úterý 14. července 2015

V galerii

Poznámka na téma vzájemného respektu kultur

Hodně se teď mluví o tom, že když někdo přijede do cizí země v postavení návštěvníka, měl by respektovat tamní kulturu a zvyklosti. Probírá se to zejména v souvislosti "Evropan v muslimské zemi se musí chovat podle pravidel té země, zatímco...".
Ano, vývoj bohužel spěje k tomu, že Evropané se budou přizpůsobovat nejen v muslimských zemích, ale i ve svých vlastních; různými sejmutými kříži, nevystavenými jesličkami a nepřipomínanými Vánocemi proces už započal. Ale o tom jindy.

Na vášnivé diskuse na toto téma jsem si vzpomněla, když jsem shlédla reportáž z vernisáže výstavy obrazů českého malíře Gottfrieda Lindauera (1839 - 1926), který žil dlouhodobě na Novém Zélandu a mezi tamějšími obyvateli byl a dosud je váženou osobností. Výstava se odehrála v rámci dlouhodobějšího projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015. Mimochodem, částky, které jsou na tuto jistě přínosnou akci vynakládány, jsou způsobilé rozplakat nejednoho daňového poplatníka.
Nuže, u příležitosti vernisáže dorazila z Nového Zélandu maorská delegace, jejíž přítomnost měla zdůraznit úctu, které tam Gottfried Lindauer požíval. Delegace novozélandských občanů předvedla k uctění památky umělce a osob, které portrétoval, přímo v prostorách Západočeské galerie šamanský obřad. Svlečení a pomalovaní novozélandští hosté tančili před obrazy divoké maorské tance, čemuž přihlíželi hostitelé v oblecích.

Tak, přesně takto si respekt ke zdejší kultuře ze strany návštěvníka naší země nepředstavuji. My v Evropě do galerií nechodíme vysvlečení, nýbrž konvenčně oblečení, a před obrazy nešaškujeme nazí (pokud zrovna nejsme kontroverzní umělec, který tím chce dát najevo své pohrdání Milanem Knížákem), nýbrž si je prohlížíme a kocháme se jimi. Galerie je určena k obdivování či hodnocení vystavených uměleckých děl, nikoliv ke strhávání pozornosti na návštěvníky. Provádět šamanský obřad v kulturní instituci je nevhodné, dělat z toho oficiální záležitost ještě nevhodnější. Namísto potlesku ze strany místních elit mohlo být novozélandským hostům vysvětleno, jakým způsobem projevujeme úctu malířům, případně jejich zemřelým modelům, u nás, v naší zemi uprostřed Evropy.

Já vím, oni to organizátoři mysleli dobře. Je to takové neškodné multikulturní obohacování. Jenže není to vlastně strašně pokrytecké? Pro maorské návštěvníky má ten obřad hluboký smysl, zatímco středoevropští okravatovaní politici sice zdvořile zatleskají, ale v duchu si patrně myslí cosi o divoších a jejich nepochopitelných rituálních zvycích z doby kamenné.
Takže to nefunguje ani naopak. V té produkci schází nejen respekt Maorů k našim kulturním zvyklostem, ale nejspíš i respekt hostitelů ke zvyklostem maorským. Vskutku geniální nápad.

Nelíbilo se mi to.
Ale uklidňuje mne, že je Plzeň hlavním městem evropské kultury.

18 komentářů:

  1. Já bych se ze zvědavosti na ten obřad klidně kouknul, přijde mi to jako zajímavé. O tom malíři jsem někde četl, bylo to velmi zajímavé. Která česká osobnost se u nás těší takové úctě? (byť kult osobnosti poněkud nesnáším, mám stále v živé paměti povinné uctívání byst Lenina a podobných neřádů). Nicméně s tebou souhlasím, že prostory galerie nejsou k šamanskému obřadu úplně vhodné.
    Jestli jsi někdy zahlédla fotky nového divadla v Plzni, které nakonec stálo skoro miliardu (taková plzeňská Blanka), je podle mého nehezké, vedle sebe má "úžasnou" obchodní galerii Plaza, pánské záchody jsou prý prosklené směrem ven atd., tak před divadlem je kus betonu, snad prej nějaký umění, vžilo se tomu název vejce - odhadem je to tak 20 tun betonu. Když mi známí řekli, že to stálo 6 000 000,-, málem jsem omdlel; tipoval jsem tak 100 000,- A pak přijde mladej ze školy, že škola bude sbírat víčka pro nějakýho chlapečka, kterej potřebuje 20 000,- na lepší vozík, ale prej nejsou prachy. Prachy jsou, ale úplně někde jinde...Až budou občané Plzně hořekovat nad stavem silnic, pos...ou se jako pražáci v Dejvicích, můžou se jít dívat na divadlo a vejce před ním. A třeba se někteří zamyslí, jestli to opravdu stálo za to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sejre,
      nové divadlo jsem neviděla, ale slyšela jsem, s jakou slávou se otevíralo.
      Někdy si u toho vzpomenu na jeden díl "Jistě, pane ministře", kde státní tajemník vysvětluje, že kultura se musí financovat, opera a podobně, i když tam chodí jen malá část lidí, protože když nás obklopuje, jsme klidnější a víme, že jsme v civilizaci.
      Ale řekla bych, že u vynakládání veřejných financí na tyto účely by se měl používat zdravý rozum. Což si nemyslím, že vždycky tak je.

