního řádu. Jinak ten náš má celkem sedm stránek a připadá mi dost podrobný.
      K tomu ale asi existují ještě nějaká vlastní pravidla pro družinu a jídelnu, která nejsou součástí tohoto šk. řádu.

      Nejlepší zájem dítěte - jak píšu výš, to je oříšek:) Dost záleží na tom, kdo ho posuzuje...

      Vymazat
  13. to Mod: ad "možná by neměl viset jen ve školách, ale i na úřadech, v ordinacích, na zastávkách MHD, místo reklam v Metru "

    - To není špatný nápad, někde vyvěšovat něco jiného než reklamy. Já bych tam třeba použila citáty mistra Komenského např. zde

    http://www.citaty-slavnych.cz/autor/Jan_Amos_Komensk%C3%BD

    co slovo, to perla

    Si umím představit třeba nad hospodou:
    "Nejspíš vopilej pravdu poví"

    V metru: "Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest."

    Nad optikou: "Čeho oči nevidí, toho srdce neželí."

    Nad Akademií věd: "Existují věci nepoznané, ale neexistují věci nepoznatelné."

    Na úřadě vlády všude, i na WC: "Umění vládnout se zakládá na moudrosti, nikoli na síle, na opatrnosti, nikoli na úskoku."

    Kdekoli: "Šťastný je člověk, kterého varuje cizí chyba."

    Na sešity: "Škola je dílna lidskosti, kdež lidé mladí a suroví bývají ku přijetí plných pravých obrysů vzdělávání, aby nezůstali pařezy, nýbrž stali se živými obrazy Boha, tvory Tvůrci nejpodobnějšími."

    V bance, v zasedacích síní akciových společností a v autosalonech Ferrari: "Boháči bez moudrosti co jsou jiného než vepři v blátě ležící?"

    :-))

    Jo, jo, až budeme chtít zlepšit svět, stačí, když se vrátíme k myšlenkám Komenského.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko,
      díky za odkaz:)
      Jak je vidět, citáty J.A.K. by se uplatnily skutečně široce.

      Já mám ráda "V práci a vědění je naše spasení.", to mi napsala kdysi jedna paní učitelka do památníku a to mne oslovuje dost. Ale v tom přehledu citátů to nevidím, ale dívala jsem se do toho jenom zběžně, možná to tam je.

      Vymazat
    2. Taky mě ovlivnila jedna věta v památníčku. Od učitele, kterého jsem hluboce milovala :-) ve svých třinácti (ostatně jako všechny dívky ve škole). Bylo tam: "Mysli a jednej vždy tak, abys nikdy neztratila úctu sama před sebou." To bylo a je dobrý. Snažím se to dodržet, protože bych pak se sebou nevydržela, já se znám. :-)

      Vymazat
  14. ještě Komenský: Omlouvám se, ale nějak jsem se do něj začetla a tento citát (starý několik staletí) mluví k témuž tématu, o jakém jsme se bavili v článku Šmírák na Marsu:

    "Není dobré zoufat si nad pokrokem."

    - a když to říkal Komenský, něco na tom bude. :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Lenko:o)))

    a třeba na bankách by mohl viset nápis " Chudoba cti netratí!"
    ;o)

    Mod.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a nebo nad vraty věznice: "Kdo chce kam, pomozme mu tam." žejo? :-)

      Vymazat
  16. Na hřbitovech a krematoriích " Koho Pánbůh miluje, toho s křížem navštěvuje!" , to znám teda ze Saturnina:o))

    Mod.

    OdpovědětVymazat
  17. V kanceláři mého muže visel nějaký citít od Komenského, ohledně manželství, že by nad uzavřením manželství měli mít dohled též "moudří fyzikové" (Komenský asi myslel lékaře, kvůli věkově nerovným sňatkům a sňatkům s příbuznými). Ovšem chápu, že ten citát musel mého muže, s doktorátem z fyziky, pobavit:-D

    OdpovědětVymazat
  18. Já mám teda v kanclu Masaryka a jeho "nebát se a nekrást", což by eventuelně mohlo stačit, kdyby se člověk trochu zamyslel, co všechno je v těch slovech obsaženo. A vedle na stěně, kde by mohly být diplomy nebo tak něco, jsem pověsila pouze osvědčení o tom, že jsem kvalifikovaný ochutnávač whisky. Což je milé v tom, že asi dva roky po obdržení certifikátu jsem se stala totálním abstinentem a již jím jsem asi 13 let. Nicméně je správné, aby lidi věděli, s kým mají vlastně tu čest, si myslím. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pod tím Certifikátem by mělo být napsáno
      " Káže víno a pije vodu!"

