pondělí 6. dubna 2015

0,90 Kč

Letošní daňová sezóna měla pro mne nečekaný závěr.

Každý rok si práci na daňových přiznáních organizuji tak, že v průběhu února a v první polovině března zpracovávám daňová přiznání rodiny, přátel a známých a v druhé polovině března se věnuji účetnictví a daním jediné právnické osoby, kterou mám v tomto ohledu na starosti, totiž společnosti mého otce. Na jaro mi potom zbudou většinou jen dvě jednoduchá přiznání, která podávám na základě plné moci v červnovém termínu.
A stejné je to i letos.

V průběhu minulého roku jsem ale nechala stranou některé účetní problémky s tím, že se k nim vrátím později, tudíž mi trvalo poněkud déle, než jsem dala účetnictví společnosti do pořádku. Poslední březnový víkend se zdálo, že dílo se zdárně chýlí ke konci, a tak jsem se pomalu chystala na sestavení rozvahy a výsledovky a daňového přiznání. Této činnosti říkám soukromě "poslední bitva vzplála". Je to každý rok podobné, ve vzduchu už voní jaro, dny se prodlužují, já sedím večer v kanceláři a pátrám, co jsem kam zadala špatně, že mi to nevychází, jak má.

Jednou, před lety, když jsem s touto činností začínala, jsem zjistila nějakou maličkou nesrovnalost v účtech a byla jsem líná ji hledat. Chtěla jsem to "nějak udělat", těch pár haléřů kopnout do autu. Tatínek byl tehdy nekompromisní. "To nemusí být deset haléřů, to může být dvojchyba, na jedné straně 10 000 a na druhé 9999,90. Takže tam můžeš mít mnohem větší chybu," poučil mne ilustrativním příkladem. A měl pravdu, správná účetní to tak nenechá a dohledá i haléřový rozdíl. Vzala jsem si to k srdci a vždy pečlivě hlídám, aby vše sedělo tip top.

A tak letos koncem března vzplála poslední bitva. Domordovala jsem účetnictví, prohlížela jsem obratovou předvahu a medila jsem si, jak mi zůstatky všech účtů konečně pěkně souhlasí. Najednou jsem zpozorněla. Pod přehledem účtů byl malými písmenky vytištěn takový nenápadný řádek, kterého jsem si předtím nevšimla. Řádek mi sděloval, že v sestavě je chyba, protože počáteční účet rozvažný vykazuje zůstatek 0,90 Kč.
Co to je?!?
To je zvláštní, to se přece stát nemůže, tam musí být nula.
Určitě brzy zjistím, kde je problém, doufala jsem, i když už ve mně hlodaly pochybnosti: tohle asi nebude jen tak.
Začala jsem pátrat. Celkem šokovaně jsem zjistila, že tenhle nenápadný řádeček není novinka, ale táhne se už přes uzávěrku, protože někdy před dvěma lety se stala  neznámo jak  jakási chyba při převodu dat. Ale  jak je to možné? Taková chyba se z podstaty věci stát nemůže. Vždyť mi to vždycky vychází na korunu přesně.

Když jsem nad tím začala bádat, došlo mi, že výkazy si vždy sestavuji nikoliv v tomto účetním programu, ale v druhém, daňovém, kam si přenáším data. A tam mi výkazy skutečně vychází na korunu přesně. Ale právěže na korunu! Hodnoty se tam zaokrouhlují na korunu, a proto jsem rozdíl nižší než korunový neodhalila. Nepředpokládala jsem, že bych takovou chybu udělala, a přece. Stačila nepozornost při prohlížení sestav, přehlédnutí toho hlášení o rozdílu, převážilo vlastní uspokojení, že je vše v pořádku, a samozřejmě - přidala se určitá nedbalost, protože jsem nevytiskla a nezkontrolovala vše, co jsem měla.

Byla jsem sklíčená zcela neadekvátně hodnotě zjištěného rozdílu.
Ne kvůli nějakým devadesáti haléřům, ale kvůli principu. Je jedno, zda rozdíl činí 90 000, 9 000, 900, 90, 9, 0,90 nebo 0,09, to je úplně lhostejné. Protože tohle se někomu, kdo dělá účetnictví, prostě nemůže a nesmí stát. A pokud se to stane, je to naprosté selhání.

Tatínek, vida moje nelíčené zděšení nad devadesátihaléřovým tunelem, zcela zapomněl na výklad o dvojchybách a nutné preciznosti a navrhoval mi, že to "nějak opravíme". V zásadě jsem souhlasila, jenomže tento typ chyby se nespraví jenom tak, to není jako přimalovat někam zaokrouhlovací rozdíl.
Nakonec jsme to ale nějak zvládli, zejména u vědomí toho, že rozdíl zvící 0,90 haléřů skutečně nemá žádné daňové ani jiné dopady. Maximálně si případná daňová kontrola pomyslí, že účetní je kopyto. Což asi nebude tak daleko od pravdy.

Štěstí, že nemám žádný diplom z účetnictví.
Protože bych ho musela jít vrátit.