pondělí 5. října 2015

Odpovědi na dotazník kolegyně Janiky

Než se od uprchlické krize přesunu k jiným tématům, pro inspiraci a zamyšlení zde přetiskuji své odpovědi na dotazník, který na svém blogu uveřejnila má bloggerská kolegyně Janika.
Snad se nebude zlobit.

  1. Jsem pro zavedení kvót na rozdělení imigrantů. NE
  2. Jsem pro podání žaloby kvůli kvótám spolu se Slovenskem. NE
  3. Jsem pro vystoupení z EU. ANO
  4. Poskytl/a bych dočasný azyl pouze utečencům před válkou. ANO
  5. Poskytl/a bych azyl také ekonomickým imigrantům. NE
  6. Neposkytl/a bych azyl vůbec žádným imigrantům z islámských zemí. NE
  7. Důvodem pro nepřijímání je obava z ohrožení naší kultury a našeho blahobytu. ANO s výhradou (ohrožení bezpečnosti, právního systému a kultury, nikoliv blahobytu)
  8. Důvodem pro nepřijímání je, že je to černá nevděčná a nebezpečná sebranka. NE
  9. Všechny muslimy je třeba od nás vyhostit. NE
  10. Měli bychom střežit naše hranice. ANO
  11. Měli bychom utvořit ozbrojené dobrovolnické jednotky na ochranu proti cizincům tmavé pleti. NE
  12. Utečencům, kteří jsou už tady, nepomáhat a vyhnat je. NE
  13. Utečencům, kteří už tady jsou, pomoci a chovat se k nim s pochopením. ANO
  14. Ti, kteří pomáhají utečencům, jsou zrádci. NE
  15. Ti, co u nás zůstanou, musí dodržovat naše zákony. ANO
  16. Ti, co u nás zůstanou, musí dodržovat naše zvyky. NE (ale nemohou si vynucovat, abychom my dodržovali jejich zvyky)
  17. Ti, co u nás zůstanou, musí přijmout naše náboženství, případně se jen zřeknout Islámu. NE
  18. Islám do Evropy nepatří (napište „patří“, nebo „nepatří“). PATŘÍ, ale ne ve všech aspektech (např. právo, politické souvislosti), a také patří jen do některých zemí (např. balkánské státy)
  19. Islám je zločinecké náboženství. NE
  20. Islám je náboženství jako každé jiné a má mnoho podob (i Kaddáfí byl islamista). ANO, ale s výhradou (v míře, jakou chce organizovat život společnosti, se od ostatních náboženství liší)
  21. Imigrační vlna vznikla sama od sebe. NE
  22. Imigrační vlnu vyvolaly špatnou politikou některé evropské země. NE (lidé v zemích, odkud uprchlíci přicházejí, mají také svou odpovědnost za svou vládu)
  23. Imigrační vlnu zorganizovaly USA. NE
  24. Imigrační vlnu zorganizoval někdo jiný. NE (resp. organizují ji převaděči, ale to asi nemíří k podstatě věci)
  25. Žijeme v blahobytu, protože jsme lepší lidé než imigranti. NE, ale máme lépe organizovanou společnost, jiné životní priority (vzdělání, práce) a působí i další faktory
  26. Žijeme v blahobytu, protože jsme dokázali v minulosti úspěšněji kořistit. NE
  27. Považoval/a bych domýšlení se stanoviska zemřelých osobností, kterých si vážím, k uprchlické krizi a přisuzování jim myšlenek, které odpovídají těm mým, za nefér a ubohé. ANO (ale čtu si o problému v Exupérym, který se k věci vyjadřuje nadčasovým způsobem)
  28. Zajímají mě názory žijících osobností, kterých si vážím, na uprchlickou krizi, vyhledávám je a přemýšlím o nich, i když jsou jiné, než ty moje. ANO
  29. Nezajímá mě ničí názor, vím sám/sama vše nejlépe. NE:-)
  30. Otázka, která mi tu chybí: Připouštím, že jednou mohu být sám na útěku. (ANO.)
Otázky jsem očíslovala, abyste vy, čtenáři, mohli do diskuse přispět, pokud se budete chtít vyjádřit jen k některé z nich.

