pondělí 28. prosince 2015

Vlaky plné lidí, už zase

Když jsem v létě sledovala záběry z mnichovského nádraží, kde zastavovaly vlaky plné lidí na cestě odněkud do Německa, spojovaly se mi s těmi obrazy velice nepříjemné asociace.
Možná je načase si je zde připomenout, protože je to jedno ze stěžejních témat právě končícího roku.

Totiž,
v roce 1945
  • z Německa odjížděly vlaky plné lidí vyhnaných z domova,
  • ti lidé byli posíláni na smrt,
  • stát odmítal nechat na svém území žít příslušníky určitého etnika,
  • celý národ fanaticky vzýval válku,
  • kdo se nechtěl podílet na vyhlazování národů z Evropy, byl nepřítelem,
  • a na to vše strašlivě doplatila celá Evropa,

zatímco v roce 2015
  • do Německa přijíždějí vlaky plné lidí vyhnaných z domova,
  • ti lidé jsou zváni za vidinou lepšího života,
  • stát zve na své území příslušníky určitého etnika,
  • válku si nikdo ani nepřipustí, i kdyby se odehrávala kousek za hranicemi,
  • kdo se nechce podílet na přesídlování národů do Evropy, je nepřítelem,
  • a na to vše doplatí...?

V těch Němcích musí být nějaká chyba. Snad je to přílišná sebedůvěra. Podléhání autoritám. Enormní nároky na sebe samé. Nedostatek předvídavosti. Potřeba moci. Možná to vše dohromady a ještě něco navíc. Nevím, jak to nazvat, ale je to zřejmě vepsáno v genetickém kódu tohoto národa.

Tyto charakteristiky vedly k velkému provinění.
Ale lze tu strašlivou vinu odčinit tím, že si počínáme stejně, jen s opačným znaménkem?


19 komentářů:

  1. Zajímavý /u mě dobrý/ názor je v tomto dopise. Přeji všechno dobré za skvělého zdraví a hromady snadných ale dobře placených případů. Z dětmi jenom samou radost.
    http://www.parlamentnelisty.sk/arena/monitor/Meiner-Kanzlerin-mojej-kancelarke-Zbavte-sa-pocitu-viny-Otvoreny-list-Jozefa-Banasa-Angele-Merkelovej-259030

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Buteo,
      to jsou k nám hosti, po dlouhé době:-)

      Díky za odkaz.
      Věřím, že žít s takovou minulostí, jakou mají Němci, není pro národ zrovna snadné, ale asi by si to měli už nějak vyřešit. Protože to vede jenom k dalším chybám.

      Také přeji vše nejlepší do nového roku, hodně zdraví a pozitivních zážitků.

      Vymazat
  2. Už jsem o tom psal, zejména Němci jsou doslova zblblí dlouhodobým blahobytem a k tomu podvědomě cítí generační vinu za poslední válku. A tak se domnívají, že když budou hodní a vstřícní, tak to imigranti ocení a oni se tím jakoby vykoupí. Imigranti s nimi ale většinově spíš pohrdají, protože samozřejmě slabost svých hostitelů vnímají.
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, bohužel, z hlediska takového běžného muslima jsme patrně v některých ohledech přímo podřadná kultura, která si nezaslouží ohledy a nebude jí ani trochu škoda, pokud zmizí. O vděčnosti nemůže být ani řeči, protože zdejší blahobyt si nezasloužíme, takže je jedině správně, když se o něj rozdělíme. Myslím, že v tomto ohledu si z jeho hlediska nemáme co nárokovat.

      Což je ovšem otázka k širšímu zamyšlení, jak to tedy s tím blahobytem je a jak by se k němu mělo přistupovat a nakládat s ním, když tu tedy je. (A já osobně si nemyslím, že vznikl z důvodu drancování cizích zemí.)

      Jak se zbavit generačního pocitu viny si musí vyřešit Němci sami. Jenom by bylo dobré, kdyby našli takový způsob, který nepřivodí problémy okolním zemím, jako se to stalo v době, kdy ten pocit viny vznikl.

