neděle 3. dubna 2016

Integrační fiasko

Část pečlivě vybraných iráckých křesťanů, přesídlených za pomoci Nadačního fondu Generace 21 do České republiky, odjíždí. Někteří se vrací do vlasti, jiní míří do Německa.

V názorovém spektru týkajícím se současné masové migrační vlny se nacházím mezi umírněnými odpůrci. Mé pochybnosti o správnosti této politiky se opírají o tři stěžejní důvody:
  • S migranty je špatně zacházeno, a to po celou dobu procesu, od chvíle, kdy jim pašeráci slibují vzdušné zámky, až po podmínky, v nichž žijí po příchodu do cílových zemí. Tento stav podle mého názoru musí vést k naprosté frustraci většiny příchozích.
  • Jde o zhroucení části právního systému, minimálně v oblasti mezinárodních dohod. Jako právnička těžko akceptuji stav, kdy uzavřené dohody někdy platí a někdy ne, a to podle toho, jak si vedoucí evropské země vzpomenou, přičemž zároveň jsou osočovány vlády zemí, které se dohody snaží dodržovat.
  • Obávám se, že v řadách migrantů se nachází velmi mnoho nepřátel mé víry, resp. lidí, kteří si v skrytu duše myslí, že křesťané a ateisté jsou méněcennými lidmi, na jejichž životě v podstatě nezáleží.

Z toho je doufám zřejmé, že mé postoje mají daleko k nenávistným a emotivním výlevům některých populistických rádobypolitiků. Nejsem také odpůrcem řízené a promyšlené migrace. Proto jsem zpovzdálí obdivovala projekt Nadačního fondu Generace 21, který se snažil do České republiky přesídlit skupinu asi 150 iráckých občanů na útěku před islamisty. A nejen proto, že na tento projekt se nevztahovala ani jedna z mých výše uvedených výhrad.
Líbilo se mi, jak nadační fond přesídlení zorganizoval, žasla jsem (a těšilo mne), jakou má projekt mediální podporu, říkala jsem si, že přesně takhle se má integrace provádět. Předem domluvený přesun lidí, kteří o přestěhování stojí, s tím, že známe jejich historii a oni vědí, do čeho jdou. Připravená pomoc, důstojné ubytování, zajištění všeho potřebného, okamžitá výuka jazyka, nabídky pracovního uplatnění, zkrátka rychlé zapojení do společnosti. Opravdu jsem si přála, aby to nadačnímu fondu i přesídlencům vyšlo a projekt byl úspěšný. Jen aby ti lidé neutekli do Německa, říkala jsem si ve skeptičtějších okamžicích. Ale ne, určitě neodjedou, vždyť vše je dobře připravené a domluvené.

A už je to tady. Někteří z příchozích se chtějí vrátit domů, kvůli stesku po vlasti. To chápu. Sama si také nedovedu představit, že se najednou ocitnu v nějaké irácké vesnici, nerozumím světu kolem sebe, mám se učit obtížný jazyk a nové písmo a kolem sebe nevidím nic z toho, nač jsem byla zvyklá. Musí to být jistě náročné. Je tedy asi pochopitelné, že si ti lidé nedokázali dopředu představit, jak moc náročné to bude. I když je škoda vzdávat to po několika týdnech. Proč tomu nedat čas, třeba rok, rok a půl? Několik týdnů určitého psychického nepohodlí ještě nemusí být určující.
A pak je tu druhá skupina, která si prostě objednala autobus a chtěla odjet do Essenu.

Je mi teď velice líto lidí, kteří se na projektu nadačního fondu podíleli. Kolik úsilí tomu věnovali, kolik energie a peněz. A ani to nestačilo, projekt byl sice dočasně pozastaven, ale je zřejmé, že končí fiaskem. 
A korunu tomu nasadila Eva Dohnalová z Konsorcia nevládních organizací pracujících s migranty, která v rozhovoru pro Českou televizi naznačila, že bylo nešťastné, že ti lidé byli ubytováni v malých obcích, nikoliv přímo v Praze. A že vlastně chápe, že jedou někam, kde mají své komunity a vyšší sociální dávky. Taková vyjádření vnímám jako další podražení chvályhodné snahy Nadačního fondu Generace 21. Je to ovšem asi typické pro tyto "nevládky". Proč by nenavrhovali ubytování v Praze, které je jistě dražší? Oni to přece platit nebudou. Projekt Gen 21 byl ale financován ze soukromých darů.

Kromě toho má věc další rozměr. Ti lidé se dušovali, jaké jim v Iráku hrozí nebezpečí a jak jsou za pomoc naší země rádi. Asi si neuvědomují, že svými postoji diskreditují v očích zdejších obyvatel svůj vlastní obraz a také obraz statisíců dalších lidí na útěku. Když jim tam hrozí takové nebezpečí a byli tam tolik nešťastní, proč se chtějí po několika týdnech vrátit? A když jsou tak vděční za poskytnutou pomoc a dostali vše, co potřebují, proč odjíždějí do Německa? Co si myslí, že je tam čeká lepšího, než zde?

Tato integrační epizoda mne přesvědčila, že Česká republika není zemí vhodnou pro přesídlení migrantů z Blízkého Východu. Míjíme se s nimi.

Ale i tak díky lidem z Nadačního fondu Generace 21. 
Díky, že jste to zkusili.


91 komentářů:

  1. Přidávám odkaz na vyjádření br. Talafanta, ředitele nadace v LN: Rozhovor

    Celý příběh nadace

    Stanovisko k působení S.Hasana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karle,
      děkuji, rozhovor jsem včera zaznamenala.
      Doplnila jsem odkaz pod článek.

      Odkaz na stanovisko k působení S. Hasana mi ale nefunguje.

      Vymazat
  2. To pronásledování v Iráku je latentní, někdy je a někdy není, asi jako v Německu 1935-8 před Křišťálovou nocí. Občas někoho zbili, občas odněkud vyhnali. Pak přišel IS a vyhnal všechny křesťany z Mosulu a Kirkúku. Během obsazení města docházelo k hrůzným jevům, vraždění, znásilňování, únosům. Křesťani, co to stihli, utekli do Kurdistánu. Na pořátku 20 století bylo křesťanů miliony, dneska statisíce. Několik tisíc lidí bylo zabito, ale ostatní uprchli do celého světa. Je toto ekonomický útěk? Jenže to samozřejmě svádí, když u sousedů je lépe. Navíc těm lidem zřejmě pomohl do Německa bývalý spolupracovník nadace... Proč? To nikdo neví, lidi napadá pomsta projektu, snad za nedostatečné odmítání islámu a odmítání politických vyjádření.... A za to, že nemohl zasahovat do výběru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karle,
      jistě nezpochybňuji, že tam k pronásledování dochází, ale jak je vidět, to nebrání lidem (nejen této skupině, ale i třeba některým z Německa) v návratu.
      Co si o tom myslet?
      Že Evropa má přijímat a pouštět lidi ven na střídačku, jak si vzpomenou, že jsou pronásledováni?

      Ad "to samozřejmě svádí, když je u sousedů lépe". No tak ono to samozřejmě svádí k lecčemus, člověka svádí pořád něco. Od toho by měl mít nějakou odpovědnost a svědomí, aby svodům odolal.

      Že tam mohly hrát roli nějaké osobní nepěkné motivace, tomu věřím. Ale to nic nemění na tom, že projekt se nezdařil. Ráno jsem slyšela v rádiu, že ministr Chovanec navrhne vládě jeho ukončení. A asi se mu za těchto okolností nelze divit.

      Vymazat
    2. Připadá mi, že právě ona zmiňovaná odpovědnost je momentálně docela zásadní ve spoustě situací. Jen nechápu, proč se u určité skupiny lidí nepředpokládá/nevyžaduje a s velkou dávkou pochopení se pátrá a vysvětluje její absence.
      J.Dakš

      Vymazat
    3. Protože moderní je zdůrazňování práv.
      Povinnosti a odpovědnost nikoho nezajímají, hlavně tedy levicové promigrační aktivisty.
      Vždyť i ta Dohnalová řekla, že odchod Iráčanů chápe, a naznačila, že chyba byla na straně organizátorů projektu.

      Předpokládám, že teď se objeví spousta vysvětlení, proč vlastně odjet museli. Máme to chápat. Budiž, já to chápu. Ale že je to velice nezodpovědné vůči dárcům a organizátorům projektu, to na věci nic nemění.

