čtvrtek 6. srpna 2015

Letní glosy

To, co je napsáno, nemám chuť publikovat, a to, co mám chuť publikovat, není napsáno. Tak dnes jen letem okolním světem.

Uprchlická vězení
Netuším, co se má s běženci dělat, ale tuším, co se s nimi dělat nemá.
Zavírat je do zařízení s (polo)vězeňským režimem. Je asi jasné, co se stane, když zavřeme několik desítek či stovek frustrovaných mladých mužů, kteří nemají nic na práci, do jedné budovy. Není proto nutné se divit, že přesně to se děje.
Samostatnou kapitolou je pak právní důvod jejich detence. Sice chápu, že ti lidé jsou zde nelegálně, ale neprovedli snad nic tak strašlivého, aby se dalo ospravedlnit, že jsou omezeni na osobní svobodě. Bude opravdu zajímavé sledovat, jaký postoj k problému zaujme česká justice; rozhodnutí Krajského soudu v Ústí nad Labem o propuštění irácké rodiny z takového zařízení vzbudilo tento týden oprávněnou pozornost.
Upřímně, celá ta věc mi přijde postavená na hlavu. Ti lidé sice překročili hranice nelegálně, ale nemíní zde zůstat, míří jinam. Dobrovolně proto hodlají odstranit protiprávní stav. Zavřít je do vězení, aby nemohli odejít, postrádá smyslu.

Církev v. Prague Pride
Samozřejmě souhlasím se stanoviskem pana kardinála.
Není to vůbec otázka jakéhosi dialogu a ochoty k němu, není to otázka demokracie nebo cenzury.
Jde o něco jiného: člověk by měl vědět, kým je, kde stojí a čí zájmy hájí.

Král
S králi je to těžké. Mají své královské rozmary.
Saúdský král se chtěl rekreovat u moře na jihu Francie. Občané protestovali, protože pro potřeby panovnické návštěvy by byl uzavřen kus veřejné pláže. A to je tedy skandál, protože pláží je ve Francii málo a každý se může přece koupat, kde se mu zachce. Tak tak, král se má v moři cákat s obyčejnými lidmi a neseparovat se od nich, protože nakonec je to taky jenom člověk, že ano.
Králi se to asi nechtělo řešit, tak jednoduše odjel, což mimochodem znamená, že přestane utrácet své petrodolary v místní ekonomice.
Skvělá ukázka realizace přísloví "udělej, co chceš, a zaplať za to".
Zvlášť ironicky to vyznívá v kontextu se zástupy chudých uprchlíků, kteří nic platit nebudou, nikam neodjedou, ale pomyslné pláže si zabírají také. A nejenom pláže.

Kabriolet u nás
Naším městem projížděl můj bývalý šéf z doby, kdy jsem pracovala jako praktikantka v jeho advokátní kanceláři, a ohlásil se na návštěvu. Bylo to velice milé.
Přijel kabrioletem, sice ne posledním, ale i tak moc pěkným. Ráda se na takový automobil podívám, ačkoliv si nejsem jistá, jestli bych v něm chtěla jezdit.
Trochu mne potom mrzelo, že jsem si to auto nevyfotila, protože kabriolet v naší ulici neparkuje každý den.

Transparent
Tak protiislámský transparent, který přinesli návštěvníci fotbalového utkání v Jablonci nad Nisou, řeší policie jako závadný.
Žasnu.
To už jste zapomněli, že jste všichni Charlie?
Mohl by mi někdo vysvětlit, čím se tento transparent liší od karikatur kreslířů týdeníku Charlie Hebdo, kteří jsou oslavováni jako hrdinové západní společnosti a posmrtně adorováni?
Co s tím budou dělat neochvějní zastánci svobody slova? Asi nezbude, než omotat se vlajkami, do ruky cedule a hurá do nějakého průvodu, ne?