      Vymazat
    2. No, tak to se budu muset svého kamaráda muslima optat, jestli mne skutečně vnímá jako podřadnou kulturu, které nebude škoda .... Myslíš to vážně? Tohle? :O

      Vymazat
    3. Ivčo,
      já bych se radši zeptala nějakého mimoevropského muslima.
      A ano, myslím to vážně.
      Jak se asi může lidem zdálky jevit Evropa? Necudná, dekadentní, s rozpadlými rodinami, popletenými hodnotami, muži ustupující ženám, slabá a neschopná obrany. Jako kultura se v některých zemích oslavují obrázky hrubě urážející náboženské symboly nebo otevřené vulgarity.
      Kdoví, možná se těm muslimům ani nemůžeme divit?

      Vymazat
    4. Ale totéž si může kdejaký křesťan myslet o ateistovi, který neuznává křesťanské hodnoty, jsou mu u zadku křesťanské svátky a tak.

      Paušalizuješ a víš, že já to nerada :-)

      Nevím, kde je ten Tvůj blog o křesťanských hodnotách, kde se probíralo manželství. Mohlo se mně to dotknout, když se tam psalo, že nejlepší manželka bude křesťansky vychovaná .... to bylo tuším někde v komentech.

      Vymazat
    5. Jistěže si to může myslet a taky si to jistě dost křesťanů myslí, ale rozdíl je v tom, že křesťané a ateisté umí spolu žít vedle sebe. Zatímco s muslimy to nejde, resp. nechtějí to ani sami muslimové. Nebo neumějí, nevím.

      Nemyslím, že paušalizuji, spíš průměruji:-)
      Nakonec, taková paušalizace je běžný obranný mechanismus. Jestliže třeba pět muslimů ze šesti má za to, že křesťané a ateisté jsou nevěřící psi, kteří si nezaslouží nic dobrého, tak se křesťanům a ateistům podle mne nevyplatí zkoumat, jestli náhodou před nimi nestojí ten šestý ze šesti.

      Ad komentáře o manželkách: to nevím, kde to je, tady se toho napovídá moc:-)
      Ale dotknout by se Tě to nemělo, sama nejlíp víš, jaká jsi manželka, může Ti záležet tak leda na tom, co si o tom myslí Tvůj muž a ne někdo cizí.
      Kdyby se mne mělo dotknout vše, co se kde naplácá o křesťanech, jsem uražená imrvére:-)

      Vymazat
    6. Já znám muslimů fakt dost. A nemám dojem, že bychom se spolu nedokázali "sejít". Respektujeme vzájemně své kulturní odlišnosti: Tedy, já jim necpu šunku a nenalívám víno, oni berou, že v létě nosím v podstatě bederní roušku :D

      Vymazat
    7. Já Ti to naprosto věřím.
      Ale četla jsem článek o tom, že nemůžeme islám posuzovat podle jeho evropské verze. Ono těch směrů je více a do Evropy nejsou jenom ti "soft" muslimové.
      Kromě toho mám takové podezření, že se i ta umírněnost a respektování ateisticko-křesťanského okolí za určitých podmínek rychle vypařuje. Všimni si, že životopisy pachatelů atentátů jsou často jako přes kopírák - pořád dobré, chodil do školy, byl to takový mírný chlapec a pak se "radikalizoval". Mám dojem, že to nebezpečné "něco" pod tím integračním nánosem dříme u mnoha evropských muslimů.

      Výmluvný byl v tomto směru také dokument (myslím) ZDF o integraci německých muslimů (je to na youtube s českými titulky). Mladí Němci muslimského původu vůbec neuznávají německé ústavní hodnoty, například rovnost muže a ženy.

      Vymazat
    8. I křesťanství má mnoho proudů. Zrovna nedávno jsem to řešila se svým přítelem farářem. Jen je občas taky musíme chtít vidět.

      Co se týká radikalizace. Víš, ono je to vlastně složité a svým způsobem hodně jednoduché. Jen je potřeba se na to podívat občas trochu jiným očima. Dneska jsem unavená, ale zítra k tomu napíšu víc :-)

      Vymazat
    9. Ivčo,
      do konce roku to už budu jen omezeně, ale určitě napiš.
      Jsem ráda za Tvůj pohled, ovlivněný profesně, je to určitě cenný příspěvek do diskuse.

