pondělí 6. října 2014

Zpěvy z Taizé rozezní zimní Prahu

Před Tebou, Pane, temnota ztrácí sílu svou, noc odchází a den jasně září.

Francouzská křesťanská komunita Taizé pořádá každoročně na samém konci roku setkání desítek tisíc mladých lidí. Letos se tato akce uskuteční už po sedmatřicáté; místem letošního setkání je Praha, mimochodem už podruhé, protože poprvé se "pouť důvěry" uskutečnila v Praze v roce 1990.

A právě v souvislosti s tímto setkáním jsem před několika měsíci o komunitě Taizé slyšela poprvé. Nejprve jsem byla trochu nedůvěřivá, protože slovo "komunita" není mým šálkem kávy; asi nejsem ten správně komunitní typ.
Ale potom jsem se náhodou ocitla v kostele, kde zaznělo několik zpěvů z Taizé.
A to byl zážitek, pro který nenacházím vhodné výrazy.

Zpěvy z Taizé jsou opakovaně zpívané, jednoduché a velmi krásné modlitby. V popisu jsou označeny jako meditativní, já bych zvolila označení kontemplativní. Opakováním hudebního motivu i textu vzniká nádherně uklidňující, rozjímavá atmosféra; hudba rozeznívá chrám i srdce.
Nedá se to popsat, musí se to zažít.

Nada te turbe
zdroj: youtube.com

9 komentářů:

  1. Vesnicka Taizé, nedaleko slavného klastera v Cluny v Bourgogne, kde byl nejvetsi stredoveky mnissky rad, je jeste znamejsi nez on diky spolecenstvi (sto bratri ze 25 zemi), které tam zalozil v r. 1940 protestantsky knez, Frère Roger.
    Vzdy, kdyz jedu kolem do Cech, udivuje mne, co stanu je na prostranstvi kolem romanského kostelika a Eglise de la Réconciliation, postavené pred 50ti lety a jak cila je tam aktivita. V Taizé neni zadny personal, o vse se staraji ucastnici setkani sami.
    Tisice mladych vericich se tam sjizdeji kazdorocne od unora do listopadu aby se spolecne modlili, za tohoto nadherného zpevu meditovali a nalezli v sobe vnitrni silu, duveru a smireni, jak si to pral Frère Roger.
    V r. 2005 byla cela Francie konsternovana zpravou o jeho zavrazdeni pri modlitbe, které se ucastnilo 2500 lidi, rumunskou fanatickou.

    "Myslim, ze od mého mladi mne nikdy neopustila intuice, ze spolecenstvi muze byt znakem, ze Buh je laska a jenom laska.
    Pozvolna se ve mne rodilo presvedceni, ze je zasadni veci zalozit spolecenstvi lidi rozhodnutych dat cely svuj zivot hledani dorozumeni a smireni, spolecenstvi, kde by dobrota srdce a prostota byly v centru vseho deni." (Bratr Roger)
    To se mu skutecne podarilo.

    la communauté = spolecenstvi, spoluvlastnictvi, spolecenstvo, obec (nabozenska)
    MaB


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. MaB,
      říkala jsem si, že u vás je to určitě známější než zde.
      Já jsem o této komunitě skutečně slyšela letos poprvé, všechny informace jsem si musela najít na netu.
      Ale historie komunity, jak se vyvíjela, je opravdu zajímavá.

      Vymazat
  2. Před 21 lety jsem byl ve Wroclawi o vánocích 1989 s několika věřícími přáteli na setkání Taizé, Vlastní setkání bylo na můj vkus příliš velké, ale Bůh se mne tam přesto v několika maličkostech dotknul a já prožil, že je pozorný a dá se říci i něžný, milý. A tak jsem v lednu 1989 odevzdal svůj život Kristu a o něco přes měsíc později po čtyřech setkáních katechumenátu v našem protestantském sboru byl pokřtěn. Byla tam se mnou i moje manželka, tehdy přítelkyně (pokřtěná u katolíků o půl roku později) a nejintenzivnější zážitek byl, když polští přátelé večer během večeře vydávané ve velkém mrazu ve stanech (za pomoci armády) přerušili program a oznámili nám, že FS zvolilo prezidentem ČSSR pana Václava Havla.

    O rok později jsem se podílel za náš sbor (který ekumenou pravda neoplýval) v podílení se na pražském setkání. Tehdy mi bylo 19 let...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, měla jsem stejný zážitek ,když jsem poslouchala gregoriánské zpěvy v jednom ze slovinských kláštěrů,http://www.kartuzija-pleterje.si/ces/index_ces.html, a také zpívanou mši v trapistickém klášteře u Říma http://www.abbaziatrefontane.it
      Dita

      Vymazat
    2. Karle,
      vida, nevěděla jsem, že je zde mezi čtenáři někdo s přímou osobní zkušeností ze setkání.
      Co tak vím, tak při setkáních jsou právě lidé povzbuzováni k tomu, aby se vrátili právě do své místní církve...

      Dito,
      díky za odkaz, klášter je krásný a informace o kartuziánech zajímavé.

      Vymazat
  3. Chris, díky za zajímavé info.

    Mě osobně tedy nejvíc při modlitbě "rozseká" ticho, ale takové to absolutní ticho zšeřelého chrámu nebo kaple. Ovšem vzhledem k tomu, že to se člověku poštěstí většinou jen na exerciciích (tzn. u mě jednou za x let), ráda vítám i dobrou hudbu, do které se můžeš ponořit.

    Společenství Taizé pro mě úspěšně balancuje na hranici mezi vkusností a kýčem, do kterého by, při všech těch svíčkách ;-), mohlo spadnout. Jak psal Karel, na mě je to asi taky trochu moc velká akce (na živo jsem ovšem nikdy nezkusila), program v hale by pro mě nebyl vůbec (potřebuju buď chrám nebo otevřenou oblohu nad hlavou :-) ), ale chápu, že hlavně mladým lidem ten pocit sdílení a normálnosti modlitby pomáhá. Věřím, že (podobně jako setkání mládeže) to neulpí jen na pocitech, na té vnější slupce, a bude to podpora pro "skutečný život" s Bohem.

    Maky

    P.S. Teď zním jak stará bába :-))).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maky,
      to jsem nedoplnila - ticho pro modlitbu těm zpěvům v kostele předcházelo.
      Což dodalo tomu zážitku ještě další rozměr.

      Na setkání jsem také nikdy nebyla, takže nevím, kolik těch svíček se běžně používá:-)
      Jinak pokud mám správné informace, část programu setkání se bude odehrávat právě v pražských chrámech, část v Letňanech.
      Sama se takových akcí nezúčastňuji, ale věřím, že pro mladé, kteří se zúčastní, to musí být nezapomenutelný a posilující zážitek.

      Vymazat
    2. Chris,

      akorát nevím, kam jednou za posilou pošlu naši prostřední :-). Ta od mala preferuje klasiku (tedy ve velmi nadstandardním chytrém provedení našeho děkana) a když kdysi na mši, kam chodíme, zastupoval mladý kněz od saleziánů a všechny děti z něj byly nadšené, ona se na mě otočila se slovy, doufám, že příště už tu zas bude otec Josef a významným protočením očí ve stylu, takovouhle "diskotéku" jste si mohl odpustit :-).

      Maky

      Vymazat
    3. Maky,
      já zase nevyhledávám vůbec ekumenické aktivity, nějak s tím neumím moc nakládat, nebo nevím.
      Zase je dobře, když je na výběr a každý si může najít, co ho osloví.
      Tradiční katolík by z takového setkání asi nebyl nijak nadšený...

      Vymazat