21 komentářů:

  1. Chris,

    zajímavé. Někdy krátký podotek vyjádří víc než spousta slov.

    Mrzí mě, že i katoličtí homosexuálové překrucují slova svého biskupa. Nechápu, co jim přijde divné na tom, když se vymezí vůči akci, která je podle mě minimálně nevkusná a určitě nevyjadřuje postoje katolické církve k problematice této menšiny. Navíc mám pocit, že oni nečekají dialog, byť s ním operují, oni prostě chtějí, aby někdo přistoupil a přijal jejich názor a postoje. Argumentace je vedena ne k problému homosexuality a jejích vztahů k tradici a bibli, ale čistě emotivním způsobem (viz třeba odkaz na přednášku oné řádové sestry od samotných organizátorů) - jsou to dobří lidé, copak jim můžeme něco odpírat? Což mi silně připomíná fráze typu: Nevraždím, nekradu, tak co po mně ještě chcete?!

    Úplně nejvíc mě fascinuje dotčení z toho, že jim (organizátorům) nikdo toto rozhodnutí oficiálně nedoručil. Vůbec do toho nevidím, ale tak nějak předpokládám, že organizátoři měli nějakou (asi ústní?) dohodu s T. Halíkem (administrátorem farnosti). Pak se vyskytli lidé (možná farníci?), kterým tato akce na církevní půdě vadila. Ti oslovili (možná?) Halíka a také přímo arcibiskupa. Co je tak zvláštního na tom, že arcibiskup odpověděl stěžovatelům a též vydal rozhodnutí směrem ke svému "podřízenému" knězi administrátorovi Halíkovi, bez toho aby ještě psal třetí straně, která s ním o věci (s nějvětší pravděpodobností) nikdy nejednala?! Proč se cítí dotčeni? Protože s nimi se jednat musí vždy, protože oni jsou homosexuálové? To mi přijde dost signifikantní...

    Předem se omlouvám z případné diskuse, budu teď, díkybohu ;-), nějakou dobu off.

    Zároveň se omlouvám, pokud některé věci byly jinak. O kauzu se záměrně nezajímám víc než je nutné (= zaznamenala jsem ji), protože z ní mám pocit cíleného rozněcování emocí.

    Maky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maky,
      do organizačních podrobností nevidím, ale podle mého nevhodnost spolupráce farnosti (byť akademické) s pořadateli té akce přímo bije do očí. Spíš moc nechápu, proč to vůbec vzniklo.
      Jsou určité instituce a akce a jsou zase jiné a ne všechny jsou kompatibilní a stojí na stejných hodnotách. Snažit se to takto uměle naroubovat k sobě není rozumné.
      Také by mne zajímalo, o co pořádajícím ve farnosti šlo? Skutečně o dialog? Nebo se chtějí cítit lepší, protože oni jsou schopni diskuse? Nevím...

      Ale docela mne zaujaly tradicionalistické poukazy na to, že církev ztrácí např. v Německu hodně členů, a možná to nemusí být tím, že nejde s dobou, ale právě tím, že s dobou jde až moc.

      Myslím, že je dost lidí, kterým homosexuálové nevadí ani trošku, ale tento způsob prezentace homosexuality ano.

      Vymazat
  2. Veřejná pláž není soukromá, je veřejná. Proto by nemělo být snadné ji nechat uzavřít pro veřejnost jen proto, že se dostavil papaláš chrastící petrodolary. Já frantíkům v tomto fandím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pefi,
      já jsem v tom celkem neutrální, je to jejich věc.

      Obecně ale takto: v našem městě se například natáčel film a byl kvůli tomu výrazně omezen provoz na náměstí, parkování a podobně. Nebo je třeba kvůli nějakému soukromému zájmu někdy uzavřít i silnici, kterou mají také právo užívat všichni.
      Od toho je vedení obcí a měst, aby za takové užívání stanovilo poplatky. Kdyby vedení města uvážilo mimořádnou situaci, nechalo si za to adekvátně zaplatit a občanům vysvětlilo, že za ty peníze pořídí jiný užitek - to by nešlo?
      Myslím, že každý chápe, že od návštěvníka tohoto charakteru asi nelze čekat, že bude chodit na veřejný bazén, už kvůli bezpečnosti ne.
      Ale ne, musí se to řešit zpovykanou peticí.

