pondělí 17. listopadu 2014

Kam by šel Ježíš v našem městě?

Při nedělní mši nás kněz požádal, abychom se zamysleli nad následující otázkou: kam by šel Ježíš v našem městě?
Odpovědi by měly být konkrétní. Například, šel by k našim sousedům, kteří potřebují pomoci? Nakupovat do obchodního centra? Nebo do některé hospody, do které a proč?
Kněz bude rád, pokud mu odpovědi pošleme, protože by je chtěl využít při přípravě kázání soustředěných kolem nadcházejícího konce liturgického roku.

Když jsem to slyšela, nejprve jsem se lekla. Ježíš v našem městě? Nejspíš by si zakryl oči a odešel rychle někam pryč. Možná by se předtím na chvíli uchýlil do chrámu, popřemýšlel o tom, proč jeho následovníci tak moc sešli z cesty, takže už vlastně ani žádnými následovníky nejsou. A ještě se tím chlubí. Ježíš by se v našem městě asi moc zdržovat nechtěl.

Ale pak jsem si řekla, že takhle to jistě myšleno nebylo. Vždyť v jeho zemi a jeho městě mu přece také všichni nenaslouchali, naopak, zpočátku mu naslouchali jen nemnozí... takže to jistě není tak, že by chtěl pobývat jen tam, kde mu hodně lidí rozumí.
Budu tedy vycházet z toho, že by sem skutečně přišel a třeba celý den by s námi zůstal. Kam by šel? Těžká otázka.

A pak mi to došlo.
Já přece nemusím vůbec přemýšlet, kam by šel Ježíš v našem městě.
Vždyť to dávno vím! Mám to rozmyšlené, promyslela jsem to dávno předtím, než jsem dostala tuhle otázku.
Šel by přece k soudu. Do budovy místního okresního soudu. Nejspíš v den, kdy před ní stojí bílý autobus s fialovým pruhem, který přiváží vazebně stíhané obviněné, případně ty, kteří již vykonávají trest odnětí svobody. Eskorta vodí lidi s pouty na rukou sem a tam, okna musí být zavřená, soudci razítkují příslušné dokumenty a všichni se tváří nesmírně důležitě.

A tak by Ježíš chvíli poslouchal hlavní líčení. Jak se hodinu a půl řeší, co bezdomovec s těhotnou družkou, s níž neměl kam jít, sebral v chatkách v rybářské chatové osadě. V jedné nepoužívané chatičce se usídlili a v těch ostatních si vzali kamna, spací pytle, nějaké nářadí, oblečení a konzervy.
Evidentně překročili zákon a my to zde musíme řešit, protože není možné, aby si každý bral majetek svých spoluobčanů, jak se mu zlíbí.

Poslouchal by dlouho mlčky.
Ale potom by jistě něco řekl. Třeba toto: "A proč se nezabýváte skutečným zlem? Nemáte nic jiného na práci, než trestat, že někdo sebral deku a plynový vařič? Žádné jiné zlo kolem sebe nevidíte?" Možná by řekl obžalovanému, že si nemá brát, co patří někomu jinému, a státního zástupce by se zeptal, kdy se naposledy rozdělil s někým potřebným?
Ovšem určitě by měl co říci i k tomu, co probíhá v soudní budově ve dnech, kdy před ní bílý autobus nestojí. Děti jsou trhány od rodičů a manželky vyháněny od manželů, sousedé na sebe nevraží a bohaté společnosti žalují chudáky, o nichž dobře ví, že už není, co si na nich vzít. A všichni na to mají právo a chovají se podle platných zákonů.

Potom by šel asi na náměstí. Díval by se na zvláštní tabulky, které jsou zasazeny do dlažby a upomínají na minulé křivdy spáchané na nevinných. Divil by se, proč tam těch tabulek nemáme více.
"Celé toto náměstí byste jimi mohli vydláždit a všechny ulice kolem," prohodil by zamyšleně.
Možná by také vyslechl hovor lidí na trhu. Obvyklé nadávání na to, že "všichni" kradou, míněno ti ostatní, a že za všechny nepravosti může někdo jiný. Seznal by, že to, co se děje v soudní budově, je jen věrným odrazem toho, jak se smýšlí mimo ni.

Kam by pokračoval? Chtěli bychom mu jistě udělat radost. Napadá mne, že by se docela hodilo zavést jej na návštěvu do místní základní umělecké školy. Ta škola má svou atmosféru. Děti se tam už od malička učí vynakládat píli a talent na něco, co jim dělá radost, co je přesahuje, co existuje mimo ně a má sílu oslovit někoho dalšího. Ve většině případů to nikdy nezpeněží, dělají to jen pro radost z krásy a protože věří, že to má nějaký smysl. A rodiče je v tom podporují, vodí je tam, i když je to časově náročné a často je problém skloubit docházku za těmito aktivitami se zaměstnáním a dalšími povinnostmi. Uhonění rodiče se potkávají mezi dveřmi, v letu se zdraví, předávají děti učitelům, kteří žijí v zajetí not, malby nebo tance. Je to tam tak osvěžující, tak jiné.
A snad je i tam, jako v ostatních situacích, kdy zapomíná na sebe, člověk Bohu blíž.

A kam bychom šli nakoupit?
Tak to je úplně jasné: přece do malé prodejny v naší čtvrti, k Vietnamce Hance; její skutečné jméno neumíme vyslovit, proto jí říkáme Hanka.
Pracuje sedm dní v týdnu, nezná neděli a neslaví české svátky, je v obchodě od rána do večera. Nevím jakého je vyznání, o křesťanech a Ježíši dost možná nikdy neslyšela.
Ale v jejím krámku je ve vzduchu tolik pokory a radosti, každý se tam může cítit dobře přijat. Pracuje a nestěžuje si, stále se usmívá; mám dojem, že za život, jímž by tolik našich spoluobčanů pohrdalo, stejně jako pohrdají jí samotnou, je vděčná.
Pokora, radost, přijetí, vděčnost... co mi to jen připomíná?

