pátek 7. února 2014

Pozdrav do Soči

Já, patriot každým coulem, hluboko jsem smek' před Soulem,
olympijský oheň hasnul a já jenom tiše žasnul:
podívejme na Korejce, nejedí jen černá vejce,
červenat se musím studem, kde jsou oni, kdy my budem?

Ivo Jahelka: Balada československá

Jak už jsem zde dříve zmiňovala, nejsem žádným fanouškem vrcholového sportu a globální cirkus jménem olympijské hry mne nechává chladnou. Přesněji, v posledních osmi letech mne nezajímala ani jedna olympiáda, vyjma té pekingské, které mne zaujala natolik, že jsem ji dokonce programově bojkotovala.

Kupodivu, na právě zahájené hry v Soči se můj nezájem nevztahuje.
Dnes jsem se i s dětmi dívala na část zahajovacího ceremoniálu, totiž na defilé národních výprav, které se mi líbilo a pro děti bylo navíc i poučné, protože viděly různost jednotlivých států, jejich názvy a vlajky, a mohly porovnat mohutnost zastoupení velkých a severních zemí se skromnou a symbolickou účastí států, kde se zimní sporty nepěstují.

A já jsem se přistihla při téměř kacířské myšlence, že ty hry Putinovi přeju.
Je to sice trochu drahý večírek; slyšela jsem už dříve, že to budou nejdražší hry v historii, ale domnívala jsem se, že pouze nejdražší zimní hry. Až dnes jsem se dozvěděla, že jsou nákladnější i než dosud nejdražší letní olympiáda v Číně. Ale budiž, v Rusku je všechno velké. Velká země, velcí lidé, velké vášně, velké hry. Pořád je to levnější než válka.

Jistě, západní intelektuálové se rozčilují, cože se to v Rusku děje? Chodorkovskij, Pussy Riot, Greenpeace, zákon proti propagaci menšinových sexuálních orientací, Snowden. Každou chvíli něco.
Jenomže já nevím, zda lze na Rusko tak jednoduše aplikovat naše západní, často zpupná a povýšená měřítka. Nevím, jestli lze Rusku vládnout jinak. Asi by to šlo dělat lépe a empatičtěji. Ale také by to mohlo být mnohem, mnohem horší.

Takže Vladimiru Vladimiroviči přeju, aby se "jeho" hry vydařily, aby se všem sportovcům i fanouškům líbily a aby Rusko ukázalo ze sebe světu to lepší.
Doufám, že se v Soči bude střílet jenom na startech závodů a v biatlonových drahách a vybuchovat budou jen špunty od šampaňského v rukou vítězů.
A třeba i poražených.
Vždyť není důležité zvítězit, ale zúčastnit se.


Ruská ruleta
Převzato z ateo.cz

 

39 komentářů:

  1. Jsem na tom stejně, jako Vy, Christabel, co se týče vztahu k vrcholovému sportu (nemám ho ráda a nezajímá mě) a také jsem předchozí olympiády téměř nezaregistrovala. Tuto ale kupodivu ano a podívaná včera mě zaujala. Myslím si, že je to proto, že jsme už unaveni těmi neustálými válkami a hrůzami, co se na nás řinou z médií. Tak se člověk prostě potěší nečím, co je krásné a co lidi spojuje, ne rozděluje. Kdyby byl tohle jediný výsledek vrcholového sportu, tak díky za to. A díky za moudrý a lidský článek. Janika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janiko,
      děkuji.
      Dám sem ještě odkaz na Váš fotočlánek, aby to bylo pohromadě:
      http://janica9.wordpress.com/2014/02/08/soci-rusky-sen/

      Jinak ani nevím, jestli to můžu napsat, ale říkala jsem si, že by mi nevadilo, kdyby v hokeji vyhrála pořadatelská země. Oni si to moc přejí, to je jasné, OH už dlouho nevyhráli, my máme podle mne zlata z velkých turnajů do zásoby, tak jim to i přeju:-)
      Ale kdybychom vyhráli my, tak mne to taky mrzet nebude:-)

      Vymazat
    2. Tak toto jsem neměla číst.. zvažuji definitivní odchod odsud :-)
      Ela

      Vymazat
    3. Elo, nebojte, zkusím fandit našim zlatým hochům.
      Ale řekla bych, že to stejně nezáleží na mně;)

      Vymazat
    4. A není vlastně dobře, že teď už se hokejový zápas s Ruskem nebere jako pokračování politických a mocenských her?
      Ještě si pamatuji časy, kdy se to tak vlastně muselo brát...