      Královská návštěva je pro každou turistickou destinaci přece pocta, velká reklama a také příjem pro místní. Číšníci v okolních restauracích a prodavačky v obchodech s květinami (speciálně za květiny utrácí jeho veličenstvo prý velké sumy) určitě skáčou nadšením, že se mohou jít koupat na pláž. Ale možná ne, možná se těšili na mimořádné prémie...

      Vymazat
    2. Samozřejmě, že asi by to nějak rozumně zařídit šlo, ale podle všeho to vedení města pojalo tak, že to pro většinu obyvatel bylo celkem nevýhodné. Sehnat za týden desítky tisíc podpisů pod petici není nic jednoduchého.

      Vymazat
    3. Záleží, jaký typ petice to je, zda klasická, nebo internetová. Na netu to seženete (vzhledem k velikosti země) asi dost rychle, podpis nevyžaduje v podstatě žádnou námahu, nic nestojí.
      Také je otázka, zda se k tomu mají touto formou vyjadřovat jen místní lidé nebo i lidé odjinud, z jiný končin země.
      Každopádně místní provozovatelé služeb jsou za tu petici určitě moc rádi...
      Když to vezmete čistě podle přínosů, co z toho kdo má? Místní obchodníci spláčou, král má otrávenou dovolenou a pár lidí se tam teda může přijít vykoupat, i když by se mohli vykoupat nejspíš o kus vedle?
      Ale chápu, šlo o princip.
      Jen si ale představte, že by tu pláž neuzavřeli. Král má v doprovodu tisíc lidí, stačilo by, aby na tu pláž přišel on a pětina z nich. Stejně by z koupání místní asi neměli v tu dobu zrovna zážitek.
      Takže namísto nějaké rozumné domluvy tratí nakonec všichni.

      Vymazat
  3. Církev v. Prague Pride
    Nechápu smysl této akce. Proč tito lidé s homosexuální orientací mají pocit ,že musím znát jejich sexuální orientaci. Zajímalo by mé, co by se dělo kdyby podobnou akci zorganizovali třeba agresivní sadisté. Taky sexuálni minorita. To by byl mazec.
    Milan II

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      já bych smysl té akce chápala v situaci, kdy by šlo o menšinu, jejíž práva jsou soustavně porušována, která je pronásledována a podobně.
      Paradoxně největší smysl (v tomto chápání) by to mělo v zemích, kde se to nemůže konat ani omylem, zatímco u nás, kde o nějaké diskriminaci nemůže být řeč, smysl také nevidím. A teď nemluvím o nějaké diskriminaci zákonné nebo institucionální, ale i o tom, že společnost je hodně liberální a máme už řadu příkladů, že přiznaná homosexuální orientace nebrání třeba v kariéře.
      Prostě homosexuál nebo heterosexuál, každému je to jedno, dělejte si co chcete. Takže je skutečně otázka, za jakým účelem je ten pochod pořádán.

      Ovšem ať to smysl má či nemá, že je podoba té akce velice diskutabilní až nešťastná, to je fakt. Já si dokonce myslím, že teď už je to vysloveně kontraproduktivní záležitost, protože vzbuzuje negativní emoce i v lidech, kteří právě nikoho nediskriminují a netrpí předsudky.
      V podstatě to podle mne z větší části slouží k tomu, aby si část intelektuální mládeže připadala lepší než zbytek společnosti, protože přece nemají ty předsudky...