***

Milí čtenáři,
velmi mne potěší, když napíšete, kam by šel Ježíš ve Vašem městě.
Budu ráda i za komentáře těch, kteří jindy nekomentují; dlouhé komentáře jsou vítány.


69 komentářů:

  1. Smekám.
    Nemám co dodat.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      děkuji, to jste přečetl rychle, ještě jsem ani neopravila chyby.

      Ale něco dodat byste mohl, budu ráda, když pod tento článek čtenáři něco svého dodají:-)

      Vymazat
    2. O jeho cestách po Judsku, Galieli a Desetiměstí víme z evangelií. Víme, kudy chodil, s kým se bavil, komu a za jakých situací pomáhal. Z toho lze jistě dost dovodit, jak by to bylo u nás a asi by to nebylo tak, jak jste napsala, nicméně napsala jste to dobře.
      Jaký bude jeho skutčečný příští příchod, o tom také máme náznaky v Písmu. Také to asi nebude, jak jste napsala, ale napsala jste to dobře.
      Nejde ani tak o, kam by šel Ježíš v našem městě, jako spíše o to, kam posílá nás, abychom šli v jeho jménu.
      Milan

      Vymazat
    3. Ze by byl papez Frantisek I. "poslan" do Strasbourgu 25.11.?
      A ne proto, aby tam navstivil tisiciletou nadhernou katedralu Notre- Dame ?
      Papez podnikne cestu se zamerem promluvit k Evrope pred Parlamentem a také pred Radou Evropy nebo Evropskym soudem pro lidska prava.
      Predpoklada se, ze odsoudi "globalizaci lhostejnosti" a "nelidsky ekonomicky system, ktery zabiji".

      Doufejme, ze ho budou poslouchat i ti poslanci, kteri se do Parlamentu obvykle prijizdeji jen vyspat. (za 12 000€)
      A bud'me optimisté, mozna, ze se mu podari probudit v nich i svedomi....
      MaB

      Vymazat
    4. K tématu - zase se předvedly "dámy" z Femen:
      http://www.denik.cz/ze_sveta/na-svatopetrskem-namesti-ve-vatikanu-zatkli-polonahe-aktivistky-hnuti-femen-2014.html

      Vymazat
    5. Milane,
      já jsem si tento fiktivní příchod zařadila někam mezi první a druhý; podle zadání otázky jsem předpokládala, že nejde o druhý příchod, to by skutečně vypadalo jinak.
      Je dost možné, že kněz čekal jiné odpovědi, ale napsala jsem to, jak umím.
      Což mne přivádí k otázce, jak bych to napsala, kdybych se pracovně pohybovala v jiném prostředí...

      Vymazat
  2. Podobna otazka se prave resi i jinde.

    Kam by mel jit Jezis ?
    Vetsina se domniva, ze by mel zustat tam, kde je.
    Jini vedi, ze pujde za Mesiasem, pry to sam potvrdil.
    Jsou dokonce i takovi, kteri doufaji, ze se necha zlakat nabizenou sumou...

    Mensi vysvetleni:
    Jorge Jesus je jiz 5 let trenér Benfiky Lisbon, finalisty Evropské ligy.
    Proslycha se, ze podepsal s FC Barcelona, za kterou hraje Lionel ,Messi.
    AC Monaco by ho velice rad pretahl a nabizi mu sumu, které se da tezko odolat.

    Omlouvam se, ale prave jsem slysela o tomto dilema ve zpravach a dost mne to pobavilo.
    Zamysleni v clanku je velmi podnetné.
    MaB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. MaB,
      to je vtipná hříčka:-)

      Já jsem ze svého zamyšlení sportoviště vynechala, ačkoliv mi taky přišla na mysl, ale tím, že sportuji maximálně když honím autobus, nechala jsem to stranou.
      Mimochodem, český národní tým včera slavně vyhrál nad Islandem, tak je tady teď fotbal také aktuální, ovšem dnes to převálcovalo vzpomínkové vysílání, zrovna se dívám na záznam demonstrace z listopadu 89 na Letné.

      Vymazat
  3. Kam by šel Ježíšek netuším. Asi tam, kam chodí Santa Claus... :-?
    aTeo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když tě tu tak vidím, víš, že článek měl ještě alternativní verzi?
      Byla docela krátká a zněla takhle:
      "Rád bych tu s vámi pobyl, ale teď jsem si vzpomněl, musím urychleně do Poděbrad. Tam mám totiž hodně co na práci."
      :-)

      Vymazat
  4. Taky jsem měl chatičku a v ni kamínka (krásná litinová), komínové roury a kovový komínek. Přes léto je bezdomovec ukradl a dal do sběru, na zimu si někde jinde ukradl jiná, plechová kamínka. Nějaké roury taky sehnal, ale měly špatný rozměr, takže je zázrak, že se tím kouřem v chatičce nezalknul, šmejd jeden.

    Kdyby bezdomovec v létě dokázal myset na zimu, nemusel by tolik krást a možná by ani nebyl bezdomovcem. Někdo v létě štípe dřevo, aby měl v zímě čím topit, někdo v létě prodá kamna.

    Dříve, když ještě evoluce fungovala, fungoval přírodní "Zákon o vlivu zimy na polidštění opice". Evoluci jsem oblafli a nestačíme se divit, jak se člověk mění zpět v opici.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pefi,
      při tom hlavním líčení jsem si chvílemi říkala, že mít chatu v té dané chatové osadě je přímo adrenalinový sport. Krade se tam pravidelně a tolik, že poškození někdy ani nebyli schopni přiřadit konkrétní ztracené věci k dané konkrétní krádeži, nevybavovali si, jestli se jim dané věci ztratily při první krádeži v té sezoně, nebo při druhé.
      Tady to tedy bylo bez zištného motivu v tom smyslu, že to zloděj neprodával, ale použil to k zařízení té jedné téměř nevyužívané chatky nebo prostě pro svou potřebu.
      Teda ta kamna, to už byla větší škoda, a poškozenému to zvlášť vadilo, protože tento typ kamen těžko sháněl. Oni to ale ti chataři mají pojištěné, takže něco aspoň dostali od pojišťovny (což sumu škod způsobenou třetím osobám pochopitelně nezmenšuje).

