úterý 10. března 2015

O Roma vakeren, tentokrát v soudní síni

Výslech matky při rozhodování o určení výživného pro dvě děti povinné školní docházkou.
Z předchozího řízení vyplývá, že otec dětí dlouhodobě nepracuje, s matkou dětí nežije. Platí výživné pouze na jedno dítě, dětem nad rámec výživného ničeho nepřispívá.

Soudce: Vy tedy máte dvě nezletilé děti, obě tady s panem ... (ukazuje na otce dětí)?
Matka: Ano, a mám ještě jednu dceru, které už je osmnáct.
Soudce: Aha, a s dětmi žijete u svých rodičů?
Matka: Ano.
Soudce: Nejstarší dcera žije s vámi?
Matka: Ano.
Soudce: Co dělá?
Matka: Je na mateřské.
Soudce: Chodila do školy?
Matka: Ano, ale loni toho nechala a šla na mateřskou.
Soudce: Dítě se má narodit kdy?
Matka: Narodilo se ... (uvádí datum před několika týdny).
Soudce: A co otec toho dítěte?
Matka: Je ve výkonu trestu.
Soudce: Takže žijete se svými rodiči, dvěma nezletilými dětmi a se zletilou dcerou a jejím dítětem?
Matka: Ano.
Soudce: Tedy žije vás tam sedm lidí, z toho čtyři dospělí a tři děti. V jak velkém bytě žijete?
Matka: Tři plus jedna.
Soudce: Čí je to byt?
Matka: Městský.
Soudce: Kdo platí nájemné?
Matka: Rodiče, mají důchod.
Soudce: Vy rodičům na bydlení něco přispíváte?
Matka: Ne, nemám z čeho.
Soudce: Jinak jim něco dáváte?
Matka: Když mám, přispěju na jídlo.
Soudce: Pracujete?
Matka: Ne.
Soudce: Jste vedená v evidenci úřadu práce?
Matka: Ne.
Soudce: A proč ne?
Matka: Vyřadili mne.
Soudce: A proč vás vyřadili?
Matka: Nedonesla jsem nějaký papír.
Soudce: Proč jste ho nedonesla?
Matka: Byla jsem nemocná, volala jsem tam. Ale vyřadili mne.
Soudce: Pracovala jste někdy?
Matka: Ano, v podniku, kde jsem se vyučila ... (uvádí jednoduchou dělnickou profesi).
Soudce: Jak dlouho jste tam pracovala?
Matka: Dva roky jsem se učila a a pak jsem pracovala ... (dlouho počítá) ... asi dva měsíce.
Soudce: Proč jste odtamtud odešla?
Matka: Byla jsem těhotná.
Soudce: To se vám měla narodit ta nejstarší dcera?
Matka: Ano.
Soudce: Od té doby jste nepracovala?
Matka: Ne.
Soudce: A ten podnik, kde jste se vyučila, ještě existuje?
Zástupce OSPOD: Ano.
Soudce: Zkoušela jste se tam ptát, jestli by vás nevzali do práce?
Matka: Tam je teď trojsměnný provoz.
Soudce: A zajímala jste se tam o zaměstnání?
Matka: Ano, loni jsem to zkoušela, ale řekli mi, že nepřibírají.
Soudce: Aha.

***

Všichni příslušníci této rodiny dlouhodobě žijí ze sociálních dávek a jiných plateb z veřejných rozpočtů. Nepracují, ale přesto dostávají peníze a nějak z nich vyžijí.
Ale stejně jim to nezávidím.


Další publikace tohoto článku není povolena bez výslovného souhlasu autorky.