čtvrtek 14. dubna 2016

Přituhuje

Ministerstvo spravedlnosti nám naplánovalo změnu trestního zákoníku: trestat se bude hanobení třídy a sexuální orientace. Kdo všechno s tím může mít problém?

Pominu, že hanobení národa, rasy a přesvědčení je trestné už nyní, internet je takového hanobení plný, ale přesto se toto chování stíhá značně výběrově. V praxi například tehdy, pokud se jej dopustí někdo s politickými ambicemi, nejnověji entomolog Martin Konvička.
Už to samo o sobě je problém, protože aby bylo trestání spravedlivé, měl by za stejné trestné jednání dopadnout obdobný trest  s přihlédnutím k polehčujícím a přitěžujícím okolnostem  víceméně na každého, kdo se jej dopustí. Takovému stavu jsme nyní na hony vzdáleni. Ale o tom dnes psát nechci.

Navržené znění zákona zní takto (plánované změny zvýrazněny):

§ 355 Hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob
(1) Kdo veřejně hanobí
a) některý národ, jeho jazyk, některou rasu nebo etnickou skupinu, nebo
b) skupinu osob pro jejich skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k etnické skupině nebo třídě, národnost, politické přesvědčení, sexuální orientaci, pohlavní identitu, vyznání nebo proto, že jsou skutečně nebo domněle bez vyznání,
bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.

(2) Odnětím svobody až na tři léta bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1
a) nejméně se dvěma osobami, nebo
b) tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně příqstupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem.


Podívejme se na to, kdo všechno by se mohl s novou skutkovou podstatou dostat do konfliktu už jen tím, že vyjadřuje své názory.

1. Komunisté a rovnostáři
Ti nemají v oblibě bohaté kapitalisty, kteří přišli k majetku tzv. vykořisťováním pracujících, jinak řečeno podnikáním, nebo majetek nabyli nějakým jiným bezpracným způsobem. Tak pozor, aby to nebylo hanobení třídy. Horních deset tisíc je totiž také třída, definovaná určitým životním stylem, třeba výstavnými vilami obehnanými vysokými ploty, jachtami kotvícími v atraktivních středomořských letoviscích, akciemi v daňových rájích a večeřemi v ceně průměrného platu v národním hospodářství. Tak prosím pěkně pozor, aby tato třída nebyla hanobena.

2. Tradiční katolíci
Tito celkem výrazní příznivci předkoncilní církve mají zase problém s lidmi, kteří flagrantně porušují Desatero a namísto aby se za to styděli, naopak se k tomu veřejně hlásí. Konkrétně jde o naši hlučnou LGBT komunitu. Takový tradiční katolík není prodchnut zrovna tolerancí k této skupině, zajisté definované sexuální orientací, protože se mu hnusí a připadá mu nestoudná. Homosexuální praktiky nazývá sodomií a nalézt v jeho vyjádřeních nějaké to hanobení nedá vůbec žádnou práci. A určitě mu nepolehčuje, že podle něj to hanebné je.

3. Andrej Babiš
Když uvážím, že podle našeho ministra financí je v podstatě celá třída podnikatelů jednou velkou bandou zlodějů, dala bych si na jeho místě pozor, abych na vládě neseděla vedle kolegů Pelikána a Dienstbiera.

4. Tzv. spořádaní občané
S nevybíravou kritikou životního stylu bezdomovců a jiných nekonformních živlů je konec. Nebo snad míníte některé spoluobčany dehonestovat za příslušnost k nižší sociální skupině? Pozor, aby vás nějaký horlivý státní zástupce neklepl přes prsty. Po skončení výkonu trestu se můžete k této sociální skupině sami připojit.

5. Všichni, kteří jsou tak drzí a své názory veřejně vyjadřují
Napsali jste někdy něco neuctivého o  lidech bohatých, chudých, o podnikatelích, věřících, bezvěrcích, Němcích, Rusech, Číňanech, Američanech, homosexuálech, bezdomovcích, Romech, migrantech, komunistech, socialistech, konzervativcích, muslimech, Židech, křesťanech, běloších nebo černoších?
Možná si na vás na nejbližším státním zastupitelství už vedou složku.