      Vymazat
    4. K tomu svádění: V roce 1990 jsem jel za svojí někdejší "láskou" z prvního stupně ZŠ, se kterou rodiče emigrovali cca 10 let před tím do Německa přes Jugoslávii. (Poprvé jsem viděl IKEU, to mi utkvělo. Byl jsem s ní i na SŠ.) Ještě pořád bydleli v sociálním bytě. Dodnes v takovém nebydlíme jako rodina :). To je ten svod, víš? Bohužel to vypadá, že jim kdosi vymyl hlavu, že mají nárok žít v Německu a budou se mít lépe.

      NA tom Okrouhlíku to bylo asi dost drsné, protože jedna z rodin (pastorská) a jedna žena s nimi do toho nešla...

      Vymazat
    5. Ale to já si dokážu představit, jaké svody v tomto případě existují.
      Ale doufám, že se shodneme, že člověk má některým svodům odolávat, ne?

      O podmínkách na Okrouhlíku nemám informace, ale pokud vím, ať už byly jakékoliv, byly dočasné?

      Vymazat
    6. Možná mu namluvil onen irácký spolupracovník, že když zůstane v Jihlavě, tak bude nula u pásu, zatímco v Německu (?) bude v rámci komunity opět úspěšný, ctěný, potřebný... Znáš Rady zkušeného ďábla od Lewise? A tak podtrhl komunitu tady.

      Konflikt spolupracovníka s nadací byl o víc věcí, možná trochu zhrzené ješitnosti (on se staral na počátku a jezdil do Erbílu s podporou a byl tam vítán). Něco o jeho bratra, který jako čerstvý konvertita se nevešel do podmínek, ale byl kvůli němu pronásledován. Asi unikly i některá data z žádostí, což některé lidi ohrozilo, ale spíš z MV, než z nadace. A nakonec i fakt, že nadace rozhodovala a ne on, starý matador. A navíc mu vadilo, že nadaci vedou i lidi multikulturnější (Dan Drápal ne, ten je docela xenofobní pravičák z mého pohledu, budiž mu to přáno), ale prostě směs různých lidí a tak nadace jen pomáhala, ale nechtěla kritizovat islám. A on vydával stále ostřejší články proti islámu, napadal v nich USA a spojence atd. atd. Některé věci byly hlouposti, některé snadno vyvratitelné, jiné paranoia. Pochopitelná od člověka, který už byl v Iráku mučen a který i nadále pomáhal. Ale neslučitelná s neutralitou nadace.

      Vymazat
  3. Já s dotyčnými migranty nemám soucit, ale mám pro jejich rozčarování pochopení. Představte si, že byste někdy před revolucí emigrovali, seděli v lágru v Traiskirchenu a nějaké nadaci zaplatili těžké peníze za zprostředkování repatriace řekněmež do Kanady. A oni vás vysadili místo toho v Bolívii.
    Já s dotyčnými migranty nemám soucit, ale mám pro jejich rozčarování pochopení. Představte si, že byste někdy před revolucí emigrovali, seděli v lágru v Traiskirchenu a nějaké nadaci zaplatili těžké peníze za zprostředkování repatriace řekněmež do Kanady. A oni vás vysadili místo toho v Bolívii :-)
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Voloďo,
      ale já nemám žádné informace o tom, že by ti příchozí nadačnímu fondu platili.

      Kromě toho, asi je to naivní, ale ve srovnání s iráckou vesnicí mi nepřipadá takový rozdíl mezi německými a českými městy. Rozdíl v životní úrovni tady jistě je, ale nepřijde mi tak markantní, nahlíženo z rozvojové země.

      Vymazat
    2. Řada z nich není z vesnic, ale z měst. Ten problematický pán byl zřejmě nějaký místní mecenáš a chlebodárce v rámci křesťanské komunity. Měl několik firem a byl ředitelem (je otázka, zda ne vlastně majitelem) místní kř. školy. Irák je země diferencovaná, ale zdaleka ne rozvojová.

      Mj. žena ve škole v sociologii měla stratifikaci společnosti (studuje na sociálního pracovníka a sociálního pedagoga s teologickým zaměřením): ČR je jedna s nejvíce rovnostářských zemí i prakticky: Skoro všichni mají přibližně stejné jídlo, bydlení, auta, dovolené, nikdo služebné, ...

      Vymazat
    3. Jenomže si asi většina Čechů myslí, že když jim ve městě v jejich zemi hrozilo nebezpečí, mohli to po převozu do bezpečné země chvíli vydržet i na vesnici. To snad není až taková újma na lidských právech, vydržet mimo centrum, ne? Vždyť to bylo dočasné.

      Vymazat
  4. S názorem pana Drápala nesouhlasím. Nemohlo jít o žádné nevydařené "licitování", smlouvání. Kdo smlouvá, něco nabízí a smlouvá o výhodný poměr dávaného a přijatého. Kdo nemá nic, co by mohl nabídnout, nesmlouvá. A to ani Arab.
    Tito lidé nic nenabízeli a vůbec nic k nabídnutí neměli, takže nesmlouvali.
    Jejich postoj, jak vyplynul z několika zveřejněných rozhovorů, na mne ale dělal dojem reklamace nespokojeného zákazníka. Působili dojmem, že si zaplatili za nějakou službu a služba jim nebyla poskytnuta v kvalitě, jakou očekávali. Což v mých očích vrhá špatné světlo a mnohá podezření na tu nadaci Generace 21.
    Milan

    P.S. Mrzí mne, že to nevyšlo, protože křesťanů je u nás málo a přišli-li by odjinud, pomohlo by nám to. Také máme jako národ nízkou natalitu a tak by se nám cizinci schopní bohemisace hodili.
    N.B. No ale aspoň je to argument proti přijímání muslimských migrantů: když u nás nevydrželi arabští křesťani, jak by u nás mohli vydržet muslimové? Jenže: bude umět p. Sobotka v jednání EU tento argument dost rasantně použít? Pochybuji...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      ale padlo to už výše - já takové informace, že by příchozí nadačnímu fondu platili, nemám.
      To je poměrně vážná spekulace, měla by být nějak podložená. Ale je pravda, že jsem se nezajímala o hospodaření tohoto nadačního fondu.

      Také mne mrzí, že to nevyšlo, jak jsem napsala. A podle mne je to prostě argument proti přijímání migrantů z daného regionu obecně. To už nejsou emoce, dojmy, neurčité pocity, to jsou fakta, zkušenost.
      Ráno jsem mmch zaznamenala vyjádření ministra Chovance, že v Polsku to prý dopadlo velmi podobně. Takže asi je vhodné to uzavřít tak, že naše země by z toho měla být vynechána. Ne z nějaké nenávisti nebo neochoty, ale prostě proto, že se to z nějakých důvodů nedaří.
      Vztahuje se to ale jen na tento region, příchozí z jiných oblastí třeba nebudou mít problém.

      Vymazat
    2. No tak zcela bezproblémově se dosud integrují jiní Slované. Velmi hladce to jde také Vietům a Chanům.
      Milan

      Vymazat
  5. Dnes ráno jsem slyšela v rádiu, že podle ministra Chovance ta skupinka, co chtěla do Německa a stáhla žádost o azyl, dostane možnost si znovu v ČR žádost o azyl podat.. Tak jsem za to ráda, alespoň s ohledem na jejich děti, jen mě na tom zaráží, že je jako rozhodnutí ministra silnější než zákony?

    Tento příběh mi připomněl rozhovor, který jsem vedla kdysi s jednou známou, která se angažuje v pomoci osamělým matkám v hmotné nouzi. Podle jejích slov, pokud se věnujete charitě, tak nikdy neočekávejte:
    i) vděk od strany, které pomáháte,
    ii) že se protistrana začne chovat racionálně a tak, jak by se podle vás chovat měla,
    iii) že využije vaší pomoci tak, jak si představujete vy (to znamená efektivně).

    Přesto prý, i takto zbytečně vyplýtvané úsilí těch, co pomáhají, smysl pro ty potřebné má. Lidem není možné brát jejich svobodnou vůli.

    To jen cituji, co jsem slyšela. Já se těch "německých" uprchlíků nechci zastávat, ani nijak neobhajuji jejich chování, jen mě zaujala ta podobnost. Z tohoto úhlu pohledu je také obtížné hodnotit, zda se projekt Generace 21 povedl nebo nepovedl.. Spíš bych řekla, že v něm došlo k situaci, které se s určitou pravděpodobností vyskytnou v těchto případech vždy.

