středa 27. května 2015

Bílá tvář Daniela Landy

Odpusťte už Landovi, vy pokrytci.

Dočetla jsem se, že k nadcházejícímu výročí narození Karla IV. měla být složena jakási hymna, kterýžto záměr mi sám o sobě připadá absurdní. Ohledně složení hymny byl osloven hudebník Daniel Landa, proti čemuž se zdvihl předvídatelný povyk.
Protože Landa, to je Orlík, a Orlík, to jsou náckové, a my tady nejsme žádný rasisti a tohle nepřipustíme.

Texty písní skupiny Orlík, která působila na české hudební scéně v letech 1988 - 1991, skutečně rasistické byly a takovými samozřejmě zůstávají i po letech.
Danielu Landovi bylo v roce 1988 dvacet let. Zajímalo by mne, zda ti, kdo mu dnes vehementně vytýkají rasistickou minulost, měli ve svých dvaceti letech tak jasnozřivé a bezchybné názory, že se k nim mohou v padesáti beze zbytku přihlásit. Můj případ to určitě není, a snad proto jsem ochotná připustit, že člověk může své mladicky vášnivé, prudké a rozhořčené, nebo dokonce antihumanistické postoje zmírnit či změnit. Nejsem si tudíž jistá, zda je správné předhazovat muži ve středních letech, že ve dvaceti projevoval nekorektní názory nebo se možná hlásil k zavrhované ideologii.
Řekla bych, že od doby, kdy se Daniel Landa vydal na sólovou dráhu, se už v jeho textech žádný rasismus, nebo dokonce příklon k nacistické ideologii, neprojevuje. Vyčítat mu donekonečna, že je rasista, protože zpíval v Orlíku, mi proto nepřipadá správné.

Horší než neustálé předhazování mladických chyb je ovšem nebetyčné pokrytectví, které je ve vymezování se proti Danielu Landovi, potažmo Orlíku, obsaženo.
Poslechla jsem si po letech znovu jednu z ikonických skladeb Landovy orlíkovské epizody, píseň o bílém jezdci, který jede Evropou. A byla jsem mrazivě překvapená.

Bílej jezdec jede tmou 
bílej meč má nad hlavou
jede cvalem s touhou svou
jede smutnou Evropou.

Prachem cest je pokrytej
nese svoje poselství
pohled krví podlitej
jede sám to každej ví. 


Zasaďme si její sdělení do kontextu současných diskusí o masové imigraci do Evropy. Vyplývá z toho něco zajímavého?
Ano. Vidíme, že Daniel Landa tou písní vyjadřuje názor, který dnes rezonuje naší zemí od vládních špiček přes univerzitní profesory po hospodské tlučhuby.
Ta píseň by se dala použít jako hymna obránců Evropy před nekonečným proudem přistěhovalců. Ovšemže asi nemůžeme tvrdit bez dalšího, že tak tehdy byla zamýšlena. Vznikla přece v době, kdy se o nějakém imigračním problému uprostřed Evropy nikomu ani nezdálo. A jak tedy byla zamýšlena? Pokud vůbec nějak, potom jako výzva k očištění Evropy od cizího prvku, od lidí jiné pleti a jiné kultury. Aha.

Jeho kůň je unaven 
paže s mečem znavená
z černý noci už je den
mladá dívka zmámená
podala mu vody pít
rytíř se jen usmívá
v čistý zemi chtěl by žít
dní už mu moc nezbývá. 


Asi se budeme muset rozhodnout.
Buď budeme odsuzovat Daniela Landu jakožto nenapravitelného rasistu, ale potom bychom měli změnit postoje v otázce přistěhovalectví, nebo si přiznáme, že ve svých textech předjímá to, co je dnes oficiální vládní politikou. Totiž omezení imigrace, samozřejmě odmítnutí kvót, pečlivý výběr mezi žadateli o azyl atd.

Kolik bílejch rytířů 
padlo pro tu pravdu svou
kolik lesklejch pancířů
rozdupáno většinou.
Tak buďte trochu šlechetní
ať tu není jako host
na tu bitvu poslední
je vás tady přece dost! 