Já se hlásím rovnou.
Zcela určitě jsem se v minulosti hanobení nějaké třídy nebo kdovíčeho dopustila a určitě se toho ještě dopustím. Tak co se mnou?





PS. Děkuji příteli ... za tip na článek.


30 komentářů:

  1. By mne zajímalo, co je to etnická třída. Třída ve škole plná třeba slováků? (tyjo, nehanobím teď někoho? Smí se říkat slovák? Smí se vůbec někdo pojmenovat? A smí se vůbec mluvit?)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slováky už jste zhanobil jen tím, že je píšete s malým písmenem :-). I když...možná je to záměr a můžete tvrdit, že jste slovákem myslel něco zcela jiného než Slováka :-)).

      Vymazat
    2. Sejre,
      mluvit můžeš, ale jenom o počasí.
      Myslet si ovšem můžeš stále ještě co chceš. Pokud to nikde nezveřejňuješ, tak OK.

      Jinak ta navržená formulace je vážně krkolomná (neověřovala jsem to v originálních zdrojích, vzala jsem to z České justice). Takto to vypadá, že jde o "etnickou třídu", ačkoliv má jít o příslušnost k etnické skupině nebo příslušnost ke třídě.
      Ale hanobení etnické třídy se taky lze dopustit raz dva, představ si, že třeba rodiče nechtějí dát někam děti proto, že tam do třídy chodí plno dětí jiného etnika.

      Vymazat
  2. Po čtvrtstoletí už zase máme v trestním zákoně třídní boj...
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mne dost fascinuje, že někdo jen tak v dnešní době operuje s pojmem třída.

      Vymazat
    2. Fascinace opadne a přijde stud - smršť pojmů pokračuje - Cenzura:
      http://video.aktualne.cz/dvtv/ministerstvo-financi-si-usurpovalo-moc-jako-v-rusku-hrozi-ce/r~d315188c022e11e6a5f4002590604f2e/

      A znárodnění:
      http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/zeman-nejvhodnejsim-resenim-pro-okd-by-bylo-znarodneni/r~c61e9582017e11e69e33002590604f2e/

      Vymazat
    3. Ta "fascinace" rozhodně nebyla použita v pozitivním významu. Mělo tam spíš být, že jsem tím zaskočená.

      K odkazům, sleduji to, jsem tím znechucená. Jenomže co s tím?

      Vymazat
    4. Jen faktická poznámka, pojem třída je v trestním zákoníku od začátku (byť v jiném paragrafu - 356) a podobně to bylo někdy od roku 2000 i ve starém trestním zákoně (paragraf 198a). Karel

      Vymazat
    5. Karle,
      díky za doplnění.
      Já jsem z toho podněcování nenávisti záměrně vynechala, protože přece jen to podněcování nenávisti chápu jako něco jiného, pod tím už si představuji explicitní výzvy k násilí, a ty, byť je to verbální trestný čin, by asi měly být postižitelné, a to bez ohledu na to, vůči jaké skupině osob výzva směřuje.

      Vymazat
  3. "Mne dost fascinuje, že někdo jen tak v dnešní době operuje s pojmem třída."

    Tak já mám třídy v "oblibě" :-). Jeden přítel mi totiž dal takovou radu - když nechápeš, proč ten či onen zaujímá nějaký postoj, podívej se na to z hlediska jeho třídního zařazení :-). Je to zvláštní, ale podivuhodně to funguje.
    Janika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janiko,
      právě od Milanovy poznámky o třídním boji o tom přemýšlím Mne dosud nenapadlo v třídních pojmech uvažovat, resp. když mi to náhodou přišlo na mysl, tak jsem to okamžitě odmávla jako nesmysl.
      A velmi mi záleží i na tom, aby ve schématu těchto třídních kategorií neuvažovaly ani naše děti.