    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůči ČR se podle mne doposud nedopustili ničeho nelegálního. Kdo vstoupil do asylového programu, má právo z něj vystoupit a dostane výjezdní příkaz bez omezení na svobodě. Lidi nelze vyvézt tam, kde by byli ohrožení, nebo nebyli přijatí. Ono vlastně není kam s nimi: Libanon je nevezme zpět, Kurdistán nejspíš taky ne... Do zbytkového Iráku jako křesťané taky nemohou i tam jsou ohrožení.

      Osobně jsem br. Talafanta přesně před touhle situací varoval (jsme 200 km od "ráje"), jen mne nedošl, že to nemusí být jednotlivec.

      Selhání kř. vedoucích jsem už zažil tolik, že mne jeden další ani nepřekvapí...

      Vymazat
    2. Karle,
      já vycházela z informace na webu pana Drápala, že pokud stáhnou svoji žádost o azyl, již ji nemohou podat nikde v EU a musí vycestovat.

      Teď jsem ale na seznam.cz našla tuto zprávu, je vidět, že se to mění každou hodinu:
      http://www.novinky.cz/domaci/399420-iracane-z-ceska-zustanou-v-nemecku-pozadali-tam-o-azyl.html

      Ivana

      Vymazat
    3. Karle,
      ale otázka přece vůbec nestojí tak, zda se dopustili něčeho nelegálního. Co nějaká morálka? Odpovědnost? Překvapuje mne, jak jste ochoten to omlouvat až do takové míry.
      Vám to připadá správné, jak se zachovali? A zodpovědné?
      Ale ovšem, pokud by za tu službu platili, pak by vznikla otázka, zač vlastně zaplatili. Ale i tak, musím souhlasit s ministrem Chovancem, že ČR se na tomhle podílet nebude.

      Vymazat
    4. Ivano,
      to s tím očekáváním vděku, racionálního chování a podobně je určitě velmi pravdivé.
      Ale tady snad ani nejde o tohle, budiž, očekávat vděk je asi nesmysl, ale na druhou stranu, nevím, zda lze po dárcích a dalších zúčastněných osobách chtít, aby akceptovali takové odkopnutí.

      A všechno nejlepší k Vašemu dnešnímu svátku:-)

      Vymazat
    5. Jéé, děkuji za přání!!

      Ivana

      Vymazat
  6. On jejich výklad Dublinu II je prostě opačný než náš. Oni postupují, aby mohli převzít řízení, my, abychom nemuseli... (Jedním z důvodů převzetí je i existence příbuzných na území...) Zřejmě im jž někdo poradil...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karle,
      a to Vám připadá OK, že "jejich výklad" mezinárodní dohody je jiný než náš?
      A opravdu by mne zajímalo, jestli tam mají nějaké příbuzné. Jestli to není jenom další lež v řadě:-(

      Vymazat
    2. Dva právníci tři názory. A mně se víc líbí ten německej vstřícnější model... Ale v podstatě si obě země v krizi zachovali jen svůj vlastní asylový model, žádná změna: Němci vstřícnost a žádná detence, my standardně řízení v detenci...

      ROzhodnout může jen ESLP ...

      Podle mne kluci arabský ani nevěděli, že prví se řeší příslušnost země k asylovému řízení a pak vlastní řízení... (Poučovací povinnost.)

      Vymazat
    3. Německý vstřícnější model vede k tomu, co vidíme, a mám velké obavy, že ty nejhorší důsledky jsme ještě nezažili.
      Já jsem tedy ráda za náš přísnější model. A tento model také odpovídá představám naprosté většiny společnosti o vhodné azylové politice, domnívám se (i když většinové řešení není vždy správné řešení, to je pravda).

      Vymazat
    4. Dublin zcela jasně deklaruje, že má být aplikován s přednostním ohledem na rodinu. Nicméně také je v něm náznak, že rodina jsou sourozenci, rodiče a jejich potomci, ne bratranci a sestřence z pátého kolene. My Dublin vykládáme nesmyslně restriktivně a dost možná ho Němci zase vykládají absurdně extenzivně.

      Odst. 14:
      ... respect for family life should be a primary consideration of Member States when applying this Regulation.

      Odst. 16:In order to ensure full respect for the principle of family unity and for the best interests of the child, the existence of a relationship of dependency between an applicant and his or her child, sibling or parent on account of the applicant’s pregnancy or maternity, state of health or old age, should become a binding responsibility criterion.

      Vymazat
    5. Jedna z žen měla manžela v Německu. Dublin II ovšem uznává pouze nukleární rodinu (asi včetně stejnopohlavní a nesezdaných párů), jenže jsem hned zjistil, že se díky tomu dostal rychle pod palbu lidskoprávních institucí. Čili chápu širší výklad Německa.

      V případě našich uprchlíků má jedna z žen manžela v SRN jako uprchlíka. A odtud se zřejmě už dá mnohé vykonstruovat. A nebo pouze fakt, že prostě imigrační úředník na čáře tohle posoudit nemůže, takže na základě presumpce asylu přijme žádost a zastaví readmisi. Zbytek v asylovém řízení.

      Po prohlášení (populistickém) ministra Chovance, jak mají úřady podle jeho přání rozhodnout a odeslat je zpět so válečné oblasti (byť pak zmírnil), bych jako německý ouřada zakroutil hlavou a v konkrétní kauze (se znalostí postoje tisku, obyvatelstva, hlavy státu ve vztahu k integraci) bych ČR neuznal bezpečnou zemí...

      Vymazat
    6. Pefi,
      díky za citaci, přiznám se, že jsem sama ty dohody nestudovala. Jsem sice znechucená tím, co se kolem toho děje, ale nechtělo se mi vynakládat na to čas.

      Karle,
      pokud měla jedna z žen manžela v Německu, možná stálo za úvahu jestli si neměla požádat o sloučení rodiny, než tady předstírat pokusy o integraci do ČR. Všem by se třeba ulevilo, kdyby se nehrálo toto divadlo.

      Vymazat
    7. Rozhodně si nemyslím, že jejich postup byl správný, nebo i jen přijatelný...

      Což mne však nezbavuje radosti i z jejich záchrany, možná že o tom ani nevědí. Žel to ale zkazili dalším.

      Jinak to vypadá zajímavě, že možná ten úder přišel odjinud, než od žárlivého ex-spolupracovníka. Ke spolupráci s utečenci se pochlubil v LN pan Nazih Albahri, v článku na LN .

      Co je zajímavé je, že uvedeného pána slovutný p. Konvička začleňuje do české radikální islámské scény a to shodou okolností v článku, kterým se projektu zastal (!) po reportáži Primy. (Pan Konvička tím získal u mne, jakožto sluníčkáře, jedno bezvýznamné +.)

      Vymazat
    8. Karle,
      promiňte, ale v čem jako křesťan spatřujete záchranu člověka?
      Myslíte, že člověk, který se takto chová, je na dobré cestě k záchraně? Honit se za dávkami a vyšším životním standardem, na úkor okolí?
      Všimla jsem si toho mimochodem už dříve ve Vašem případě. Chcete přijímat i muslimské uprchlíky, OK, ale víte, že ti lidé věří bludům a starosti o jejich hmotné zajištění a nasycení by měla předcházet starost o jejich duši? Přitom se mi z Vašich vyjádření zdá, že na duchovní stránku celé té záležitosti jste naprosto rezignoval, promiňte mi mou upřímnost.

      No vida, možná se ukáže, že "za to může někdo jiný". Hlavně, že se stihla značná část viny svalit na nějakého nespolehlivého spolupracovníka. Já bych tedy řekla, že každý je odpovědný především sám za sebe.

      Vymazat
    9. Jsem si přečetla odkazovaný článek o netekoucí vodě. Tak netekoucí voda je problém, to uznávám. V Iráku asi takové problémy neměli, tam byli nejspíš zásobeni tekoucí teplou i studenou vodou nepřetržitě a v neomezeném množství.

      Vymazat
    10. A vůbec, jsem tím čím dál tím víc znechucená. Když vidím tady naši Vietnamku v obchodě, mrzne tam od ráda do večera sedm dní v týdnu, na úřadech musí pokorně žádat o pobyt, teď má miminko a určitě se velice brzy vrátí do práce a kočárek zaparkuje u pokladny, většina lidí s ní mluví úplně pohrdlivě... je mi jí líto a ona se pořád usmívá a všechny tak pěkně zdraví.
      A teď tihle lidé, dostanou vše až pod nos a ohrozí takový projekt, protože si myslí, že o kousek dál se budou mít lépe.
      No, tak jo. Tohle se fakt nepovedlo.

