pátek 26. září 2014

Proč je mi líto Romana Janouška?

Skeptici, kteří předpovídali, že Roman Janoušek nebude odsouzen k nepodmíněnému trestu, se mýlili. Odvolací soud původní mírný tříletý trest dokonce zpřísnil. Někdejší pražský kmotr by měl strávit ve vězení čtyři a půl roku.

Řízení se vleklo, což mnoho laiků pokládalo ze bonus pro obžalovaného. S tím ovšem nesouhlasím. V podobných případech je trestní stíhání pro obžalovaného velkou zátěží a pocit "ať už to mám za sebou a vím, na čem jsem" v uvažování obžalovaných převažuje; mučivé čekání na konečné rozhodnutí jistě není nic, v čem by si kdokoliv liboval.
Vzhledem ke skutku a k obvyklé výši trestů, které jsou u nás ukládány, nejde o nijak zvlášť přísný výrok, Roman Janoušek mohl dostat i více.  A musím souhlasit s jistým komentátorem, který v rozsudku spatřuje také pozitivní zprávu o české justici; vrchní soud, který o odvolání rozhodoval, totiž nepatří k jejím nejdůvěryhodnějším článkům.
V zásadě jde tedy o rozhodnutí spravedlivé, respektive takové, které cit pro spravedlnost neuráží.

S tímto racionálním závěrem bohužel nekoresponduje pocit, který ve mně zprávy ze soudní síně vzbudily. Romana Janouška je mi zcela nepochopitelně líto. A přitom k tomu nemám žádný důvod.

Říká se, že svého času vládl jako šedá eminence Praze, že skrytě řídil jejího primátora a těžil z dobrých vztahů s ním; napovídají tomu i druhdy zveřejněné odposlechy telefonních hovorů. Nemám důvod těmto povídačkám nevěřit.
A to, co provedl a zač je nyní souzen, bylo doslova hrozné. Opilý a pod vlivem léků srazil ženu, jejíž automobil předtím poškodil, ani se nepokusil jí pomoci, z místa činu ujel a policistům se snažil utéci. Jeho oběť měla velké štěstí, že přežila.

Z řízení mám neurčitý a ničím nepodložený dojem, že zraněná žena nijak nevolá po přísném rozsudku; finanční vyrovnání v tomto případě bylo velkorysé.
Ale není jen jedna zraněná konkrétní oběť: i kdyby mu ona sama stokrát odpustila, takové chování se potrestat musí. Vždyť jak bychom k tomu přišli, kdyby zůstalo nepotrestáno, nebo kdyby trest nebyl dostatečně přísný? Každý pracháč by si mohl na silnici dělat, co se mu zlíbí, u vědomí toho, že se z průšvihu nakonec stejně vykoupí.

Ani lítost odsouzeného Romana Janouška mne nedojímá. V podobných případech totiž rozlišuji lítost nad utrpením, které bylo způsobeno druhému člověku, od lítosti nad vlastním osudem, totiž nad tím, že se mám nechat na dlouhé roky zavřít do vězení. U některých typů lidí bude vždy převažovat to druhé a tohle je myslím přesně ten případ.
I bych věřila tomu, že odsouzený nechápe, proč má do toho vězení jít. Přece tu ženu odškodnil, tak proč?

Tak co tedy zakládá můj soucit s takovým člověkem?
Vím to dost přesně.
Mrazení z toho, jak snadno se může člověku přestat v životě dařit.
Jen si to vezměme: ještě před několika málo lety se mohl pan Janoušek cítit jako král. Měl dostatek moci a vlivu, dostatek peněz, jistě se pokládal za úspěšného muže. Nic nebylo nemožné.
Ale kde ty časy jsou.
Nejprve přišla ztráta politického vlivu a s tím pravděpodobně spojené ztráty finanční, potom veřejná celonárodní ostuda v podobě medializovaných odposlechů mezi "Mazánkem" a "Kolibříkem" a nakonec tohle. Vteřina nekonečné hlouposti nebo spíše bezohlednosti, jejíž důsledky nevyhnutelně vyústily v životní propad, jehož svědky jsme v přímém přenosu.

Jak se takové věci vůbec mohou stát?

převzato z ateo.cz


10 komentářů:

  1. Já jdu zase provokovat. Ela
    http://www.extra.cz/frackovo-okenko-voda-se-nevari-mlyny-nemelou-a-srazit-ji-opily-umirajici-troska-nesoudni-cechackove-ho-lituji-a-nezavrou

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      děkuji za odkaz. Nevěděla, jsem, že Pavel Novotný (to je ten novinář, o kterém byl dokument o bulváru, že?) píše takové články.

      Je to drsně napsané, ale v zásadě s tím musí souhlasit.
      Úsloví o vodě, která se vaří na svině, nemám ráda.
      A tak celkově, je to dost výstižný text.

      I když některé marginálie nejsou správné, tento případ např. nelze srovnávat s Deanou Horváthovou (to byla nedbalost, tady jde o úmysl).