      Ale mne vždycky fascinuje, jaký je to s těmito lidmi proces. Když sečtu náklady soudního řízení, když vezmu v úvahu, kolik lidí se tím zabývá a všichni jsou placeni státem, tak mi přijde, že nějaký fond, z něhož by se tyhle bagatelní škody lidem hradily, by byl lepší. I když chápu, že to není možné, předpis je předpis a princip je princip a trestat krádeže se musí, já vím...

      Ale s tím postřehem k evoluční teorii jste mne pobavil.
      Připomnělo mi to, jak tuhle moje dcera líčila mladšímu bráškovi, co je to evoluce, asi nějak takhle: "Představ si, že je opice. Prostě je opice, narodí se jí další opice a té se narodí další opice. A takhle se narodí 5000x opice a pak se narodí opice, která je už trochu člověk."
      :-))
      No, nevím, já téhle teorii věřím čím dál tím míň, ne z nějakých ideových důvodů, ale připadá mi prostě přitažená za vlasy, ale to jen tak na okraj...

      Vymazat
    2. Bagatelní krádeže se netrestají už dnes. Když nemajetného pachatele přestupku přichytíte při činu a předáte policii, tak se stane, co ? Nestane se nic.

      Do toho "5000x narodí opice" musíte přidat genetické mutace, pak to začne fungovat trochu líp :-)

      Jeden velmi chytrý kamarád mi už několikrát doporučoval k přečtení knihu Sobecký gen (http://www.esoterikweb.cz/download/Dawkins-sebecky-gen.pdf). Teorie sobeckého genu prý stojí za zamyšlení.

      Vymazat
    3. Chris, ty bludy se uci dcerka ve skole ?
      Teorie, ze clovek pochazi z opice, je uz preci davno prekonana.:)
      Takze mas pravdu, ze ji neveris.

      Perfektne je to vysvetleno treba v knize "Aux origines de l' humanité", autori paléo-antropologové Yves Coppens a Pascal Pic. Snad byla prelozena. Nébo v nekolikadilné Odysee druhu.

      My lidé jsme sami teprve 30 000 let a tato samota nas vedla k vire, ze evoluce smerovala k nam;
      Omyl ! Evoluce neni linearni od opice k cloveku, ale paralelni, oba druhy se vyvijely zaroven.
      K oddeleni od spolecného predka doslo nekdy pred 7 miliony let a zrejme od neho mame s opicimi "bratranci" spolecné rysy - bipedii, pouzivani nastroju, lov, deleni se o potravu, socialni systém, smich, vedomi, empatii, sympatii...
      Soucasna paleontologie dokazala, za existovalo nekolik druhu lidi (znamych 15), v Evrope neandrtal a cromagnon, které koexistovaly, pochovavali své mrtvé apod.
      Nakonec z nich zustal jeden - "homo sapiens" stary asi 200 000 let, sam tech 30 tisic let. Za tu dobu se vyvinul do dnesni podoby.

      Detem, pripadne tem, kteri je ty nesmysly uci, to vysvetli :))
      MaB

      Vymazat
    4. "l' Odysée de l'espèce", fr.- kanadska serie 3x 52 minut na Discovery Channel. Zde i DVD.
      Historie vyvoje "homininés" za poslednich 8 milionu let, od Toumaï a Orrorin tugenensis po Homo sapiens, pres Lucy, Homo habilis a Homo erectus.
      Je to uzasne zajimavé.

      Vymazat
    5. Tak jsem se do toho tady zamotala, vkládám komentáře znovu.

      MaB,
      kdepak, ve škole se ještě k evoluci nedostali, a ode mne to v této podobě (tedy doufám) také nemá. Vlastně nevím, kde to pochytila, také se mne na cosi kolem evoluce ptala, a vybavuji si jen útržek, že jsem jí řekla, že to s evolucí člověka není tak jednoduché, protože ten mezičlánek se stále nenašel, že fosilie jsou moc staré a je těžké je najít a určit, nebo něco takového.
      Ale tohle ber jako její interpretaci, resp. něco slyšela, a teď se to ve svých osmi letech snažila vysvětlit šestiletému bráškovi, tak jak to asi může vypadat:-))
      Já sama jsem z toho byla překvapená a pobavená, ale nijak jsem do toho nezasahovala, zrovna jsem se zabývala něčím jiným a jen jsem odposlechla, jak se mezi sebou baví. Ony si to děti nějak přeberou, a jistě ještě najdeme čas se k tématu vrátit.

      Děkuji za doporučení, na podobné téma jsem četla knihu "Jak jsme se stali lidmi":
      http://www.azknihy.cz/jak-jsme-se-stali-lidmi.html
      Ale jsem právě dost rozpačitá, jak moc informací nám chybí k tomu, abychom mohli učinit smysluplné závěry.

      Vymazat
    6. Pefi,
      o knize Sobecký gen jsem mnoho slyšela, nejprve jsem se k ní nějak nedostala, a než jsem ji stihla přečíst, tak mne dost odradilo vystupování jejího autora.
      Asi jste četl, co jsem zde psala na jaře, když zde byl prof. Krauss, jehož vystupování mne dosti znechutilo. A Krauss je ze stejného ranku vědců jako Dawkins, jsou to vědci, kteří kráčejí od vědy směrem k ideologii, a to já nemusím.
      Ale možná si ten Sobecký gen přece jenom někde seženu a přečtu, i když nevím, není to zase už něčím překonaná teorie?

