pondělí 9. prosince 2013

Umřel Mandela, vole

Glosa k nejnovější mediální ostudě české vlády

Premiér Jiří Rusnok si nedal pozor na mikrofony, a proto se jeho soukromý rozhovor s vládními kolegy stal rozhovorem veřejným.

Trapas to samozřejmě je, ale nad obsahem dialogu pánů Rusnoka, Picka a Fischera bych se přesto nepohoršovala.

Nelson Mandela byl skutečně respektovanou osobností, jeho pohřeb bude odpovídat významu tohoto státníka. Chápu ale, že se premiérovi na cestu přes půl zeměkoule příliš nechce. Nemyslím, že by to mělo co společného s úctou k zemřelému. Z rozhovoru čiší, že účast na pohřbu bude pro premiéra jen další, zatěžující povinností, služební cestou, s níž nepočítal a která mu naruší pracovní program.

Bezděky jsem si v této souvislosti vzpomněla na provoz naší kanceláře a leckterý "zabitý den", tj. služební cestu do Prahy. Takové služební cesty míváme na programu docela často: v Praze je odvolací soud, různá jednání absolvujeme i na soudech obvodních, v Praze sídlí někteří naši klienti, k nimž je třeba občas dojet, protože ne vše lze vyřídit mailem. Do Prahy to nemáme nijak zvlášť daleko, ale záludnosti dopravy stejně přinášejí nutnost počítat s časovou rezervou, takže ve výsledku představuje pro mne a mé kolegy i krátké jednání v Praze zmaření velké části pracovního dne. Taková cesta straší v diáři většinou jako černá díra; zhusta zkoušíme tuto povinnost přehodit na někoho, kdo "tam stejně jede", s nadějí v hlase se ptáme, zda tam někdo z blízkých kolegů nemá v daný den také jednání, takže by tu naši maličkost vyřídil zároveň, a doufáme, že se třeba na poslední chvíli omluví důležitý svědek a jednání bude odročeno.
Komu by se chtělo na služební cestu, zejména před Vánocemi, že?
Takže pana premiéra v tomto ohledu docela chápu.
Média z toho dělají zbytečný humbuk; vždyť kdo ví, třeba se Baracku Obamovi na pietní akt do vzdálené země také nechce, jenom není tak neopatrný, aby to vykládal do zapojeného mikrofonu ve Sněmovně reprezentantů.

Jinak z rozhovoru vyplývá, že předseda vlády si je vědom nákladnosti případné cesty vládním speciálem, proto chvályhodně uvažuje o využití běžné letecké linky, stejně tak jsou zřejmé i určité ohledy na prezidentovo zdraví, které mu patrně nedovolí náročnou cestu absolvovat, byť provázené úvahou, že po rekonvalescenci z úrazu by prezident setkání s jinými státníky třeba uvítal.

Co mne ale pohoršuje dost, je oslovení, kterými se páni ministři titulují.
"Vole" je, pravda, běžným oslovením mezi populací, přičemž v jeho užívání pánům zdatně sekundují i některé slečny, ale přece jenom si myslím, že vzdělaní lidé, nota bene vykonávající funkce ministrů, by mohli v rozhovoru s kolegy volit vhodnější titulaturu.
Nejsem zastáncem teorie, že vyžadovat zdvořilé vystupování je navýsost pokrytecké, protože je přece jedno, jak kdo mluví, důležité je, jaký kdo je.
Já si naopak myslím, že není ani trochu jedno, jak kdo mluví, nýbrž to hodně vypovídá o tom, jaký je.

Přemýšlím, jestli takové oslovení vůči vládním kolegům užíval třeba Václav Klaus? Také říkal svým ministrům "vole"? Obrátil se třeba na svého ministra financí s větou "Koho to zase ten Havel chce jmenovat do ČNB, to mne podrž, vole"?
Určitě jej ovšem používal Mirek Topolánek, který pro vulgární výraz nešel nikdy daleko; problém s takovým oslovením jistě nemá ani Miroslav Kalousek a řada dalších politiků.
A nová nastupující garnitura, například pan Babiš, na tom nejspíš není o moc lépe, což je mimochodem symptomem toho, že to s tím "novým stylem vládnutí" možná nebude tak žhavé, jak by nám nově zvolení politici chtěli namluvit. Patrně se dočkáme stejných nemocí mocných, jaké už známe z uplynulých čtyřiadvaceti let.