20 komentářů:

  1. Mám za to, že islám je satanistický kult. Korán nadiktoval Mohamedovi nikoli archanděl Gabriel, ale padlý archanděl Satan.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      já nevím, nebyla bych tak kategorická.
      Islám uznává, pokud vím, různé osobnosti Starého i Nového zákona, tak to se mi nezdá, že by tomu tak bylo... ale neumím to posoudit.
      Nicméně vztah islámu ke křesťanství je strašný, to je pravda.

      Vymazat
    2. Pro posouzení původu koránu není až tak podstatný vztah ke křesťanům, ale vztah k Božímu stvoření. A tím oni pohrdají zcela zjevně, ba přímo ho nenávidí.
      Další podstatnou věcí je vztah k lidské svobodě, tedy k Božímu daru specielně lidem. Tu také nenávidí.
      A protože Bůh stvořil člověka k obrazu svému, tedy jako svobodnou a tvořivou bytost, je třeba podívat se i na vztah koránu a muslimů k lidské tvořivosti: je zakazována, pronásledována a lidské výtvory jsou ničeny.
      Milan

      Vymazat
    3. V tomhle souhlasím s Milanem.

      Jinak v tom dotazníku je vidět, že když někdo nadšeně nevítá uprchlíky, ještě není nácek a fašista. Někteří z mého okolí by si to mohli uvědomit, ale mně se s nimi tak moc nechce dohadovat...

      Vymazat
    4. Milane,
      pokud jde o ty památky, rozhodně to nijak neomlouvám, ale jak jsem o tom četla, jejich vnímání těchto hodnot je velmi odlišné od našeho.
      Nevidí v nich žádnou hodnotu, pro ně to je modloslužba, pocta nějakým božstvům, která neuznávají.

      Aw,
      vítejte zde.
      Psala jsem o tématu už několikrát, ale stále se mi nedaří své stanovisko dobře vystihnout, protože nejsem ani na jednom z pólů a názor na to mám umírněný a trochu jinak postavený než jsou momentální možnosti Konvička x Angela.
      Proto se mi takový dotazník docela hodil.

      Na druhou stranu se ohledně toho nedostávám do příliš vzrušených diskusí, protože většina lidí z mého okolí je také tak nějak uprostřed nebo jsou z toho zkrátka rozpačití a řešení neznají. A navíc se svými postoji dokážu porozumět argumentům obou táborů a najít s nimi společné body. Jen je není možné smířit.

      Vymazat
    5. Znám docela dost "konvičkářů" i "sluníčkářů" (to je jak značení skříněk ve školce:-)), znám lidi, co jsou někde mezi, co jsou zmatení a taky vím, že ti, co to berou fakt černobíle, přiřazují ty uprostřed k tomu opačnému pólu. Proto se diskuzím na toto téma obyčejně vyhýbám, protože nechci být hned někam přiřazena.

      Ale třeba ten názor, který prezentuje Milan, by se nedal přiřadit k tomu pólu "konvička", i když vlastně je extrémní. Ale skutenčný Konvička je ateista a brojí i proti křesťanství.

      Vymazat
  2. Ad 16) S těmi zvyky je to oříšek, protože třeba halal porážky považuji za odporné, ale nechci abychom tady museli mít zákon na každou blbost. Dokonce je prý na to udělena výjimka, což už je podle mě vrchol hnusu.

    Stejně tak nechci potkávat na ulici osoby oblečené jako ninja (nikáb), zákon mi neumožňuje odmítnout v obchodě obsloužit osobu nebo nepronajmout byt osobě, která se mi nelíbí, což by bylo tržní řešení. Takže v současném otřesném legislativním svrabu si myslím, že je lepší trvat na tom, že na našem území se budou dodržovat naše zvyklosti a komu se to nelíbí, může jít jinam.