      Vymazat
  2. Chris, nedá se nic dělat, musím Vás poučit o bulvární scéně :-)
    Pavel Novotný je syn baviče Petra Novotného - nesmírně šikovného otce dynastie http://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Novotn%C3%BD.
    Pavel je asi v první řadě pokerový hráč (opravdický), stejně jako jeho manželka. Má tah na cíl, dělal lecos, ale racionálně zakotvil v bulváru - vedl deník Super, nyní je šéfredaktorem v extra.cz (bylo také v Dělnících), moderuje i něco v TV (Prásk? - nekoukám se moc na televizi). Je tak neuvěřitelně kontroverzní, chytrý a přímočarý, že na něj nikdo ještě nenašel metr. Současně rodinný typ, který nemá problém se láskyplně vytahovat svojí láskou k manželce, dceři a druhé dceři na cestě. Po Dělnících měl jediný problém - strach, jak to vezme jeho moravský tchán.
    V extra.cz a zejména na fb píše kdeco, vždycky neskutečně vtipně a trefně. Vyčítají mu, že vzhledem ke svému otci má protekci. Proto je jedna z jeho image Rozmazlený fracek a z toho vycházející Frackovo okénko. Je zastupitel za ODS v Řeporyjích (Praha 6), nyní v komunálkách opět kandiduje.
    Konec poučovacího okna :-)
    Po pravdě, nevím, jestli byste Fracka unesla, ale já jsem z jiného těsta a znám ho osobně na společenské úrovni. V dnešní době se moc nevidí, aby se někdo tak konzistentně choval na všech frontách - bylo a je obvyklé přecházet z role do role. A mě na něm baví, že si moc násilí nedělá a povýšil to na zaměstnání :-)
    FB je lepší, ale pro zájemce na lehkou četbu: http://www.extra.cz/joginem-na-zkousku-kapitola-prvni-vstal-jsem-jako-vegetarian-a-vyrazil-na-bikram-jogu-zjistit-ze-peklo-skutecne-existuje
    Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      P.Novotný píše, jak vidím, dost vtipně:-)

      Děkuji za info, vím jen zběžně, kdo to je, ale nic o něm nevím.
      Viděla jsem část toho dokumentu o bulváru, ale nijak zvlášť mne nezaujal.
      Jediné, co mne zaujalo, bylo když se po smrti I.Bartošové objevil ten jeho starší výrok, že ji bulvár uštve k smrti, což se v podstatě stalo.

      Přecházet z role do role...
      Zažila jsem na plese jednoho režiséra, který se asi chtěl chovat konzistentně, asi nechtěl přecházet z role do role, nebo to možná neuměl. A ve společnosti dam mluvil jako kdyby seděl ve čtvrté cenové. A to byl opravdu problém, protože ne že by to člověk neunesl, ale jaksi ve společnosti, oblečená, učesaná, připravená na zcela jiný typ vystupování, tomu dáma čelí velmi obtížně.
      To se mi jen tak vybavilo, k té konzistenci vystupování a odmítání adekvátní rolí.

      Vymazat
  3. K hornímu článku, k němuž jste nepřipustila diskusi (chápu), jen odkaz na bulvární server, který však jako slepé kuře nalezl zrno:
    http://g.cz/proc-jsou-zeny-casto-v-zivote-zklamane/
    ---
    Co se týče pana Janouška, mám podobné pocity. A jen připomínám, že ve stejný den byl odsouzen jiný řidič za zabití při zaviněné autohavárii a neposkytnutí pomoci (ujel), a to na 4,5 roku. Za Janouškem mrtvý nezůstal, za tím jiným řidičem ano, a mají stejný trest.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      děkuji za odkaz, je to celkem výstižně sepsané.
      Diskusi pod článkem jsem připustila, komentáře byly otevřené (ačkoliv jsem nepředpokládala, že by tam nějaká větší diskuse vznikla), jenomže se tam zase exhiboval ten pitomec, který se tu objevoval už dříve. Tak nic.

      ***
      Ad tresty: ono je to ošidné srovnávat. Pokud ta havárie byla zaviněná, ale jenom nedbalostně, je to zase něco jiného, než Janouškův úmysl, byť s lehčím následkem a vysokým odškodněním. Kromě toho jeho oběť taky nemusela přežít.
      To je prostě problém trestního práva: na roky odnětí svobody se má přepočítat něco, co takto převést nelze, z toho vznikají různé disproporce.

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
  4. Myslím, že je velmi pravděpodobné, že p. Janoušek do vězení nenastoupí ze zdravotních důvodů.
    Sám se vyjádřil ve smyslu, že sice kvůli okolí předstírá, že je fit, ale opak je pravdou.
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to je pravděpodobné, že takovou žádost podá.
      Takovou žádost ale podává mnoho odsouzených.
      V případě R.J. je samozřejmě těžko zhodnotit, jak na tom je... tedy ale když jsem viděla v TV reportáži, jak vypadá, tak mi ho bylo vážně líto.

      Vymazat
    2. Jeho pád byl mnohem hlubší, neboť padal z vyšší posice.
      Mně je ho také líto, jako každého, který je zkroušen.
      Milan

      Vymazat