Takže vlastně o nic nejde.
Rusnokovi se nechce na pohřeb, vole.

27 komentářů:

  1. Mě to vlastně ani nepřekvapuje, jak spolu mluví a jak se oslovují. Vždyť jsme je tam volili; a je většina populace snad jiná?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, většina populace neshledává na nějakém tom "vole" nic špatného.
      Takže mne to sice také nepřekvapuje, ale dobře to určitě není:(

      Vymazat
    2. Dobře to určitě není, vo tom žádná:-) Ale něco to o nich vypovídá a hlavně to něco vypovídá o nás - protože tihle kluci, co spolu mluví, jsou naším obrazem:-(A pár jedinců, co nikdy neřekli "vole", na tom nic nezmění.

      Vymazat
    3. Já jsem jiný a celá moje rodina je jiná a rodiny mých rodičů byly jiné. My takto nemluvíme.
      Lidí, kteří takto mluví, si nemohu vážit a nemohu je respektovat, byť by byli služebně výše postavení.
      Člověk se slovníkem pomocníka pomocného dělníka patří k nádvorní četě, nikoli do vlády.
      Milan

      Vymazat
    4. Na druhou stranu mne to přimělo k zamyšlení nad tím, jak mluvím sama.
      Tak "vole" neříkám, to ne, ale uvědomuji si v poslední době více, že hovořím místním nářečím, které není nijak zvlášť libozvučné, a do této nářeční mluvy občas spadnu i při nějaké oficiální příležitosti, například u soudu. Což mi vadí, zapomínám se. Nemluvě o tom, že tak mluvím s dětmi.

      Vymazat
  2. V Americe na tom nejsou o moc líp:)

    Nedávno odvolali Torontského starostu, prý kvůli tomu, že si zakouřil crack. Mno, já bych to spíš viděla na obvinění ze sexual harassment, ale co ho naprosto mediálně dorazilo, byla jeho odpověď na zapnutou kameru:

    "Neudělal jsem to. Jsou to lži. Prohlásila o mně, že jsem jí nabídl, že ji vylížu - to je blbost. Jsem šťastně ženatý, mám víc než dost co lízat doma."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aféra se starostou mi neunikla, ale tento výrok ano.
      Jsem zvědavá, jak dopadne pan starosta v příštích volbách.

      Vymazat
  3. Z toho, že by byli politici národní elita, jsem vystřízlivěla už dávno. Navíc lid si přeje, aby tam nahoře usedli jim podobní, viz Jeho Nízkost Ovar I. Mě to mrzí a stydím se za to, ale nedivím se tomu.

    Spíš mně vadí, a velice, jak jde ČT kvalitativně dolů. Skandálek je to výživný, ale pustit ho ven etické nebylo.

    M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mikeilo,
      ale četla jsem vyjádření ČT, že tentokrát za to televize nemůže, protože přebírá to, co jde z mikrofonů ze sněmovny, a nijak do toho nezasahuje ani to neupravuje. Podle toho vyjádření to vypadá, že novináři jsou tentokrát z obliga:
      http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/press/tiskove-zpravy/?id=6866&strana-2=1&category=2

      Vymazat
    2. Novináři nejsou z obliga, protože to s nadšením rozpitvávali a posílali překlady ještě i do ciziny.
      Milan

      Vymazat
    3. Rozvedla to Mikeila:
      http://www.evropanka.blogspot.cz/2013/12/diagnoza-ct.html

      Vymazat
  4. "Prave proto, ze priznaval, ze neni dokonaly, jsme ho tolik milovali", rekl prave B.Obama o N. Mandelovi.
    U zminovanych politiku (Rusnok&co) bohuzel nejde o stejnou "nedokonalost".
    Co jsme si zvolili, to mame. ale opravdu si to i zaslouzime ?
    Trapné ! A trapnost je velmi neprijemny pocit.
    Ti panové mohou klidne zustat doma, jejich pripadné absence si v plném devadesatitisicovém stadionu sotva kdo vsimne a urcite tam nikomu chybet nebudou.
    MaB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, je to trapas.
      Nejhorší je, že ani účastí ani neúčastí na tom pohřbu se to už nenapraví, prostě stalo se a je to venku.