      Mod.:o)

      Vymazat
    2. No, mělo by tam být "Káže whisky, pije čaj!", ale k tomu se přišedším vždycky ve vhodné chvíli přiznám, aby mi to štymovalo zase s tím portrétem vedle. :-)

      Vymazat
  19. Komenský by se asi divil, kde všude se jeho citáty uplatní:)
    A nejen on:)

    OdpovědětVymazat
  20. Když ještě chodil náš nejstarší do základní školy (to je ale opravdu hodně dávno), samozřejmě si jako jiné inteligentní děti pod lavicí četl.
    Učitelka mu zabavila jednu krásnou (a drahou) knihu o vesmíru a napsala, že si pro ni mají přijít rodiče.
    Tak jsem tam šel, odvedl ji ke školnímu řádu, ve kterém bylo napsáno, že škola respektuje soukromé vlastnictví dětí, a řekl jí, že kniha není moje, ale synova, neboť ji dostal darem, a tedy že ji má vracet jemu a ne mně. Když začala popuzeně cosi namítat, pohrozil jsem jí, že jestli se to (zabavení věci) bude ještě někdy opakovat, že ji udám na přestupkovou komisi za přestupek proti majetku, protože na trestný čin to vzhledem k ceně knihy zatím není.
    Tak takový potížista já jsem.
    Syn pak nosil do školy i vystřelovací nůž a jiné nepřístojnosti, neboť quod licet Jovi, non licet bovi.
    Když pak odešel do primy, oddechly si ty učitelky určitě. Syn ale více, neboť se tam příšerně nudil.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      vůbec nevím, zda se takové zabavování věcí ještě praktikuje. Tipla bych, že ne, právě proto, že učitelky nemají co brát věci, které patří dětem, zejména když nejde o věci, které je zakázáno do školy nosit.
      Ovšem vystřelovací nůž, tak u toho bych asi byla pro zabavení. Sama bych jako rodič taky nebyla ráda, kdyby spolužáci mých dětí nosili vystřelovací nože a podobné hračky do školy.

      Vymazat
    2. Správný muž má vždy nůž.
      Jako matka synů byste to měla vědět, protože to musíte akceptovat. Chcete-li z nich mít pořádné muže, nemůžete je vychovávat jako holčičky.

      Naši kluci dostali své první nože dřív, než začali chodit do školy. Mj. také proto, aby se s nimi naučili zacházet dřív, než budou mít sílu k tomu, aby se pořezali vážněji.
      Malý kluk - malý nůž - malá síla - malé zranění a ztráta krve nepatrná.

      K zabavování věcí učitelky ve školách stále inklinují. Zejména tam, kde jsou pedagogické sbory totálně feminisované. Dokud nenarazí na znalého a odhodlaného rodiče.
      Učitelky je nutno stále vychovávat k tomu, aby pochopily, že jejich problémy s kázní při výuce (normálních, vzdělatelných) dětí pramení z jejich vlastní neschopnosti upoutat pozornost a získat si respekt svými vědomostmi a hodnotou své osobnosti.
      No, však ještě poznáte...
      Milan

      Vymazat
    3. Ale to já vím, že každý správný muž má u sebe nůž (mimochodem, také nosím u sebe nůž, a to takový, že je mi u vstupu do soudních budov ochrankou zabavován a při odchodu vydán... nechápu, takový nožíček;))

      Jenom si nemyslím, že by ten nůž musel být nutně vystřelovací a nosit se do školy, když to školní řád zakazuje (ještě se do něj mrknu, co tam o takových věcech píšou).

      Na střety s českým školstvím se opravdu netěším, školu jsem vybrala konzervativní a takovou, s níž mám osobní zkušenost, doufám, že nebudu (nebudu muset) být za rodiče-potížistu.

      Vymazat