      Ad bagatelní krádeže
      Napsala jsem bagatelní, ale ono to tak vlastně není, nejde o přestupky. Když se nasbírá více malých krádeží jako pokračující trestný čin, už to není bagatelní. Tedy, právně to bagatelní není. A chápu, kam by společnost přišla, kdyby takové chování nepostihovala, že? Já to všechno vím. Jenomže se na to dívám z vícero různých perspektiv...

      Vymazat
    7. Ještě k těm krádežím: konstrukce skutkové podstaty je taková, že pokud byl v posledních letech pachatel odsouzen za krádež, je potom krádeží i to, co by bylo přestupkem:
      http://jdem.cz/bq6c59

      Takže jsem taky měla klienta, kterému se to nasbíralo spíš už na roky než na měsíce za drobné krádeže v řádu desetikorun v supermarketech.
      No a pak mu přišla výzva k nástupu do výkonu trestu před Vánoci, on nenastoupil, i když se šel ještě snad i ohlásit policajtům, kde bydlí, tak mu potom ještě nějaký měsíc přidali za maření výkonu úředního rozhodnutí, protože jak by to vypadalo, kdyby si lidé nenastupovali do výkonu trestu, že.
      No bylo mi ho vážně líto.

      Vymazat
    8. Opici jsou potomci lidí, kteří se na to vykašlali a vylezli na stromy.
      A Sobecký gen jsem nedokázal dočíst - je to ideologie, nikoli věda, a navíc je to špatně napsáno s primitivní pseudoargumentací. Velmi mne ta kniha zklamala.
      Milan

      Vymazat
    9. To se mi povedl dobrý překlep!
      Každý si může vybrat, zda jsem myslel opice nebo opilce.
      Milan

      Vymazat
    10. Tak jsem si zrovna předsevzala, že si tu knihu seženu, a teď zase nevím.

      Vymazat
  5. Tak ale to sem nikdo nenapíše odpověď na zadanou otázku?
    Hlavně že se tu jindy nadělá tolik řečí...:-)
    Alespoň někdo by mohl, když jsem do toho šla já:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevim, jestli by bylo nejvhodnejsi ukazovat Jezisovi skvelé monumenty, starsi nez on nebo z jeho doby, které zanechali v nasem meste a jeho okoli Rimané.(?)
      I kdyz je jisté, ze tem z nich, kteri se k nemu tak krute zachovali, odpustil a kolektivni vinu jiste neuznava.
      Navic je mozné, ze oni byli, stejne jako Jidas, pouhym nastrojem vyssi moci i zameru, cili jinak jednat nemohli. I s touto teorii se setkavame.

      Domnivam se, ze by ale bylo velice zajimavé, kdyby Jezis navstivil mesto, kam donesla barka tri Marie, které s nim byly u krize v ono nedelni rano (podle synoptickych evangelii) a Rimané je donutili k exilu
      Byly to sestry jeho matky, Marie Jacobé (matka apostolu Jakuba a Jana Zebede) a Marie Salomé (matka Sv. Jakuba z Compostelle).
      Jezisova babicka Anna mela své tri dcery ze tri manzelstvi.
      Spolu s nimi odjela i Marie Magdalena a doprovazeli je z tech znamych jeste Marta, Lazar ( vzkriseny, pozdejsi 1. biskup v Marseille), Josef z Arimathie a také verna cerna sluzebna Sara. Tu kazdorocne uctivaji v procesich cikansti verici.
      Ostatky dvou tet Marii a Sary jsou pry v kostele Marie Magdaleny. Primorské mestecko nese podle nich i své jméno - Les Saintes Maries de la Mer a je znamym poutnim mistem na ceste do Saint Jacques de Compostelle.
      Navstevou Jezise by se mozna potvrdila tato krasna legenda, které veri vsichni Provensalci. A kterou sirili i papezové, Benedikt XII. nechal ulozit ostatky Marii i Sary do vzacnych truhlicek.
      Les Saintes Maries by pak byly jiste stejne slavné jako Lourdes.
      Anagram "Marie" je ve francouzstine "aimer", milovat..
      MaB.

      Vymazat
    2. Díky za informace.
      To jsem tedy netušila, že vzkříšený Lazar měl být prvním biskupem v Marseille...
      Ale o oslavách, které se tam konají, jsem myslím už slyšela dříve.

      Vymazat
  6. Ač sem původně nechtěl nic psát, protože mě nijak zásadně takové věci nezajímají, ale když tak prosíš:-))))
    Pokud by přišel k nám na ves, prošel by liduprázdnou vsí, nejspíše by nakoukl do oken, kde by viděl lidi jakoby přikované k televizi, pak by nakoukl ke kostelu, kde - když by se trefil - potkal by egoistického, lakomého a ješitného faráře, pak by možná nakoukl do liduprázdné hospody, což by ho třeba potěšilo, protože nikdo tam nepije ani čertovy obrázky nešustí, takže ráj na zemi;-) a pak by se podle mého sebral a šel by někam pryč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kněz, o kterém mluvíte, není ani egostický, ani ješitný, ani lakomý. Je velmi pilný, mimořádně pracovitý a všechny farnosti, které má na starost, zvelebuje bez oddechu.
      A má na starosti farnosti Nepomuk, Myslív, Vrčeň, k čemuž spadá spousta přifařených obcí a kaplíˇ(například Milčice, Polánka, Štipoklasy, Měcholupy, Neurazy, Prádlo, Žinkovy...)
      Navic je vikářem vikariátu Sušicko-Nepomuckého. http://www.bcb.cz/Katalog/Vikariaty/Susice-Nepomuk
      Počet farností v tomto nezvykle rozlehlém vikariátu si můžete spočítat sám.
      Je málo tak výkonných, pracovitých a schopných kněží. Díky Bohu, že ho máme, a prosíme Boha o jeho zdraví a sílu.
      Milan

      Vymazat
    2. Pro jedny je tentyz farar "egoisticky, lakomy, jesitny' (Sejra), pro druhé " vykonny, pracovity, schopny" (Milan). Je to relativni.
      Jen Buh je Absolutno. Vsechno. Dobro i Zlo....