      Nicméně ta rada je zajímavá a chápu, co tím bylo myšleno.
      Jenomže - když tedy v těch třídách budeme uvažovat, tak potom budou pořád existovat. Pokud je v mysli nemám, pak pro mne neexistují, a pokud by je nikdo v hlavě neměl, budou stále existovat?
      Není jejich vymýcení z našich hlav prvním krokem k tomu, aby zmizely?

      Ještě poznámka: můj komentář, že mne zaráží užití tohoto pojmu, se týkal primárně jeho užití v legislativě. Dávat takový pojem do zákona? Jsem tím opravdu překvapená.

      Napíšu o tom samostatně, tohle je vážně zajímavé téma.

      Vymazat
  4. tak a minimalne traja ste ma uz hanobili. kam vas mozem ist udat? pre nechapavejsich: to bol joke. mimochodom, nehanobil som teraz nechapavejsich?

    nedivim sa, ze sa o podobne zalezitosti rozne "statne a na state prisate skupiny" (tu prokuratori) castokrat uspesne pokusaju: su mala ale dobre organizovana skupina, maju (nielen teoreticku) moc a malokto sa im postavi na odpor formou stotisicovej demonstracie na letnej. ved kto pojde demonstrovat kvoli takej "pitomosti" ako par paragrafov v zakone? salamova metoda, na salame do pekla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to je přesně ono, salámová metoda.
      Sleduji, jak to jde postupně, a není mi z toho dobře.
      Právěže kvůli těmto jednotlivostem nikdo demonstrovat nepůjde, projde to tak nějak sice za reptání části občanů, ale projde, a postupně se šrouby utahují.
      Opravdu nevím, co s tím.

      Vymazat
  5. Tak třeba náš církevní sbor vylučuje za žití na hromádce, ať k homosexualitě (praktikované) má stejně negativní postoj....
    Jsou k tomu i usnesení staršovstva.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karle,
      uvědomuji si, že postoj k praktikované homosexualitě je v církvi v zásadě identický s postojem k mimomanželskému heterosexuálnímu vztahu, protože sex patří do manželství.

      Ale bohužel, z diskusí zde vím, že takové rozlišování je často pod rozlišovací schopnost "chytrých" diskutujících, ti to tak nevnímají, prostě církev kontra homosexuálové, a konec. Kdo to nechce chápat, nepochopí.

      Vymazat
  6. Zdravím,
    jen pípnu za tradiční katolíky: jiste se najdou ti, co hanobí a jistě se najdou ti, kterým osobně se homosexualita hnusí. Ale za sebe říkám, že nejde o pocit hnusu z homosexuálně orientovaných jedinců, ale spíš z té LGBT propagandy.

    BTW: Byla by sranda, kdyby třeba někdo z tradičních katolíků, nebo někdo, kdo se cítí být šovinistou (vždyť to jsou vysloveně utiskované menšiny!;), podal TO za to, že jeho třída byla hanobena. Dokladů by na internetu našel jistě mnoho.

    Celkově mám z tohohle zákona takový 1984-pocit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také zdravím.
      Tu rétoriku rovněž chápu spíše jako vymezení se proti té propagandě. Příliš hlasité zdůrazňování odlišností je podle mne spíše kontraproduktivní, existuje asi dost lidí, kteří proti člověku-homosexuálovi nic nemají, ale například Prague Pride jim vadí.

      Nechci být příliš skeptická, ale zatím to vypadá, že některé skupiny uráženy být mohou. Je otázka, zda bude ochrana podle toho ustanovení poskytována všem.
      Já z toho mám opravdu nepříjemný pocit.

      Vymazat
    2. U homosexuality je to také jako u Orwella. Naši psychologové se silou mocí snaží, abychom neměli slova pro vyjádření skutečných pocitů.