      Úplně OT:
      MaB,
      možná Ti unikla tato aférka, o které píše Mikeila:
      http://www.evropanka.blogspot.cz/2013/12/o-jedne-skole-jejim-neprilis-chytrem.html

      Vymazat
    2. Chris, dekuji za odkaz. Tak to by mi bylo opravdu uniklo.
      A ani se mi nechce verit, ze je to mozné. Ten zak urcite nebyl z Nymburka, coz ho neomlouva. Studenti z Nym (= vyslovnost Nîmes.) by ho zahanbili, tady se na gymnaziu Alphonse Daudeta Hrabal vyucuje.
      Branit tomu, aby skola nesla jméno jednoho z mala nasich svetovych autoru, je skutecne nebetycna hloupost.
      Myslim, ze sam Bohumil Hrabal by proti ze zasady nebyl, ovsem jak rikal :
      "Ja zadnou pametni desku nechci, ale kdyz, tak jen ve vysce, kam curaji psi". :)
      MaB

      Vymazat
    3. Být v té funkci, také bych odmítl na ten pohřeb jet (a nevyslal bych tam ani ministra zahraničí), ale nemluvil bych o tom tak hloupě a primitivně s odpudivým slovníkem.
      Milan

      Vymazat
  5. Líbí se mi poslední Milanova věta.Jsa z učitelské rodiny, navíc slovenské, toto slovo nemáme, ale zas tolik mě nevytáčí jako třeba drzé lhaní celému národu do očí nejvyššími představiteli státu.
    Rusnok nahlas do světa sdělil, co si potichu myslela řada světových představitelů.
    Víc mě vadí ČT rozsahem věnovaným jeho úmrtí. Já osobně o něm a jeho manželkách nemám moc dobré povědomí. Kdyby seděl místo 23 let v JAR 3 roky v Jáchymově jako naší političtí, tak by se nedožil 95 let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejhorsi je, ze ti, co "drze lzou celému narodu do oci" a vyjadruji se nedustojne funkce, kterou zastavaji, jsou titiz.
      Vadi mi, ze mne takovi lidé reprezentuji.

      N.Mandela nesedel 23 let, ale 27 (puvodne dozivoti).
      Kdyz ma nekdo ideal, pro ktery je pripraven zemrit, neni prekvapivé, ze mu dava i silu pro nej (dlouho) zit. :)
      Jestli si nekdo ze soucasnych politiku poctu zaslouzi, je to prave on.
      MaB

      Vymazat
    2. Ad Mandela a pocty: to by bylo na hodně dlouhou diskusi, pro kterou třeba já nemám dostatek informací a přehledu.
      Zaregistrovala jsem v souvislosti s jeho úmrtím různé odsuzující hlasy vůči jeho osobě, názorům a působení... no, za tak dlouhý život toho měl na kontě dost a určitě nebylo vše skvělé, ale nevím, zda na něj pohlížet tak přísně, s ohledem na okolnosti doby a region, kde žil. Činnost jeho manželky byla podle všeho dost neblahá, ale zase je otázka, co z toho mu přičítat k tíži.
      Já jsem se hodnocení jeho osoby raději vyhnula, protože o tom opravdu vím příliš málo, nedokážu to posoudit.

      Vymazat
    3. Třeba tento článek, na který jsem našla odkaz dnes, ale je už z léta:

      http://neviditelnypes.lidovky.cz/svet-co-nesmime-vedet-o-nelsonu-mandelovi-f19-/p_zahranici.aspx?c=A130718_205305_p_zahranici_wag

      Ale ten mu přičítá i věci, za které podle mne M. nemohl.

      Na druhou stranu dnes také v diskusi o něm zazněl výrok, že "důležité je zejména to, co dělal poté, co se dostal k moci" - s akcentem na to, že se nemstil a dokázal odpustit.
      Já to ale opravdu neumím posoudit.