      Stovky nebo dokonce tisice mladych Francouzu odchazeji do Syrie a Iraku "delat jihad".
      Maxim a Mikaël, patri mezi barbary, kteri vrazdili. Exibuji hlavy rukojmi a syrskych vojaku na internetu a vyzyvaji k nasledovani.
      "Zabijejte vsude a vsemi prostredky ! Ve jménu Boha".
      Buh si je vyvolil, povolal, naridil jim...
      A dalsi, vetsinou ve veku 15 - 22 let, chlapci i devcata, je nasleduji.
      Nejde jen o muslimské fanatiky, ale i o "obycejné" deti, narozené v demokratické kapitalistické spolecnosti (podobné té, ktera se slavila 17.11), vychovavané vetsinou ve sporadanych rodinach, katolickych ci ateistickych.
      Mala normandska vesnicka, odkud pochazi Maxim a kde se vsichni znaji, je v soku.
      "Takovy to byl hodny chlapec, nikdy s nim nebyly nejmensi problémy", place Maximova matka a tiskne fotku syna na srdce. Musel byt drogovan, septa otec.
      Podobne rodice Hélène (15) nebo Davida (22), kterého zabil americky dron.
      Kde se stala chyba ?
      Jaky ideal jejich deti odesly hledat ?
      Kterého Boha maji prosit ?
      MaB

      Vymazat
    3. Sejre,
      tak to "sebral by se a šel by někam pryč" byla také moje primární myšlenka.
      Je to smutné, když nás jako první napadá, že takový člověk by byl nejspíš raději někde jinde... ale příznačné.

      Vymazat
    4. MaB,
      v kontextu toho, co se děje, jsem už úplně přestala věřit řečem o mírumilovnosti islámu.
      Nechce se mi věřit, že by bůh muslimů toto po nich vyžadoval... snad se tomuto násilí naše civilizace ubrání, snad se je podaří zastavit a zachránit ty, na které dopadá...
      Mimochodem, v Respektu byl nedávno velký rozhovor s českou diplomatkou Janou Hybáškovou, která už několik let působí jako zástupkyně EU (snad to píšu správně) v Bagdádu. Bylo to velmi zajímavé. Mimo jiné tam vyjádřila své mínění, že vůdcům IS jde primárně o peníze, že náboženství je jen zástěrka, podle ní není navzdory názvu šíření islámu primárním cílem těchto barbarů.

      Každopádně nad množstvím mladých lidí, kteří tam z Evropy odcházejí, zůstává rozum stát. Asi tam hledají něco, co zde nemají...?

      Vymazat
  7. Samozřejmě, že by nejprve mazal do školy, aby si doplnil vzdělání. Jako každý, kdo nechce vypadat při rozhovoru s mladou generací trapně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlado,
      to je dobré, mně připadá naopak v lecčems trapná současná mladá generace. A rozhodně si kvůli tomu, abych jim nepřipadala trapná já, nebudu doplňovat vzdělání:-)
      Myslím, že jim tak klidně můžeme připadat, nemá to vůbec žádnou relevanci:-)

      Vymazat
    2. Vlado , veda, technika a vubec spolecnoist se vyvijeji zavratnou rychlosti, takze doplnovat si vzdelani bychom meli vsichni a cely zivot.
      Vzdelavani se je proces, ktery nikdy nekonci a pokud ano, tak regresi. :)
      MaB

      Vymazat
  8. Zavedla bych Ježíše do zařízení , které navštěvuje denně i můj dospělý těžce postižený syn, a zeptala bych se na jediné - " proč?"...
    Civis

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vítejte zde, děkuji za komentář.
      Otázka je pochopitelná a srozumitelná, v různých podobách zaznívá v podobných souvislostech opakovaně... Evangelium na ni sice dává odpověď, ale chápu, že v konfrontaci s individuálním osudem zaznívá znovu a znovu se na ni ta odpověď bolestně hledá... a možná ani jinou odpověď nalézt není možné?

      Vymazat
    2. Jinou odpověď než - převtělování. Opakované vtělování. S novým osudem úměrným předchozímu.

      Vymazat
    3. Tak na tohle my nevěříme.

      Vymazat
    4. Z Nového zákona:
      ´Cestou uviděl člověka, který byl od narození slepý. Jeho učedníci se ho zeptali: Mistře, kdo se prohřešil, že se ten člověk narodil jako slepý? On sám, nebo jeho rodiče?'
      'Nezhřešil ani on, ani jeho rodiče, je slepý, aby - atd.'
      (Pokud on sám, pak se nabízí jeho minulý život.)
      Také NZ: "Musíte se narodit znovu."
      bbb

      Vymazat
    5. Váš výklad evangelia je podle mého názoru zcela mylný.

      Vymazat
  9. Technická:
    Musím se omluvit, že momentálně nemám čas reagovat v diskusích, nějak se to všechno nakupilo, vrátím se ještě ke komentářům a také mám připravené další články, ale zítra jsem na služební cestě a příští týden vypadá v diáři všelijak jen ne klidně, tak snad o víkendu.
    Ale OT: dnes jsme absolvovali třídní schůzky a neslyšeli jsme žádné stížnosti na naše školáky, tak to nás potěšilo.