      Vymysleli, že člověk je buď homofob nebo homofil – a snaží se tak společnost infikovat názorem, že buď homosexuály fanaticky a exakticky milujete, nebo je nenávidíte do morku kostí, a pak za katr s vámi. Nic mezi tím.

      Soudy nejspíše budou tento vědecký nesmysl následovat, a budou jakoukoli kritiku nebo nesouhlasné vyjádření považovat za nesnášenlivost vůči nim, a budou odsuzovat k trestům.

      Až jednoho dne budeme natolik dostávat tresty za každý náš názor a bude v České republice kvůli zákonům a soudům proti svobodě slova natolik dusno, že s radostí budeme vítat islám, zákon šaríja nebo prvního diktátora – protože i tyto extrémní polohy budou svobodnější, než to co tu salámovou taktikou nasadí zákonodárci, soudy – spolu s psychology a neziskovkami pracující za jidášské peníze.

      Miloslav Ponkrác

      Vymazat
    3. Nemyslím si, že v dohledné době se může stát, že šaría bude vnímána jako svobodnější než to, co zde máme.

      Nicméně s tím rozčleněním, které uvádíte, to je pravda. Každý jakoby se musel rozhodnout, jestli je pro, nebo proti.
      Mne například nikdy nenapadlo jakkoliv hodnotit homosexuály jako nějakou sortu lidí, já je beru prostě jako lidi a nepřijde mi na mysl, že bych je měla mít více nebo méně ráda než jiné lidi. Ale s tímto postojem ta nová rétorika, zdá se, příliš nepočítá.
      Podobně např. feminismus.

      Vymazat
  7. Osobně se mi líbí postoj cca evangelikální aliance + jednoho bratra sexuologa a klinického psychologa, který tak nějak mimochodem na své velmi jemné a vstřícné přednášce poznamenal (asi je kalvinista - jeden z teologických názorů a směrů napříč současným protestantismem): Když celý svět ve zlém leží, nemůžeme si myslete, že vnímání svojí sexuální identity (odborně existují asi 4 kategorie, které jsou odlišné a odlišně vyhodnotitelné, a přesto popisují určitý úsek jedince) musí být neponičené hříchem (nikoli osobním) a správné= podle Boha.

    Takže ano, člověk za to nemusí moci v nejhlubší rovině, ale to samo nezaručuje morální správnost.

    Moje vlastní svědectví je o tom, že jsem sice hetero, ale v hloubi svého vnímání mám určité posuny, které nejsou souladné se vzájemnou dávající se a milující láskou. A musíme to se ženou vybojovávat. A oba známe stopy do nejhlubšího dětství... A pokud bychom se přimknuli (někdy to děláme) k námi vnímané a dokonce částečně sdílené identitě, zaděláváme si na problémy. Takže jsem k homosexuálům laskavý, ač si myslím, že se tam něco "rozbilo".

    Mj. může to být docela morální dilema, pokud by se takoví lidé obrátili ke Kristu. Znám ženu, která uvěřila a žila desetiletí na hromádce s mužem, mají děti a on si jí nechce vzít. Ona má u nás dispens v tom smyslu, že udělala co mohla, rodina je důležitější a nakonec židé měli 3 způsoby jak se oženit: Smlouvou, hodnotným darem (proto dává prsten jen muž ženě), nebo - nelegitimně - souloží.

    Přemýšlím, co bychom dělali, pokud by se obrátili homosexuálové žijící v letitém svazku... Možná v budoucnu i s dětmi. Ale prý jim ty svazky moc nedrží...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karle,
      samozřejmě, vůbec nediskutuji o tom, že pro lidi např. rozvedené nebo homosexuály to je v církvi velmi těžké, pokud chtějí žít v plném společenství s církví. Teď se o tom ve Vatikánu tuším rozsáhle diskutuje, i když já to sleduji jen okrajově (resp. čtu si, jak se nad tím zlobí tradiční katolíci, ale víc o tom nevím).
      Přiznávám se, že jsem ráda, že zrovna toto řešit nemusím, ale tak on každý musí řešit něco, že.

