čtvrtek 18. srpna 2016

Alfa

...

Jsem celoživotní přesvědčený neřidič. Řidičák jsem si obstarala v pohnutém roce 1999, ale od té doby jsem ho nepoužila. Řídit jsem se nenaučila ani v autoškole, ani nikdy potom; ani jsem se o to nijak nesnažila. Na řízení se nehodím, z mnoha důvodů mám v této otázce absolutně jasno.

Pro mé okolí je to sice nepochopitelné, ale já jsem si na to, že mi tato základní, dnes už samozřejmá dovednost chybí, už dávno zvykla. Delší cesty jezdím vždy s manželem a jinak mám život uspořádaný tak, abych se pokud možno všude dopravila bez auta, i když, pravda, v posledních letech je to někdy náročné. Ale usídlili jsme se ve snadno dostupné městské čtvrti, odkud dojdu všude snadno pěšky, využívám městskou hromadnou dopravu a když je třeba, pomůžou mi rodiče nebo kamarádka. O auta se nestarám a jsem celkem vděčný spolujezdec, který do řízení téměř vůbec nemluví.
Posledních patnáct let z různých stran poslouchám, že už se konečně budu muset naučit řídit, že mne situace donutí, že už to nejde a že to takto nemohu zvládat. Ale já vím velice dobře, proč neřídím, a nehodlám na tom nic měnit.

O auta se nestarám - to platilo vždy doslova. Auta neznám, nevšímám si jejich značek, nevím, jaké auto má jaké vlastnosti, nezajímá mne, čím kdo jezdí. Výběr rodinného auta jsem nechávala vždy na manželovi, protože já se prostě vozím a nemíním na takové záležitosti vynakládat vůbec žádnou energii. Ještě se starat o nějaké pneumatiky nebo benzín, to tak.
Když už si na silnici všimnu nějakého auta, tak kabrioletu, nějakého opravdu nápadného veterána, nebo třeba vojenského vozidla. Jinak jde motorismus naprosto mimo mne.

Ale nedávno... cestou odkudsi jsme zastavili na parkovišti u benzínky a mne tam zaujalo jedno auto. Zajímavé, neobvyklé, červené. Musela jsem se - to dělám opravdu výjimečně - podívat, co je to za značku.
Byla to Alfa Romeo. Giulietta.

"To je krásné auto," řekla jsem manželovi. Tuto větu od mne slyšel asi tak poprvé v životě. A poněkud lehkomyslně a žertem jsem dodala něco, co ode mne neslyšel nikdy: "Kvůli takovému autu bych možná začala i řídit."

Celou událost jsem okamžitě pustila z hlavy. Vlastně, okamžitě ne, protože doma jsem se na internetu ještě dívala, co to ta Giulietta je, a vůbec, jak ty Alfy Romeo vypadají a tak. Jen tak. Mimochodem, nikde jsem nenašla, že by se tento typ vozidla vyráběl s automatickou převodovkou, čímž to pro mne opravdu skončilo.

Za dva týdny po této mé letmé poznámce nastala neuvěřitelná shoda náhod: manželův známý prodává Alfu Romeo. Ne Giuliettu, jiný typ. S automatickou převodovkou, v dobrém stavu a za výhodnou cenu.
Velmi mne potěšilo, že manžel uvažuje o tom, že bychom to auto pro mne koupili. Bylo hezké si o tom na terase u vínka povídat. Ale já neřídím a nechci řídit a nebudu řídit, na tom se nic nemění. Tuhle příležitost ke skvělé koupi bude moci využít někdo jiný. Jako by se stalo.
Celou záležitost jsem opět uzavřela. Někteří lidé zkrátka neřídí.

PS. K narozeninám jsem dostala Alfu Romeo. Červenou.

