pondělí 18. ledna 2016

Lednové glosy

Dnes jen otázky k několika aktuálním tématům

Nekorektní ilustrace
V Německu se strhl povyk kvůli údajně nekorektním ilustracím, které tamější tištěná média použila v souvislosti s tématem sexuálního napadání žen o silvestrovské noci. Když jsem to četla, nemohla jsem pochopit, v čem je problém, protože na mne naopak obrázky působily jako vhodný a relativně i vkusný grafický doprovod článků o smutných a ponižujících událostech. Ale včera mi bylo redaktory České televize vysvětleno, že ilustrace jsou problém, neberou například ohled na ženy a že německá média nejprve příliš korektně mlčela a teď to chtějí vyvážit přílišnou nekorektností. Aha.

Odmítá pomoc
Matka devítiměsíční holčičky, kterou sebral norský Barnevern, odmítla pomoc českých úřadů. To je vážně zvláštní. Jak to, že si nechce nechat pomoci od naší skvělé ministryně sociálních věcí Marksové Tominové? Ta paní přece vzbuzuje takovou důvěru! V minulém případě se sice na dvě české děti zvysoka vykašlala, ale tady by určitě zasáhla kompetentně a ve prospěch rodiny.

Brněnský intelektuální vývoz
Minulý týden (č. 2/2016) se časopis Respekt ve své tradiční anketě dotazoval, zda je lepším místem k životu Brno, nebo Praha. Vybraní respondenti tvořili vskutku zajímavý mix profesí:
  • sociolog,
  • lektorka storytellingu,
  • překladatelka,
  • Hate Free Culture.
Z těchto čtyř intelektuálů si pouze u překladatelky dokážu představit, co vlastně dělá. U sociologa to matně tuším, ale čím se, u všech všudy, zabývá lektorka storytellingu?! A Hate Free Culture je nějaké nové povolání? Vypadá to, že když jste Hate Free, nemusíte už být ničím jiným.

Tenisový skandál
Média přinesla zprávu, že někteří špičkoví tenisté jsou vyšetřováni pro ovlivňování zápasů: za tučný obnos měli záměrně prohrát a tím umožnit vysoké výhry sázkařům. Zatím jde pouze o spekulace, ale upřímně, kdo by se jim divil? Je obecně  známo, že světová tenisová špička trpí nouzí, výdělky v tomto sportu jsou skutečně spíše almužnou. Člověk jim pak nemůže zazlívat, že si chtěli nějaký ten dolar přivydělat. A musíme jim to odpustit, jsou totiž skvělým příkladem pro naši mládež. Samozřejmě až za fotbalisty a atlety.

Daň opět straší
V lednu tradičně straší poplatníky, kteří nabyli nějakou nemovitost, daňové přiznání k dani z nemovitostí, v nové terminologii k dani z nemovitých věcí. Zjistila jsem, že některé věci trvají, a proto v elektronickém formuláři (EPO) našeho makajícího ministerstva financí stále ještě nelze vyplňovat dílčí přiznání k této dani, pouze řádné, případně dodatečné či opravné. Dnes jsem v jednom případě bádala, kterému územnímu pracovišti daňové přiznání vlastně podat, což v praxi znamená, že jsem nevěděla, jak vyplnit již první řádek formuláře. Nakonec jsem se toho poměrně složitě dopátrala, ale opět se pozastavuji nad tím, jak se má v tomto systému orientovat laik, který to třeba dělá poprvé a chce jen dostát svým daňovým povinnostem?


24 komentářů:

  1. Ti respondenti mě taky pobavili, ta lektorka je podle mého učitel profesionálního lhaní:-)
    Zachytila si odkaz u D-fense na diplomovou práci na téma Genderová analýza filmu Sněhurka a lovec?

    P.S. Chudáci tenisti:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sejre,
      odkaz jsem zachytila, ještě jsem se do té diplomky nestihla podívat, mám to ale určitě v plánu.
      Zato jsem se tak trochu dívala, na jaká témata se píšou diplomky na Fakultě humanitních studií, a myslím, že tohle není jediný úlet.

      Vymazat
    2. Naopak já jsem rád zato, jak se Respekt profiluje. Konečně aspoň končí taková ta hra na objektivitu viz osazenstvo diskuze na téma: Lidská práva - (ne)smysl české politiky?
      - K. Šimáčková, E. Wagnerová, Pehe, Přibáň, Bělohradský. A kdyby přišla Táňa Fischerová, tak vznikne kritické množství, které způsobí, že žádna zima nebude.

