pondělí 24. března 2014

Paušál a spolupráce

Ty daně mne jednou zničí

Změny v daních z příjmů pro zdaňovací období r. 2013 mne opravdu nenadchly.
Zpřísnění výdajových paušálů se sice dalo čekat, ale zvolená podoba není z nejšťastnějších.
Proč to dělat jednoduše, tedy procento paušálních výdajů prostě snížit, když to jde dělat složitě, totiž vymýšlet různá omezení pro ty, kdo tuto formu uplatnění daňových výdajů zvolí?

A tak jsou výdajové paušály v některých případech nejen omezeny absolutní částkou (800 tis. Kč u příjmů z jiného povolání podle zvláštních předpisů, 600 tis. Kč u příjmů z nájmu), ale kromě toho poplatníci, kteří uplatňují výdaje tímto způsobem, nemohou využít daňové zvýhodnění na manželku (manžela) bez příjmů a dokonce ani na vyživované děti(!).
Jakkoliv chápu, že paušály jsou nastaveny velkoryse, posledně jmenované omezení se mi ani trochu nelíbí. Proč má restrikce paušálů dopadnout poměrně tvrdě právě na živitele rodin?

V kombinaci s daňovou progresí zvanou solidární daň vyhlížela daňová bilance pro jednoho poplatníka, kterému s daněmi pomáhám, už na počátku roku 2013 poměrně neradostně. Proto se jeho manželka stala na mé doporučení jeho spolupracující osobou.
To je docela elegantní řešení problému, minimálně s odpočtem na nepracující manželku; tento odpočet se "zachrání" tím, že si jej manželka uplatní sama, jako svůj vlastní základní daňový odpočet od příjmů, které na ni byly ze strany manžela přepsány (pokud někdo z laiků, kteří se daněmi nezabývají, dočetl až sem, dodávám, že je to naprosto legální postup, zákonem předpokládaná daňová optimalizace). Kromě toho je to podle mého názoru i správné a solidární, neboť nepracující manželka v domácnosti tímto způsobem získává určité roky a příjmy do základu pro výpočet důchodu, který je arci ještě velmi daleko.

Tak dobře, ale co s tím daňovým zvýhodněním na děti?
Tušila jsem, že to bude oříšek, ale nějak jsem spoléhala na to, že se to do doby podání daňového přiznání za rok 2013 dostatečně vyjasní. Ale teď jsem rozpačitá. Všechny výklady, které jsem zatím našla, se shodují na závěru, že spolupracující manželka daňové zvýhodnění na děti uplatnit může i v případě, že její manžel, který své příjmy na ni přepisuje, uplatňuje výdaje paušálem. Odůvodnění spočívá v tom, že spolupracující osoba nemůže sama určit způsob uplatnění výdajů, je závislá na tom, co je na ni přepsáno, a sama o sobě proto není poplatníkem, který využívá výdajový paušál. Pokud tuto konstrukci ovšem správně chápu.
Tento výklad jde jednoznačně proti duchu zákona, totiž je v rozporu s omezením, které zákonodárce zamýšlel: pokud bylo osobám, uplatňujícím nákladový paušál, zapovězeno daňové zvýhodnění na dítě, proč by mělo být umožněno spolupracující osobě, na niž jsou převedeny ty samé příjmy hlavního poplatníka?
Ale na druhou stranu, uplatnění daňového zvýhodnění u těchto osob je jednoznačnou podporou rodin s dětmi. Vzhledem k tomu, že zde asi ještě nevládla vláda, která by neměla podporu rodin s dětmi v programu, je tento výklad zákona v dojemné shodě s vládní politikou.

Prostřednictvím spolupracující osoby je možné v určitých případech - totiž u živnostníků a dalších osob samostatně výdělečně činných - částečně nasimulovat již zrušené společné zdanění manželů.
Možná by bylo jednodušší paušály snížit, trapná omezení uplatnitelných odpočtů a zvýhodnění ze zákona vyškrtnout a případně znovu zavést společné zdanění manželů.
Ale to by asi neprošlo. Patrně ještě nikdy se v pohnuté historii našeho zákona o daních z příjmů nestalo, že by byl zjednodušen. Něco takového nelze připustit!


