úterý 11. srpna 2015

U přehrady

Konečně jsem také na dovolené. Od začátku léta totiž kolem mne všichni odjížděli odpočívat, jen já stále chodila do práce. A na letošní dovolenou jsem se oproti jiným rokům opravdu těšila.

Na Lipně jsme byli už před osmi lety. Letos je to ale jiné, protože tehdy jsme byli ubytováni poblíž Černé v Pošumaví, zatímco nyní jsme přímo v Lipně u maríny. A především se toho zde za tu dobu mnoho změnilo.
Letní rekreační provoz na přehradách je mi moc sympatický a velice jsem se na něj těšila. Plachetnice a čluny, šlapadla i pramice, vyhlídkové plavby, chataři na březích, kempy, táboráky... na přehradách panuje v létě opravdu pohodová atmosféra.
Za tři dny jsme toho stihli už dost, prošli jsme zdejší turistický hit, totiž stezku v korunách stromů, vyzkoušeli bobovou dráhu, absolvovali plavbu jednou ze zdejších výletních lodí Adalbert Stifter (po panu Stifterovi se toho zde jmenuje povícero, ale od své minulé návštěvy jsem zapomněla, čím se vlastně zasloužil, a proto si to musím oživit). Dnes jsme absolvovali výlet do třicet kilometrů vzdáleného Českého Krumlova a protáhli děti zámkem, zámeckou zahradou i městem. V zahradě jsme se zastavili u otáčivého hlediště, které je trnem v oku strážcům kulturního dědictví z UNECSO, ale - jak jsme nedávno zahlédla v jedné televizní reportáži - stále se těší oblibě publika a svému provozovateli přináší nemalé zisky. A shlédnout tam třeba Romea a Julii musí být jistě nevšední zážitek.

Z Lipna se v posledních letech stalo opravdu atraktivní letovisko. Vzniklo tu mnoho lákadel pro návštěvníky, zmíněná stezka korunami stromů není zdaleka jediná. Tyto atrakce mi připadají trochu umělé a zbytečně nákladné; jistě bych se obešla bez nich. Ale chápu, že turisty je asi třeba lákat na stále nové zážitky, a když už to tu stojí, navštívíme to samozřejmě také. Vstupné na různé aktivity tohoto druhu je na můj vkus dosti vysoké, ovšem je patrně úměrné tomu, co vybudování těchto zařízení stálo. Turistický průmysl zde skutečně jede na plné obrátky.

S tím souvisí, že mne trochu zaskočilo, jak mnoho lidí se tu pohybuje. U pokladen se vinou fronty návštěvníků, restaurace jsou obsazené, zdejší supermarket je plný kupujících. Ale měla jsem to očekávat, protože když přijedu do vyhlášené turistické destinace, nemohu se přece divit, že nejsem jediná, koho napadlo sem jet.

Docela by mne zajímalo, jak se život místních lidí v podobném letovisku liší od toho, co znám z domova. Jaké to je, žít v rytmu turistických sezón? Dívat se, jak s týdenní frekvencí rotují návštěvníci, přijíždějí a odjíždějí, zatímco kulisy se nemění a ruch se stupňuje či utichá v závislosti na roční době? Nějak si neumím život v takovém místě dost dobře představit, ale jistě je to v lecčems odlišné od našeho maloměsta, kde se stále potkávají titíž lidé na svých pravidelných cestách všedními dny.

Jsem ráda, že u přehrady mohu strávit alespoň několik dnů nevšedních.


8 komentářů:

  1. Stezku korunami stromů jsme absolvovali loni, ale v přilehlém Německu, jako dobrý, ale podruhé už mě to neláká. Na Lipno jsem jezdil jako dítě, teď bych to tam asi nepoznal Údajně je na něm vidět zakřivení zeměkoule;-).
    My na Šumavu jezdím spíše tady u nás - Kašperské Hory, Modrava, Kvilda a blízké okolí. Ovšem množství lidí, zejména cyklisti v barevných oblecích jedoucí hlava nehlava mě doslova ničí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přidávám se.
      Milan

      Vymazat
    2. Sejre,
      tak to bys asi opravdu nepoznal.
      Jinak velikost Lipna je opravdu impozantní.

      Cyklisti jsou kapitola sama pro sebe, asi k tomu budu muset něco napsat.

      Vymazat
    3. Já byl na Lipně poprvé v létě 1967 a naposledy předloni. A stejně jako Sejra dávám přednost "ráji šumavskému", to je Horské Kvildě, Modravě, Srní, Kašperkám...
      Milan

      Vymazat
    4. Mimochodem, úplně stejně krásné jsou Krušné Hory (a navíc mají hornickou minulost:-)), akorát tam není infrastruktura a díky tomu skoro žádný turisti. Tam je ještě možné dojít se vyčurat za strom, aniž by tam člověk potkal 3 pražáky a jedenáct cyklistů.

      Vymazat
    5. Třeba ta Šumava je určitě krásná a i klidnější, jenomže tady jsme zase krásně zabavili děti. Ani se jim nechtělo jet domů:-)
      Ona totiž naše nejstarší je poněkud kavárenský typ (po kom asi?:-)) a procházky lesem, navíc třeba do kopce, ani trochu neocení.

      Vymazat
  2. U Lipna jsem byl vsehovsudy dvakrat - kdysi davno s jednou moji laskou v Cerne a trochu min davno se zenou a tehdy jedinym potomkem primo v Lipne. Tehdy tam bylo krasne, v Cerne jsme byli, tusim, na zacatku zari, takze nejvetsi napor pryc, v Lipne zas na bubenickym kurzu, takze jsme zadne extra vylety nepodnikali, s rocnim prckem to ani nemelo smysl. Jak je tam ted, netusim.

    Ale to souziti s turistama u nas take trochu zname, byt zdaleka ne v tak intenzivni mire jako u Lipna. Ale i tak je znat, ze oproti zime je pres leto v nasi prerostle vesnici mnohem vice cizich nez mistnich. Clovek si na to asi zvykne...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to soužití s turistama nemusí být nutně špatné, určitě to má něco do sebe. Jenom je to prostě jiné než znám od nás. A nemám, jak bych si to vyzkoušela, abych mohla říci, co je lepší...:-)

      Vymazat