(červen 2016)

46 komentářů:

  1. Článek nebyl určen k publikaci, ale nakonec jsem si to rozmyslela, protože na něj navazují jiné, které chci napsat, a téma se zde bude možná objevovat.
    I když to těžko někomu vysvětlím, tak stejně jako je pro nadšené motoristy diskomfortní jezdit tramvají, pro mne je celkem náročné začít řídit auto.
    Ale dnes je pro mne významný den, protože jsem sama dojela někam, kam jsem chtěla, a šťastně jsem se vrátila domů. Ani se mi tomu nechce věřit.

    OdpovědětVymazat
  2. Velká gratulace, tohle znám, nejdřív nezájem, pak nutné zlo a dneska sem tam i vášeň:-)
    Alfa je auto přesně pro Chris,od teď mávám červeným alfám.
    Dita

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dito,
      děkuji, to je milé. Také mávám:-)
      To je zajímavé - že se to pro mne hodí slýchám z více stran. Tak doufám, že to platí i naopak.

      Vymazat
  3. To by byla velká chyba takový článek neuveřejnit!!!!
    A jinak gratuluju k řízení obzvlášť takového auta, jako je Alfa.

    P.S. Věz, že řídit je dnes opravdu nutnost - jak já byl rád, že po mé nehodě žena bez problémů jezdila autem, protože jinak by se nedalo zařídit skoro nic.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sejre,
      díky:-)
      No právě, řídit je nutnost, já vím. Dokud vše funguje v normálním režimu, tak to ještě jde, ale přesně, stát se může všelicos.
      Navíc i pro práci se mi to hodí, ačkoliv nejvíc se jezdí do Prahy a tam stejně jezdíme vlakem. Ale i tak.

      Vymazat
    2. Souhlasím se Sejrem a rovněž gratuluji. Mimochodem, s kolegou mám projekt sepsání takového populárního článku, který by ženy z našeho okolí srozumitelně uvedl do tajů toho, jak řídit plynule a bezpečně, tak až to doděláme pošlu odkaz, bude-li zájem. ~cover

      Vymazat
    3. Covere,
      děkuji:-)
      O článek bych zájem určitě měla, tak sem prosím dej odkaz.

      Tuhle jsem na jedné policejní stanici viděla na nástěnce takové stařičké příručky, jak jezdit bezpečně, měli to tam asi spíš jako kuriozitu. Ale hned jsem si říkala, že taková příručka by se mi určitě hodila.

      Vymazat
  4. Gratuluji k autu, které není nudné.

    Alfy jsou náchylné na včasnou výměnu motorového oleje, zejména pokud se jezdí krátké trasy (nebo pokud jezdíte divoce, ale to u vás nečekám). Olej měňte minimálně tak často, jak to máte předepsáno v manuálu k autu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pefi,
      děkuji. Nudné to tedy jistě nebude.
      Už je to tady, olej a všelijaké kapaliny:-) Snad se v tom rychle zorientuji. Momentálně jsem někam založila manuál, ze kterého jsem mínila vyčíst, co znamená jistá rozsvícená kontrolka. Naštěstí pak zhasla:-)

      Vymazat
  5. Jako přes kopírák... manželka, ač majitelka řidičského oprávnění, řadu let umanutě tvrdila, že auto nepotřebuje. Avšak zneužívala mne jako taxikáře. Občas to bylo brutálně obtěžující. A tak jsem ji jednoho dne vzal do autosalónu, tam se zamilovala do červeného (jak jinak) autíčka. Neriskoval jsem, že se odmiluje a rovnou v něm odjela. Od té doby se bez vozítka neobejde. Časem přišla na to, že "sedět na silnici" není bezpečné ani pohodlné a oblíbila si vyšší auta. Terazky už rok jezdí v Tiguanu (není červený:) a malé autíčko bych jí asi nevnutil. Je až neuvěřitelné, kolik tím ušetřím času...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teo,
      to skoro vypadá, že jsme všechny stejné:-)
      S využíváním okolí jako taxikářů mám taky zkušenosti, ale když ono je to reciproční, ostatní třeba taky ode mne něco potřebují:-)

      Známý, co nám to prodával, říká že když Alfu, tak červenou. Něco na tom je.