      Vymazat
    4. A jak to bylo nakonec doopravdy?
      Stručné a zdařilé shrnutí je zde:
      http://frantisekmatejka.blog.idnes.cz/c/387275/Fraska-za-Mandelu-probehla-Ukol-splnen-kult-osobnosti-vyroben.html
      Milan

      Vymazat
    5. Milane,
      to jsem četla, pan Matějka píše k většině problémů výstižně.

      Řekla bych, že na jednu stranu je pochopitelné, že pietní akt není vhodné místo k prezentování vzájemných nevraživostí a námitek mezi světovými státníky nebo zdůrazňování toho méně chvályhodného ze života zemřelého, ale s určitým odstupem by se nemělo zapomínat na různé kontroverze s ním spojené.
      Významná osobnost to určitě je a nic na tom nezmění, když se kromě pozitiv připomenou i ta negativa.

      Vymazat
    6. Kriticky odstup je nutny vzdycky.
      O kontroverzich a vlastnich "negativech" pise s prekvapivou uprimnosti nejlépe sam N.Mandela ve své autobiografii Dlouha cesta ke svobode.
      "Nejsem svaty", to rikal casto. A my ze zkusenosti vime, ze chyby se hledaji a tudiz i najdou na kazdém. Gandhi, papez Benedikt XVI. a dokonce i Jezis, jsou toho dukazem.
      Kilometrové fronty Jihoafricanu, kteri mu chteji vzdat posledni poctu a dik, jsou vymluvné.
      A jeho kapacita odpoustet je obdivuhodna.
      MaB

      Vymazat
  6. Já bych to osobně nebral až tolik vážně. Byla to běžná chlapská interní komunikace, hoši si jenom tak nějak neuvědomili, že sedí ve sněmovně a díky dnešní technice mohou být slyšet. Což byla samozřejmě chyba.
    Nic tak hrozného ale v rozhovoru nepadlo, i o prezidentovi hovořili celkem rezervovaně.
    Pokud by jinak pořádně „vládli“, tak tohle je to poslední, co bych premiérovi vyčítal.
    Jinak slovo „vole“ je moderní slovní vycpávka pánské neformální komunikace, zaznamenal jsem jí už v nějakém dialogu u V+W. Tehdy to již nebylo vnímáno jako nadávka, ale nebyla to ještě hovorová vata. Jazyk se prostě vyvíjí.
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ad Volod'a:
      Nemyslim, ze je pro "vole" vyraz "moderni" vhodny.
      Zaznamenal jste ho jiz v dialogu V+W ? Nebylo to prave proto, ze, jak rika M. Hornicek, "jsou vecni ti pochodujici plebejci, ti kmani, kteri v nekonecné bitve s lidskou blbosti misto stitu nastavuji sva pokrivena zrcadla" ?
      MaB

      Vymazat
    2. Chtěl jsem vyjádřit, že řekněmež za Rakouska bylo "vole" nadávka, za 1. republiky něco mezi tím (ale pořád to bylo registrováno) a po válce se z uvedeného výrazu stala slovní vycpávka, kterou už ani nevnímáme. Dokonce mohu-li posoudit, tak "vole" ze současné hovorové mluvy mladých pomalu mizí. Pánové ve vládě patří ovšem ke generaci, která má "vole" zažité od dětství, tak holt tak mezi sebou neformálně mluví. Jsou mnohem horší věci ...
      Voloďa

      Vymazat
    3. To rozhodne ! Treba dostat priusnice...:)
      MaB

      Vymazat
    4. Jistě, mnohem horší věci se najdou skoro vždycky.
      Ale i tak by slovník pánů ministrů neměl projít bez povšimnutí.
      "Vole" je opravdu slovní vycpávka, jako nadávka se to nebere, ale stále ještě to není součástí mluvy slušných lidí. Já to tedy rozhodně zaregistruji, když to někdo použije (ovšemže ne vůči mně, to se nestává, ale vůči nějaké třetí osobě), všimnu si toho, není to pro mne příjemná součást toku řeči.
      Jestli to ze současné mluvy mladých mizí, to nevím a neumím posoudit; občas slyším i děvčata, že si tak říkají.

      Vymazat