čtvrtek 10. září 2015

Volila jsem Karla, neplivu na Miloše

Prezident Miloš Zeman je právě v poločase svého (prvního?) mandátu.
A prý rozděluje společnost.

V prezidentských volbách jsem Miloše Zemana nevolila, celkem rozhodně jsem hlasovala pro jeho soupeře Karla Schwarzenberga. Navzdory tomu jsem schopná respektovat, že Miloš Zeman je legitimně zvolenou hlavou státu, neboť vůle většiny mých spoluobčanů byla jiná než moje.
Chápu také, že se ve složitosti současného světa nemohu nikdy s nikým shodnout ve všech otázkách a názorech. Nepřekvapuje mne proto, že s mnoha postoji a politickými kroky současného prezidenta nesouhlasím. S jinými názory a počiny hlavy státu se ovšem mohu docela dobře ztotožnit, například s jeho konzistentními, výrazně proizraelskými postoji. Neměla jsem zásadní problém s jmenováním "prezidentské" vlády premiéra Jiřího Rusnoka, nejsem příliš kritická ani vůči jeho tolik zpochybňovaným názorům na současné trendy ve vzdělávání a rozumím rovněž důvodům, které prezidenta vedou k odmítnutí masivní imigrační vlny.

V něčem se zkrátka s prezidentem shodnu a v něčem nikoliv, ale tak to má každý.
Proto se někdy pozastavuji nad hanlivými výrazy, kterými někteří naši vzdělanci prezidenta označují. To jim snad připadá vkusné a přiměřené častovat prezidenta přídomky typu "vepřová hlava"? To se přitom ani trochu nezastydí? Mne by to asi nenapadlo, ale možná to bude tím, že jsem jen obyčejné děvče z vesnice, bez jakýchkoliv akademických ambicí.

Často se v komentářích dočítám, že prezident rozděluje společnost.
Ale nemyslím, že tomu tak je.

Existuje cosi jako "efekt kavárny", který se projevuje tím, že ačkoliv před volbami většina médií a ohromné davy na sociálních sítích fandí Karlovi, nakonec vyhraje s přesvědčivou převahou jeho protivník.
A podobně je to s těmi zdůrazňovanými příkopy, které prý prezident Zeman svým chováním buduje.
Nebuduje.
Ty příkopy existovaly už předtím, na což komentátoři a pražská kavárna rádi zapomínají, a nevedou napříč společností, ale oddělují poměrně úzkou vrstvu intelektuálů od masy občanů. Kdyby se podívali blíže, možná by zjistili, že v řadě stanovisek je český národ ve své převážné většině s prezidentem zajedno. Že prezident mluví hlasem obyčejného občana, byť se tento hlas pražským intelektuálům nelíbí.
Chápu je.
Líbilo by se jim, kdyby celý národ ohrnoval nos nad Putinem, obdivoval Pussy Riot, odsuzoval poválečný odsun, horoval pro inkluzivní vzdělávání, kritizoval Izrael a vítal uprchlíky. Jenomže český národ takto nesmýšlí a prezident je toho spíše obrazem než viníkem.

Pokud tedy existuje příkop mezi většinovou českou společností a českými intelektuály, určitě to není vina současného prezidenta. A není to vina společnosti.

24 komentářů:

  1. Nenazývejte je intelektuály.
    Není k tomu vůbec žádný důvod.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádobyintelektuálové...?:-)

      Vymazat
    2. Existuje zažitý název havlisté, pravdoláskaři, sluníčkáři – račte si vybrat.

      Právě chování těchto lidí ukazuje, jak moc jim jde o „noblesu“ a „slušnost“, stjeně jako o „demokracii“, protože když nevyhrál Karel, tak jsou sprostí jako dlaždiči, a taková demokracie samozřejmě neplatí.

      Abych řekl pravdu, Karel Schwarzenberk byl pro mě nevolitelný, protože evidentně se choval jako vlastizrádce od první chvíle, stejně jako bez problémů se stal ikonou TOP09 a zakrýval a umožnil prodloužil zlodějiny Kalouska.

      Miloš Zeman pro mě byl též nevolitelný, ale z té dvojice byl mnohem lepší. Takže jsem ho s těžkým srdcem zvolil. Nutno říci, že této veolby jsem nikdy později nezalitoval, dnes vím, že to byla správná volba.

      Odjakživa se dívám spíše na schopnosti lidí než na jejich noblesu či punk. Jakmile slyším „my všichni slušní lidé“ – vím, že se zakrývá čertovina.

      Vymazat
    3. Podepisujte mi komentáře, prosím.

      A ohrazuji se proti tomu, aby zde byl kdokoliv nařčen z nějakého trestného činu bez důkazů. "Zlodějiny Kalouska" - to si běžte psát do diskuse někam na Blesk, nebo kam je libo, sem ne.
      Já o žádných zlodějinách, o nichž by byl sebemenší důkaz, nic nevím, vím jen, že to všichni přemílají, protože o tom někde slyšeli. V poslední době hlavně od pana Babiše.