      Vymazat
    2. Jsem pro kulturu (ovšem pomíjím věci jako Michal David a Babovřesky...) i divadlům fandím, (byť do nich nechodím, protože se tam nedaj natáhnout nožky) nevadí mi, že je nepřímo financuju, ale vyložené plýtvání mi vadí.

      Vymazat
  2. Chris, já teda budu nesouhlasit :-). Jednak by mě osobně dost zajímal novozélandský šamanský obřad, druhak bych v tom nehledala neúctu. Malíř žil na Novém Zélandu, je tam uznávanou osobností, jistě tam podobných obřadů viděl nespočet. Jeho výstava je možností, jak ukázat jejich kulturu i nám. Kde se k tomu dostaneme? Kdy by byla příležitost vidět něco podobného? Já osobně jsem na Novém Zélandu nikdy nebyla a je opravdu otázka, jestli někdy budu mít možnost se tam podívat. Osobně mám větší problém se všemi těmi večírky pro turisty, kde se pod záminkou přiblížení místní kultury všichni nakonec přežerou a ožerou. Nemám dojem, že by někdo chtěl někoho degradovat. My jsme ukázali svoji kulturu, oni svoji, jednoduše při příležitosti výstavy našeho umělce, který léta žil tam a je tam uznávaným. On patří k nim a oni k němu. Nic víc, nic míň.

    Počítám, že nikdo nikoho nenutil tam chodit a dívat se na produkci. Je to čistě osobní volba, jestli mě to pohoršuje či nikoli. A můžu říct, že se mi to nelíbí, nelíbilo a nechci to tak. Já zase říkám, že na tom nevidím vůbec nic špatného a podívat bych se šla s gustem.

    K finančním poznámkám se vyjadřovat nebudu, vím o tom prd a jen bych plácala nesmysly.

    I.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivano,
      no, je to maličkost, jen mne to zaujalo v TV reportáži, bylo to jako pěst na oko. Jistě se nic nestalo, že tam ten obřad proběhl, jen mi to prostě přijde neuctivé na obě dvě strany, abych tak řekla.
      Jakoby ten obřad patřil opravdu do jiného světa a sem byl přesazen, tak nějak...

      Ad finance: to jsem si při psaní připomněla, že zrovna o ceně zahajovací show evropského města kultury psal blogger František Matějka, který opravdu nemá zrovna sluníčkové postoje.
      Čtu si ho docela ráda, a doporučuji, píše na idnesu:
      http://frantisekmatejka.blog.idnes.cz/
      Doporučuji i přesto, že se s ním určitě v řadě názorů neshodneš. Ale je to prostě nemainstreamový hlas, člověk, který se dívá na věci z jiného úhlu a často je to inspirativní.

      Vymazat
    2. Tak ono tohle je čistě věc názoru a vkusu každého soudruha :D. Prostě na to každý nahlížíme jinak a máme jiné představy o vkusu. Považovala bych to za zvláštní, pokud by tam to propojení s Novým Zélandem nebylo, takhle mi to prostě sedí dohromady. Tobě nemusí, nic se vlastně neděje :-). Já bych šla a byla velmi pravděpodobně nadšená, ty ne.

      Na blog kouknu, ale myslím, že jsem od něj v minulosti už něco četla. Nemusím se s lidmi shodovat, není v mých a ničích silách, abychom se všichni napříč spektrem shodli :-). A pokud je ten jiný názor inspirativní a nutící k zamyšlení, tím líp :-).

      I.

      Vymazat
  3. Mě by ti tancující Maoři také až tak nevadili.
    Rozhodující pro mě je 1/ že je neuráží, když my ty šamanské tance neprovozujeme 2/ nehodlají se k nám vystěhovat.
    A mám taky trochu podezření, že se Maoři po vystoupení převlékli do normálních šatů a půlka z nich jsou nějací vysokoškoláci, kteří mají tanečky jako své hobby.
    Moje známá kdysi tančila v souboru Chorea Bohemica, byli kdesi na zájezdu v kapitalistickém zahraničí a prý tam také někteří méně informovaní diváci mysleli, že tady chodíme v krojích i normálně, vynášíme Moranu apod.
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to je pravděpodobné, ale potom mi to přijde ještě víc nepatřičné, protože to potom nemá smysl už vůbec.