      Vymazat
    10. Kde se vezme někdo, kdo se opásá výbušninou a jde se odpálit do davu? Pro nás naprosto nepochopitelný čin, máme na život jiný pohled, ovlivněný výchovou a hlavně blahobytem, kterým jsme obklopeni. Proč bychom potřebovali jít do nebe, když máme všechno? Ten profil radikála se už posunul, ale obecné teze na něj budou platit. Islám, stejně jako jakékoli jiné náboženství se umí radikalizovat. Není to jen Islám, na který najdeme to špatné. Buddhismus - pro nás je východní náboženství symbolem míru, pohody, vnitřní harmonie, ale pohlédni do Myanmaru. To je taková odbočka. Zpátky k radikálovi. Někde vznikne nějaký radikální proud náboženství, ten proud začne někdo někde hlásat. Na bohoslužby mu chodí lidé a ten kazatel (v islámu, v křesťanství atd.) vykládá knihu, vykládá to náboženství. Proti sobě má lidi, kteří ho poslouchají. A teď se tam objeví někdo, kdo je nespokojen se svým životem. Někdo, kdo se cítí na okraji společnosti. Je velice jednoduché mu podsunout, kdo je viníkem jeho frustrace, nespokojenosti, a je potom i velice jednoduché mu dát návod na to, jak to celé změnit, jak se dostat do nebe, kde na něj ten blahobyt čeká a jak zajistit blahobyt své rodině, která se potácí na okraji společnosti a obrací v ruce každý cent. Zatímco dříve hledali atentátníky v chudých částech v zemích původu, dnes už dokážou takové najít i mezi lidmi v Evropě. Hledají je v oblastech, kde se imigranti soustřeďují, jejich život je dosti odlišný od majority, jsou odsunuti na okraj společnosti, nedokážou najít pořádné uplatnění. Jak prosté, milý Watsone ....

      Vymazat
    11. Ivčo,
      s tím mechanismem radikalizace máš pravdu.
      Jenom je prostě problém, že mezi mladými muslimy se takové nové radikály daří najít podle všeho poměrně snadno, je jich tu hodně a hodně jich žije takový život, že je pro ně nabídka organizátorů teroru lákavou životní alternativou.
      A bohužel, recept, jak tomu účinně bránit, neexistuje. Alespoň v těch zemích, kde je muslimů opravdu hodně, se takový recept nalézt nepodařilo. Tudíž se nelze moc divit lidem, kteří to u nás nechtějí ani zkoušet.

      Vymazat
    12. Jenomže, Chris, ten problém by vyvstal v jakékoli komunitě, bez ohledu na národnost, náboženství, vyvstal by i v křesťanské komunitě. Ten problém doutná někde úplně jinde, než v těch lidech. Ano, připouštím, že je velice těžké to zastavit, ale rozhodně bychom měli připustit a nahlas říct, že jakákoli radikalizace naší společnosti namířená proti muslimům, islámu a imigraci ten problém ještě prohloubí. Já netvrdím, že my jsme jedinými viníky, ale současně nechci tvrdit, že jedinými viníky jsou oni.

      Můžeš zradikalizovat jakékoli náboženství. Počítám, že znáš Bibli. Když ji vezme do ruky radikál, vytvoří něco, z čeho se nám zježí vlasy na hlavě. Toto téma jsem i probírala se svým (ač jsem ateista) zpovědníkem farářem (je mi osobou, kterou ctím pro jeho názory, mohu se ho na cokoli zeptat, cokoli s ním probrat a trochu "zneužívám" zpovědní tajemství na osobní věci, které s jinými probírat nechci). I on je toho názoru, že Bible může být zneužita, a je toho názoru, že mnohdy zneužita i je (nechci to nijak dál rozpitvávat, protože nemám právo ho do této diskuse přibírat, takže to jen na okraj). Jinými slovy - islám je náboženství, Korán je kniha ... je hodně důležité, komu v rukou zůstane.

      My si neumíme představit, že bychom byli v situaci, kdy jsme na okraji společnosti, zapomenuti, kdy jsme přišli za něčím lepším a ono to není. Mnohdy přes veškerou snahu. my tohle prostě nikdy nepochopíme, protože všichni máme doma teplo, teplou vodu a plnou lednici, neumíme se do té situace vžít. Zaplať Bůh.

      Vymazat
    13. Ivčo,
      ale v Evropě (a i ve světě) v současné době problém s křesťanskými radikály není, určitě ne v takovém rozsahu.

      Kromě toho, v podobné situaci jako mladí muslimové na předměstích u nás žije třeba romská komunita. To je podobné: nedostatek perspektivy a vzdělání, velká nezaměstnanost, bludný kruh. Promítá se to potom do vysoké kriminality, drogové závislosti a podobně, ale slyšel někdy někdo o romském terorismu?

