čtvrtek 19. února 2015

Bez registru učitelů

Poslanecká sněmovna schválila v pátek 13. února 2015 novelu školského zákona. Kromě toho, co obsahuje, je tato novela zajímavá i tím, co neobsahuje. Třeba individuální vzdělávání žáků druhého stupně základní školy. O tom ale nyní psát nebudu.

Z novely totiž vypadl návrh předkladatele, kterým bylo ministerstvo školství, na zavedení registru učitelů. Registr měl evidovat různé osobní údaje o učitelích, ovšemže prý pod nějakým anonymizačním neprolomitelným kódem, a měl údajně umožnit, aby se prostřednictvím sledování kariéry všech učitelů sesbírala data pro lepší plánování, především patrně lepší plánování vzdělávání budoucích učitelů, například pokud jde o strukturu oborů na pedagogických fakultách.
Ministerstvo vyčíslilo náklady na registr asi nižší, než by člověk čekal, ale během schvalovacího procesu ve sněmovně přišla na přetřes skutečnost, že celkové náklady registru nejsou tvořeny jen IT systémem a platy úředníků, kteří budou mít registr na starosti, ale také časem a prací, kterou evidování údajů nutných pro registr přinese ředitelům a učitelům. A na tyto náklady ministerstvo jaksi pozapomnělo. Celý úchvatný registr učitelů, který byl jedním z páteřních bodů této novely, tak spadl pod stůl.
A já upřímně doufám, že jej odtamtud už nikdo nevytáhne.

I když škoda je to veliká, když uvážíme, že:
  • další tučná IT zakázka nebude moci být zadána, 
  • stát nebude disponovat dalším obrovským objemem dat a nebude muset najmout spoustu úředníků, kteří by data třídili a zpracovávali,
  • ředitelé a jejich zástupci nebudou muset vyplňovat další výkazy k těm, které musí vyplňovat už nyní,
  • o každém jednotlivém učiteli nebudou někde sesbírána citlivá data, samozřejmě anonymizovaná díky úžasně bezpečnému kódu,
  • soukromé firmy nebudou moci pořádat školení pro zaměstnance škol, jak se s registrem, kódy a údaji vypořádat,
  • nikdo nebude muset sepisovat příručky, návody a manuály, jak pracovat s novým systémem.
Tak přínosný ten registr mohl být!

PS. Novela obsahuje více problematických bodů, ale sněmovna si za to, že tento nesmysl z návrhu vyškrtla, přece jen malé plus zaslouží.

11 komentářů:

  1. Registrů je málo, já to říkám furt. Já osobně jsem zanesen hned v několika, namátkou třeba katastr, ePUSA, Povodňový plán ČR, zemědělský registr (chov včel), pak spousta registrů na sociálce a ZP....Ale ještě by to něco chtělo - třeba nějakej registr podle počtu komínů na domě nebo podle koček. A pak by se podle toho mohly vymejšlet daně :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš recht.
      Měli bychom si vytýčit cíl: každý rok alespoň jeden další registr! A hlavně takový, aby do něj mohli být zaneseni všichni bez diskriminace.
      Ještě bychom mohli zavést registr bloggerů:-)

      Vymazat
  2. Nelze nesouhlasit!
    Nelze ale také nemít dotaz: K čemu tedy ta 50. novela deset let starého školského zákona byla?
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      podle mne byla jedním z jejích stěžejních bodů - kromě toho registru, který mi připadal úplně do očí bijící - změna ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Do této problematiky ovšem nevidím.

      Politicky je ta novela nejspíš takovým vyjádřením "něco na ministerstvu děláme, podívejte, tady je novela". Prostě teď děláme tuhle novelu a snažíme se do ní dostat své zájmy, a jak bude hotová, děláme už na další novele. Alespoň tak to na mne působí.

      Vymazat
    2. No původně bylo záměrem zrušit speciální školství a nařídit povinnou "inklusi". K tomu se jako vedlejší efekt připojil ten registr. Obé naštěstí padlo. Tak to mohli zahodit celé, protože stabilita právního prostředí je důležitější než nějaké drobné a v podstatě bezvýznamné změny.
      Milan

      Vymazat
    3. Milane,
      vím, že změna ve vzdělávání handicapovaných a znevýhodněných žáků představovala velkou část novely, ale úplně jsem nepronikla do její podstaty, resp. něco jsem měla načtené na začátku legislativního procesu, ale ono se to pak dost měnilo, takže netuším, co z toho nakonec vzniklo.
      Je pravda, že většina dalších bodů jsou drobnosti, protože tohle vzdělávání a registr učitelů byly hlavní body.

      Domácí vzdělávání na druhém stupni, o kterém se v souvislosti s novelou hodně mluví, tam od ministerstva myslím vůbec nebylo, ministr je hodně proti tomu, dostalo se to na přetřes ve sněmovně. Četla jsem si stenozáznam diskuse ve sněmovně, slibovali, že se k tomu vrátí brzkou novelou, tak uvidíme.

      Vymazat
  3. Aha, tak mi máme odvlani jeden "skvelý register" a s časom a prácou nutnými k registrácii sa počítalo nasledovne: "Do (vymyslím si) 15. 2. vytvoriť register pedagogických zamestnancov školy." Pripravilo ma to minimálne o niekoľko týždňov života, pretože tie kolónky nemali konca.
    Danka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danko,
      tady je docela trefný komentář Václava Klause ml. z doby, kdy se ještě myslelo, že ten registr projde:
      http://www.novinky.cz/komentare/347319-komentar-jednotny-registr-ucitelu-vaclav-klaus-ml.html

      Vymazat
    2. Ďakujem, je to výstižné. Niektoré výkazy vypĺňame poctivo, pri niektorých používam slová môjho otca - štatistika je presná veda o nepresných údajoch.
      Keď som príliš vytočená, tak vždy poviem, že nech si to len ten štatistik príde skontrolovať.
      Danka

      Vymazat
  4. Tak já jsem problematiku novely sledovala hlavně kvůli individuálnímu vzdělávání a rozčilovala jsem se tak moc, že su ráda, že jsem registr ani nepostřehla.

    A rozčílila jsem se i při psaní tohoto komentáře :), tak doufám, že ta brzká novela, která to konečně dořeší, bude stát za to. A ne "za to".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Noemmi,
      ono tam to DZ původně nebylo, já jsem ani nepostřehla pokusy jej tam dodat a už to bylo zase pryč...
      Nevím, jak moc spoléhat na další novelu, za situace, kdy ministr školství je toho razantním odpůrcem.
      Viděla jsem ho v TV diskusi, kdy se vyjadřovalo několik odborníků, všichni pro DZ, a komentátor s tím ministra napřímo konfrontoval: "Tak chcete vládnout odborně, tady slyšíte, že odborníci jsou pro, tak proč vy jste proti?"
      No, stejně se nějak vymlouval, že školní inspekce nemůže chodit na kontroly domů nebo co... škoda slov.

      Vymazat