      Vymazat
    3. doporucujem zacat stranou 60:
      "O archetypu vody jsem již psala v této práci dříve, proto se k němu vrátím jen ve stručnosti. Ženy a matrilinearita bývají spojovány s vodou. Voda jako femininní archetyp symbolizuje koloběh života a smrti (Kalnická, 2007: 54). Ženy ve vesnici žijí s vodou v těsném sepjetí, jejich chatrče a domky jsou vystavené na vodě a živí se rybolovem. Jsou tak plně ve spojení s tímto tradičně žensky chápaným živlem, a tedy ve spojení se svoji intuitivní ženskostí. Není proto žádné překvapení, že Sněhurčina identita je ihned odhalena, což má však za následek odchod Lovce.".

      mam trochu (ok, trochu viac) problem pochopit tu suvislost: zenskost je tradicne spojovana s vodou a vodnym zivlom (to by som este pochopil aj ked s takou tradiciou som sa nestretol, mozno preto, ze tradicie ma nezaujimaju) a preto bola (!!!) identita snehulienky hned odhalena. ehm, prosim? nejak som nepobral tu logicku skratku...

      Vymazat
    4. ... ale zato jde dobře pochopit, že Lovec ihned utekl:-)

      Vymazat
    5. Rýže,
      tak to je fakt, že Respekt můžeme považovat ze periodikum s určitým názorem, s postojem. Víme, co od něj čekat. A to je spíš dobře, ačkoliv mi ten jeho postoj leze na nervy čím dál tím víc.

      Vymazat
    6. Témata na jaká tam píšou diplomky je jen taková malá třešnička na dortu toho, co tam vyučují.

      Vymazat
    7. Témata diplomek že by byla třešničkou na dortu? Bylo by to docela zajímavé zjistit. Ale já neznám nikoho, kdo tam studuje, s nikým takovým jsem myslím nemluvila. A i kdyby, jistě bychom se neshodli.
      Ačkoliv některé ty diplomky měly i smysluplné názvy, zabývaly se třeba nějakými historickými regionálními, byť marginálními, tématy.

      Vymazat
    8. Ale ne, to jsem nezkoumal. Já uvažuju obecně, že diplomka je vyvrcholení studia.
      Diplomka, jakožto zakončení studia má dokladovat schopnost absolventa samostatné odborné práce v daném oboru. Pokud je diplomka na téma "Genderová analýza..." tak to znamená, že jste se tam několik let učila metody a přístupy "dženderové analýzy". A nejspíš i spoustu podobných hovadin kolem (zbytek dortu:-)).
      Analogicky, když budete studovat chemii a psát diplomku na téma Laboratorní syntéza chlorofylu, tak to znamená, že jste se několik let učila metody organických syntéz. A zřejmě i něco kolem toho (spoustu jiné nechutné chemie :-)).

      Vymazat
    9. To ano, také jsem si už říkala, co tam ti lidé pět (?) let studují, když pak píší diplomku na takové nesmyslné téma.

      Ale abych byla taky sebekritická, já jsem psala o daních, ty taky moc smyslu nedávají:-)

      Vymazat
  2. Poučil jsem se na webu, co je storytelling.
    Je to v jádru „umění vyprávět příběhy“ a studuje se to na vysoké škole jako obor!
    A také existuje neziskovka Storytelling o.s., která organizuje workshopy, teambuildingy, připravuje storytellingový festival a cílem je vybudování storytellingového centra :-) :-) :-)  
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za doplnění, taky jsem si říkala, že si musím někde vygooglit, co se na vyprávění příběhů lektoruje? A ještě se tím živí? Nechápu.
      Ale asi bych na takový kurs nejspíš neměla čas a i kdybych měla čas, téměř jistě bych neměla chuť za to někomu platit.

      Vymazat
    2. Předpokládám, že je to kurz pro aspirující spisovatele. V podstatě "honosnější" název pro tvůrčí psaní. Přeci jenom v psaní se dá nadělat spoustu chyb (logické nesrovnalosti, vkládání zdlouhavých popisů do dialogů, což vede k rozbití pozornosti čtenáře a napětí apod.) a je fajn mít do začátku někoho, kdo na ně upozorní, vysvětlí, . Bez toho mohou vzniknout paskvily typu Eragon, nápad jakžtakž dobrý, psaní příšerné.
      Zajímavé jsou třeba rozhovory s americkým spisovatelem George R. R. Martinem. Vysvětluje, jak se musel naučit, když pracoval jako scénárista pro televizi, psát dialogy (krátké rychle se střídající věty, když odevzdal dlouhé odstavce, bez přečtení mu to vrátili na předělání), vejít se do omezeného prostoru či techniky typu cliff ending. Rozhodně to nevidím jako masový obor, ale ani jako že by tam nebylo co učit.

      Anna

      Vymazat
    3. Už jsem si to také našla:
      http://story-telling.cz/index_cojestorytelling.html

      No, nevím, tvůrčí psaní mi vedle toho zní přímo jako vědecká disciplína, alespoň když to beru podle toho, co je popsáno v předchozím komentáři:-)

      Hm, občas je některá žaloba vlastně také storytelling. Nebo některá obžaloba, to je pak ještě horší.

      Vymazat
    4. Aha, tak koukám, že jsem byla vedle, storytelling je užší pojem, než jsem myslela.