16 komentářů:

  1. Hej, je to voláké absurdné... Právě tak, jako Bureš v křesle ministra financí. U tzv. "ičařů" do příjmu cca 14 tis. měsíčně (i více) se vyplatí nepoužít paušální výdaje, ale drze do přiznání namalovat výdaje=0 a současně zakřížkovat daňovou evidenci. Pak nárok na odpočet nezaniká a dochází k paradoxní situaci, že podstatně vyšší základ daně je pro poplatníka prospěšný. Logika a zdravý rozum jsou vyloženě na obtíž. :-i

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak na to jsem zatím nepřišla:-)
      Jsem zrovna neřešila nikoho v kombinaci nízký příjem + paušální výdaje + zvýhodnění.
      (Ale loni na jaře, když jsem řešila tu spolupracující osobu, vytvořila jsem asi tři nebo i více různých variant výsledků podle různých výkladů zákona. To se to pak rozhoduje...)

      Zdravý rozum nad ZDP nepoužívám už dlouho, naši legislativci tak také nečiní, následuji jejich příkladu...

      Vymazat
    2. Legislativci zdravy rozum mozna nepouzivaji, "odvazni" danovi poplatnici ano.
      Stale plati ono staré :
      Risk je zisk !
      Pripadne v kombinaci s :
      Kdo maze, ten jede.
      Vzdy znova zasnu, jak snadny je v CR danovy unik...:(
      MaB

      Vymazat
    3. No, jenomže já nejsem tak odvážná, abych jenom tak doporučila klientům aplikaci nějakého "odvážného výkladu" daňového zákona. Takže si nad tím docela lámu hlavu.

      Daňový únik je tady velice častým jevem; u živnostníků, kteří berou platby v hotovosti, probíhá podle mne v masovém měřítku.
      Úsloví "doklad chcete?" je stejně běžné jako pozdrav v obchodě.

      Vymazat
    4. I když zrovna ten popsaný výklad není asi odvážný, opravdu jsem nenašla opačný názor, dokonce se mi zdá, že to přijala i Komora daňových poradců, ale nejsem si jistá.
      Na druhou stranu jsem nenašla výklad tohoto problému ze strany ministerstva, ale možná jsem jenom špatně hledala.

      Vymazat
    5. A což teprve, až se odvážného výkladu chopí správní soudy! :-) I když ony se ho chopí vždycky až po třech letech, když už je znění zákona zase docela jiné, já vím ...
      Setapouch

      Vymazat
    6. Setapouchu,
      já si výklad, který zaujme správní soud, posléze ráda přečtu, ale raději bych byla, kdyby se týkal úplně jiných poplatníků;-)

      Vymazat
    7. Odsouhlasení popsaného postupu uplatnění daňového zvýhodnění na dítě ze strany GFŘ (Generálního finančního ředitelství) bylo přijato na Koordinačním výboru č. 392/20.02.13 konaném mezi GFŘ a Komorou daňových poradců. Závěry jsou zveřejněné na serveru finanční správy zde (str. 11): http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-prispevky-kv-kdp/KV_KDP__02_13___final.pdf
      Takže si myslím, že na tyto závěry s klidem spoléhat můžete.

      Ivana

      Vymazat
    8. Ivano,
      děkuji; já právě vím, že KDP tento výklad prosazuje, ale nějak jsem nedohledala, jestli i GFŘ. I když pořád jsem si říkala, že to někde je, že to jen špatně hledám ve spěchu.
      Navíc mne zviklalo, že ještě minulý týden jsem dostala ze zdejšího FÚ neoficiální informaci, že to uznávat nebudou.

      Vymazat
    9. Ještě k tomu, jak tam je možnost, že by se to omezení výdajů (např. 800 tis. Kč) uplatnilo u každého zvlášť, tj. v součtu by výdaje hlavní a spolupracující osoby mohly přesáhnout tuto hranici - o tom jsem taky uvažovala, ale v tomto případě souhlasím s GFŘ, už proto, jak je koncipováno daňové přiznání - rozdělují se až zjištěné (příp. vypočtené) příjmy a výdaje hlavní osoby.