      Vymazat
    5. Christabel, to je otázka k diskusi. Já, jako bývalá závodní sjezdařka (před 20ti lety a 20ti kily uáá) a matka syna-hokejisty to vnímám zcela jinak.

      Ceremoniály nesleduji vůbec - nezajímá. Naživo závody nestíhám, ale výsledky a záznamy si v noci prohlídnu ráda.

      Ad lyže moje milované - neuvěřitelný posun v technice a tak vůbec..

      Ad krasobruslení - vídávám holčičky s polštáři na zadečku i studentky FTVS, které se moří na ledu před našimi tréninky, nebo zápasy..ten rozdíl s olympijskou špičkou je neuvěřitelný. Btw to si pořád říkám, že jsem moc ráda, že mám syna - ta hokejová výstroj je taknějak fyziologičtější při pobytu na ledu.

      Ale k věci - Ad hokej - Rusáci se chovají pořád stejně. Když pominu velké turnaje, tak se přijďte někdy podívat na nějaký žákovský, nebo dorostenecký zápas Sparta vs kdokoliv. Nebo snad na nějaký žákovský turnaj s ruskou účastí. Ruské bárišně v norku, ruští mužici v nejluxusnějším oděvu a chovají se jako jejich bratři v 1968. Když Vám někdo takový řve na svého 10 letého molodce, aby zabil Vašeho syna a on se o to opravdu pokusí, tak se mé generaci prostě vybaví přesná jména nejedné ruské lajny, která kdysi stejným osudovým způsobem likvidovala československé hokejisty a nesmělo se jim nahlas nadávat :-(
      A ten odér vodky nepřehluší ani charakteristický smrad linoucí se ze šaten :-)
      Ela

      Vymazat
    6. Elo,
      takové reminiscence chápu.
      Myslím, že jsem přesně na té hranici (1989 - 11 let), kdy si ještě leccos pamatuju, ale už ne vše tolik prožívám a ne všechno mám v sobě...

      Nemíním se jich zastávat, ale - někteří čeští rodiče se chovají také podobně, myslím?

      Vymazat
  2. Chris, děkuji za názor,jsem na tom úplně stejně,paradoxně mě ke sledování přitáhla neprofesionální propaganda veřejnoprávní TV.Rusové jsou mimo naše měřítka,nemůžeme je soudit pohledem našeho malého světa ,prý šly 4/5 rozpočtu na infrastrukturu města a okolních vesnic, takže jedině dobře.

    Dita


    PS:Dívala na ceremoniál v Londýně a přišlo mi to velmi, velmi temné, divné.


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dito,
      to je výborný postřeh - možná se na to spousta lidí dívá právě proto, že ty věčné posměšky jim připadají už přehnané, nebo se zkrátka chtějí přesvědčit, jestli to bude takové fiasko.

      A jestli se ten kraj pozvedne, jakože si myslím, že ano, tak dobře pro tamější obyvatele. Je to pro ně skvělá reklama, záběry na město, hory a olympijský park jsou opravdu pěkné.

      Z londýnského ceremoniálu jsem viděla jen kousek, docela vtipný, s královnou a J.Bondem, zbytek moc ne, a i když na to byly pozitivní ohlasy, vůbec mi to není líto.
      Vlastně si vzpomínám, že jsme tu kdysi zmiňovali, že součástí byla jakási oslavná pasáž na britské zdravotnictví - no comment...

      Vymazat
  3. Kazda prilezitost, ktera lidi sblizuje, je vitana. Tim spis, jedna-li se o udalost celosvetovou. To byl pred 120 lety také hlavni zamer zakladatelu modernich OH.
    Zahajeni bylo skutecne velkolepé. Rusové ukazali, ze jsou velky narod, maji z ceho cerpat a byt na co opravnene hrdi.
    Prani, aby se "jim jejich" hry vydarily, je uprimné.