      Ad kroje: viz úvodní scéna z filmu Adéla ještě nevečeřela - věhlasný detektiv je pověstný svými mistrnými převleky:-)

      Vymazat
  4. Koukám, tady řešíte, že se bubáci voblíkli jako bubáci, zatancovali si a letěli zas domů, zatímco jiný bubáci se tu maskujou za lidi a vodlítnout rozhodně nehodlají. V tomto kontextu mne ti první naprosto nezajímají i s jejich zoufalou snahou udržet svojí kulturu naživu. Máme dost starostí jak udržet naživu tu naší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale tak já to neřeším jinak dramaticky, jen mne to zaujalo:-)

      Ad "máme dost starostí jak udržet naživu tu naší" - asi mi připadalo, že to spolu nějak souvisí?

      Vymazat
    2. Taháme sem kde koho. Vod neškodnej natřásaču holejch zadků až po musulmanský obohacovače. Jediná kultura, která dostává na prdel, je ta naše.

      Vymazat
  5. Hluboce s Vámi nesouhlasím.
    Plzeň je jediné město na západ od Volhy, které v době všeobecné ekonomické a mravní krize "západu" postavilo nové divadlo. (Co se děje na východ od Volhy, to netuším. Číňané možná také stavějí nová divadla.)
    Nové divadlo jako každá dnešní novostavba má své mouchy. Kdybych Vás tam provázel, předvedl bych Vám je. Ale pořád je to úspěšná stavba, dobré nové divadlo.
    Jiná města vrážejí miliony jen do fotbalových a hokejových stadionů a do předražených cyklostezek, ale Plzeň věnuje své peníze i kultuře.
    Maorský tanec k uctění pana Lindauera (v Plzni je po něm pojmenována ulice, Plzeňané na něj nezapomněli) nijak nevybočuje z letitých zvyků plzeňských kulturních institucí. Že se v galerii nebo museu nebo mázhausu radnice či na náměstí a v ulicích předvádějí při různých příležitostech všeliké tance je v Plzni obvyklé. Například když byla v museu zahajována výstava jihoamerických dinosaurů, předváděli tam Argentinci své tango. Když se otevírala japonská zahrada, předváděli tam svou etnickou kulturu Źaponci. V Plzni se to tak prostě dělá. A vždycky dělalo.
    Lindauer je pro Maory něco podobného jako Balbín či Dobrovský pro nás. Není divu, že byli ochotni uctít ho touto vysokou formou. A Plzeňané tomu byli rádi, o tom nepochybujte.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      ale nestálo to nové divadlo přespříliš mnoho peněz?
      Já tedy teď nevím a nechce se mi to hledat. Nejsem si jistá, zda na provozování dobrého divadla jsou nutné předražené novostavby...?
      A je vůbec širší otázka, jakým způsobem, jakou a jak mnoho kulturu podporovat z veřejných peněz. Vyhazování cizích peněz plnými hrstmi je snadné...

      Jinak - do Plzně nejezdím, jen jsem viděla tu reportáž a ta se mi tedy nelíbila. Nepůsobilo to na mne dobře, ani vzhledem k místu, ani vzhledem k těm hostům.
      (Ale je fakt, že je to maličkost, jen mne to prostě zaujalo v běhu dní.)

      Vymazat
    2. Do divadla bylo vraženo jednorázově tolik, kolik vrazí město do fotbalu a hokeje za 3 roky. Takže nic moc.
      Plzeň je bohaté město a bylo by bohatší, nebýt šíleného vládního přerozdělování ve prospěch menších měst, které se o svou prosperitu nijak nestarají a nic do ní neinvestují.
      Milan

      Vymazat
    3. A ještě: Nové divadlo stálo v přepočtu méně než Velké divadlo z roku 1902.
      Zbytečné navýšení nákladů způsobil jednak zákon o zadávání veřejných zakázek, jinak pak předpisy EU, průběžně změněné během stavby divadla.
      http://www.djkt.eu/cz/
      Milan

      Vymazat
    4. Také se můžete podívat sem
      https://www.plzen.eu/obcan/aktuality/z-mesta/
      a dále si pak surfovat a třeba někdy také přijedete.
      Milan

      Vymazat
  6. "Respekt ke zdejší kultuře"?! Kultuře "konvenčního oblečení", v němž chodíme např. do galerií?! Ale jděte, Christabel. :-)

    http://www.protivna-blondyna.cz/2013/10/supak-v-narodni-galerii.html

    Jan Valtr

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máte pravdu, jsem moc optimistická:-)

      Loni jsme byli na jednom zámku v okolí na prohlídce a měla jsem chuť upozornit průvodkyni, že jí chybí zadní díl trička a když se otočí, předvádí návštěvníkům své spodní prádlo.
      Ale neudělala jsem to, i když nechápu, že jí zaměstnavatel nevytkne, že v takovém ohozu chodí do práce a provádí návštěvníky.

      Vymazat