      Vymazat
  6. Alfa je sportovní vůz, jediný italský, do kterého bych byla ochotná sednout. Jezdit pomalu je hřích. I automat ma kontrolku sport on a eco off :-)
    Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      to auto chce jezdit rychle, to vnímám:-)

      Vymazat
  7. Už se těším na příspěvek:"sednu do auta, pustím muziku/audioknihu/rádio na plné koule, zavřu se do mikrosveta, mám chvíli klidu jen pro sebe. Já s nástupem mobilu, mobilního internetu a hands free objevila další efektivní čas- přečtu si maily, vyřídím telefony nutné i nenutné. Nasnídam se, vypiju si ranní kafe..
    Gratuluji k novému obzoru..
    Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      Vy jste zkušená řidička. Já v tomto levelu ještě hodně dlouho nebudu, resp. možná nikdy.

      Vymazat
    2. Nerikam, ze nikdy v aute nectu sms nebo emaily, ale ze bych to delal programove, to by me ani nenapadlo! Uz jen telefonovani, byt s HF, je zbytecne zvysovani rizika nehody...
      Onehda jsem cetl nejaky clanek, kde rozebirali reakcni dobu ridice v "konvici", telefonujicim, telefonujicim s HF, etc. HF melo jen minimalni vliv na reakcni dobu.

      Vymazat
  8. Majitelé automobilů zn. Alfa, tak zvaní "Alfisti", jsou podivuhodná sociální skupina :). Mívají pravidelné srazy, kde si ukazují fotky svých čtyřkolých miláčků, celé odpoledne si o nich povídají, vyměňují zkušenosti a vůbec. Třeba se k nim, Chris, časem přidáte (vtip). A červená se na Alfu báječně hodí (vždyť Alfa je vzdálená příbuzná Ferrari) a je to dobrá barva pro ženskou, chválím.

    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivano,
      na to už jsem přišla.
      Soused se o neobvyklá auta trochu zajímá, řekl mi, ať si to fórum najdu. Opravdu si ta auta opečovávají a hledí si jich. A zdraví se na silnících:-)
      Je mi to moc sympatické.
      Tohle je opravdu auto pro parádu.

      Vymazat
  9. Ivano, přesně tak. Když Alfa, tak červená. Nebo max. vytuněná stříbrná :-)
    Měla jsem kdysi poblíž chlápka s Alfou.

    Já jsem nadšený dlouholetý řidič, ale preferuji spíše neokazalá, silná vozítka s maximální výbavou. Červená auta jsem mela jen první tři. Teď mam černé po kterém jsem toužila, ale není to moc praktická barva. Už je k výměně zralé, uvidím, jaké mi osud přinese.
    Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybyste se rozhodla pro Alfičku, tak mi sem napište:-)

      Vymazat
    2. Chris, ja uz smeřuji k vysokému,nabouchanemu automatu. Je to kompromis vzhledem k mému lyžařskému kolenu. Chci ale něco kratšího vzhledem k parkování v pze a vzhledem k tomu, že se denně efektivně proplétám pražským centrem mimo zacpove trasy. A silný motor je zaruka bezpecnosti - toto bez smajliku. Auta mi primarne vybira manzel, zná me dokonale. Barvu si vybírat nyní asi nebudu moct, přiveze mi nějaké zánovní asi.
      Ela

      Vymazat
    3. Elo, já musím mít takové auto, u kterého mi nebude líto odřeného laku. Přestože řídím v pořadí čtvrtý auto a snažím se být na něj hodná, čas od času ho stejně někde o něco opřu, podobně jako ta předchozí.. "Nejlepší" zápich byl asi ten, když jsem se zleva vyhýbala bahníčku a pravými dveřmi jsem to po celé jejich délce vzala o stojící kontejner, servala jsem i boční plastovou lištu.
      No co, na autu je nejdůležitější motor, čím silnější tím lepší. A automat nechci, to by bez řadící páky nebyl žádný požitek z jízdy. Ale možná jsem jenom konzerva.