    Pohled "z naseho malého sveta" (?) nemusi byt vsak nekriticky.

    Co se tyce vlastniho projektu a kolosalniho rozpoctu, predbezna bilance se jevi méne pozitivni.
    Zimni hry v subtropech jsou ty nejdrazsi v historii, jejich cena, 37 miliard €, predci soucet vsech predchazejicich. Alespon jak pise svycarsky casopis Bilan.
    Podle Giana Franco Kaspera, clena CIO, se 1/3 rozpoctu "vyparila".
    Korupce se da tezko dokazat, ale da se srovnavat:
    Napr. 1 km dalnice stal 100 milionu eur, v rakouskych Alpach je to 10 - 12 milionu...
    Hovori se také o ekologické katastrofe.
    Vykacely se tisice stromu, celé lesy, znicila fauna, zamorily reky, zabetonovalo divoké pobrezi, vyvlastnily domy, nekteré vesnice prisly o pitnou vodu.
    Na to by se pri sledovani half-pipu nebo bobsleigu nemelo zapominat.
    A nejen na to...
    MaB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, oni sportovní komentátoři také cítili povinnost při té podívané připomenout stalinské gulagy :-). Nemyslím, že je to na na místě. To jako kdyby Německu při nějaké slavnostní příležitosti předhazovali Hitlera.

      Jinak samozřejmě, na všem se dá něco najít, vždycky. Ale měli bychom to hledat spíš na bombardování drony, než na pořádání olypiády.
      Janika

      Vymazat
    2. No, já jsem ten ceremoniál kvůli rodinným povinnostem neviděla celý, ale pokud jsem si všimla, tak tam Rusové taky nijak přehnaně nezdůrazňovali, že jim některé - velmi civilizované - národy udělali z některých měst trosky a z části země spáleniště.
      A zrovna to jsou národy, které nad Rusy teď ohrnují nos.
      Moc pěkné.

      Já to prostě nechápu. Když nikomu nevadily hry v Pekingu, co se mají teď co rozčilovat? Čína byla daleko vhodnější příležitost k demonstraci toho, jak olympijskému hnutí záleží na dodržování lidských práv.

      Korupci při výstavbě stadionů pokládám za vnitřní záležitost Ruska, Francie to platit nebude a my taky ne. Ostatně zajímalo by mne, kam ti zasvěcení komentátoři na ta čísla chodí.
      A my už vůbec nemáme co říkat, tady žádná olympiáda nebyla a v Bémově projektu "Praha olympijská" pár desítek milionů zahučelo, pokud si vzpomínám.

      Jestli se Mez. olympijskému výboru zdají hry neekologické, jakože taková spotřeba zdrojů samozřejmě neekologická je, tak mají ty hry zrušit. Já jsem pro. Ale zadat je nějaké zemi a potom kritizovat, jak je uspořádala... Asi bylo jasné, že když se pořadatelství svěří Rusku, tak to holt budou ruské hry a ne norské. Ovšem daleko efektivnější by bylo, kdyby se OH konaly vždy na tomtéž místě, to by se výrazně ušetřilo, kácet by se nemuselo a stadiony by se použily opakovaně.

      Nechápu rovněž ty posměšky, že jde o letní destinaci. Dnes jsem viděla část sjezdového lyžování, bylo to ve výšce cca 3 tis. metrů nad mořem, všude kolem hory, opravdu krásná scenérie.

      Vymazat
    3. My jsme si podivanou vychutnali, komentoval ji vybornou francouzstinou, vynikajicim zpusobem a s laskou ke své zemi Vladimir Fedorov, diplomat z doby perestrojky a kdysi seda eminence M. Gorbacova, Nyni spisovatel a velky znalec ruské literatury a dejin.