      Vymazat
    2. "Paradoxně největší smysl (v tomto chápání) by to mělo v zemích, kde se to nemůže konat ani omylem"
      Míníte, třeba Švédistán?

      http://www.haaretz.com/beta/1.667637
      Aneb jak švédská levota zuřila a nadávala teplým do rasistů :-)

      Vymazat
    3. Děkuji za zajímavý odkaz.
      To už je vážně postavené všechno na hlavu...

      Vymazat
  4. Uprchlíci.
    Já o tom fakt nic nevím, ale my je můžeme nechat jít jinam, když jich máme x stovek přiděleny? Nebo tohle nejsou oni? A až přijdou ti, kteří jsou oni, jak je přimět, aby nešli do zemí, do kterých původně mířili?

    A my máme k dispozici nějaké byty, kde by mohli bydlet, když se to v Bělé zdá jako vězení? Nebo by mohli být v Bělé, ale mělo by jim být umožněno, aby chodili kam chcou a pokud budou chtít, mohou se tam jít umýt, vyspat a najíst?
    Nebo jak by to tedy správně mělo vypadat?
    Já sama fakt nevím, to nijak nerýpu, ale volný pohyb po Evropě se taky příliš neosvědčil. Viz ten tunel, co už několikrát začali ničit.

    Každopádně hezký příspěvek:))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Michaelo,
      děkuji.
      Musím říci, že jsem to pro účely glosování hrubě zjednodušila, protože ten problém nelze nahlížet jen z hlediska českého práva, ale (bohužel) jsme vázáni i právem evropským, jsme součástí schengenského prostoru, což záležitost významně modifikuje.

      Pokud vím, ti lidé v Bělé nejsou těmi, které máme přiděleny, ani nevím o tom, zda tu nějací "přidělení" uprchlíci už jsou. V Bělé jsou imigranti zadržení proto, že tu jsou nelegálně, s tím, že kdybychom je nechali přejít do Německa a tam je chytli, tak je prý vrátí k nám.
      Ačkoliv tomu moc nerozumím, protože v Německu je už jen za letošní rok snad 200 tis. migrantů, kteří tam museli nějak přijít a nečtu o tom, že by byli navracováni do zemí, odkud přišli.

      Podle toho, co čtu, je v Bělé přísný režim, v podstatě vězeňský, což se mi zdá neadekvátní tomu, proč tam ti lidé jsou. Jaké by to mělo mít řešení nevím, tedy ta řešení, která si představuji já (např. nechat je jít, kam chtějí) nejsou patrně v souladu se scheng. předpisy.

      Pokud jde o uprchlíky, kteří tu chtějí zůstat, zvolila bych namísto kvót nebo direktivního rozhodnutí vlády jiné hledisko: ať jich sem přijde tolik, kolik si jich jsou lidé ochotni u sebe ubytovat. Tedy ať o tom, kolik migrantů přijmeme, rozhodne soukromá sféra, lidé sami o své vůli, třeba i firmy, různé organizace... stanovit to postupem "zdola", nikoliv shora.
      (Domnívám se, že takto by sem přišlo nakonec možná více lidí než když se to nechá na vládě.)

      Vymazat
    2. Jak jsem pochopil, jsou uprchlíci shromážděni, aby mohli být deportování hlavně o Maďarska jako první země jejich příchodu do EU. Jenže Maďarsko nebere. Takže to není náš, ale maďarský problém. Uprchlíci jsou fakticky na cestě do Maďarska a není samozřejmě možné, aby ze stojícího "transportu" utekli. Takže nelitovat, ale dupnout si na Maďary, kteří od EU dostávají dost peněz, aby si zabezpečili vnější hranici a tu povinnost si neplní.
      Btw je zajímavé, že by Němci měli uprchlíky vracet k nám. Buď je to nesmysl nebo je nesmyslem ta naše deportace do Maďarska, protože s Maďarskem nesousedíme, takže by to mělo být na Slovensko nebo do Rakouska.