    OdpovědětVymazat
  10. V mém městě by šel na náměstí, nechápavě by zakroutil hlavou, když by uviděl dominantu. Rozhlédl by se po domech spatřil by některé velmi krásné - a mezi nimi příšernou obludnost. Místní profesor architektury by mu vysvětlil, že odporná obludnost není odporná obludnost, ale doklad toho, že město žije. Nad tím nevkusem, který architekti dokáží obkecat, by zakroutil hlavou podruhé. Šel by po jedné z hlavních ulic, až k budově soudu, kde by před vysokou soudní instancí spatřil doklad toho, jak to tady funguje - zákaz vjezdu na parkoviště a výjimka pro ctěné soudní uředníky, přičemž značka je neplatná a nevymahatelná, protože je umístěna v rozporu s normami a tedy stejně jako značná část legislativy omezuje pouze pro slušné lidi, kteří se "nevyznají". Nad zjevným ne-právem ztělesněným přímo před budovou soudu by hlavou zakroutil potřetí a šel by z města pryč, někam jinam, někam daleko, kde nejsou ti divní lidé ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pefi,
      jen malá poznámka: na evangeliích mi připadá velmi zajímavé, že Ježíš často říká něco jiného, než ostatní chtějí slyšet nebo než očekávají. Často říká něco překvapivého, dává věci do jiného kontextu, dívá se na to jinýma očima.
      Ačkoliv mne tedy nenapadá, co by řekl na Vámi popisované poměry.

      Vymazat
  11. Myslím, že je to jasné "Ježíš vešel do chrámu a vyhnal prodavače a kupující v nádvoří, zpřevracel stoly." - takže by navštívil obchodní centra a vyhnal nás ven. Aspoň bychom slavili vánoce ne jako svátek konzumu a obžerství. Janika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janiko,
      děkuji za komentář, brzy bude toto téma opět aktuální.
      Tedy kdyby Ježíš viděl, jak u nás vypadají svátky, jež mají být oslavou jeho narození... to si raději nepředstavuji:-(

      Vymazat
  12. "Zeny Jeruzaléma, neplacte nade mnou, ale nad vami a vasimi detmi", rekl Jezis jdouci na smrt..
    Zemrel z vule bozi, protoze jsme nerespektovali zakony, pro hrichy sveta.
    Kvuli nam, misto nas, z lasky k nam.
    Proc jeste dnes zeny Jeruzalema placi nad sebou a nad svymi detmi ?
    Jak a kde Jezisovi ukazat, ze jeho obet' nebyla zbytecna, ze jeho smrt mela smysl ?.
    MaB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Měla smysl"
      Například jak popisoval emigrant Ulč. V Číně řekl Číňan - už víme, proč se vaše Evropa dostala během staletí tak daleko, ve vědě, technice, pokroku. Bylo to zásluhou vašeho náboženství. Evropané se po sobě podívali udiveně: My máme nějaké náboženství? Číňan odpověděl, a Evropané pochopili: aha, křesťanství.
      Kromě lidských chyb dbalo i kvalit.
      bbb

      Vymazat
    2. Jste si jisty, ze vedecky a technicky pokrok neni v nasi spolecnosti casto v rozporu s hodnotami mravnimi ?
      MaB

      Vymazat
    3. Odpověď nabízí, zda snad to není ekonomický pokrok (nepokrok), který je v rozporu se starověkými doporučeními.
      bbb

      Vymazat
    4. MaB,
      to je také zajímavé - dost možná by obyvatelé Jeruzaléma odpověděli na v úvodu položenou otázku jinak než obyvatelé všech ostatních měst na světě.
      Škoda, že není vyhlídka na uklidnění tamních poměrů.

      Vymazat
  13. 1. Příchod Ježíše k soudu je vhodné směrování.
    2. Vietnamka Hanka, když pracuje a konkuruje jiným obchodníkům, s jejich přiměřenějším pracovním nasazením, s jejich pracovní dobou, zda také poctivě platí daně. To prý se nejlépe prokazuje vydáváním papírových účtů.
    bbb

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bbb,
      já preferuji, když se každý stará primárně o to, aby platil v pořádku vlastní daně:-)
      Mám totiž zkušenost, že mnoha lidem, kteří se pohoršují nad krádežemi, zpronevěrami a tunelováním, často nepřijde na mysl, že dělají vlastně totéž, jen ve svém malém měřítku, protože neodvádí státu to, co mají.

      Vymazat
  14. Ahoj Chris,

    nejdriv jsem myslela, ze by Jezis obesel zdejsi herny. To jen proto, ze bydlim, kde bydlim. Ale ne, neobesel.
    Myslim, ze by sel do zdejsich malych skupinek krestanu, ktere ho nasleduji. Urcite by tam sel. Chodi tam uz ted.
    A pak si myslim, ze by sel tam, kam by ho pozvali. Jako v evangeliich. Chodil k lidem, kteri ho zvali k sobe domu. A vubec ted nemyslim verici.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Noemmi,
      díky. To jsi napsala hezky "chodí tam už teď".
      A je to tak, proč něco vymýšlet, šel by nejspíš ke svým, k těm, kdo by ho pozvali.

      Vymazat
  15. RESUMÉ

    Děkuji všem, kdo se zúčastnili diskuse.

    Vzhledem k tomu, že jsem odkaz na úvahu poslala i knězi, který k jejímu sepsání vyzval, byl náš blog zmíněn i při dnešním kázání. A to se nám, přátelé, zase tak často nepodaří, že?:-)

    Ještě dodávám, že zvláštní dojem učinil pan Milan svým komentářem z 18.10., 10.07, tímto:
    http://jdem.cz/bq6654
    Ten byl zvlášť citován jako velmi výstižná odpověď, jako plné pochopení dotazu a situace. Nebyla to ovšem žádná soutěž o nejlepší odpověď, ale kdyby byla, tak to by ji pan Milan asi vyhrál.
    Tak si říkám, jestli to není nespravedlivé? Já toho tady vždycky naplácám tolik, pak přijde někdo a shrne to do jedné věty a je hotovo:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A zvlášť musím poděkovat všem nevěřícím, ateistům a ne-křesťanům, kteří do diskuse přispěli. Protože to asi není jednoduché.