    - Pefi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pefi,
      to jste trefil docela hřebíček na hlavičku, v tom tkví jedna ze stěžejních otázek. Na tom, že příchozí musí dodržovat zdejší zákony, se jistě shodneme všichni. Ale jak je to se zdejšími zvyky?
      Já osobně bych na dodržování zdejších zvyků netrvala, ale jsem citlivá na to, aby příchozí vytvářeli tlak na změnu těchto zvyků, aby je zdejší způsob života "neurážel". Protože tady je dost zvyků, které mohou jednoho urážet, že.

      Vymazat
    2. Příchozí zcela nutně tlak na změnu zvyků vytvářet budou.

      Představte si školní jídelnu, na kterou budou vzneseny legitimní požadavky, kterým není složité vyhovět:
      - aby byla jasně označena jídla kontaminovaná vepřovým
      - aby bylo vždy v nabídce nesladké jídlo nekontaminované vepřovým

      Nejjednodušší z hlediska organizace chodu jídelny je nevařit vůbec z vepřového masa. Což ale znamená, že dojde k celkem podstatnému zásahu do našich zvyklostí.

      Když jsem se tuhle toulal po světových letištích, tak jsem se snažil potenciálním muslimům neukazovat svoje podrážky, protože je to údajně uráží.

      Mě zase uráží, když vidím kolem sebe ninjy v nikkábech - odhalí proto oni snad svoje ženy na našich ulicích (nebo letištích) ? Ani náhodou. Naše kultura je, že se přizpůsobíme, ale předpokládáme, že se přizpůsobí obě strany - najdeme kompromis. Jejich kultura je, že slabší ustoupí. Při střetu takovýchto dvou kultur nemůžeme neprohrát.

      Naši kulturu můžeme ochránit pouze tak, že do ústavy doplníme gumové větičky o tom, že naše kultura vychází z křesťanských tradic a tradiční středoevropská kultura si zaslouží ochranu. Potom bude možné vydávat odmítavá stanoviska k pokusům činit jednostranné ústupky. Fuj, kam to jen spějeme. Ateista a skoro-libertarián píše něco o křesťaství a zákonech - i toto je příklad toho, jak už teď negatovně ovlivňují a to tu ještě nejsou ...

      Vymazat
    3. Pefi,
      s jídelnou je to dobrý příklad.
      To je přesně hranice, kterou já vnímám a jejíž posunování si nepřeji.

      Libertarián by určitě nevolal po zákoně o tom, ať se lidé oblékají tak či onak, nemýlím se?

      Ad křesťanství: vzniká zajímavý paradox, protože asi i zarytí ateisté si v konfrontaci s vlnou, která se valí na Evropu, začínají vzpomínat na křesťanské základy a hodnoty naší civilizace.
      Je to skoro úsměvné, tedy bylo by to úsměvné, kdyby to nebylo tak vážné.

      Myslím, že na to "křesťanské základy x islám" ještě časem narazíme a budeme to diskutovat podrobněji. V křesťanské kultuře třeba není zakódováno nic, co by nasvědčovalo, že preferujeme ženy odhalené na ulicích tak, jak to nyní bývá vidět, například... Současná poněkud nevázaná morálka není s souladu s křesťanskou kulturou, nýbrž v rozporu s ní.
      Ale zase musíme rozlišovat, co je skutečně přijetí těch volných mravů a co jenom póza, která se nosí. Někdo třeba schvaluje různé nestoudné projevy, nebo proti nim nic nenamítá, ale kdyby došlo na to, že se tak projevuje jeho vlastní manželka nebo dcera, to by najednou asi přehodnotil...
      To jen takové úvahy, spíše do nějaké příští diskuse.

      Vymazat
  3. Bod 3 - odpověděl bych NE. Jinak bych odpovídal stejně.
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bod 3 se ostatním otázkám vymyká, sice s imigrační vlnou souvisí, ale je to otázka mnohem širšího dosahu.
      Ono to NE vypadá u této otázky dost úderně - až mne to samotnou překvapilo. Ale je to tak.
      Jsem zvědavá, co Britové, až budou hlasovat, jestli najdou odvahu jít proti proudu.