      K těm psychologickým, hlubším záležitostem se vyjádřit nemohu, to je pro mne na hranici srozumitelnosti, jak jste to napsal. Já to ani u sebe nemohu nijak rozebrat nebo posoudit, tedy jsem vdaná a vnitřně cítím, že mi to v manželství velice vyhovuje, takže mám štěstí, že pokud jde o stav, jsem v souladu sama se sebou, ale to je tak vše, co k tomu mohu napsat, protože víc už o tom vymyslet neumím. A nevím, myslím si, že třeba kdybych byla osamělá, tak by mi to nevyhovovalo, ale to říkám ze současného pohledu, že by mi to přišlo horší, když to srovnám, ale pochopitelně nevím, jak bych to reflektovala, kdybych šla touto cestou a nezkusila žít v manželství.

      Vlastně (nevím, jestli je to k tématu), ale ještě jsem si vzpomněla, že mi jeden člověk říkal, že hetero- nebo homosexuální zaměření není většinou jen černá nebo bílá, tedy jedno nebo druhá, že je to "šedivá" škála, někteří se nachází blíže ke krajům a někteří blíže k prostředku, takže takto to chápu, že každý se na té škále nachází někde jinde a u mnoha lidí to nemusí být otázka, na kterou existuje jednoznačná odpověď.

      Vymazat
  8. Pozoruji, že soudy čím dál více rozhodují o správnosti názoru, tedy to, co by měla řešit filozofie, svobodná debata, historie, věda a vědecké zkoumání – a namísto toho to rozhodují soudy.

    Kdysi jako malý jsem měl představu, že soudy vraždy, krádeže, rozvody, majetkové škody, násilí, apod.

    Ale tu vidím, že ze soudů se stala vědecká akademie, která určuje, co si kdo může myslet, říci, apod. Co si můžeme dovolit myslet o Rómech, Židech, o historii 2. světové války, …

    Z tohoto pohledu je mi sympatická odpověď Miloše Zemana soudům ohledně Peroutkova článku, že soudy si hrají na vědecký obor literární kritiky. Protože bez ohledu na jeho tvrzení a chování – by soudy neměly vůbec takovéto věci řešit.

    Možná, že zítra soudy vydají prohlášení k řešení integrálů goniometrických funkcí, a kdo bude mít jiný názor, bude obžalován, protože se to dá i do trestního zákoníku. Stejně tak by se do trestního zákoníku mohla dát trestnost zpochybňování teorie relativity, nebo Darwina.

    Nějak tak mám dojem, že třeba taková Severní Korea si na nic nehraje. Když Kim-Čong se rozhodne, že se mu nelíbíte nebo váš názor, tak máte smůlu. Zato tato země neustále tvrdí lži o demokracii a svobodě slova, ale v praxi tomu tak není.

    Možná by soudy měly začít soudit vraždy – a ne hledáním jakýchkoli pachatelů bez důkazů, jako je Nečesaný, Kramný, …

    Soudy o názory? Do boha! Kdybych to věděl, tak necinkám klíči v roce 1989, protože komunisté povolovali více názorů a svobodnější diskusi, než dnešní soudy! Počet trestných názorů byl mnohem omezenější před rokem 1989, a bylo volněji v diskusi.

    Miloslav Ponkrác

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, tendence řešit (a kriminalizovat) u soudu názory sílí, v tom máte pravdu.
      Na druhou stranu si nemyslím, že za minulého režimu to bylo v tomto ohledu lepší, tak skeptická stále ještě nejsem, i když salámová metoda je salámová metoda, konce nedohlédneme...