      Vymazat
    2. Ty by zajimalo, jak na otazku "Kam by sel Jezis v nasem meste ?",
      odpovedel sam pan farar, ktery ji polozil. :)
      MaB

      Vymazat
    3. On nám to samozřejmě řekl, a také rozebral, co ho v došlých odpovědích překvapilo, co tam bylo a co tam naopak nebylo.
      Podle jeho názoru by se šel nejprve jistě modlit, což je ostatně na mnoha místech evangelií zdůrazňováno, že modlitba měla přednost před ostatními činnostmi, často v podobě "odchodu na opuštěné místo".
      A nejspíš by si šel také promluvit s místními kněžími o tom, s čím se ve svém povolání setkávají a potýkají... což mi připadá dost logické, taková analogie s nejbližšími učedníky, v jejichž společnosti pobýval.

      Vymazat
  16. Dovolil bych se v tuto chvíli k probíhající diskuzi připojit. Jsem ten kněz, který zadal tento domácí úkol. V první řadě bych chtěl poděkovat všem, kdo tento text napsali i všem těm, kteří se zapojili do diskuze. A nyní bych rád napsal, jak to tedy bylo a proč tento úkol byl.

    V těchto dnech jsme četli v neděli v kostele tak zvanou Ježíšovu eschatologickou řeč (řeč o posledních věcech), jak nám ji zaznamenal evangelista Matouš. Tato řeč (25. kapitola) nám předkládá tři podobenství – o deseti pannách (výzva k bdělosti, která se projevuje tím, že má člověk olej do zásoby a opožděný příchod ženicha ho tak nepřekvapí), o hřivnách (výzva k tomu, aby člověk zdvojnásoboval to, co přijal) a podobenství o posledním soudu (to, co je třeba zdvojnásobovat je láska).

    Minulou neděli jsme slyšeli ono podobenství o hřivnách. V tomto podobenství slyšíme, že člověk, který se vydával na cesty, si zavolal své učedníky a dal jim svůj majetek. Zdůrazňoval jsem, že tím člověkem je Ježíš. Ježíš, který se vydává na cestu (hned po této řeči následuje příběh o Ježíšovy smrti, jeho vzkříšení a nanebevstoupení) dává svým učedníkům-křesťanům svůj majetek, svůj život, projevuje jim lásku až do krajnosti. Minulý týden jsem lidi povzbuzoval k tomu, aby si uvědomili, kdy konkrétně jim Bůh projevoval svou lásku, a to i skrze ostatní lidi. Kdy se cítili opuštěni, osamoceni a přesto se objevil někdo, kdo je potěšil. Kdy byly v nějaké krizi, a přesto se našel někdo, kdo jim pomohl, kdy přišel od někoho úsměv, když jsem to potřeboval… Druhá část úkolu pak spočívala v tom, zamyslet se nad tím, kam by Ježíš dnes šel v našem městě. Koho by navštívil, co by řekl, o co by mu šlo…

    V kázání jsem citoval reakci v této diskuzi, když jsem ukazoval, že přeci víme, kam by šel. Že onen úkol byl vlastně výzvou k určitému novočtení evangelia, totiž zasazení toho, co se dělo kolem roku 30 do roku 2014. My přeci víme, kam by Ježíš šel. Já se pozastavil u dvou věcí, které mi chyběly v oněch odpovědích. První z nich byla to, že kromě jednoho člověka nikdo nenapsal, že by se Ježíš šel modlit. A přitom evangelia máme plná toho, že Ježíš odcházel na opuštěné místo, aby se modlil. Jak by asi vypadala Ježíšova činnost bez modlitby? Jak „vyšťavený“ by byl po jednom roce činnosti? Nezabalil by to, když lidé dostatečně nereagovali? Jak by vypadala Ježíšova Kalvárii, kdyby před tím nestrávil noc v Getsemanské zahradě v modlitbě? Mohl by vykonat své poslání? Zdůrazňoval jsem, že modlitba je duší pastorace, je duší života v lásce.

    Druhá věc, u které jsem se pozastavoval, byla ta, že nikdo nenapsal, že by Ježíš přišel za námi na faru. Vždyť evangelia jsou plná toho, že Ježíš se konfrontuje s předními představiteli náboženského života židů, že se konfrontuje s farizeji. Jsem si jist, že by Ježíš přišel na faru a bavil se s námi kněžími o tom, jak to vedeme. Jak vykonáváme jeho službu. Jsme opravdu pastýři, kteří se starají o svůj lid, jsme pozorní vůči druhým, jakým způsobem kážeme, slavíme mši…?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    2. Po té jsem se začal věnovat onomu podobenství o posledním soudu. Byla by škoda, pokud bychom skončili jen u oněch šesti skutků tělesného milosrdenství. Vypracování onoho úkolu bylo vlastně rozšířením těch skutků. Ono nejde jen o to sytit hladové, napájet žíznivé… Tyto skutky mohou být i takové, že jdu tam, kde člověk strádá, kde nemá smysl života, kde je utlačen ekonomikou, způsobem smýšlení a života dnešní společnosti.

      Vybízel jsem k tomu, že celá eschatologická řeč je postavena na tom, že člověk, který očekává příchod Ženicha – Ježíše, je člověkem, který projevuje svou prozíravost tím způsobem, že zdvojnásobuje to, co přijal, že projevuje lásku, že přichází tam, kam by šel sám Ježíš. A to není něco teoretického. My víme, kam by šel.

      Celý ten úryvek rozlišuje lidi na ty, kteří viděli a ti, kteří neviděli. Kteří nechtěli vidět toho potřebného vedle sebe. Podobenství o hřivnách představovalo člověka, který dostal hřivnu, ale šel a zakopal ji a pak udával důvod – měl jsem strach. Měl jsem strach, a proto jsem Ježíši tvou lásku nezdvojnásoboval, proto jsem byl slepý vůči potřebným. Měl jsem strach!