      Ivana

      Vymazat
    4. Elo,
      teď přemýšlím, kdo vybral tohle auto, a zdá se mi zatím, že si vybralo ono nás. Protože já jsem rozhodně o žádné auto neusilovala, jak je asi z článku jasné.

      Ivano,
      vidíte, já jsem zase ráda, že mohu řadicí páku vynechat:-)
      Na automaty tak nějak přecházejí všichni kolem, manžel už tím jezdí delší dobu, kolega taky myslím, a teď i můj tatínek, taky kvůli kolenu.

      Vymazat
    5. Chris, však oni mi to taky všichni okolo cpou, že automat je lepší.. :) Ale jak jsem psala, holt jsem asi konzerva, kvalty jsem tam zvyklá házet ručně podle toho, jak potřebuju a té volby se vzdát nechci :).

      Ivana

      Vymazat
    6. Cerna je opravdu barva totalne na prd, co se bezpecnosti tyce - sice vypada moc krasne, ale zase se spatne udrzuje hezky leskla, aby ta krasa vynikla.
      Nejbezpecnejsi jsou svetle barvy - bila, zluta, apod. Ani ta cervena neni spatna, akorat rano a vecer (pri cervancich a za soumraku) prestava byt videt.
      My jsme meli od jakziva cervenou jen nas aktualni "autobus" (dodavka ve verzi Tour) je "snehomodra", protoze byl v akci - jinak by byl taky cerveny :-)))

      Vymazat
    7. My jsme nikdy červené auto neměli, tedy vlastně nějakou dobu po svatbě jsme jezdili autem půjčeným od manželových rodičů, to bylo červené, ale jinak ne.
      Tahle červená je ale moc hezká.

      Vymazat
  10. Ty postmotivační odkazy na recenze se nějak nehodily nebo co bylo špatně?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď nějak nerozumím?
      Něco jsi sem dával? Ve spamu nic není a nic jsem nemazala.

      Vymazat
    2. Dva linky na DF, kde píše své zkušenosti s Alfou. To je fuk, o nic nejde.
      Postni pár fotek - já mám tohle auto rád (vždycky jsem byl divnej).

      Vymazat
    3. Taky jsem divná:-)

      Motivační články na DF mám teď načtené, že je znám skoro nazpaměť. Hlavně, že "alfisti, znáte cenu svobody".
      Tak nějak to bude.

      http://dfens-cz.com/verte-v-boha-ale-udrzujte-alfu-v-suchu/

      Vymazat
  11. Hezký :-) já chci taky foto ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sedmi,
      do diskuse fotku nevložím, ale mohlo by to vypadat podobně jako například toto:
      http://www.alfisti.cz/admin/modules/article_detail.php?articleCode=I98

      Vymazat
  12. Jinak samozrejme gratuluji k novemu priblizovadlu, Chris!
    Muzu jen tak ze zajmu zeptat na ty dovody, proc nechces ridit (nebo proc jsi nechtela...? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. TT,
      to by bylo na dlouho.
      Je to prostě kombinace více faktorů, strachu z odpovědnosti, pocitu, že nejsem pozorná, navíc nemám dobrou prostorovou orientaci, ale nejen to.
      A hodně k tomu přispívá i práce, dělám taky třeba zastoupení lidí poškozených dopravní nehodou, to jsou smutné případy, ono mi to v hlavě pořád naskakuje, ty spisy a jednotlivé věty z nich. Prostě vím, co se všechno může stát, a taky vím, že třeba nedokážu tak rychle reagovat... bylo by to opravdu na dlouhé psaní.

