pondělí 26. května 2014

Jak budu strašně chytrá

... až si to všechno nastuduju.
Ovšem teď, na konci května, je zřejmé, že jsem odbornou přípravu na vstup rekodifikace občanského práva v účinnost dosti podcenila.

Do konce června by mělo být rozhodnuto, co s obchodními společnostmi, totiž korporacemi, v novém právním prostředí. Tedy zda a jak se budou upravovat jejich zakladatelské dokumenty. Mám korporací na starosti několik a tuto činnost jsem již v lednu naplánovala na duben a květen.
Někdy koncem března nebo začátkem dubna jsem proto s úsměvem přihopkala do prodejny nakladatelství odborné literatury Linde a prodavačku zvesela požádala o nějakou kuchařku, jak přetavit staré s.r.o. na nové snadno a rychle.
Prodavačka mi stejně zvesela a s úsměvem odpověděla, že nic takového nevyšlo.
To mne ovšem velmi zaskočilo! S tím jsem opravdu nepočítala.
Co teď?!
Příslušná ustanovení zákona o obchodních korporacích jsem si sice přečetla, ale to je celkem k ničemu. Je třeba komplexní pohled na problematiku, která je zčásti upravena v novém občanském zákoníku, zčásti v zákoně o obchodních korporacích, je třeba to zkompilovat a jaksi odborně "předžvýkat".
Mám jet narychlo na nějaké školení? Nebo spoléhat na to, že ani po šestiměsíční lhůtě nebudou soudy určitě nijak aktivní ve vyhledávání společností, které zatím nesdělily, jak se za účinnosti nové úpravy zachovají, a v jejich vyzývání k nápravě?
"Napiš si tu příručku sama," poradil mi manžel. Tahle rada ale nebyla z těch užitečných.
Zvolila jsem tedy starou advokátní metodu řešení problémů. Počkám, zda se věc nějak vyvine, nebo se zkrátka vyřeší sama ("vyhnije").
Kupodivu, tato strategie zatím vypadá nadějně.
Minulý týden jsem to totiž - už méně vesele - zkoušela v Linde podruhé, a? Mám přesně to, co jsem potřebovala! Kýžená příručka mezitím vyšla. V uplynulých dnech jsem kuchařku nastudovala, připravila fahrplan, určila jednu společnost jako pilotní a teď už jen zbývá akci domluvit, načasovat a spustit.

Jenomže ne u všech problémů je řešení na obzoru.
V první polovině června se mám zúčastnit jakéhosi školení o nové právní úpravě daní z bezúplatného nabytí. Takové školení by mi přišlo vhod. Náladu mi kazí jen drobnost, že tam mám působit jako spolulektorka, nikoliv coby posluchač.
A brožurku "daně z bezúplatného nabytí snadno a rychle" v Linde nemají.
Termín se blíží a já seznávám, že vhled do problému intuitivně nezískám.
S nadějí jsem oslovila daňového poradce ze sousední kanceláře, zda o věci něco ví a mohl by mi eventuálně nějaký relevantní materiál (nejlépe krátký a hutný!) poskytnout. Neví, nemá, nemohl a neví ani o někom, kdo ví, má a mohl. Protože, zdá se, nikdo neví, nemá a nemůže.
Jím aplikovaná strategie "brzy půjdu do důchodu, už to nějak překlepu s tím, co znám z minula", je pro mne opravdu nepoužitelná.

Rovněž v první polovině června mám přijít na schůzi jistého občanského sdružení, nově spolku, vykládat něco o nové úpravě spolkového práva.
Na tohle příručku v Linde mají. Koupila jsem si ji, je dost obsáhlá. Kdy já to všechno přečtu? A promyslím? A připravím? Když mezitím potřebuji nastudovat daně z bezúplatného nabytí a k tomu revidovat dosud neuzavřený počet společenských smluv obchodních společností?

Utěšuji se jenom představami, jak to bude vypadat, až to všechno překonám.
Budu tááááák strašně chytrá.
Budu všechno vědět, o eseróčkách, o daních, o spolcích. Už to vidím.
Všem budu říkat, ano, jistě, tím jsme se už zabývali. Budu znát odpovědi na otázky. A nebudu panikařit.
Kolega bude klientům do telefonu říkat, že on to sice neví, ale "počkejte, mám tu kolegyni, ta je na to odborníkem".
Daňový poradce ke mně bude chodit pro rozumy.
A nejen on, všichni budou ke mně chodit pro rozumy. I kolegové odnaproti, protože se po kancelářích samozřejmě roznese, že já už to umím.
Jéje. To bude krása.
Budu se shovívavě usmívat a sklízet plody své pečlivé přípravy.
Ale až na konci června.


12 komentářů:

  1. Milá rekodifikace se nám sype pod rukama. A to jsem původně nad koncem duality soukromého práva jásal. Kdo měl pořád přemýšlet, jestli se tento vztah řídí obchodním nebo občanským zákoníkem, že. Zjednodušení a debyrokratizaci podnikání jsem nadšeně vítal.