      A ještě pár takových zpráv a přestanu se divit, že mají tak strašlivě rozvrácené své země. Protože co dobrého může povstat z takového sobectví?

      Vymazat
  7. Tak zrovna čtu na Novinkách, že Němci opět vyměkli. Což znamená, že zbývající migranti u nás si už balí kufry. Asi si ani neumíme představit, jak moc námi pohrdají. A v budoucnu nebudou mít slitování, protože nic jiného si nezasloužíme.
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem to četla.
      Jak se potom máme s někým na něčem domluvit?

      Musím říci, že jak jsem ten projekt podporovala, tak jsem ráda, že bude zastaven. Je mi líto dárců, kteří na to věnovali peníze.

      Vymazat
    2. Tohle je dost cynické ne? Jde víc o život, nebo o kvalitu integrace? Ti lidé, v Německu nebo u nás jsou zachránění, tady je islamista zabije asi tak pravděpodobně, jako nás, čili asi jako pád letadla. Není mi líto mých peněz.

      A je to stejná úvaha, jako že je lepší dítě zabít, než aby žilo chromé. Tady bude pár morálně chromých křesťanů v Německu, a to ještě jenom těch co se vůbec podíleli na rozhodování. Ale všichni jsou jistě naživu.

      Nadto, naše vlast je stejně ČR, jako EU. Oni jsou v EU a je to dobře. A mohli tam být, kdyby počkali 2-3 měsíce naprosto legálně jako čeští asylanti, jako takoví by mohli jít bydlet a pracovat od Athén po Helsinky, a po Lisabon... - stejně jako my.

      Vymazat
    3. Karle,
      a co je na tom cynického?
      Jak se ukázalo, chtějí do Německa nebo do jiných zemí, OK, tak ať se tedy domluví s vládami těchto zemí. Proč podporovat takovou přetvářku, že chtějí sem do ČR? A když jsou sem dopraveni, tak se sbalí a odjedou? Proč podvádět lidi, kteří na tento účel v dobré víře věnovali peníze?

      A jestli jsou zachráněni? No nevím, co ta rodina, co sem byla nákladně převezena a nyní se vrací? Ta tedy není zachráněna?

      Mýlíte se, EU není naše vlast. Vy snad volíte nějakou Merkelovou, volíte francouzského prezidenta? Má tady pravomoci švédská policie, máte právo něco žádat od polské vlády? Jste doma někde ve Skotsku nebo v Bulharsku? Ne, kdepak. Nepleťte si politické uměle vytvořené útvary s vlastí.

      Vymazat
    4. Nejprve k té vlasti: Mám právo žádat od vlád Francie, Bulharska atd. vše co mi dává acquis, právo EU. Mohu tam bydlet, mohu tam pracovat, mohu tam volit do obcí. Mohu imho žádat od vlád například informace. Mohu žádat od justice exekuční vymáhání českého rozsudku. Kypr mne může nechat eurozatykčem zatknout. Belgie má právo na mnohé informaci o mne. Mnoho mých přátel žilo nějaký čas v jiné zemi EU. Já jen pracoval pár měsíců v SRN, chvilku studoval v Holandsku.

      Příští týden budu pracovat v Athénách. O víkendu jsem byl ve Vídni. Pak v Lublani. Atd. To vše ve své zemi. (Navíc dobře vybaven komunistickým i postkomunistickým školstvím: Angličtina, němčina, ruština (cyrilice), aspoň řecká písmenka, pár slov maďarsky...

      Vymazat
    5. Jinak, pokud vím, že potrat je vražda, budu jásat, pokud k němu nedojde. Pokud budu tvrdit, že dítě by nemělo kvalitní život a zabiju ho, je to špatně.

      Pokud jim hrozí v Iráku smrt, tak se prostě raduju, i když nás očůrali...

      A spíš si myslím, že to primárně neplánovali, spíš je strhla situace, negativní vliv bývalého spolupracovníka, který se de facto stal převaděčem: Jak už jsem psal - představuju si to tak, že jim mazal med kolem huby stylem, že nadace se o ně nepostará a on v Německu ano - má vazby jako misionář. Navíc on nadaci napadl, že kradou peníze (jemu z jeho služby, že peníze nadace patří jeho službě), nejsou křesťani (ředitel je ve straně zelených) a v rámci neutrality neodsuzuují veřejně islám, roli USA, ... Proto se rozešli a omezili jeho práci v táborech. Přesněji lidi z církví, co v nich pracují.

      Vymazat
    6. Jo, ještě pro mne platí Listina, mohu trvat na předběžné otázce k SEU atd.

      Ti co se chtějí vrátit: Dan to popsal v chatu dnešního Hydeparku, kde byl, slovy: JSme v roce 1935, 6 let před Osvětimí i když určitá geonocida už proběhla (dobytí Mosulu a Karákoše). Máme je odmítat, když tam od počátku 20. století dochází díky útlaku k poklesu z několika milionů na několik stotisíc. TIsíce, možná desetitisíce byli zabiti, ale statisíce- miliony se vystěhovaly.

      Jenže pronásledování je latentní.

      Jak jsem pochopil, tak ti staří mají problém, že jejich umírání je soud za odjezd (spíš důsledek přesídlení). A to má strašnej vliv skrze patriarchální systém. Tady už od Rakouska vládl v rodu Hospodář, tam Stařec.

      Vymazat
    7. Karle IV, pokud se dle Vašich slov "radujete, i když Vás migranti očůrali", je to Vaše věc a zřejmě Vám to dělá dobře. Ale nás ostatní co jsme jim také skočili na špek do toho netahejte.
      Voloďa

      Vymazat
    8. Voloďo, a vy jste, prosím Vás, jak skočil migrantům na špek? Vy jste jeden z těch dárců, kteří financovali činnost Generace 21? To bych do Vás neřekla..
      Ivana

      Vymazat
    9. Karle,
      k té vlasti: tak až se tam usadíte, bude to Vaše vlast. Vlast = vlastní země.
      Ale chápu, jak to myslíte. Pak ale prosím mluvte za sebe. Možná EU je Vaše vlast a Vy se cítíte jako Evropan. Za svou vlast ji ale např. já nepovažuji, necítím ty vazby.
      Jediné okamžiky, když jsem to cítila, bylo, když jsem pobývala mimo Evropu, tam jsem se cítila jako Evropanka, protože rozlišení na státy ztrácí třeba z velké dálky smysl. Ovšem nešlo o příslušnost k EU, ale k Evropě jako takové, pokud si dobře vzpomínám.
      Pro účely této diskuse je to ale bezpředmětné.

      Je fajn, že ti lidé jsou zachráněni. Mají svobodnou vůli, mohou si dělat, co chtějí, mohou tedy odjet do Německa. Z tohoto hlediska je to jistě úspěch.
      Přesto je někde něco špatně a zůstává z toho nedobrý pocit.

      K diskusi se vrátím později.

      Vymazat
    10. S tím pocitem i s tím, že nedodrželi slib (Byť slib imho z naší strany hloupý, vynucený a já ho vnímám i trochu v rozporu s duchem Listiny). Nemyslím slib zde zůstat do konce azylového řízení, byť i tak mohli požádat o určení jiné příslušnosti státu k řízení (Dublin II), ale slib trvale zde zůstat...

      Vymazat
    11. Ivano, nemyslel jsem v tomhle případě na peníze. Já jsem totiž s myšlenkou repatriace syrských křesťanů docela sympatizoval. Mí přátelé tvrdili, že stejně všichni chtějí do Německa kvůli sociálním dávkám, a já blbec ty křesťany hájil s tím, že jsou jiní, chtějí se u nás integrovat, naučit jazyk, pracovat … A v tomhle směru se cítím zrazen. Pokud KarloviIV nevadí, že mu migranti vlastně naplivali do obličeje, tak mě tedy ano!
      Voloďa

      Vymazat
    12. Ano, jak píšete, to je velká vedlejší škoda celého toho manévru.
      Spousta lidí, nepřátelsky naladěných vůči migraci, si říkala, že tohle vypadá opravdu promyšleně... jak je řečeno, sympatizovala s tím. Teď se jen utvrdí v tom, že to nejde.
      Nepodceňovala bych to. Ta odstěhovaná skupina si vůbec neuvědomuje, co napáchala. Škody na veřejném mínění a popularizaci toho projektu jsou také škody, a velké. Udělat něčemu pozitivní publicitu může být pěkně nákladné, a tady byla naservírovaná přímo na stříbrném podnose.