      Eschatologický člověk, křesťan, který očekává „opožděný“ příchod svého Pána, je člověk, který zdvojnásobuje to, co sám přijal, projevuje svou lásku vůči všem lidem – těm konkrétním, těm, kteří nejsou jen „hladoví, žíznící“, ale kteří mají svou tvář, kteří bydlí v našem městě, kteří jsou v mém okolí.

      Chci zdůraznit, že zpracování nikoho nebylo lepší. Výzva byla zaměřená na aktualizaci. Děkuji tecy všem, kteří o tom přemýšleli, a třeba i zde na tomto blogu o tom něco řekli. Očividně patřím k těm, kteří nedokáží říct to podstatné v jedné větě, ale také se rozepisuji .

      Ještě jednou všem děkuji. S požehnáním P. M.

      Vymazat
    3. Velmi děkuji za vyjádření.
      Jen technická poznámka: z důvodu ochrany osobních údajů a zachování anonymity jsem musela do komentáře poněkud necitlivě zasáhnout a odmazat příjmení autora.
      Já jméno autora samozřejmě znám, tudíž tento komentář není pokládán za anonymní. Ostatní jej ale znát nebudou.
      Omlouvám se za tento zásah.
      Christabel

      Vymazat
    4. Pripojuji se k podekovani Chris..
      Vse, co lidi sblizuje a pomaha jim zit v dnesni chaotické dobe, je vitana iniciativa.
      S litosti konstatuji, ze v nasi bohaté spolecnosti pribyva lidi, kteri jsou na pomoci bliznich materialne zavisli.
      V roce 1985 byly ve Francii za timto ucelem zalozeny "restaurace srdce", které mely existovat jen docasne.
      Po 30ti letech jsou potrebnejsi nez kdykoli jindy.
      Pres million lidi si tam bude i letos chodit pro potravu a povzbuzeni behem zimnich mesicu....
      Muze jim byt utechou, ze "mnozi prvni budou posledni a posledni budou prvni" ?

      Pro pana kneze bych jeste dodala, ze v kulturnim povedomi lidi (a nejen vericich) Jezis a modlitba k sobe tak neoddelitelne a evidentne patri, ze to mnozi komentatori zrejme nepovazovali za nutné ve svém prispevku zvlast' pripominat.
      MaB

      Vymazat
    5. Děkuji Vám otče za vysvětlení i za požehnání a jen připomínám, že Ježíš za námi přece už chodí. "Shromáždí-li se dva či tři...". A ve svatostánku je přítomen i fyzicky. Proto jsem se k tomu zadání příliš nerozepisoval.
      Milan

      Vymazat
    6. Ještě poznamenám, že já jsem se do zadání pustila ráda, beztak pořád něco píšu sem, proto přivítám další téma.
      Takže si klidně zase něco napíšu, když dostaneme úkol, jenom bych to asi potřebovala poslat mailem, protože ne vždy jdu na tuhle mši pro dospělé, střídám to, někdy chodím na dopolední pro rodiny s dětmi a tam je kázání poněkud jinak strukturované:-)

      Vymazat
  17. Dnes, 25.11., promluvi v Evropské rade papez Frantisek I.
    Co k tomu nejvyssi cirkevni autoritu vede ?
    Obrati se tentokrat s vyzvou nejen na ty, ke kterym mluvi a kteri mu naslouchaji denne, ale i na "vsechny lidi dobré vule".
    To je mozna ta cesta, po které je dobré se vydat.
    MaB

    OdpovědětVymazat
  18. Myslim, ze nasemu mestu by se asi vyhnul velkym obloukem, ostatne soudim, ze nad calou Evropou by si dnes setrasl prach s bot...

    OdpovědětVymazat
  19. Dobrý deň.
    Táto téma ma zaujala a tak som sa rozhodla tiež skúsiť zamyslieť, ako by som odpovedala ja.
    Akosi sa neviem stotožniť s vašou predstavou. Ani s pradstavami diskutujúcich (čítala som zatiaľ len po "resumé" a vyjadrenie "zadávajúcehoô kňaza). Snáď len Noemi sa trafila do mojej predstavy: "šel by tam, kam chodí už teď. Do malých modlících se skupinek a do domú, kde by ho pozvali - jako v časech evangelií"

    Podľa mňa by sa určite najprv zastavil v chráme, kde by sa dlho a sústredene modlil. A potom by sa vybral tam, kde sú ľudia. Možno do obchodného centra, na nábrežie, do ulíc... a kto by ho chcel počúvať, tomu by ukázal (a prejavil), ako veľmi nás má rád. Myslím, že Ježiš by určite šiel tam, kde môže získať čo najviac stratených ovečiek a uzdraviť čo najviac chorých (zranených na tele i hlavne na duši).
    A podľa vzoru Noemi dodám - už tam chodí. Alebo aspoň túži ísť.
    V tele tých, ktorí ho počúvajú a poslúchajú. V nás.

    Želám vám radostný deň a idem čítať ďalej. Zvlášť názor onoho kňaza ma zaujíma.
    Letitia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, aby to nevyznelo... Vaše zamyslenie má zmysel a hlbšie myšlienky a prečítala som si ho (ich) so záujmom. Len si nemyslím, že Ježiš by to prežíval takto. To všetko už predsa vie. A ak by prišiel, tak preto, aby nám (zase) ukázal kus svojej obrovskej lásky k nám. Aby uzdravoval. Aby ukazoval cestu k radosti... A (opakujem) on to aj stále robí. Len nie tak zjavne, ale cez iných ľudí.

      Vymazat
    2. Letitio,
      vítejte zde a děkuji za komentáře k tomuto již staršímu článku, systém mne na ně naštěstí upozornil, i když článek je už zapadlý.

      Vymazat