neděle 22. února 2015

Ticho, půst a diskuse

Popeleční středou jsme vstoupili do postního období.

Dnes jsem vyslechla opět inspirativní kázání, v němž mimo jiné zazněla úvaha o ztišení, které provází toto předvelikonoční období. A toto ztišení by se s půstem mohlo spojit poměrně doslovně, totiž jistým oproštěním se od neustálého proudu zvuků, které denně absorbujeme. Hudba do sluchátek, trvale puštěná televize, rádio jako zvukové pozadí pro jakoukoliv činnost... zvukový smog má různé formy, ale všichni asi víme, o čem je řeč.
Kázání mne oslovilo, protože kravál přímo nesnáším a neustálý hluk mne obtěžuje. Také se díváme na televizní zprávy, ale vždy, když zmáčknu na ovladači tlačítko "vypnout", pocítím malou, ale přece jen znatelnou úlevu. Hudbu do sluchátek si nepouštím vůbec a když se ocitnu v kuchyni kvůli nějaké práci, vždy chvilku přemýšlím, jestli mám právě dnes chuť rádio poslouchat či nikoliv (výjimkou je ráno, to pouštím Radiožurnál při přípravě snídaně každý den, abych slyšela hlavní zprávy, informace o počasí a dopravě).

Analogií neustálého hluku jsou v internetovém světě blogy, diskuse a sociální sítě. Míra slovního smogu, který vytvoříme, je zarážející, jeho přínos pro naše životy diskutabilní.
A jak jsem tak přemítala o postním tichu, napadlo mne, že letos to zkusíme i zde, a to formou vypnutí diskusí. Mohla bych na tuto dobu přestat i s psaním, ale to nevidím jako nutné, protože psaní nevyžaduje tolik času, od denních povinností mne odvádí mnohem méně než reakce na komentáře, a kromě toho mám řadu článků dopředu už napsaných, nebo alespoň v hlavě připravených, tudíž s nimi nebude již mnoho práce.

A tak si dáme na příštích pár týdnů od diskusí oddech.
Křesťanská část diskutujících to jistě pochopí či dokonce přivítá, ateisté a příznivci jiných duchovních směrů to určitě zvládnou také. A navrch mohou zkusit se k půstu připojit, třeba vzdáním se nějakého drobného požitku, například cukrovinek nebo alkoholu. Ostatně, pořád čtu a slyším, jak lidé drží všelijaké diety, upravují jídelníček, aby se "detoxikovali", přestávají kouřit, omezují konzumaci tučných jídel a podobně.
Tak půst je také takový. Rozdíl je jen v tom, že v tomto případě to neděláme kvůli sobě, nebo to neděláme jenom kvůli sobě.
A to je na tom to nejlepší. Osvobozující.

Těším se na shledanou po Velikonocích.