      Vymazat
    13. Jasně, jenže oni fakt nemají ani tušení, jak nesmyslně české veřejné mínění přemýšlí. Že uprchlík by měl přijít po kolenou a že by měl neustále (mezi sebemrskáním) vykřikovar výlevy vděčnosti...

      Jinde jsem psal, že vnímáme jako Češi asyl jako státní vyznamenání za zásluhy. Jenom pro ty nejmorálnější. Jen ti si zaslouží s námi úžasnými Čechy žít. Místo jako pomoc lidem v nouzi, kteří mohou být takoví i makoví. Ježíš uzdravil 10 a 1 poděkoval. Asyl je méně než uzdravení.

      Myslíme si, že jen ti nejlepší smějí s námi žít. Jenže co je pravda: Dan Drápal to kdysi trochu parodoval: "Jsme červi a povrhel vůbec."

      Nikdo není dokonalý, není ani jednoho. Všichni jsme se zkazili. Nikdo není spravedlivý (ani ten nejspravedlivější). To už je ep. Římanům 3.kap. Všichni lidé jsou hříšníci a sv. Pavel o sobě (a přeneseně o nás) mluví, že on je největší ze všech. Nemáme žádný nárok. Tečka.

      Bránit se imigraci (když odmyslíme bezpečnostní okolnosti nebo kapacitu, ale lidí se vejde...), odpírat právo hostí, je tedy vlastně bezmezná pýcha a sobectví.

      Osobně jsem za to, abychom nešetřili s asylem jako šafránem, zvláště ne v situaci, kdy po jeho udělení se asylant stejně může odstěhovat třeba do Helsinek.

      Odmítněme německé kvóty, ale udělejme si vlastní a vlastní výběr. A klidně si dělejme ty čárky pro EU.

      Vymazat
    14. Karle,
      o žádném prošení na kolenou řeč nebyla, pokud vím, řada zdejších lidí projevila značnou velkorysost ve svém úsilí těmto lidem pomoci a prosit se nenechali.

      Je jedno, jak vnímáme azyl, protože tito lidé, pokud jste o tom neslyšel, svou žádost o azyl v ČR stáhli. Ačkoliv věděli, že azyl jim bude udělen. Tedy to, co znamená azyl, je jaksi irelevantní, protože tito lidé se práva azylu zřekli.
      Já si tedy myslím, že azyl je poměrně vážná věc, a vůbec se nedivím vládě, že takové kejkle, chci azyl, nechci azyl, chci azyl v Německu, aha, nedají mi ho, tak chci azyl znovu v ČR, odmítá akceptovat.

      Přejete si, abychom nešetřili azylem... to je směšné. My jsme s ním v tomto případě nešetřili, nad naším azylem někdo ohrnuje nos, jestli jste si nevšiml.

      Vlastní výběr? Tady je zřejmé, že vlastní výběr nepomůže, stejně jako u sousedů:
      http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/399598-odesli-bez-jedineho-slova-prijati-krestansti-uprchlici-ze-syrie-utikaji-z-polska.html

      Vymazat
    15. Já v tom zase takový problém nevidím (v tom Polsku). Snad jen poučení, že se musíme víc ptát jich, jestli chtějí po udělení asylu (na který mají nárok), zůstat v ČR, nebo jet jinam a podle toho upravit integrační program (případně se s ním moc nebabrat) a učit je třeba spíš angličtinu a němčinu.

      Nejde přeci o posvátnost Česka, ale o pomoc těm lidem. A pokud jim je otevřená celá EU po udělení asylu, tak proč ne. Nadruhou stranu pak asi nemá smysl plýtvat nějakými integračními programy. Prostě zajistíme bydlení na první týdny a program pro toho, kdo ho bude žádat a my budeme moci.

      V situaci otevřeného Schengenu je procesující země v podstatě jen v pozici úředníka. Nemá záruku, že ti lidé nebudou po udělení asylu pokračovat třeba do Malmö. Ale proč ne? Aspoň to ten asyl desakralizuje.

      Udělujeme totiž viditelně asyl do EU a ne do ČR.

      A ti lidé jsou oproti nám stále ješt mobilní a flexibilní.

      Vymazat
    16. Karle,
      máte pravdu, za těchto okolností nemá smysl plýtvat energií na integraci, o kterou nikdo nestojí. Tak jsme si to zkusili a došli jsme k tomu, že to nemá význam. Souhlas.
      Pak je ale zbytečné vyčítat vládě, že se podle této zkušenosti zařídí, a také nelze vyčítat zdejším občanům, že to nepodporují, protože proč by to měli podporovat? Není k tomu jediný důvod. Když může azyl udělit kterákoliv země, tak to nemusíme dělat my, může to udělat stejně dobře Německo nebo Švédsko, kam ti lidé opravdu chtějí.

      Konec pokryteckých maškarád.

      Vymazat
    17. To není úplně pravda, podobně jako u těch EU kvót. Nejde o to, kde ti lidé budou, ale kdo to zpracuje. A kdo je po ten čas bude živit. Nelze říct, že když k nám řada nechce, tak to není naše věc. Oni mohou požádat nás a bydlet pak v Lisabonu. Proč ne? Ale my jsme je pomohli zachránit. Tady fakt nejde o nějaký nacionalismus.

      Problém je, že Německo takovýto program pro pomoc křesťanům nemá.

      Vymazat
    18. Karle,
      prosím Vás, vezměte už na vědomí, že k nám ti lidé nechtějí.
      České žádosti o azyl hážou do koše. K tomu, aby přijal český azyl, nemůžete nikoho nutit.
      Oč Vám jde?
      Žádní uprchlíci o český azyl nestojí a čeští občané nestojí o uprchlíky. Tady není žádný rozpor a co k řešení, zájmy obou skupin jsou vzácně jednotné.

      Není na čase si to přiznat?
      To je to, o čem jsem psala. Zkusili jsme to, nepovedlo se.
      Tak alespoň z té drahé zkušenosti vytěžit nějaké ponaučení. Hlavou zeď neprorazíme a když to nejde, neměli bychom se soustředit na to, kde můžeme být opravdu užiteční?
      Řešení migrace z Blízkého východu to evidentně není.

      Vymazat
    19. Karle, do Evropy chtějí mimo jiné tito migranti:
      - 40% mladých v Saúdské arábii (wahhabistickém státě; víte něco o wahhabismu?)
      - asi 100 milionů mladých z Nigérie a Nigeru (20% současné evropské populace, kde již nyní byla mezi mladými tuším 20% nezaměstnanost, že?)
      - dále kdo jen může z Afghanistánu, Pákistánu, Lybie, Turkmenistánu, Turecka, Egypta, Súdánu, Eritreje atd.

      Opravdu mi chcete tvrdit, že odmítnout příliv stovek milionů lidí z naprosto neslučitelných kultur, který by zničil naši bezpečností situaci, systém ctící rovnost, svobodu a práva žen i ekonomiku je "bezmezná pýcha a sobectví"?

      Já to naopak považuji za ctění biblického "buďte opatrní jako hadi a bezelstní jako holubice." Ostře nesouhlasím s ideou, že se máme rozdat celému světu a zničit sebe sama, abychom ve výsledku neprospěli vůbec nikomu, protože po nafouknutí obyvatelstva EU na dvojnásobek migranty by záhy nebylo z čeho a kým pomáhat.

      Podotýkám, že léta podporuji charity vč. afrických, mám v nich přátele a mám na české poměry řekl bych dosti nadstandardní povědomí jako o proudech islámu, tak o africké mentalitě.

      Vymazat
    20. Covere,
      díky za komentář.
      Pro mne je čím dál těžší se v tom hodnotově orientovat.

      Ano, křesťané mají pomáhat, nikoliv pomoc odpírat.
      Ale co s pomocí, která je odmítána? Přizpůsobit formu pomoci dosti autoritativním požadavkům těch, kterým je poskytována? To se mi nezdá. Kam až zajít?

      Vymazat
    21. Jde o přístup. Pokorným je dobré pomáhat; jakmile si ale kdokoli "pomoc", ve skutečnosti však náš majetek a plody našeho úsilí a odříkání _nárokuje_, nemá mu být pomoženo, nýbrž má být nakopnut a urychleně vyexpedován.

      Kdyby nic pro jiného tak proto, že nárokování si je předstupněm loupeže a zotročení. Vychází z presumpce, že oprávněným vlastníkem nějakého statku není ten, komu patří, nýbrž ten, kdo si jej nárokuje - a ten jej nejprve zkusí získat vyžádáním, ale když jej nedostane, často si jej zkusí vzít násilím - "vždyť na to má nárok".