      Obdivuhodné u prislusniku velkych narodu je, ze se dovedou vyrovnat se svou minulosti, vcetne jejich stinnych stranek, které se nesnazi negovat.
      I on v kontextu sledované historické fresky pripomnel 25 milionu obeti stalinismu jako jednu z vyvojovych etap své zeme.
      Nepusobilo to vubec rusive, naopak.
      A velice mi imponoval jeho patriotismus i narodni hrdost naprosto oprostena od arogance.
      MaB

      Vymazat
  4. Chris, prekvapuje mne, ze Ti uniklo, s jakym prijetim se setkal v roce 2008 olympijsky ohen v Parizi.
    Putoval tehdy z Olympie pres 130 zemi peti kontinentu (137000km) a cestou pres Pariz mel byt vynesen na Eiffelovku.
    Ta byla pokryta, stejne jako Notre-Dame, tibetskymi vlajkami.
    Podarilo se to jen do 1. poschodi.
    Ani 3000 policistu nedokazalo udrzet protibetské manifestanty. Ohen dokonce tehdy vyhasl.
    Cina odvolala velvyslance, 1350 milionu cinskych televiznich divaku bylo pry sokovano, mnozi vysli okamzite manifestovat do ulic a demolovat francouzské Carrefoury...
    Francie posilala do Ciny emisare, ale i tak byl na slavnostrnim zahajeni v Pekingu Sarkozy persona non grata.
    Od té doby bylo vse odpusteno a Cinané, jak se zda, Francii opet miluji.

    Pokud jde o prameny ohledne ekologie, je to ze svycarského tisku.
    Tomu zdejsimu vadi spis politicti vezni.
    Svycari by to ale platit jiste mohli ;:)
    MaB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. MaB,
      ale zúčastnila se Francie těch her? Zúčastnila. I její politici na ně jeli.

      Tohle podle mne nejsou zásadové postoje.
      Představovala bych si takto: nejprve se řekne, podle jakých kritérií se pořadatelství her přiděluje, a jakou roli v tom hrají lidská práva. Tato pravidla pak mez. olympijský výbor respektuje.
      Pokud se už následně zjistí, že poměry v pořadatelské zemi nevyhovují kritériím, pak se hry buď zruší nebo tam prostě nikdo nejede.
      To je přece úplně jednoduché.

      Ale co je tohle?
      Proč se tedy hry přidělily Rusku, když je s ním takový kolosální problém?
      A pokud jsou tam takové zásadní problémy, proč se tam tedy všichni sportovci a funkcionáři vesele sjíždějí a závodí? A všechny televize světa to přenášejí?
      Přece buď zastávám nějaké postoje (jako země, jako svaz sportovců, jako jednotlivec) a pak se podle toho chovám, nebo je nezastávám.
      Ale mlít o tom, že ty postoje zastávám, a chovat se, jako by mi byly úplně jedno, to tedy já nepokládám za vhodnou sportovní (i jinou) politiku.

      Vymazat
    2. Chris,
      problém je v tom, ze zastanci lidskych prav nejsou vzdy totozni s politiky, kteri momentalne zemi reprezenuji a o tomto nerozhoduji.
      Ale nelze jim zabranit, aby manifestovali a hajili své zasady natoz je uveznit.
      Tehdejsi prezident byl spis zastancem realpolitiky, kdy jsou moralka a principy az za zajmy ekonomickymi.
      I kdyz asi méne nez V.Klaus, kdyz rikal, ze nezna spinavé penize.

      Francie se OH v Cine zucastnila, Sarkozy tam jel az po zahajeni a incidentu s olympijskym ohnem by se byl jiste radeji vyhnul. Prijeti bylo vice nez chladné.
      Nekteri sportovci individualne hry bojkotovali.

      V kazdém pripade ale Francouzi byli a jsou diplomati a ne zastanci politiky prazdné zidle nebo bojkotu. Preferuji vzdy dialog.
      Prezident Hollande se oficialne k veci lidskych prav vyjadril, nebyl samozrejme sam a urcity efekt to asi melo.
      Castecna amnestie byla gestem ze strany V Putina.

      Za vsechny zucastnené staty k ozehavé otazce homosexualu promluvil generalni tajemnik OSN Ban Ki-Moon pred CIO v Soci ve ctvrtek.
      Ja to povazuji za ucinnejsi nezprasknout dvermi.
      MaB

      Vymazat
    3. Rozumím tomu, to je prostě složité a tady to nevyřešíme.
      Ovšem mezinárodní sportovní hnutí by si podle mne mělo ujasnit, oč mu jde - jestli o výkony, o lidská práva, o byznys nebo hlásání míru.
      Kdyby si seřadili priority, upřímně a tak, jak skutečně stojí, co je prvotní a co až potom, asi by se jim rozhodovalo lépe. A skončily by kolem toho zbytečné řeči.

