pátek 4. prosince 2015

Nechcete problémy? Nevolejte právníkovi.

To jsem takhle o polední pauze zvedla v kanceláři telefon. Zdvořilý pán na druhé straně se představil a ptal se po mně.

"U telefonu."
"Možná si mne pamatujete, prodávali jsme před několika lety domek a kupovali garáž, psala jste nám smlouvy."
"Nebyl to ten zděděný dům na předměstí?"
"Ano, to je ono, a garáž jsme kupovali, takovou předraženou."
"Tak na garáž si nepamatuji, ale na dům ano."
Klepla jsem do klávesnice na psacím stole, naťukala několik písmenek a za chvíli už před sebou otevírala soubor s elektronickým spisem. To je výhoda, ty počítače, nemusí se dlouze hrabat někde ve skříních.
"Už to vidím, ano, garáž, tady to mám, před pěti lety."
"Ano a teď chceme koupit ještě jednu garáž, našli jsme někoho, kdo v té oblasti jednu prodává. Ale chceme sami zaplatit převodní daň, tak kdybyste nám s tím pomohla."
"To vám do smlouvy dám. Ale tu garáž kupujete i s pozemkem? Tady vidím, že ta první byla na pozemku jiného vlastníka?", ptám se.
"Bez pozemku, pozemek vlastní někdo jiný."
"Tak to musíme prověřit, změnily se zákony, stavba je součástí pozemku, a pokud ne, existuje předkupní právo. Máte na mne mail, napište mi číslo parcely, podívám se na to."
V duchu už vidím první problém.
"Aha, no ano, to jsem si neuvědomil, že je nová legislativa od té minulé koupě."
"Dost nová," odtuším a vzpomenu si na tři tisíce paragrafů nového občanského zákoníku. "A do kdy to potřebujete?"
Ovšem, termín je to první, na co se advokát ptá.
"Co nejrychleji, ona ta paní, co to prodává, je už stará a je v nemocnici."
"Nějak dlouhodobě?", ptám se podezřívavě.
"Ano, dlouhodobě, je po mrtvici."
"Aha, a je příčetná?", už v duchu vidím, jak smlouvu napadají rozlícení dědici.
"No to snad ano... ano. Vidím, že to může být další problém. Ještěže jsem se na vás obrátil!"
"Neřekla bych," odpovídám lakonicky. "Neměl jste problém a vidíte, už máte rovnou dva."

A třetí problém nastane, až se seznámím s podklady a celou tu transakci nedoporučím, myslím si v duchu. A přitom si mohli pěkně na koleně sesmolit nějakou smlouvu podle vzoru z internetu, nic neřešit a v klidu se radovat, jak to hladce proběhlo.

Tak, tak. Nechcete problémy? Nevolejte právníkovi.


4 komentáře:

  1. AhojChris, to je úžasný článek. Připomíná mi naši koupi domu :D. Ale zatím není problém :-/. Snad ani nebude.

    Noemmi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Noemmi,
      díky:-)
      Myslím, že to může připomínat mnoha lidem jejich záležitosti, protože když si to promítnu, tak skoro u každé transakce se řeší "něco". Pokaždé tedy něco jiného, ale všelijaké takové záludnosti se objevují stále.

      Vymazat
  2. Chris,

    já si právě říkám, že my asi nikdy nic nekoupíme, protože ty problémy vidíme i bez právníka :-(. Naopak si někdy říkám, že bych chtěla žít v té blažené nevědomosti, kde se to nějak upeče, s trochou štěstí to proleze úřady a nějak se to prostě časem utřepe. Ovšem tohoto "nadhledu" nejsem schopná. Navíc, jak už jsem psala pod článkem níže, potřebovala bych kontakt na advokáta v okolí, na nějž bych se mohla spolehnout. Ovšem zatím pokaždé jsem položila nějaký dotaz, na který mi bylo odpovězeno blbě a přitom se 100% sebevědomou jistotou. (To, že právník řekne, nevím , podívám se, zjistím, neberu jako mínus!)

    Maky

    P.S. Nevíte někdo, jak je to od 1. ledna s tou DPH k pozemkům? Jedná se jen o zasíťované pozemky, nebo i nezasíťované ale v územním plánu určené pro výstavbu? Nebo jak? Opět mnoho protichůdných "teorií". Díky!

    Maky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maky,
      tak, tak, blažená nevědomost:-)

      Ad DPH - mám tu někde připravené nahrané školení o DPH v novém roce, ale ještě jsem to neslyšela a nevím, kdy si to poslechnu. Ale pokud je více protichůdných teorií (nevím, zatím jsem se o to nezajímala), tak asi sledovat stanoviska, která k tomu vydá přímo daňová správa. V půlce prosince je ovšem bohužel ještě brzy chtít vědět, jaká DPH bude platit od 1.ledna. To je tak každý rok.

      Vymazat