Můžeme namítnout, že současná mainstreamová rétorika směřuje proti dalším přistěhovalcům, ale nehodlá postupovat represivně vůči těm, kteří už sem přibyli a jimž se vlády jednotlivých evropských zemí s většími či menšími úspěchy snaží vytvořit podmínky pro integraci nebo dokonce asimilaci.
Jenomže taková farizejská argumentace neobstojí.
Protože hranice mezi odmítnutím přijmout další cizince a útoky na ty, kteří už zde jsou, je velmi, velmi křehká. A pro určitý typ lidí není rozeznatelná vůbec.

Ano, také jsem pro regulaci imigrace, pro střežení hranic, pro přísnou azylovou politiku, pro odmítnutí kvót, jimiž budou nelegální přistěhovalci nuceně rozdělováni mezi evropské státy.
Ale právě proto se netvářím, že jsem lepší než Daniel Landa.

Bílej jezdec, bílá zář, bílej den a bílá tvář
Bílej jezdec, bílá zář, bílej den a bílá tvář



11 komentářů:

  1. On se ten text nechá vykládat všelijak...
    Uf, jsi mi připomněla, jak jsem na ně za mlada kdesi divoce hopsal, v ruce kelímek s pivem a ani jsem nechápal, o čem vlastně zpívaj:-(
    Naposled jsem Landu zaregistroval coby Žita 44 a dosud nevím, co to mělo znamenat....
    Zpívat hymnu na počest Karla IV. je velice divné a je úplně jedno, kdo by to nazpíval. Ale za sebe říkám - raději Landu než Davida!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Raději Landu než Davida - rozhodně souhlasím:-)
      S tím Žitem jsem to taky nepochopila. Landu sleduji střídavě, někdy ano a pak se zase ztratí z očí, pak přijde s nějakým úletem... ale rozhodně k němu necítím žádnou averzi jako naše milá pražská Kavárna:-)

      Vymazat
  2. Především musím podotknout, že v dobách Orlíku mne Landa nezajímal, ale teď ano, protože jeden z mých synů se s ním občas stýká a zřejmě pro něj bude občas i pracovat (tedy hrát). Takže nejsem nepodjatý a oznamuji to předem.
    Dále pak podotýkám, že co člověk hlásá do cca 24 let, to nemá valného významu. Ranné nezralé názory nejsou důvodem pro celoživotní posuzování kohokoli. Někteří lidé si sice udrží své názory a postoje z mládí i do stáří, ale takových je málo a je to výjimečná situace a navíc ještě jsou to většinou kněží.
    Dále pak namítám, že není pravda, že v době před 20-25 lety "se o nějakém imigračním problému uprostřed Evropy nikomu ani nezdálo." Řada lidí o tom dobře věděla, že ten problém zde existuje a bude se stupňovat. I já jsem to věděl (a byl to jeden z důvodů, proč jsem hlasovatl proti vstupu do EU - a ostatně už když Dienstbier stříhal dráty, nebyl jsem nadšený, protože jsem sice chtěl svobodně cestovat, ale zbavovat se plotu rozhodně ne). Problém s imigranty byl už tehdy znám. Zejména o Turcích v Německu a Alžířanech ve Francii jsme věděli dobře.
    Píseň "Bílý jedzdec" nepovažuji za rasistickou, stejně jako nepovažuji za rasistickou pohádku O Mikešovi nebo píseň včelích medvídků Bílá bílá bílá, komu by se nelíbila. Bílý jezdec je píseň, která jako všechna velká umělecká díla reflektuje současnost a předjímá budoucnost. V tom právě se projevuje skutečné umění. Proto umění přetrvává, zatímco kýč pomíjí.
    Novináři jsou hlupáci a proto píší o hymně, ačkoli mělo jít o hymnus. To je dost podstatný rozdíl. A pan Landa, byť nezná noty (fakt!), je schopen takový hymnus složit, aniž by vytvořil skladbu podobnou reklamním a televisním znělkám.
    A konečně - před invasí barbarů se musíme bránit, jinak ztratíme budoucnost svých potomků.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zase neznám nikoho, kdo se choval jako magor ve věku kolem 20 let a vyrostl z něj normální člověk, který je v dospělosti racionální.

      Kdo se jako magor choval v mládí, tomu to většinou zůstane, pouze to většinou lépe maskuje, případně nemůže magořit, protože se musí starat aby neumřel hlady.