      Úspěšně to aplikuji v oblasti charity, práce i mezilidské komunikace: jakékoli nárokování si je pro mne impulsem k tomu, abych okamžitě přerušil veškerou pomoc i komunikaci, odřízl se od dotyčného a nechal jej, ať si poradí sám jak chce: je to i afirmace mé svobody a potvrzení, že na to, co si nárokuje ve skutečnosti nárok nemá a pokud by se to pokusil si vzít proti mé vůli, se zlou by se potázal.

      Zlu se nesmí ustupovat - už proto, že s jídlem roste chuť... Vymezení si hranic je ostatně v mezilidských vztazích to nejdůležitější, a pro jiné kultury, které mají jiné hranice, to platí dvojnásob.

      Vymazat
    22. Covere,
      já mám právě potíže to rozlišit.
      Protože jak to aplikovat třeba na ty lidi, kteří táboří teď na řecko-makedonské hranici? Často i s dětmi, v hrozných podmínkách, v dešti, blátě a větru.
      Nárokují si vstup do Evropy?

      Vymazat
  8. Já myslím, že tady jde hodně o rodinné vazby. V arabském světě jsou velmi silně vnímány vazby i v širší rodině. Ne jako u nás, že si jednou za rok pošleme pohled k vánocům a jinak bydlíme každý na jiném konci republiky. Takže z toho pohledu je naše představa, že jedni budou v ČR a jejich bratranci a sestřenice v Německu trochu naivní. ČR a Německo jsou dva odlišné světy, i když geograficky jsou blízko. Je přirozené, že uprchlíci dají přednost společnosti svých příbuzných v Německu než úplně cizím (byť přátelským) lidem v ČR. Zkuste si představit tu situaci třeba ze svého pohledu jako uprchlík v Kanadě a vaši příbuzní (i když vzdálení) v USA. Taky by vás to za nimi táhlo. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evo,
      ale to bylo asi známo předem, že ti lidé mají příbuzné v jiných zemích? Nevidím pak důvod zapojovat se do projektu trvalého usazení - integrace - v ČR, když mne to táhne jinam.

      Vymazat
  9. A pak je tu ještě jedna věc - a to je církevní společenství. I pro mnohé z normálních lidí v ČR nestravitelné. Křesťanská společenství v arabských zemích a ty naše asi budou taky hodně rozdílné. I Dan Drápal je velmi specifická postava, kterou spousta lidí nemusí. Pokud uprchlíci přicházeli do styku s některými hodně "zapálenými" křesťany, tak toho taky mohli mít plné zuby...Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ještě neznáte hodně zapálené křesťany. Ale rozumím. V charismatickém proudu je to trochu uniforma, u Dana ale zdaleka ne. (Dan je zakladatel našeho církevního společenství - sboru a Církve Křesťanská společenství a letitý pastor, nyní už v penzi.)

      Ale uznávám, že má občas trochu bizarní názory - je dost pravicový. Já jsem původně blízký kstolickému hnutí focolare, s milováním ostatních hlava-nehlava, tak na to trochu narážím.

      Vymazat
    2. Musím říci, že mi začíná lézt na nervy model, kdy začneme z krachu projektu obviňovat všechny kolem, kromě lidí, kterých se to týká.
      Takže za to může Gen 21 špatným výběrem lidí či špatnou komunikací, může za to ubytování mimo centrum, mohou za to místní, že nebyli dostatečně vřelí, a nakonec za to můžou ještě příliš horliví křesťané?
      Je to trochu smutné, že všichni dělají chyby, ale jediný, kdo je bez viny, pro koho je nutné mít bezpodmínečné pochopení a jehož motivace jsou vlastně v pořádku, jsou tito přesídlenci.

      Vymazat
    3. Já myslím, že nejde o obviňování české strany. Většinou každý chápe, že uprchlíci udělali něco, co nebylo vůbec fér, ale analýza situace a hledání všech možných příčin je způsobem, jak se s onou věcí vyrovnat...Eva

      Vymazat
    4. Evo,
      ale hned, jak se ta zpráva objevila, se s obviňováním české strany roztrhl pytel.
      Lidem z Gen 21 se hromadně nadává, když nakouknu do jakékoliv diskuse.

      Vadí mi ta relativizace. Ti lidé skutečně udělali něco amorálního (přijmout štědrý dar a následně svým chováním poškozovat dárce a řadu dalších lidí, jen v sobeckém zájmu, to není správné), ale hned se objeví x důvodů, proč je to přece pochopitelné, omluvitelné a co všechno se udělalo špatně.

      Vymazat
    5. Jo souhlas. V celém tom binci a prachu bylo pár zajímavých otázek, na které se Dana zeptám, až zas bude u nás kázat: Především, zda měli s uprchlíky nějakou smlouvu, jakožto nadace.

      Dar je dar, ale může mít podmínky. Například: Zůstaneme v péči Gen21 po dobu do udělení asylu. Nebo do ukončení integračního programu atd. Pokud ne, uhradíme náklady na ...

      Jenže Dan jakožto výrazný pravičák měl určitě tendence je co nejrychleji vystrčit z hnízda (pochopitelně), aby se starali sami o sebe (podpora měla být 6-12m). A to samozřejmě není úplně kompatibilní se závazností programu. Pak je otázka, zda někoho napadlo, že by mohli utéct... atd.

      Vymazat
    6. Jenže, oni nebyli profíci a profíci to dělat nechtěli. Někteří se k nim připojili za běhu. A papírnictví pro MV bylo dost obsáhlé, takže zřejmě nestíhali nic jiného.

      Vymazat
    7. I když dar nemá podmínky a není na něj žádná smlouva, tak snad alespoň minimální ohled na zájmy dárce a ohled na lidi kolem (co ti, kteří v Iráku čekají, a teď mají smůlu? Tamti už byli v bezpečí, tihle jsou v nebezpečí a teď se z něj nedostanou.) by měl být samozřejmostí. K tomu snad smlouvy nejsou potřeba.

      Já si naopak myslím, že zajištění plné péče je přesně to, co lidi vede k hloupostem. Myslím, že právě když se musí sami snažit, přispívá to k jejich pocitu vlastní hodnoty a důstojnosti. Že když člověk dostane vše naservírované bez námahy, je to pro psychiku škodlivé - nemluvím o několika prvních týdnech, to jistě, ale dlouhodobě, čím dříve se sami zapojí, tím lépe, podle mne.

      Vymazat
    8. Nejsem nezaujatej, na Danově kázání jsem se obrátil před 26 lety, a pak byl v jeho sboru ČCE pokřtěný. A chodil na jeho biblické a vedoucí domácích společenství atd.atd. Byl to léta pastor našeho sboru.

      Vymazat
    9. Christabel, jasně, to nejsme ve sporu, já bych taky rozdělil záchranu ve smyslu pomoc s doklady, vstup do programu.

      A sociální pomoc těm chudým.

      Jenže to si částečně vymyslelo MV ČR. Že musí být integrační program, že uprchlíci nesmí xx měsíců pracovat, že musí schválit objekty ubytování. Atd.
      Přitom obecně nutné to není, integrační program pro "běžné" asylanty je nabídka a ještě ze strany státu limitovaná, komu jí dají.

      Ale ono to bylo původně nasměrováno na rodiny s dětmi a vdovy se sirotky. Jenže ty vdovy, jakkoli jsou tam poslední z posledních, tak mají nějaké mecenáše a ti je ovládají. A řada z nich buď nevydržela čekat a odjela do Španělska/Slovenska, nebo prostě neodjela.

      Někdo psal, jak fungoval US charitativní program pro uprchlíky v roce 1968, že jim pomohl sepsat papíry, podpořil je a dal jim půjčku na letenku a pomohl najmout byt. Toť vše.

      Vymazat
    10. Christabel, já nevěřím tomu, že chyba je jen na jedné straně. Vždycky je na obou, i když je viditelná jen na té jedné straně. Každý podvodník potřebuje svého naivního dobráka apod. Dělat dobro za každou cenu nemusí být dobré, takže jsem ráda, že se o možných příčinách toho neúspěchu mluví, abychom se z toho poučili a neudělali příště zase nějakou hloupost. Eva

      Vymazat
    11. Evo,
      to já si taky myslím, že chyby se staly na obou stranách.
      Jenomže ta evropská strana má setrvale tendenci své chyby zveličovat a chyby druhé strany omlouvat. To není ale fér.

      Včera jsem se ptala manžela, jak vůbec mohou arabské společnosti fungovat, když vidíme, jaké zvyky v mezilidských vztazích si nosí s sebou sem. No, nějak fungují, jenomže špatně.
      Možná je načase si to přiznat?