      K tématu:
      http://neviditelnypes.lidovky.cz/hanobeni-soudnosti-0o4-/p_cirkus.aspx?c=A160424_131752_p_cirkus_nef

      Vymazat
    2. Ještě k tomu sporu prezidenta musím dodat, že tam podle mne nejde o názor, ale o něco jiného. Prezident označil F. Peroutku jako autora morálně problematických tvrzení a článků, jeho vnučka se (podle mne legitimně) brání.
      Ale ve sporu nejde o hodnotící soudy ani literární kritiku, tedy podle mne, jak to tak okrajově sleduji.

      Vymazat
  9. A co když se nějaká registrovaná skupina (třeba Sisyfos) rozhodne, že jej uráží jakékoli jiné názory opoziční skupiny (třeba akupunkturistů)? A ti druzí budou uráženi nesouhlasem té první skupiny?

    Jak rozhodne soud pak? To bude labůžo.

    Miloslav Ponkrác

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady máme takový obdobný příklad, protože se zde v ČR otevírá klinika čínské medicíny a někteří lékaři si neberou servítky a vyjadřují se velmi ostře k této medicíně a k těm, kteří se k ní obracejí.
      Jenomže tady bude asi platit, že není žalobce, není soudce. I když spor by to byl nepochybně zajímavý.

      Vymazat
  10. Pro mne bylo po listopadu velkým sklamáním, že tyto verbální trestné činy z trestního zákona nezmizely, jen byly trochu přeformulovány. Protože svoboda slova buď je pro všechny, nebo prostě není. A není-li svoboda slova, není vůbec žádná svoboda, protože není svoboda jiné svobody slovem hájit.
    Vždy jsem se snažil svobodu slova hájit a přál ji každému a pomáhal k její realisaci i těm, kdo byli vždy na úplně jiném místě politického spektra než já. Třeba ekoteroristům, technařům, holohlavcům... až jsem to sám odskákal.
    Paní Christabel, Vy jako advokátka si budete muset ty termíny v těch paragrafech o politických trestných činech pečlivě nastudovat z různých zdrojů, abyste vždy mohla prokurátory potřít. Když se zpřísňují zákony, bude se zpřísňovat i stíhací a vyšetřovací praxe a tyto causy Vás zřejmě neminou. A pokud se Vám a ostatním advokátům nebude dařit politické obžaloby rozstřílet na cucky, bude se situace postupně zhoršovat až do stavu jako v padesátých letech (kdy advokacie zcela selhala).
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      mne by obhajoba v takovém případě zajímala a ujala bych se jí ráda, ale myslím, že to bude do značné míry záležitost centra, tedy že největší část takových kauz napadne v Praze, možná ještě v Brně, ale tady na okrese budeme pořád řešit hlavně ukradené okapy:-)

      Ad verbální trestné činy - já jsem nebyla jejich rozhodným odpůrcem, ale měla jsem za to, že by se kriminalizace měla omezit na zjevné, explicitní výzvy k násilí (á la "cikáni do plynu, pojďme na ně") a to ještě ve spojení s konkrétním posouzením dané situace (např. dav směřující k lynčování). Jsem ovšem rozpačitá, jak se to rozšiřuje, bohužel musím konstatovat, že smysl, který jsem v zakotvení těchto trestných činů do zákona spatřovala, je dávno rozmlžený...

      Vymazat
    2. No, to je právě ten problém. Pod zdánlivě pochopitelnou záminkou se vytvoří algoritmus, na který svou svodou (a někdy životem) doplatí ti, kteří do této skupiny podle autorů původně vůbec neměli spadat.
      Četla jste někdy nějaký protokol o výkonu trestu smrti? (Já jo.)
      Pomluva, lež, nactiutrhání - to vše by mělo zůstat v oblasti soukromého práva.
      Jakmile je to v právu veřejném, je zle a jde o životy. Ne hned - ale dříve či později k tomu dojde.
      Milan

      Vymazat
  11. Omlouvám se, že jsem minulý týden nereagovala v diskusích, nějak se to vše nahromadilo a neměla jsem na to klid ani soustředění.

    OdpovědětVymazat