sobota 22. srpna 2015

V dokumentu od právníka čekám paragrafy!

Na přání klienta jsem zpracovávala metodický pokyn, jak postupovat v určitém typu situací. Jeho potřeba vyvstala v souvislosti s nedávnými soudními rozhodnutími.

Měla jsem úplně volnou ruku, pokud šlo o rozsah a strukturu dokumentu. Tím hůř, protože na to nebyl žádný mustr a musela jsem to celé vymyslet. Prostudovala jsem příslušné judikáty, vzala si k ruce zákony a komentáře a dala se do práce.

Byl začátek prázdnin, horko jako v peci. Psala jsem pod slunečníkem na terase na malém notebooku pro tuto činnost zcela nevhodném. Takové věci mám psát na pracovní mašině, kde mám nahrané všechny potřebné programy, lepší antivirovou ochranu, připojenou tiskárnu, a ne na takové skořápce, u níž trnu obavami, zda se mi dokument vůbec podaří uložit a uložený znovu vyvolat z hlubin přístroje. Jenomže to bych musela sedět v kanceláři nebo v pracovně. Ťukala jsem v tom vedru do malé klávesnice a myslela jsem, že se mi zavaří mozek.

Ale nakonec to bylo hotové a já jsem to k první revizi poslala paní, která má u klienta danou oblast činností na starosti. Mám ji v úctě, protože své práci, včetně příslušné legislativy, opravdu velmi rozumí. Napsala jsem jí, že do dokumentu může doplnit své praktické poznatky, případně ať mi sdělí, v jakém ohledu se má doporučení ještě dopracovat.
Dotyčná dáma mne nemá ráda. Možná je to tím, že nemá ráda lidi obecně, to je také možné, ale v mém případě je její averze naprosto oprávněná. Já ji sice ráda mám, chovám k ní respekt úměrně jejím šedinám a znalostem, ale když se jednou v jisté pro klienta velmi důležité záležitosti rozjela tak, že to hrozilo zmařit snažení mnoha lidí, musela jsem se do věci energicky vložit a zarazit ji v horlivosti. A to se ví, to nejde, aby si takové drzé holky vyskakovaly a určovaly, co se má a nemá dělat. To by nešlo. Tudíž úplně chápu, že má na mne pifku. Taky bych ji měla.
Ostatně právník tu není od toho, aby jej lidi měli rádi.

Milá dáma mi v dokumentu opravila různé nepřesnosti, například že místo "v archivu" se má napsat "ve spise" a takové důležitosti, bylo to roztomilé. Ale hlavně mi vytkla, že tam nemám čísla zákonů.
Dokument obsahoval mimo jiné seznam právních předpisů, které se na situaci vztahují, a v něm bylo uvedeno například "občanský zákoník", "zákoník práce", zkrátka zákony tam byly označeny slovně, ale ne číslem.
A to je, prosím pěkně, špatně. Když dostanu dokument od právníka, čekám, že tam bude zákon citován přesně!!! Uživatelé s tím budou pracovat, a jak by si příslušný zákon vyhledali?!

Nejprve jsem jí chtěla napsat, že čísly zákonů a čísly vůbec v podobných textech šetřím záměrně. Matně si totiž vzpomínám, jak jsem kdysi četla o tom, že příliš mnoho čísel ztěžuje soustředění čtenáře. A je to pravda; odborné texty, které se hemží čísly zákonů, paragrafů, směrnic a poznámek pod čarou, jsou často k nepřečtení, protože než se člověk prokouše větou, neví, co bylo na jejím začátku. A když napíšu "občanský zákoník", je to stejně určité a správné označení jako "zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník", obdobně jako "zákoník práce" je to samé jako "zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů", jen se ta první varianta v textu lépe čte. Tudíž když píšu pro právní laiky, mám to na paměti a snažím se psát srozumitelně. Nemyslím, že text musí přetékat přesnými zákonnými citacemi a hýřit čísly příslušných ustanovení, jenom aby autor vypadal, že tomu rozumí.

Ale pak jsem si nechala svá zdůvodnění pro sebe a do textu čísla zákonů doplnila.
Protože přece ať je vidět, že to psal právník, ne?


10 komentářů:

  1. Nejlepší je, když nějakej náš papír má hned v úvodu 3-4 zákony, které se jmenují vždycky nějak dlouze, např.
    "Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti
    ve znění vyhlášky č. 458/2012 Sb." Je zřejmé, že to co píšeme pod tím, pak nikdo ani nečte;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je přesné.
      Když mi přijde třeba rozhodnutí ze stavebního úřadu, mám docela problém zjistit jeho obsah:-) Najít mezi těmi čísly a paragrafy tu jednu relevantní větu, např. že se prodlužuje platnost územního rozhodnutí, dá občas dost námahy...

      Vymazat
    2. V mnou vydávaných rozhodnutích je příslušnost na 5 řádek, šestý bývá nějaký §, podle kterého se např. svolává ústní jednání.
      Ale jak neocituju název celého zákona, hned dostanu od kontrolního orgánu za ucho:-)

      Vymazat
    3. To jsme na tom podobně, taky jsem dostala za ucho:-)
      Ale nad tímhle se dalo mávnout rukou, protože to není kontrolní orgán!

      Vymazat
    4. Abych řekl pravdu, dostání za ucho od kontrolního orgánu mě nijak nezajímalo:-)

      Vymazat
  2. Jo, to je důsledek feminisace a nekvalitního vzdělávání.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      netuším, čeho je to důsledek, ale už to nezasahuje jenom do úředních rozhodnutí, ale i do odborných publikací, článků a podobně. Myslím, že když mám v Bulletinu nebo v daňovém časopise odborný článek, tak by se obešel bez milionu přesných citací, když přece podstata je v něčem jiném - ve sdělení názoru na výklad dané právní úpravy.

      Vymazat
    2. Milane,

      mohl byste tento svůj výrok rozvést? Většinou si vaše komentáře čtu se zájmem, a často i souhlasím, ale v tomto případě jste mě tedy zaskočil. S tím nekvalitním vzděláváním (pokud si to vykládám správně) bych snad problém neměla, ale jak jste se dobral k tomu "zlu" feminizace ve spojení s nadbytkem paragrafů v právnických/úředních textech? Děkuji.

      Maky

      Vymazat
    3. To nejde, to by bylo příliš genderově nekorektní.
      Milan

      Vymazat
    4. A nešlo psát v textu např. "občanský zákoník" a udělat odkaz do zápatí, kde by bylo "zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník"? Právní laik by ten odkaz přešel, lepší srozumitelnost by byla zachována a právní hnidopich by si přišel na své.

      Vymazat