      Vymazat
    3. Myslím - ačkoliv jsem to nijak nestudovala - že dublinské pravidlo zní tak, že se lidé vrací do země, kde poprvé požádali o azyl.

      Každopádně vnímám dost značný informační deficit, pokud jde o pravidla přístupu k imigrantům. Nereguluje to jenom národní právo, které bych si přečetla v příslušném zákoně, ale právě i nadnárodní předpisy. Na to, jak velký problém se z toho v evropském měřítku stal, by mohla být informovanost vyšší.
      Ale možná to někde je komplexně dostupné: pravidla, důvody a podmínky zajištění v zařízeních á la Bělá, popis přijímacích procedur, informace o tom, co následuje po odmítnutí azylu, reálná možnost lidi někam navrátit... jenom já o tom nevím?

      Problém je to určitě nejen maďarský, ale i náš.

      Vymazat
    4. Právníci neziskovek zabývajících se cizinci píší hromadně o uprchlících v Bělé - Jezové - myslím, že tady je to popsáno docela podrobně: http://blisty.cz/art/78469.html

      Vymazat
    5. Manželko,
      díky za odkaz.

      Vymazat
  5. Uprchlíkům je třeba pomoci, nelegální imigranty je však třeba fofrem odlifrovat do jejich domovských zemí. Mezi těmi nelegálními nezvanými příchozími se uprchlíci nevyskytují, jsou to všechno jen ekonomičtí migranti.
    Nad rámec Vašich glos doporučuji tento článek:
    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Humanitni-intelektualove-si-to-zaridili-podobne-jako-cesti-Romove-Jenze-za-chvili-na-vas-dojdou-prachy-varuje-Petr-Hampl-A-jestli-se-nevzpamatujeme-bude-opravdu-zle-391529
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      zrovna Parlamentní listy nemohu brát jako seriózní zdroj.
      V rozhovoru má P.Hampl určitě v některých otázkách pravdu, jistě s ním souhlasím například v otázce financováni nepotřebných humanitních oborů.
      Ale jinak bych raději popřála sluchu nějakým smířlivějším, ne tak vyhroceným hlasům.

      Vymazat
    2. Ad nelegálové - Milane, myslím, že i mezi nimi jsou skuteční uprchlíci, nejen ekonomičtí migranti.
      Na druhou stranu, teď jsem v některém článku četla trefnou úvahu o tom, že skuteční uprchlíci před válkou a neštěstím ve své zemi by klidně požádali o azyl v první bezpečné zemi, kde jsou, netrvali by na Německu či Británii. Stačil by jim azyl v bezpečné zemi, nepožadovali by zemi ekonomicky nejvyspělejší.
      Ale nevím, neumím to zhodnotit.

      Vymazat
    3. Mnoho uprchlíků skutečně o azyl v první bezpečné zemi žádá - Turecko má už tři miliony Syřanů. Ale jinak je to tak (a vždycky bylo) že za války nebo i za časů nesvobody, když člověk prodá všechno, co má, snaží se dostat někam, kde věří, že si může vydělat nebo kde má příbuzné, případně jejímž jazykem hovoří. Emigranti z ČSSR také většinou nesměřovali do Řecka, Španělska nebo do Maroka, ale do Západního Německa, Kanady, Švýcarska, USA...

      Vymazat
    4. Rozumím tomu, že pro ně nejsme atraktivní zemí. Máme obtížný a jinde nepoužitelný jazyk, není tu tak příjemné klima, sociální systém je jinde také asi štědřejší a obyvatelstvo není příznivě naladěné, navíc ta vězeňská zařízení... A jinde už mají příbuzné nebo alespoň vytvořené komunity.
      Tím spíš nechápu hysterii, kterou rozpoutává IvČRN, protože podle jejich rétoriky to vypadá, že nám tady stojí na hranicích statisíce lidí, kteří se zde chtějí usadit.

      Vymazat