      Pokud někdo v jedné větě kritizuje přístup "my všichni slušní lidé" a zároveň nařkne někoho bez důkazů z krádeží, pak si o jeho názorové konzistenci nemyslím nic pěkného.

      Vymazat
    4. Já si o člověku, který nevidí jasná fakta také nic pěkného. Máte pravdu, v této diskusi se snažíte předstírat nějaký matrix, a všude tvrdíte, že tato žlutá koule je ve skutečnosti modrý kvádr. Je lépe do takto pokryteckých diskusí dále nepsat. Co si o mě myslíte pěkného je mi zcela u zadnice.

      Vymazat
    5. Když je to tak jasné, tak mi označte nějaký důkaz.

      Vymazat
    6. Zlodějina je i legálni. Okrádá stát ten, kdo ho svou neschopnosti nebo nedbalostí připraví o penize.
      U pana Kalouska jde o miliardy.

      Vymazat
    7. Pokud se domníváte, že se děje něco nezákonného, podejte trestní oznámení. Nadáváním v diskusích se to asi nevyřeší.

      Vymazat
    8. To by ale byla naivita !

      Too big to fail.

      Vymazat
    9. Asi stejná naivita jako divit se, že nějaká mocnost někde prosazuje své zájmy. Mne to tedy nepřekvapuje ani trochu a nevím, proč kvůli tomu ztrácet čas nadáváním v diskusích nebo se tvářit, že jsem objevila Ameriku.

      Vymazat
    10. Christabel: Naivni je pouze vaše rada podat trestni oznámení na tu mocnost jménem Kalousek.

      Máte pravdu v tom, že "Ameriku" objevujeme stále.
      I panu knížeti je opětovně hnusno.
      Nerozzuření blbci ale spokojeně kejvají, populistická gesta se líbí, na devotní předklony si zvykáme.
      Nadávat ? Není proč.

      Vymazat
    11. Chachá, to není rada, to je něco jako "pokrčení rameny".
      Nechápu, o čem tady diskutujete, navíc anonymně, a co si od toho slibujete. Ale jak je libo...

      Vymazat
  2. Miloš Zeman byl pro mě nevolitelný - teď jsem překvapen spíš příjemně, čekal jsem, že to bude ještě horší. Karel Schvarzenberg sice má noblesu, která současnému prezidentu chybí, ale neváhal se nechat zneužít pro účely projektu TOP09, naví cjeví neklamné známky nekritického erurohujerství a tím se pro mě definitivně diskvalifikoval.

    Dojel jsme tehdy k volební místnosti, z auta jsem nevystoupil a po 10 minutách přemýšlení koho proboha budu volit, když oba jsou nevolitelní, jel jsem radši pracovat na zahradu. Mé tehdejší obavy nyní potvrzují oba kandidáti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pefi,
      v případě vítězství KS bych coby zarytý a nepřesvědčitelný euroskeptik taky určitě nejásala nad jeho politikou. Brala jsem to tak, že si musím vybrat z těch kandidátů, kteří jsou v nabídce, protože nevolit pro mne není volba, já volit chci. I když v případě souboje Zeman x Fischer bych možná zase já nevolila ani jednoho z nich, to je možné.

      Přemýšlím, jestli taky mohu prohlásit, že jsem to s MZ čekala horší, nebo zda jsem to čekala lepší, řekla bych, že je to celkem neutrální, asi jsem od toho nic moc nečekala:-)
      Ale moc nechápu lidi, které kroky prezidenta v jeho funkci rozčílí doběla, to mne nechává celkem chladnou...

      Vymazat
    2. Já to chápu. Pouze trojici kandidátů neznámí sponzoři darovali kolem 30 miliónů Kč: Fischer, Schwarzenberk, Zeman. Bylo od první chvíle jasné, že nikdo jiný se tam neprotlačí, nemá na to finance.

      Většinu těchto akcí proti Zemanovi řídí americká ambasáda, což už je celkem profláklé. Jméno Andrew Shapiro z této ambasády je známé jako organizátor mnoha protestů a pochodů proti Zemanovi, které organizačně i zajišťoval. Postupeně Andrew Shapiro se zapomínal a začínal dokonce napomínat a kritizovat českého demorkaticky zvoleného prezidenta co by měl a neměl dělat zcela veřejně. Miloš Zeman na to zcela správně reagoval tak, že americkému velvyslanci zavřel dveře na Hrad a zpucoval ho jako malého psa v médiích.

      Jinak řečeno, z nějakého důvodu americká ambasáda pomáhá a organizauje různé pochody, vyrábí a rozdává červené vlaječky, a dělá vše pro to, aby plivala na Zemana. A samozřejmě podporuje radikalizaci každého nespkojence, zejména mládeže a studentů. Zřejmě Zeman nějakým způsobem šlápl USA na palec.