      A jestli příště uděláme zase chyby? Ono asi žádné příště nebude, vypadá to.

      Vymazat
    12. Nebude příště, protože nás zase přehlasují a nařídí společná asylová pravidla a distribuci žadatelů (nikoli asylantů), ti se stejně seběhnou v Německu...

      A pak tu nebudou jenom lidé s kř. arabskými jmény ...

      Jinak blízkovýchodní mentalitu máš na několikrát v Písmu: Abrahám ukecává Boha o záchraně Sodomy. A fakt potřebuješ 15 spravedlivých, deset by nestačilo. (Abrahám byl sluníčkář a věřil v 6 dalších spravedlivých sodomanů, kromě Lota, ženy a jeho dcer.)

      Ale taky pohřbívání ženy Abrahama na poli u Hebronu: Jsi jako Boží posel, každý z nás ti pole dá zadarmo - chci ho koupit a líbilo by se mi to pole s jeskyní. - Dám ti ho zadarmo - Ne řekni si cenu - (už ví, že jde o cenu obliby) - 4,5 kg stříbra - to pro tebe nic není, že (jasně Abrahám je bohatý, ale cena šílená...) - Abrahám bez mrknutí oka přijímá...

      Vymazat
    13. Ano, to jsou zajímavé příklady.

      Žádné příště nebude, protože i když se nějaké kvóty nebo kvazikvóty schválí, stejně je to k ničemu. Není vůle ani na jedné straně, ani na straně příchozích, ani na straně našeho státu.
      Možná to jen moc řešíme...

      Vymazat
  10. Já nevěřím tomu, že se vůbec nějaký irácký křesťan někdy chtěl usadit v ČR. Spíš to brali jako cestu do Evropy. Jestliže jde člověku o život, půjde kamkoliv, ale jakmile nebezpečí pomine, tak hledá místo, kde se usadí a to už musí být místo, ke kterému má vztah nebo kam se touží dostat. Je to jako nabízet někomu život v Mexiku, když hned vedle je USA. Naši emigranti také odcházeli do Německa, Anglie, Spojených Států apod. a nikdo jim nenabízel Argentinu nebo Peru. Tím nechci říct, že mají nějaký nárok jít do té nejbohatší země. Ale jít za štěstím a hledat pro sebe a svoji rodinu to nejlepší je v lidské přirozenosti. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evo,
      hledat pro sebe a svoji rodinu to nejlepší je v lidské přirozenosti, ale tady to bylo na náklady někoho jiného. A to jaksi v lidské přirozenosti není, to se musíme učit, a zdejší lidé se to byli ochotni učit a pomáhat.

      Jistě, je v lidské přirozenosti brát, když někdo dává, to ano. No, budiž.

      Akorát že se divím zdejším křesťanským hlasům... myslíte, že "záchrana" člověka spočívá v tom, že se žene hlava nehlava tam, kde dostane vyšší dávky? A my je v tom máme podporovat? No tak já si to tedy tak úplně nemyslím.

      Vymazat
    2. Křesťanský hlas. Těší mne :).

      Já prostě pragmaticky rozděluju dvě roviny: Záchranu z Iráku a další pokračování. Záchrana je nezbytná.

      To další byl podraz. Ale větší o to, že nezůstali do konce asylového řízení. Pak mohli odjet v Schengenu kam chtěli. I tak rozumím lidem, kterým to zavání, ale asyl je tak trochu do Evropy.

      Prostě hranice už moc nejsou (a jsem rád).

      Nebavilo mne přepůlené druhé nástupiště v Železné Rudě (hraniční nádraží), kde člověk musel zpět na první, tam ukázat pas německým pohraničníkům a pak zase na druhé přijel německý vlak dál... (To byl vtip.)

      Vymazat
  11. Tak teď na novinkách.cz zas tohle: http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/399598-odesli-bez-jedineho-slova-prijati-krestansti-uprchlici-ze-syrie-utikaji-z-polska.html

    Já ty lidi fakt vůbec nechápu.. Myslela jsem si, že na Okrouhlíku se jednalo o výjimečný exces, ale ono ne, oni se tak chovají normálně. Umí mi to někdo vysvětlit?

    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivano,
      bohužel. Nějakou takovou zprávu o syrské rodině, která byla přijata v Polsku, dostala byt, děti místo ve škole, farnost se na vše složila, ale oni se sbalili a hurá do Německa - tak takový příběh jsem četla už před několika měsíci.
      Dokonce jsem to našla:
      http://lucieamaliesulovska.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=476256

      Je otázka, co udělá dalších několik desítek lidí, kteří tu zatím jsou.

      A dnes jsem slyšela v rozhovoru na Radiožurnálu, že se tím velmi zkomplikovala situace těch, kteří měli v nejbližších dnech přijet, protože už prodali nějaký majetek, byli připraveni k odjezdu a projekt je pozastaven.
      No, mohou poděkovat svým krajanům.

      Ale k Vaší otázce: taky to nechápu. Prostě jiná mentalita, asi.

      Vymazat
    2. Ad: "Já ty lidi fakt vůbec nechápu... Umí mi to někdo vysvětlit?"

      Tak vypadá v praxi setkání s jinou kulturou. To co vy ani nepostřehnete, to je je urazí. To co oni považují za normální, vy považujete za příslovečný plivanec do obličeje. Multikulti v praxi.

      Některé exotické kultury spolu vycházejí lépe, jiné hůře. Nikdy jsem neměl jsem problém s Japonci. Z Číňanů mě mohl šlak trefit. Děvče z Hong Kongu kulturně mezi Číňany taky nepatřilo, (akorát měla šikmé oči a byla drobná).

      S obyvateli Afriky je to podobné - proto také Peršana těžce urazíte, když si ho spletete s Arabem :-)

      Takže ano, já to chápu: Křesťan z Arábie není křesťan z Evropy. Náboženství je jen část celkové kultury. Ve výsledku nám muslim z Tunisu (nebo Vietnamec z Vietnamu) nám může být kulturně blíž, než křesťan z Iráku.

      Ochota integrovat se vypadá v podání různých kultur různě - do očí bijící to bylo, když jsme nedávno s partnerkou v našem městě opouštěli vietnamskou zónů, kde jsme se v klidu a bezpečí najedli. A autem jsme v zápětí projížděli zónou se zvýšenou koncentrací nepřizpůsobivých a to jsme se pro změnu v autě pro jistotu zamkli.

      Aby integrace fungovala, tak musí být skutečná vůle na obou stranách, ne jen na té jedné (naší), ale především na té druhé ...

      Pořád se na to dívám jak bych se asi choval, kdych já uprchl před válkou a skončil třeba v Thajsku. Dral bych se okamžitě z Thajska do Japonska jen proto, že v Japonsku je výrazně vyšší životní úroveň ? Odmítal bych mořské potvory a trval na knedlíkách ?

      Asi opravdu jiná mentalita - možná prostě arabská ...

      Vymazat
    3. "S obyvateli Afriky je to podobné - proto také Peršana těžce urazíte, když si ho spletete s Arabem."
      Tak to gratuluji k hluboké znalosti zeměpisu. :-)
      Vladimír

      Vymazat
    4. Kulturně řadím značnou část populace arabského poloostrova spíš do severozápádní Afriky, než kamkoliv jinam, kam by dle klasické geografie správně patřili.:-)

      Vymazat
    5. Pefi,
      mne právě zaráží, že se integrace čím dál tím více podává jako proces, za který má odpovědnost primárně ta zdejší strana, nikoliv příchozí. Tudíž selhání integrace je pak logicky chybou místních, chybou nás. Chyba na straně integrujících se jako by nebyla ani možná.

      Musím říci, že já si sama sebe takto přesazenou do úplně jiné kultury neumím představit. Nevím, co bych v takovém případě dělala a jak bych se chovala.
      Ale právěže já bych měla tendenci uchýlit se do země kulturně blízké, to by byla jistě moje první volba. Země kulturně vzdálené bych volila jako nejzazší možnost. Ale tady to tak není.

      Vymazat
    6. Ano, selhání integrace je jednoznačně naší chybou. Kořeny problému bych viděl v tom, že nefunguje vymáhání práva, respektive že funguje selektivně.

      Jak říká můj kolega: Já bílý, heterosexuální, ženatý muž se dvěma dětmi, manželkou na mateřské, hypotékou na krku, autem a řidičským oprávněním, jsem státem velmi snadno vydíratelný. Ale jaké páky má stát na existence všech druhů, kteří minimálně formálně nic nemají a na ničem jim nezáleží ?