      Vymazat
    4. Co se priorit tyce, vypada to tak, ze pro mezinarodni sportovni hnuti jsou vsechny ty, které uvadis, ex aequo.
      Ja osobne bych dala na prvni tri stupinky :
      vytrvalé usili o mir uprimné usili o mir neunavné usili o mir.

      A také vim, ze v této discipline vitezstvi bez dialogu a dobré vule vsech zucastnenych stran mozné neni.
      MaB

      Vymazat
  5. Konečně něco milého a povzbudivého bez obligátní porce nenávistných předsudků. Díky, hned mám lepší ráno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tribune,
      vítejte zde.

      Určité předsudky máme všichni, toho se asi nezbavíme, ale snad se můžeme učit upustit alespoň od té nenávisti.

      Vymazat
  6. Chris, jednoduché to rozhodne neni. V diplomacii binarni model ano/ne, spravné/nespravné...neexistuje.
    Historie nas ale uci, ze vzdy, kdyz byla obetovana lidska prava z obavy, aby to nebylo jeste horsi, to horsi bylo.

    Proto mne neprekvapuje, ze se diplomat Karel Schwarzenberg, alespon jak prave ctu, distancoval od "ubohého postoje ceské vlady", ktera, cituji ho, "pristupuje k Rusku v hlubokém predklonu".
    MaB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejlepší by bylo, kdybychom "v hlubokém předklonu" nepřistupovali k nikomu. Jestli to ovšem umíme...

      Takže hluboký předklon ne, ale elementární respekt bychom si asi mohli zachovat.

      Vymazat
    2. Respekt, takt, duslednost rozhodne, ale uz vzdy jen s rovnou pateri.
      Uz nikdy jako rab, ktery "...za svuj hrnec ztuchlé ryze ponizene dutky lize, kterymi tisickrat byl zbit"
      Pokud neumime, musime se naucit :)
      MaB

      Vymazat
    3. To je na dlouhou debatu. Na jednu stranu by se mělo uznat, že Rusko je veliká země, a bohatá, určitou úctu si zaslouží, aspoň úklon hlavy určitě. Na druhou stranu bychom asi snad mohli přiznat, že v hlubokém předklonu přistupujeme také k EU a USA, a že v historii nás ranily i jiné evropské země. A přesto s nimi udržujeme blízké kontakty. Jen s tím Ruskem nám to nějak neladí, nevím proč? Proto se mi moc líbí, co tady v článku zaznělo - úvaha o tom, jak obtížné je řídit takovou říši. Kde všechno má úplně jiné rozměry. Díky:-) Daniela

      Vymazat
    4. Nemensi uctu a uklon hlavy si zaslouzi i zeme mala a chuda...

      Skutecne velkému predstaviteli na velikosti neubyde, kdyz oponenty respektuje. Ten, ktery je nucen umlcovat je vezenim nebo internaci, je jen kolos s hlinenyma nohama.
      MaB

      Vymazat
    5. Danielo,
      jiné rozměry, je to tak - když jsem slyšela, že nejvýchodnější části Ruska jsou vzdáleny devět (!) časových pásem od Soči, nechtělo se mi tomu věřit.
      Pokud jde o vztahy k západním zemím, já dost rozlišuji mezi vztahem k USA (a Británii) a vztahem k EU - vidím mezi tím dost rozdíl. Ne že bych chtěla vyvolávat duchy minulosti a ta příslovečná národní traumata, ale jak správně poznamenáváte, některé země nás zranily. A některé ne, dodávám k tomu já.
      Jinak mezinárodní politice rozumím málo a nemám přehled, ale nějak si myslím, že USA vnímají Rusko jinak než ta "naše" EU. Je to vztah dvou velmocí. EU může tak leda někomu okopávat kotníky.
      A kdo ví, možná by v některých věcech Obama s Putinem docela rád měnil:-)

      Vymazat
    6. Danielo,
      ještě musím poznamenat, že ty úvahy o obtížné vládě v Rusku nejsou vlastně moje, někteří zdejší komentátoři podobné úvahy v diskusích tu a tam zmíní; myslím, že pan Milan psal kdysi do komentářů něco dosti výstižného - možná že alternativou k Putinovi bylo nechat Rusko napospas oligarchům?
      Jak píšu, já tomu až tak nerozumím, poprvé jsem si toho začala pořádně všímat až kolem kauzy Pussy Riot, to bylo ovšem hodně poučné a oči otevírající, ale možná jinak, než by někteří intelektuálové chtěli.