      Landovi byl vždy vlastní nějaký názorový extremismus ať už zrovna momentálně byl skinhead/antinácek/levičák/pravičák/vlastenec/panevropan, nebo cokoliv co ho momentálně posedlo. Takovíto lidé mě poněkud děsí, protože ve jménu své (momentální) víry razí, že násilí je cesta (a účel světí prostředky). Zrovna Landa kdysi přiznal, že v mládí neviděl nic špatného na tom dát někomu pěstí - mé kulturní zázemí vyznávalo vždy zcela jiné hodnoty.
      Landa jako osobnost mě děsí o to víc, že umí manipulovat s davy a je schopen na své případné bludy nalákat tupé masy. Uznávám, že libivou hudbu dělat umí (možná spíš uměli). Taky umí uchopit zajímavá a důležitá témata, ale když sleduji formu, jakou je uchopuje, tak začínám chápat že zblbnout lidi a udělat pogrom může být i v našich končínách snadnější, než si většinou mám tendenci myslet.

      Jak stárnu, mám pocit, že lidi se od mládí mění pouze k horšímu - s výjimkou vzácných životních prozření obvykle při kontaktu se svou vlastní skorosmrtí, kdy najednou mnozí prozřou, přestanou se chovat jako sobci a rázem se s nimi dá mnohem lépe koexistovat.

      Vymazat
    2. Ad změna názorů z mládí: myslím, že je to individuální.
      Ale obecně jsem mívala dojem, opravdu jen dojem, že třeba extrémně levicové názory lidé opouští snáze, že z extrémní pravice toho v člověku zůstane víc. Ale to nemám vůbec ničím podložené, jen takový pocit, ani nemůžu říci, že bych to na někom pozorovala.


      Milane,
      problém přistěhovalců jistě existoval, ale řekla bych, že zdaleka ne v takových rozměrech, kdy se na hranicích Evropy tlačí doslova miliony lidí, kteří se sem chtějí dostat a kdy počet neasimilovatelných imigrantů v některých zemích dosahuje milionů.
      A už vůbec nedoléhal sem do středu Evropy - tady se dalo tehdy "bojovat" možná tak s romskou menšinou, která zde byla vždy? Nebo s vietnamskou komunitou? Nevím, ale určitě nešlo o tak palčivý problém takových rozměrů - i když u nás stále ještě naštěstí palčivý není.

      Nicméně obsah té písně v kontextu dnešních diskusí mne překvapil, byť asi lze pochybovat o tom, že z hlediska hudebního je to nějaké umění.

      Daniel Landa určitě takovou oslavnou píseň na císaře Karla složit umí, nakonec on prý nějakou složil, jen se nepoužije jako oficiální znělka těch oslav, ale to asi ničemu nevadí.

      Pefi,
      nevím, určitě jsou i nějací polepšení bouřliváci...?

      Já si nemyslím, že by Landu - možná s výjimkou té éry Orlíku - charakterizoval nějaký extremismus. Jaký extremismus se s ním spojuje? Podle mne žádný.
      Nemyslím, že by zrovna on byl iniciátorem nějaké davové manipulace, která by vyústila v pogromy nebo jinou formu ventilace nenávisti. Já si totiž myslím, že on si tu odpovědnost uvědomuje... i když ani to nemám ničím podložené.

      Máte ale pravdu, že Landa dovede oslovit masy, je to až zajímavé, jak moc lidí oslovuje, což je vidět například na úspěchu jeho nahrávek, i když asi není zrovna miláčkem médií. Přitahuje přesně ten typ lidí, nad kterými ohrnuje nos vrstva, které se teď říká "pražská kavárna". Intelektuálové, kteří pohrdají tou "pivní kulturou".
      Vidíte, a já ho poslouchám od osmnácti let:-)

      Vymazat
    3. Jen pár poznámek. Povaha se nemění a jaká byla ve dvaceti, taková zůstává. Že se vám zdá jiná? Ale jistě. Ve dvaceti člověk nekouká napravo či nalevo a projevuje se tak, jak je. Později své chování koriguje, protože již poznal, že si kazí svými názory svoji intelektuální, ale hlavně materiální pozici. Proto se v podstatě (a mnohdy neuvědoměle) přetváří do podoby, jak si představuje, že by asi měl vypadat. Je to přetvářka a není to jádro povahy. A tohle je přesně Landa. Jeho rasistické jádro zůstalo, ale ví, že se mu vyplatí skrývat jej.