      Takže komu půjde přirozeně líný státní aparát spíš po krku ? Po tom, koho nemá jak uchopit, nebo po tom s kým dokáže snadno zametat ?

      A zde vidím jádro pudla proč integrace nefunguje.

      Vymazat
  12. Když pominu etickou stránku věci, jakkoli je podstatná, tak copak ti lidé nechápou, že Německo sice nabízí na jedné straně vidinu pěkných sociálních dávek, ale na druhé straně také podstatně vyšší životní náklady? A nevím, jak je to s pracovními možnostmi v Německu, ale slavné to asi nebude. Navíc tady měli nabídnuto ubytování, práci, start do začátku. Mně Německo vůbec nepřipadá jako nějaký "ráj", to ti lidé nepoužívají mozky? Ach jo.

    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivano, trochu se mýlíte. Mám v Německu příbuzné, mohu srovnávat. Rozdíl v životní úrovni nás a Němců je bohužel propastný.
      Naopak s těmi pracovními možnostmi máte pravdu. Ale copak si opravdu myslíte, že migranti přijeli do Evropy pracovat?!
      Voloďa

      Vymazat
    2. Už před několika měsíci jsem četla rozhovor se Syřanem, v němž vyjadřoval své rozčarování: doma slyšel, že v Německu dostane měsíčně 500 Eur. Ale už mu nedošlo, že v Německu si za to koupí mnohem méně než v Sýrii.

      Voloďo,
      rozdíl v životní úrovni je, ale jak jsem psala: nahlíženo z Blízkého východu to snad taková propast není?
      A kromě toho, ten rozdíl může být na úrovni střední třídy, ale tihle lidé startují v nových společnostech na okraji. Mohou se spíš jen dívat, jak blahobytně tam Němci žijí, což podle mne jen zvyšuje frustraci.

      Bohužel, s tou prací máte asi pravdu. Alespoň si myslím, že pracovat tak, jak se tady pracuje, tedy v nějaké pevné pracovní době, často monotónní činnost, to asi nebude pro ně. I když nevím.

      Vymazat
    3. Voloďo,
      absolutně nezpochybňuji, že kvalifikovaný člověk s příslušným vzděláním a pracovními zkušenostmi v oboru má v Německu vyšší životní úroveň než by měl v ČR. Do této kategorie ale uprchlíci úplně nespadají, což? Pominu-li otázku vzdělání, tak minimálně jazyková bariéra a pracovní zkušenosti budou velmi obtížnou překážkou k uplatnění na pracovním trhu. Nemyslím si, že nekvalifikované pracovní síly si žijí v Německu zrovna na vysoké noze. Navíc ten rozdíl mezi nimi a střední třídou bude pro ně v Německu o to citelnější.

      Pokud jde o otázku, co táhne migranty do Evropy - víte, pro mě velmi těžko pochopitelné, že ta válka by měla být jen cosi jako záminka, proč se sem hrnout. Pracovali doma, tak předpokládám, že budou pracovat i tady... Ale ano, máte pravdu, že zkušenosti z poslední doby nás učí, že vzorce chování, na které jsme tady zvyklí my se na blízkovýchodní národy úplně aplikovat nedají.

      Ivana

      Vymazat
    4. No právě, migranti bohužel začínají na samém okraji společnosti.
      V okamžiku, kdy jim dojde, jak dlouho bude ten proces trvat a že se z toho okrajového postavení třeba po celou dobu svého života nevymaní, což může být v kontrastu s tím, jaké postavení měli ve své zemi, nastupuje pochopitelně frustrace.

      Vymazat
  13. Celé to vnímám podobně. Z projektu jsem měla radost a moc jsem tomu fandila. Teď zpětně se mi vybavují dvě varovné myšlenky, které se mi na začátku honily někde vzadu hlavou.
    Když jsem četla jásot lidí, že muslimy ne, křesťany ano, že ti jsou nám kulturně blíž, tak jsem si říkala, že se budou ještě hodně divit. I v ČR je velký rozdíl mezi způsoby víry jednotlivých církví a i v jedné církvi zas mezi tím, co bylo považováno za důležité před sto lety a dnes. V naší církvi např. babička pamatuje, jak kazatel vykázal z bohoslužby ženu v kalhotách, moji rodiče mi ještě 15 let zpátky nedovolili jít na bohoslužbu v riflích, dnes může přijít člověk prakticky v čemkoliv. Co může přijít za křesťany z Iráku je jedna velká kulturní neznámá. Každopádně odchod do Německa mi vyrazil dech, to jsem nečekala.
    Druhé, to mě vyděsilo víc, byly scestné či spíše žádné představy uprchlíků o tom, jak to funguje v ČR. V jednom článku citovali uprchlíka že "doma jsem měl pole, tak tady bych si chtěl taky jedno koupit a pracovat na něm". Podnikat jako drobný zemědělec v ČR je téměř nadliský úkol pro Čecha, natož pro člověka, co tu "žije" půl roku. Můj taťka choval pro sebe krávu, měl na ni pěkně tlustou složku. Nesmyslných nařízení je přehršel, třeba musí dokládat rozbor krmiva, nově nesmí být ve chlívě více zvířat různých druhů (jeden čas jsme tam mívali v jednom koutě krávu, v druhém poníka, v dalším kozu a ještě prase), musí být zavřená okna, což by byl konec vlaštovkám, co u nás hnízdí. Ve chlévě nesmí být mouchy. A to to mlíko legálně neprodává, to s jednou krávou ani nejde protože ty požadavky by člověka zruinovaly. Jestli tu bude chtít Iráčan koupit pole a podnikat, bude ho čekat jedno nepříjemné překvapení za druhým.
    Jinak na začátku Generace 21 říkala, jak jsou lidi pečlivě vybráni místním spolupracovníkem Hasanem, teď to hodnotí jako slabinu. Myslím, že však tato zkušenost ukazuje, že ať vybereme přepečlivěji, určitá část to vzdá a vrátí se domů, určitá odejde jinam při první příležitosti, konec konců co tady, že, určitá (Jak velká? Jak úspěšně?) zůstane. Rozhodně do případného nového podobného projektu by se muselo jít naplno i s tím, že tu všichni neuchytí, možná ani ta většina se nenajde.
    K úspěšnosti projektu měl ještě zajímavou poznámku můj manžel - my teď vyhodnocujeme úspěch či spíše neúspěch lidsky a z krátkodobého hlediska. Boží cesty a způsoby jsou často jiné, co my víme, třeba za xx let jejich potomci vzpomenou, že ČR stála na začátku jejich cesty do Evropy a nějakým způsobem to vrátí. Pak si ale zas říkám, že budou přece i jiné cesty, jak pomáhat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anno,
      s těmi překážkami v podnikání máte pravdu; často na to zde v diskusích narazíme, že to není tak jednoduché, byť jen otevřít si tady stánek s limonádou.

      Pro nový projekt s vidinou, že příchozí odjedou dále na západ, tady není politická vůle. To prostě neprojde, a není divu.
      Mimochodem, vždyť taková Merkelová a jí podobní stále argumentují tím, jak má být migrace prospěšná pro stát a ekonomiku. Takže nahlíženo touto optikou nelze státu vyčítat, že to nebude sponzorovat, když tento (třeba domnělý) cíl padá a prospěch pro naši zemi z toho nebude žádný. Aby se řeklo, že sem ty lidi dopravíme prostě proto, aby nebyli v Iráku, k tomu vůle není. A zase se nelze divit, protože jak vidíte, někteří se do Iráku vrací, tudíž se pak těžko věří, že to tam je tak hrozné.
      Já tomu latentnímu pronásledování sice věřím, ale bohužel, ti, kdo sem přišli, vzali na sebe také určitou odpovědnost, protože jejich osudy jsou pro úspěch (resp. pro hodnocení) projektu určující. Pokud se po pár týdnech vrátí, je to také poselství pro zdejší společnost.

      Vymazat
  14. Paní Anno, tleskám Vám. Svým psaním jste mne velmi potěšila.
    Milan

    OdpovědětVymazat
  15. A je po projektu:
    http://www.novinky.cz/domaci/399814-vlada-zrusila-projekt-na-presidleni-krestanskych-uprchliku-zbytek-zustane-na-blizkem-vychode.html
    Achjo.


    Ivano,
    jeden Váš komentář z nepochopitelných důvodů spadl do spamu, našla jsem ho se zpožděním.

    OdpovědětVymazat