      Anna

      Vymazat
  3. Chtěla jsem vyplnit správně formulář pro podání DPFO ke dni úpadku a software nedal přechod prosinec - úpadek a podání leden nový rok. Musela jsem to poslat špatně, jinak by to s kritickou chybou neprošlo vůbec. Jak to můžou po lidech chtít, když to nefunguje.
    Leslie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leslie,
      říkám si také, jak to mohou po lidech chtít vyplnit, když to nedokážou často ani srozumitelně zadat? V daňových zákonech se stále něco opravuje, z textu zákona člověk často nepozná, co má vlastně dělat, jaký je správný výklad... to by bylo na dlouho.
      A to už vůbec nevím, co mám říkat na pokuty za papírově podaná přiznání, když je povinnost podávat elektronicky. Pokuta za to, že se podá přiznání, byť na papíře, to mi připadá jako vyslovená nemravnost.

      Vymazat
    2. Je třeba kasu plnit a čím je to bezvýznamnější přestupek, tím líp se to kasíruje:-(

      Vymazat
    3. Když někdo ví, co je storyteling, má zkaženou pověst. Aspoň pro mne. Za prvé nevím, co to je, za druhé mne to uráží. Se storytelingy nechci mít nic společného, to mně už babička zakazovala.
      Milan

      Vymazat
    4. Milane,
      asi tak:-)
      Bádala jsem nad tím. Storytelling se přeloží jako vyprávění příběhů, ale k tomu přece není potřeba žádný lektor? Ale jak je vidět, asi potřeba je.

      Vymazat
    5. Christabel, byl jsem na TolkienConu a byla tam mj.přednáška: "Nemoudrost moudrých aneb Jsou moudří Středozemě přehlídka prosťáčků?". Autorka tam rozebírala různé nesrovnalosti tzv. "moudrých" v přístupu při boji se zlem u takového pana spisovatele, jakým byl JRRT. I v práci nám šéfová zajistila školení od kolegyně, která má na pobočce na starost kreativní psaní a má to vystudované - abychom uměli napsat dostatečně nadšená a obhajitelná sebehodnocení... Zajímavé byla i na tom TolkienConu přednáška o hraní RPG (nepočítačových - ať už s Pánem Jeskyně, nebo bez něj), což je opět jiná forma budování a vyprávění příběhu.

      Od doby co moje drahá začala studovat sociální pedagogiku, sociální práci a teologii, tak se daleko méně ofrňuju nad neexaktními disciplínami...

      Byť třeba religionistika v podání jednoho č. slavného religionisty byl zřejmě dosti paskvil... Tj. dá se to dělat a učit dobře a špatně, stejně jako každá jiná činnost.

      Mj. bible je imho tak multikulturní právě proto, že je ve velkém dílu narativní... (příběhová).

      Vymazat
    6. Karle,
      nemyslím, že bych nad neexaktními disciplínami ohrnovala plošně nos. Vždyť právo je taky taková neexaktní disciplína také. A nepopírám, že třeba sociology potřebujeme.
      Ale k čemu potřebujeme absolventy gender studies? Účelem této "vědy" je štvát ženy proti mužům, řekla bych.

      Vymazat
  4. Právo je takové společenské modelování: Přijdu do obchodu, chci rohlík, dám tři mince a právník v tom už vidí konkludentně uzavřenou kupní smlouvu.

    Gender studies? Jak se to jmenuje česky? Pohlavování? :)

    Tak je samozřejmě jasné, že se společnost tisíce let proviňovala vůči slabšímu pohlaví, upírala mu tu ono, tu něco jiného. Jednou právo disponovat s vlastním majetkem, jindy právo studovat, jindy duši... (ti museli být slepí). Dokonce i tu apoštolku v jednom listě Pavla udělali apoštolem (katolíci i Luther).

    Zajímavé je, že český stavovský stát byl v tomto velmi rozumný. Prapředek (snad), mladý vdovec si vzal mladou vdovu s dětmi a s ní dostal věno (nečekali od něj asi ekvivalentní vyšší majetek, byl chudý rytíř, ale luterán, to bylo klíčové). Ale majetek té vdovy, jediné dcery rodu zůstal v jejím majetku, jen platila vyvratitelná domněnka, že ho on může spravovat. A ona mu k xx výročí svatby dala dar - povolala tajně na zámek notáře a nechala ho zapsat do zemských desek na rovný díl s ní. V Anglii třeba tohle neplatilo.

    Mj. nenávno jsme na domácím spolču (měli jsme tam skoro samé dámy sestry) jsme diskutovali o poslušnosti muži a vtpkovali, že do zač. 20. století měl muž právo v Anglii trestat ženu prutem ne silnějším než prst.

    Takže určitě má smysl zkoumat vztahy pohlaví (narovnání vidím na podobné úrovni jako emancipaci otroků, také předpovězenou Písmem)...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuhle jsem o polední pauze nahlédla do té diskutované diplomky a myslím, že si to zaslouží samostatný článek. Nebo více článků:-) Nevyčerpatelné téma:-)

      Vymazat