      Vymazat
    7. Chris, vsechno je relativni.
      Rusko je po mnoha strankach velka zeme, rozlohou nejvetsi, asi o 70% vetsi nez Cina. Co do poctu obyvatel (143 milionu) ale vic nez 9x mensi.

      A vzhledem k prekotnému rozvoji Ciny a jeji expanzi do jinych kontinentu ani dnesni velmoci brzy uz nebudou to, co byvavaly.
      Ted' jsem velice zvedava na Indii, nejvetsi demokracii s 1,23 miliardami lidi, s 18 ruznymi jazyky a pry s 300 miliony bozstev.. Je jisté, ze je to zeme fascinujici a moc se na ni tesim.
      Mrzi me, ze se toho krome Namaste a Dhanyavaad v hindi do 1.3. asi moc naucit nestihnu, ale moc se tesim.
      Je urcite také dobré vedet, ze pri ano se krouti hlavou jako pri ne
      Jiste mas nejakou praktickou radu, za kterou bych Ti byla vdecna.:)
      MaB

      Vymazat
    8. S tim tesenim to prehanim, trochu se i obavam, mozna pohledu na velkou bidu. S nasi konzumni a vecne nespokojenou spolecnosti to bude jiste velky kontrast, ale zaroven i velka lekce.

      Vymazat
    9. MaB,
      tak to Ti moc přeju, říkala jsem si, jestli letos zase někam vyjedete.

      Byla jsem tam už před deseti lety, tak je určitě zase hodně změněno, ale barvy, vůně, sárí a úžasná duchovní atmosféra jistě zůstaly.

      Já jsem se řídila radami v Lonely Planet, ale my to měli jednoduché, cesta byla velmi dobře organizovaná a zajištěná.
      Hlavně jsou důležitá klasická opatření: doporučená očkování, požívat jen balenou vodu, nebo převařenou, ale důsledně (i na čištění zubů, kontrolovat na lahvích uzávěr, aby byl opravdu původní), a nějakou tu 40% dezinfekci s sebou, ale soukromě, na veřejnosti raději moc ne.
      Oblékat se tak, aby nebyla odhalená kolena a ramena - je to neslušné, zvědavých pohledů na Evropany je už tak dost. To je docela zajímavé, že břicho odhalené být může.
      Důsledně dodržovat pravá, levá ruka, levá slouží jen na ty nečisté věci, takže se s ní nepřebírá zboží při nákupu, nepodávají peníze. S angličtinou jsou na tom Indové celkem dobře, co jsem mohla pozorovat.
      Do chrámů se vstupuje bez bot, někdy i jinam, do některých obchodů a tak, nechávají se venku. Jí se rukama:-)
      Internetové kavárny byly tehdy na každém rohu a internet tam šel už tehdy rychleji než u mne v kanceláři, takže nějak nevím, kam ještě mohli technologicky pokročit.

      Vymazat
    10. Chris, teprve jsem si vsimla a moc dekuji za pripomenuti zasad, které je treba dodrzovat.
      Videla jsem, ze v Asii plati v podstate totéz, co v muslimskych zemich,
      i co se zouvani, zahaleni nebo pravé a levé ruky tyce.
      (I pro krest'any je satan levak a diva se pres levé rameno, pokud se nemylim).
      Jak nam bylo vysvetleno, puvod je zcela prozaicky, v pousti nebyla voda, takze bylo opatrnejsi, aby si ruce rozdelily funkce "cisté" a "necisté".
      Dulezité v kazdé zemi je respektovat jeji zvyky a mravy a pokud mozno se vyhnout faux pas z neznalosti.
      Pokud jde o internet, jsem si jista, ze si na nej v tak uchvatné zemi ani nevzpomenu,
      MaB

      Vymazat
    11. Jasně, on je tam Evropan už tak dost nápadný, netřeba to ještě zdůrazňovat nějakým z jejich hlediska výstředním chováním.