      Vymazat
  4. Potěšila jste mě tím převzetím, Christabel.
    To o zvycích je asi nejvíc předmětem sporu, taky jsme v tom zamotaní.
    A mnohokrát děkuji za odkaz na Citadelu. To je hodně silné, diskuze o tom by byla zajímavá, pokud by tedy byla objektivní a diskutující by v tom nehledali jen potvrzení svých proklamací. Janika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janiko,
      nápad s dotazníkem se mi líbí.

      Ano, v těch zvycích je jádro věci. Přitom většina z nás se k tomu nemůže vyjádřit z osobní zkušenosti, protože žádnou zkušenost se soužitím s jinou kulturou nemáme, tudíž hledáme, čteme, přebíráme zdroje, vyhledáváme informace od těch, kdo tyto zkušenosti už mají.

      Potíž je, že když tu osobní zkušenost získáme, tak se může ukázat, že je negativní, naopak když ji nezískáme, tak třeba přijdeme o to, že mohla být pozitivní.

      Citadelou jsou inspirovány mé úvahy, odtud pramení má kritika způsobu, jakým se s lidmi, kteří přicházejí, zachází. Střecha, postel a jídlo - to je řešení pro dnešek. Ale co zítra? To už nebude stačit.
      Obávám se, co vzejde ze střetu nereálných očekávání (za která ti lidé často nemohou, jdou za tím, co slyší a co jim kdo líčí) a reality života azylantů, ještě v kombinaci s tím, že nereálná očekávání ohledně integračního snažení jsou patrně i na straně obyvatelstva přijímajících států.

      Vymazat
  5. http://www.pavel-kohout.cz/clanky/syrie-podle-agathy-christie
    Oni těžko mohou dodržovat naše pravidla, když je ani neznají, nechápou a vysvětlit to nejde.

    A obecně není úplně dobrý na otázku položenou jako negaci odpovídat ano-ne, čtenář neví jestli to znamená souhlas s negací nebo nesouhlas :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je další věc, že ta "pravidla", o kterých je řeč, je něco, co se nám dostává výchovou a prostě tím, že žijeme ve zdejší kultuře.
      Ona integrace takového středoevropského bytelného venkovana do muslimské společnosti by taky asi nebyla jednoduchá.

      Ad otázky: myslím, že jsou srozumitelné.
      Není to sociologický dotazník, ale otázky sloužící pro potřeby diskusního fóra, ujasnění postojů, event. rychlejší orientace v názorech diskutujících.

      Vymazat
  6. Doporučuji:
    http://valencik.blog.idnes.cz/c/479381/muslimske-vynalezy.html
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      děkuji za odkaz.
      Tahle snaha za každou cenu hledat na islámu a muslimech to lepší je nejspíš kontraproduktivní.
      Jestli by nebylo tomu vítajícímu táboru lépe, kdyby přiznali, že muslimové jsou lidé jako ostatní, pokud jde o chyby a nedokonalosti, případně sklony k porušování zákona. Nemuseli by je pak věčně omlouvat.
      Navíc varovných incidentů, nad kterými nebude možné zavírat oči, bude nejspíš přibývat:
      http://neviditelnypes.lidovky.cz/big-ben-perzekuce-krestanu-v-nemecku-d7y-/p_zahranici.aspx?c=A151006_093200_p_zahranici_wag

      Vymazat
  7. K otázce číslo 25 se skvěle vyjadřuje kniha Miliarda nejchudších. Problém je příliš komplexní na to, aby se dal shrnout v jedné věti nebo i v jednom článku.

    OdpovědětVymazat
  8. K problému doporučuji z té nesmírné přemíry blogů a článků ještě tyto dva

    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Znalec-Syrie-EU-sama-zpusobila-exodus-uprchliku-Syrane-a-krestane-vitaji-Rusy-jako-osvoboditele-Besneni-prazske-kavarny-ISIL-Pehe-Bilderberg-NATO-a-role-USA-a-ropy-404260

    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Cyril-Svoboda-o-Asadovi-Putinovi-a-reseni-Syrie-Nekritickym-zastancum-politiky-Zapadu-mozna-praskne-pocitac-404322

    Milan

    OdpovědětVymazat