      Spíše mě překvapuje, že to dělá americká ambasáda tak nešikovně, že je to jasně vidět, že se u toho nechá pozorovat, a že jí vůbec nevadí, že zasahuje svévolně do vnitřních záležitostí cizího státu.

      Vymazat
    3. Jinak já vím o jedné demonstraci, u níž se odhalilo, že byla spoluorganizována z ambasády (červené lístečky byly doručeny v krabici se jménem zaměstnankyně ambasády, možná bývalé zaměstnankyně?) a o jednom případu, kdy velvyslanec řekl něco kritického na adresu prezidenta.
      Takže nevím o "různých pochodech".
      A i kdyby, tak co? To bych stejně mohla bádat nad tím, že ruská ambasáda tady je naprosto naddimenzovaná, počet jejích zaměstnanců neodpovídá potřebám diplomatického zastoupení... a taky se nad tím nerozčiluji:-)

      Víte, já mám ráda, když lidé diskutují, ale ono je lepší, když to nedělají úplně hloupě...

      Vymazat
    4. Chápu, americká ambasáda nám tu veřejně organizuje protesty proti demokraticky zvolenému českému prezidentovi – což sama připouštíte – a vám to nepřijde zarážející? Vám tento fakt přijde jako hloupá diskuse?

      Mně tento fakt přijde jako velmi varující.

      Mohl bych kontrovat, když už chcete setřít diskutujícího, nedělejte to tak hloupě.

      Vymazat
    5. Tak si běžte stěžovat na ambasádu.

      Vymazat
  3. V nepodepsaném příspěvku výše jsem se dočetl, že Schwarzenberk je vlastizrádce. A to mi tedy přijde mírně řečeno poněkud přehnané. Zemana jsem nevolil, ale musím konstatovat, že mě docela překvapuje. Přešlapy tu sice jsou (kauzy královské klenoty, Pussy Riot, Peroutka), ale čekal jsem, že to s ním bude mnohem horší.
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Voloďo,
      obvinění K.Schwarzenberga z vlastizrady jsem raději vůbec nekomentovala, protože nemám potřebu na takové přehnané útoky reagovat a vlastně ani nechápu, proč to sem někdo píše.

      Ano, přešlapy se vyskytují, viz Vaše příklady.
      Ale nejde jen o přešlapy, já se neztotožňuji ani s některými promyšlenými kroky prezidenta - např. některá jeho vyjádření při minulé návštěvě Číny, jenomže ty prezident potom zmírnil a vyjádřil se v tom smyslu, že měl své vyjádření formulovat jinak. Nebo povolební schůzka v Lánech taky nebyla nic, co by musel prezident opakovat, ale vina nakonec padla na jiné...
      Nedobře působí také situace kolem kancléře, z něhož se stává taková až parodická figurka.

      Mne - speciálně jako obhájkyni - mrzí, že prezident neuděluje milosti. Institut milosti má v systému své (nesystémové:-)) místo, asi by se neměl nadužívat, ale neudělovat je vůbec, to není ono.

      Vymazat
    2. Prezidentské milosti na rozdíl od Vás nepostrádám. Dovolím si připomenout - syn Věry Odložilové zabil svého otce judistickým kopem před zraky víc jak 100 lidí, Marta Chadimová padělala úřední listiny v hodnotě desítek milionů korun, cyklista Šimůnek zabil (připouštím že neúmyslně, ale vlastní vinou) 3 lidi. Všichni jsou dnes vysmátí. A na nedávnou amnestii ani nechci vzpomínat ...
      Voloďa

      Vymazat
  4. Mne tedy pan Zeman překvapil příjemně.
    Nečekal jsem od něj nic dobrého. Je to známý lhář (přehaněč), který je natolik zahleděn do své chytrosti, že vůbec není schopen odhadnout jiné lidi (a proto se také obklopuje a vždy obklopoval pochybnými lidmi - on je prostě neprokoukne).
    Jakkoli jsem k němu cítil obdiv za ten článek v T magazinu (ovlivnil a radikalizoval víc lidí než všechna provolání Charty 77 dohromady), tak jeho "legislativní smršť" v letech 1999-2004 mně velmi výrazně hnula žlučí.
    Ovšem ve funkci presidentské se chová dle mého názoru dobře. A představa, co by se dělo, kdyby tam seděl Schwarzenbeg, mne děsí.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      mne představa KS na Hradě neděsí.
      Myslím si, že by to bylo podobné - s něčím bych souhlasila, s něčím ne - ale v jiném směru.
      Tady podle mne dost platí, že není člověk (politik) ten, aby se zavděčil lidem všem.

      Myslím, že KS by byl v některých ohledech, resp. vyjádřeních, zdrženlivější, a také by s ním nebyla vláda v latentním konfliktu, pokud jde o zahraniční politiku, velmi zhruba řečeno.
      I když, možná je ten latentní konflikt k něčemu dobrý? No nevím, to nemám rozmyšlené...

      Vymazat