      Vymazat
  2. Hmm, tak místní FÚ to uznávat nechce.. Myslím ale, že Odvolací finanční ředitelství nepůjde proti názoru GFŘ, zveřejněného na jeho oficiálních stránkách. Možná by u takových případů neškodilo přiložit k daňovému přiznání jakože vysvětlující dopis a rovnou tam uvést i důvody a odkaz na stanovisko GFŘ, aby si člověk ušetřil práci s odvoláním.

    Já fyzický osoby moc nedělám a z těhle letošních extrakousků se mých klientů žádný nedotýká. Každopádně jestli budou mít dozvuky u NSS, ráda si to přečtu :).

    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, to byla jen neofiko informace, navíc já jsem tenhle problém řešila u přiznání, které šlo zrovna na jiný FÚ, který nevím, jak se k tomu postaví.
      Ale počítám, že to zjistím brzy:-)
      Každopádně díky za odkaz, hodí se.

      Vymazat
  3. Tak jsem měla dneska tu čest řešit příjmy spolupracující osoby u jednoho opozdilce a došla mi zajímavá souvislost - totiž když má spolupracující osoba jak příjmy ze spolupráce tak vlastní příjmy z podnikání, nemusí být způsob uplatnění daňových výdajů u těchto vlastních příjmů z podnikání totožný se způsobem uplatnění daňových výdajů rozdělovaných na spolupracující osobu. Může docházet ke kombinaci, kdy jsou na spolupracující osobu rozdělovány výdaje uplatněné paušálem, zatímco spolupracující osoba uplatňuje u své podnikatelské činnosti výdaje v prokázané výši a opačně. A to i přesto, že kombinace uplatnění výdajů v prokázané výši a paušálem je v rámci "téhož paragrafu" zakázaná.
    Tedy ani v tomto případě není zřejmě na spolupracující osobu nahlíženo jako na poplatníka, který využívá výdajový paušál vzhledem k přerozdělovaným příjmů (ba ani jako na poplatníka uplatňujícího výdaje v prokázané výši - v opačném případě).
    A to je konzistentní přístup s tím, který je využitý u zdůvodnění pro uplatnění daňového zvýhodnění. Takže další podpůrný argument :).

    Letošek byl pro mě docela úrodný co se týče odkladů k 30.6. - poslední plnou moc jsem odeslala před chvílí mailem na podatelnu FÚ - jako neautorizované podání, které bude zopakováno do 5-ti dnů řádným způsobem. Jsem zvědavá, jestli a jak hodně se bude FÚ ošívat :).

    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivano,
      to je fakt; zákaz kombinace různých způsobů uplatnění výdajů se na tohle asi nevztahuje - zase už sama konstrukce daňového přiznání k tomu vede, je to sice v témže paragrafu, ale na jiných řádcích...

      Teď mi vytanulo na mysli, že podobné otázky jsem řešila kdysi dávno ve své diplomové práci.

      Já ty odklady sice dělat můžu, ale nedělám. Nesnáším na tom to, že takhle se to udělá v březnu, zatímco potom v červnu je krásně, teplo, sluníčko, dlouhé dny a do toho straší daně. Na březen se daně hodí z tohoto hlediska daleko lépe:-)

      Vymazat
    2. A nejen konstrukce daňového přiznání k tomu vede, ale opět i GFŘ, když tuhle kombinaci uplatňování výdajů krásně explicitně popsali ve svým pokynu D-6.

      Mně nic jinýho než dávat odklady nezbývá, jinak by se to nedalo stihnout. Letos se s nimi opravdu roztrhl pytel. Krom toho čím dál víc klientů využívá hospodářský rok, takže už jsme mastili daňová přiznání i před Vánoci. Červen nebo Vánoce, to už je vlastně jedno.. :)

      A mimochodem, ještě musím vyplnit svoje daňový přiznání, lhůta pro podání přeci končí až příští úterý 8.4. :)

      Ivana

      Vymazat
    3. Právě jsem vyplňovala jedno DP po telefonu! To se mi ještě nestalo.
      Ta pětidenní lhůta... no, už jsem o ní taky chtěla něco napsat:-)

      A mastit DP v prosinci... další dobrý důvod, abych nefušovala daňovým poradcům do řemesla:-)

      Vymazat