      Takže já, ač bych nerada paušalizovala, musím dát prostě varujícím hlasům za pravdu.
      Jistěže se nepřipojuji k těm extrémním názorovým hnutím typu IvČRN, s tím nechci mít nic společného, ale chápu ten odstup, tu opatrnost běžné populace.

      Ještě bych dodala, že křesťanská radikalizace také existovala, ale to hlavní si odbyla před dlouhými staletími. Chápu to tak, že současná evropská společnost má tuhle kapitolu za sebou. Je přirozené, že ji nechce znovu otevírat.
      Vidím to také jako problém odpovědnosti elit: vlády jsou odpovědné především svým občanům, kteří si je platí. Evropané platí vysoké daně, mají právo za ně žádat bezpečnost.
      Navíc to, co se k nám dostane z médií, je spíše jen špička ledovce toho, co se děje. Třeba útoky na Židy jsou v západních zemích s muslimskými komunitami doslova na denním pořádku.

      No, k tématu se jistě opět a znovu vrátíme, nejspíš k tomu bude i v tomto roce dost příležitostí. Ale netěší mne to.

      Vymazat
    14. Chris, o romském terorismu jistě nikdo neslyšel, ale zase jsme toho hodně slyšeli o žhářském útoku ve Vítkově. Je jiný, protože neměl tolik obětí? Asi ne.

      Jistě že chápu obavy a strach, který z toho všeho pro spoustu lidí pramení. Chápu tu opatrnost, o které píšeš, a je mi i naprosto jasné, že určitou kapitolu máme za sebou. Otázka je, jestli ji náhodou znovu neotvíráme.

      Úplnou bezpečnost nám vlády nikdy nezajistí. Máme možnost obehnat Evropu, republiku, města, ... ostnatými dráty a pustit do nich proud. Budeme si žít uvnitř a nic a nikdo nás nebude ohrožovat. To nebude ta správná cesta.

      Uvědom si, že se ozývá i mnoho muslimským hlasů, které se staví proti činům radikálních muslimů. Oni sami si uvědomují zneužití své víry, které si nepřejí. A mnohdy si více, než my sami uvědomí rizika, která toto všechno přináší. A není to jen riziko teroristického útoku, ale sakra .. jestli někdo řekne v rozhlasovém pořadu: kupte si zbraně a naučte se střílet. To si potom můžeme krásně říkat, že jsme křesťanská společnost, ale jsme postaveni na roveň těm radikálům.

      Prosím tě, kde jsi čerpala o útocích na Židy "doslova na denním pořádku" a kde jsi zjistila informaci, že to, co se k nám dostane, je jen špička ledovce? Ráda bych se na to podívala. Díky.

      I.

      Vymazat
    15. Ano, úplnou bezpečnost vlády nikdy nezajistí. Ale pořád si myslím, že občané celkem právem očekávají od vlády taková elementární opatření jako jsou kontroly na hranicích, udělování povolení k dlouhodobému pobytu jen osobám, které nejsou bezpečnostním rizikem a podobně. Přičemž ani taková opatření se v současné době neuplatňují.

      Muslimové si musí udělat pořádek tak trochu mezi sebou.
      Mají to těžší v tom, že jejich náboženství nemá žádné ústředí, žádnou hlavu, která by formulovala jejich stanoviska a hovořila za ně jednotným hlasem. Takže co muslim, to názor, a nyní se ve světě vedou diskuse, jaké názory vlastně takový typický muslim má. Jenomže to je velice těžké zjistit.

      Útoky na Židy - na denním pořádku jsou ve Francii. Teď nemám po ruce odkaz, ale statistiky hovoří o stovkách takových útoků ve Francii ročně. Z Francie taky hodně Židů odchází do Izraele, už se tam necítí bezpečně. K tomuto tématu je možné nalézt dost informací. Teď musím běžet, ale jestli chceš, zkusím pohledat.

      Vymazat
    16. Myslím, že třeba odkaz na toto jsme tu už měli:
      http://www.fzo.cz/2744/zabij-zida-posilis-mir-jan-fingerland/

      Jinak jsem někde četla dost podrobný článek se statistikami a skutečně do Izraele z Evropy, resp. z Francie, přichází mnohem více lidí než v minulosti. Už tam pro ně není bezpečno.

      Vymazat