    Bohužel to dopadlo typicky po česku. Byrokracie nejenže rapidně narostla (hlavně ZOK je pro podnikatele lahůdka), ale jsem chudší o hezkou řádku desítek tisíc za právní služby a školení. A to jsem malá firma s opravdu malým obratem. Nejhorší je, že zčásti jde o vyhozené peníze, protože advokáti nevědí, nemají, nemohou a nevědí ani o někom, kdo by věděl, měl a mohl :-) Aspoň si ale užijeme srandu a já se při dlouhých konzulacích trochu přiučil metodice výkladu práva :-) Jenže já jako uživatel zákonů potřebuji právo aplikovat správně (právník by snad řekl bezvadně?). Když udělám chybu ve smlouvě, budu odpovědný já a já přijdu o peníze, možná i o hodně peněz a možná i skončím s nějakou tou sankcí, kterou bychom já ani právník vůbec nečekali. Právník dá od toho ruce pryč a jen s lítostí sdělí, že ho to mrzí, že nelze na vše odpovědět se 100% určitostí, a to ať již z důvodu nejednoznačnosti NOZ a tím i budoucí praxe nebo prostě a jen z toho důvodu, že ještě nemáme judikaturu.

    S velkou úctou čtu vaše texty, že se nevzdáváte a neuvažujete třeba o tom předčasném důchodu nebo změně profese :-)

    Právníci, kteří NOZ tvořili se jen potutelně smějí a dělají si ze školení dobrý byznys. Několika takových školení od autorů NOZ a ZOK jsem se také účastnil, vtipné je, že sami autoři často nevědí, nemají a nemohou. Tak kde to jsme?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úzká skupina právníků se chichotá, položky na bankovních účtech rapidně rychle přibývají a ostatní, kteří jsou toliko nevinnými uživateli, brečí, pláčou a vyhazují hromady peněz za nejspíše vadné smlouvy a za zbytečná školení, kde se nic nedozví.
      Smutná skutečnost.
      A to už se mluví o novele, že by se odstranily aspoň ty nejkřiklavější chyby:-(

      Vymazat
    2. Chris, jak to zvládáš? Já mám dost jen ohledně zdravotnictví, chodím po seminářích a říkám si, že bych měla raději sázet brambory.

      Dita

      Vymazat
    3. Pane Bauere,
      děkuji, ale já to ani vzdát nemůžu, nemám moc možností, co bych dělala jiného. Můžu jít teoreticky dělat daně a účetnictví, ale to bych si moc nepomohla:-) Nebo bych mohla dělat manželku a ženu v domácnosti. Případně nějakou nekvalifikovanou profesi, jak jsem o tom psala zde:
      http://panirtenka.blogspot.cz/2012/11/doplnovacka-zbozi.html
      Ale to jsem měla nějakou "profesní krizi".

      Stále jsem se ještě nerozhodla, zda jednou budu ráda, že jsem u té velké změny mohla být, nebo zda na to budu vzpomínat spíš špatně. Uvidí se.

      Na školení nevydělávám (to, na které pojedu, je interní, ne komerční), a celkově to chci pro ty společnosti dělat tak, aby je to co nejméně finančně zatěžovalo, i když něco to stát bude. Navíc s některými věcmi nic neudělám - třeba když je požadavek notářského zápisu, tak je to prostě dané.

      Sejre,
      no jo, někdo se možná chichotá, ale já to nejsem... momentálně se v tom spíš plácám a až do konce června to nebude lepší. Pak nevím.

      Vymazat
    4. Dito,
      zvládám to kolísavě - momentálně toho je opravdu hodně (navíc k tomu přistoupilo, že se kvůli jednomu klientovi učím ještě úplně nový právní obor, který sice rekodifikací nebyl dotčen tolik, ale je to dost složité samo o sobě).

      Je to docela náročné na organizaci času, zvlášť když se to má skloubit s rodinou.
      Ale jak jsem to zvládla, to se ukáže až následně, za čas.
      Pořád mám strach, že se někde vyvalí nějaký průšvih...

      A sázet brambory nebo dělat něco podobného chceme čas od času všichni, viz můj předchozí komentář:-)

      Vymazat
    5. Když jsem naposledy měl profesní krizi a chtělo se mi "dělat rukama" práci, jejíž "výsledky jsou fyzicky vidět", poptal jsem se v Aerovce na nedestruktivní testování. Všechno zajímavé, dá se tam začínat od nuly...

      ...nu a pak jsem se zeptal na platové podmínky a zjistil, že nabízí 12k čistého. Tak jsem s tichým vytím utekl -- podle mých propočtů není v Praze možné dlouhodobě žít pod 16k čistého, leda snad na ubytovně a s oblečením z charity.

      Ale zase mit to rozšířilo obzory, až se v mém okolí zase jednou bude diskutovat na téma AnCap.

      Vymazat
  2. Aby nedošlo k mýlce, měl jsem na mysli tyto hochy: www.institutprava.cz, www.ksbinstitut.cz, www.havelholasek.cz/cs/rekodifikace/seminare-a-workshopy, www.prkpartners.cz/rekodifikace/seminare/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane Bauere,
      ale zase většina z nich asi nebyla těmi, kdo si rekodifikaci vymysleli.
      A např. jsem byla na školení, které vedli hoši od HH a bylo to opravdu dobré.

      Vymazat
  3. Kdyby se na to dost firem vykašlalo, parlament by couvl, jako couvl s Drábkovou pensijní reformou.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady bude spíš zajímavé, jak se k tomu postaví rejstříkové soudy.
      Myslím, že nebudou příliš aktivní v tom, aby honily společnosti, které se na to vykašlou.

      Vymazat
  4. Mila Chris,

    je to ta "Nova spolecnost s rucenim omezenym"? Take shanim neco schopneho, abych to mela po ruce..

    Diky moc,

    k.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kate,
      ano, je to tohle:
      http://jdem.cz/bgavn9

      Přišlo mi to opravdu prakticky sepsané a užitečně koncipované.
      I když asi na dvou třech místech bych třeba také s něčím polemizovala, ale to už tak patří k věci.

      Vymazat