      Vymazat
    2. Rozumim. Kazdopadne k tomu strachu "co by se mohlo stat" - ruku na srdce, neni to zastupny problem?
      Nemyslim si, ze jsi zivotni pesimista, ale silne mi timhle pripominas moji babicku, ktera, kdyz ji po prijezdu od ni domu nezavolame, trne hruzou, co se mohlo stat, nez aby proste zavolala a zjistila, ze uz jsme doma (co kdyby me jako ridice telefon vyrusil a ja narazil do stromu)...? :)

      At je to jak chce, preji alespon milion kilometru bez nehody! :)

      Vymazat
    3. TT,
      děkuji za přání.
      Nevím, jestli zástupný, ono je opravdu víc důvodů, které mi vždy bránily v řízení, neumím posoudit míru, jakou v tom hrál ten či onen důvod.
      Ale uvidím, učím se, tak snad mi to půjde:-)

      Vymazat
  13. Hezký článek! Kdybych si měla představit auto k Paní Rtěnce, tak červená Alfa je přesná. :)
    To, že tě manžel trošku lstí přivedl k řízení bylo moc dobře a profitovat na tom budete všichni. Dobře si pamatuji na to, jak mě na začátku řízení těšilo pomyšlení, že jsem to zvládla.
    Přeji ať tě to těší čím dál víc.

    OdpovědětVymazat
  14. Technická: měla jsem teď trochu více společenský program, denně návštěvy, tak jsem nestíhala reagovat v posledních diskusích, brzy napravím:-)

    OdpovědětVymazat
  15. Ad automat vs manuál, zejména pro Ivanu.

    Taky mam ráda pružnou sportovní jízdu s přímou kontrolou auta..si rozumíme. A přesně tento odpor jsem vůči automatu měla. Jenže po bližším seznámení měním názor.
    Nejlépe se to zkouší na cizím a v zemi, kde auto neni modla, ale spotřebka. Jinými slovy, skoro 4 týdny jsme jezdili v USA na zánovním Jeep grand cherokee z půjčovny a hlásím, že ve sportovním režimu jezdí í automat čile. V manualnim režimů je bezva moznost řazení packama na volantu, je to pohodlné a bezpečné. Jen není vhodné si plést cudliky a misto změny stupně přepínat radio nebo klimatizaci ��
    Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      zkušenost s automatem z USA mám, ale je to moře let zpátky, technologie se od té doby prý hodně změnila.. Auto buď vystřelilo dopředu jako čert nebo chcíplo, jenom plynem jsem ho ovládat prostě neuměla. A tu levou nohu jsem si musela vystrčit div že ne ze dveří ven, abych s ní furt neverglovala :). No třeba časem změním názor, ale zatím jsem k tomu ještě nedozrála.

      Ivana

      Vymazat
    2. Tohle je výhoda, že začínám rovnou s automatem, nemusím se nic přeučovat a nemám srovnání.
      Ježdění v autoškole nepočítám, to je už hodně let zpátky.

      Vymazat
  16. Píšu z mobilu a koukám, že jako tatar..omlouvam se za chybějící interpunkci, snad je to čitelné.
    Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      čitelné to je, jenom já se k věci nemohu vyjádřit. Ale to nevadí.

      Jsem ráda, že jste si dovolenou snad užili a že jste v pořádku doma.
      (Vždycky se mi trošku uleví, když to prázdninové cestování skončí, ale Vy to asi tak nemáte:-))

      Vymazat
  17. My se vrátili po skoro měsíčním courání na jiném kontinentu, přes 4tis.km. Už mám skoro vše vybaleno a vypráno a už bychom zase někam jeli. Nejpozději o víkendu očekávám nezasáhnou otázku A co o Vánocích :- )

    Ještě jedna věc me k cele kauze napada..alfa a červená fajn, ale jak se to slučuje se třemi detmi?
    Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      to je právě ten rozdíl, jak jsem psala, já jsem nejraději, když nikam nemusím:-)

      K otázce: dozadu se tři sedačky vejdou, resp. namísto některé už podsedák, i když toho nejsem příznivcem. Ale auto na cestování s celou rodinou máme jiné, to, kterým jezdí manžel a které záměrně vybírá tak, abychom se tam pohodlně vešli my všichni, dětské sedačky, všechny krámy a moje boty navrch:-)

      Takže, úplně rodinné auto to není, i když se tam děti vejdou. Ale já jsem začínající řidič a určitě bude chvíli trvat, než budu schopná si děti posadit do auta a řídit. Vše postupně...

      Vymazat