      Jinak nám bylo řečeno, že pokud jsou cestovatelé v páru, Indové se obrací na muže, aby vše vyřídil on, na ženu ne.

      Z internetové kavárny jsem tam posílala maily domů.
      Teď si už přesně nevzpomínám, ale mám dojem, že v některých místech, kde jsme pobývali, jsem nemohla používat telefon, protože tam nebyl smluvní operátor (ale bylo to v r. 2004). Ale bylo tam velmi levné i telefonování z veřejného telefonu, co si tak vzpomínám.

      Vymazat
  7. Ten respekt znamená např. že některé přátelské, partnerské a velmi významné země EU budeme předem informovat o našich postojích, než jim je vmeteme do tváře na mezinárodním fóru, třeba v EU.

    Jenže známe, jak Češi pracují: nekoncepčně, nejednotně (prezident vs. vláda) a na poslední chvíli. Což může právě toto zmařit čistě technicky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karle,
      ale na druhou stranu jsou zahraničněpolitické postoje ČR v některých otázkách mnohem čitelnější a stabilnější než zbytku EU (až na výjimky).
      Určitě s některými těmito postoji naší země někteří zdejší diskutující nesouhlasí - znám jejich názory - ale minimálně není sporu o tom, že je celkem jednoznačné, jaký je vztah ČR k Izraeli, ke Kubě, k účasti na akcích NATO, k euru a doufám, že i vztah k další integraci.
      Já třeba takové čitelné postoje pokládám za lepší než lavírování a řečnění některých jiných států, jejichž politika se nápadně podobá tomu, co zde kritizuji ve vztahu k OH - říkám A a konám B, resp. konám tak, jako by A byly řeči, které musí povinně zaznít, ale všichni vědí, že je to jenom takový nutný řečnický folklór, který nás nijak neomezuje...

      Vymazat
  8. Tak jsem dneska viděla kousek biatlonového závodu mužů - opět moc pěkné, večerní závod při osvětlení, pěkný stadion. Jsem sportovní laik, ale připadá mi, že tyhle hry určitě snesou srovnání s jakýmkoliv jiným špičkovým sportovním podnikem.
    O to více jsem byla rozladěná, když jsem si vzala včera do ruky víkendové vydání Lidových novin - čtu je moc ráda, kvůli příloze Orientace a kvůli fejetonům cestovatelky Ivy Roze Skochové, které jsem si opravdu oblíbila.
    A na titulní straně obrovská fotka olympijských kruhů s jedním neotevřeným. To je prostě logika bulváru. Na výběr je nepřeberně pěkných fotografií vystihujících zahájení daleko lépe, ale oni vyberou na titulku tuhle. O popisu zahájení uvnitř listu ani nemluvě, musela jsem to zavřít.
    (O baletu napsali, že ten byl z podstaty věci ideologicky nezatížený, nebo něco takového.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozrejme, ze srovnani snesou, je to uzasné.
      Ta patnactileta krasobruslarka Julia Lipnitskaja je jak z jiné planety.
      Uz jsem si myslela, ze Francouzi tam jeli bojkotovat medaile, nastesti je biatlon a francouzsko-ceské podium.
      Zdejsi noviny ted' uz jen sympaticky, vse neprijemné bylo receno pred zahajenim.
      MaB

      Vymazat
  9. Svět se hnul dopředu a jeho nové uspořádání vyžaduje nová řešení
    V současné době se intenzivně hledá model řešení konfliktů, který by byl v souladu s novým rozložením sil ve světě. Svět stojí na křižovatce, ze které vede mnoho různých cest. Volba nesprávné cesty může být pro lidstvo osudná. Jedna vhodná cesta, po které by se mohlo lidstvo vydat, je uvedena na: http://miloslav7.blogspot.cz/2013/12/prognoza-budoucnosti-lidstva.html

    OdpovědětVymazat
  10. Tak píše o Soči US biatlonista, http://www.teamusa.org/Team-USA-Winter-Bloggers/Tim-Burke/Olympic-Time

    Dita

    OdpovědětVymazat