      Vymazat
    4. Podepisujte mi příspěvky prosím.

      Mám na osobnost Daniela Landy naprosto opačný názor.
      Obdivuji na něm právě to, že se nenechává svazovat míněním okolí a většinovými názory, dělá to, co chce, a je mu lhostejné, co si o něm kdo myslí.
      Podle mne je celkem málo vídaným příkladem mentální nezávislosti na okolí, na tom, co se od něj očekává. Myslím, že vzhledem ke své popularitě se naopak přizpůsobuje těm očekáváním velmi málo.

      A pokud jde o ten rasismus - doporučuji opět přečíst komentovaný článek. Ten je totiž o tom, že Landův intelektuály odsuzovaný rasismus je dnes většinovým stanoviskem zastávaným mimo jiné naší vládou.

      Jinak jsem ho viděla před několika dny v Hyde Parku, kde bez obalu přiznal, že jeho tehdejší texty rasistické byly. Ovšem také se vymezil proti tomu, aby byl spojován s neonacismem.
      Což asi odpovídá skutečnosti, protože Orlík byl reprezentantem určité specifické odnože skinheadského hnutí.

      Vymazat
    5. Nevím, kdo to napsal, ale zásadně nesouhlasím.
      Povaha člověka se s dozráváním mění. Někdy i velmi výrazně. Stejně tak se mění i temperament.
      Co se nemění k lepšímu, je inteligence. Ta jen klesá - někdy rychle, jindy pomalu. Kdo byl hlupák ve dvaceti, bude ve čtyřiceti ještě větší hlupák.
      Ale povaha i temperament i světový názor a životní styl se mění. Pokud tedy je vůle ke změně, že...
      Milan

      Vymazat
  3. Máte ale pravdu, že Landa dovede oslovit masy, je to až zajímavé, jak moc lidí oslovuje, což je vidět například na úspěchu jeho nahrávek

    Já se bohužel mezi tu masu musím přihlásit i když nedobrovolně.
    Když se tak vracím někdy domů (noční už nedělám,myslím návrat z normálních hospod) a nic než herny s testorenom nabušeným osazenstvem ve sportovních soupravách už není otevřený,tak si toho Landu holt taky musím vyslechnout.
    Jednou jsem tu masu zkusil vyšachovat a předběhl jsem je na džůboxu s 2x Janis Joplin a 1x Plasticama(Magické noci,kousek pro fajnšmekry,to doporučuju).
    A světe div se,vůbec se to té mase nelíbilo,dokonce mi to ani nenechali vyslechnout do konce!

    No,všechno bych Landovi odpustil,jeho eomočně nevyrovnané fanoušky(a fanynky!!) rasistickej Orlík,hajlování s Luckou Bílou,zdegenerování do Žita...ale to jak zprasil Kryla,to mu nezapomenu!!!!


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Saule,
      chápu, že Landovy písničky nesedí každému, tedy já neznám všechno, co vydal, ale některá cédéčka mám a poslouchala jsem je svého času opravdu hodně (Valčík, Víly - ty nejvíc, Pozdrav z fronty, 9 mm, Neofolk).

      Ad Kryl - vím, že hodně lidí mu má přezpívání Kryla za zlé.
      Já k tomu tak kritická nejsem, hlavně jsem si tehdy říkala, že to třeba objeví Kryla pro lidi, kteří se s ním úplně generačně minuli, takže to přinese něco pozitivního.
      No, musím říci, že když slyším ty naprosté příšernosti, které vyprodukovali mainstreamoví interpreti u příležitosti loňského Krylova výročí, když to hraje z rádia a trhá to uši, když vidím to naprosté nepochopení jeho textů a totální zprznění toho, co udělal, tak jsem teda Landu rehabilitovala:-) Protože ten se to aspoň pochopit snažil.

      Vymazat
  4. http://kultura.zpravy.idnes.cz/landa-v-letnanech-glosa-075-/hudba.aspx?c=A150913_000650_filmvideo_ob

    OdpovědětVymazat