čtvrtek 25. srpna 2016

Dvojí hra finančního úřadu

Zastupovala jsem klienta v jistém daňovém řízení. Nebyl to vysloveně spor, k soudu nedošlo, jen jsme se s finančním úřadem dohadovali o určité záležitosti. Věc si vyžádala několik ústních jednání s pracovníky správce daně.

Záležitost vyřizovaly dvě úřednice, jedna starší, druhá mladší. Obě po té věci šly dost urputně, ale jejich přístup se přece jen lišil. Starší projevovala určité porozumění, poslouchala, co říkáme, dávala najevo, že tomu rozumí. Ta mladší se chovala jinak. Dětinsky se radovala z každé sebemenší nesrovnalosti, kterou v dokladech našla, ačkoliv šlo o marginálie, které na posouzení věci neměly vliv. Ani se nesnažila skrývat svou radost z toho, že může daňového poplatníka na něčem nachytat.

Bylo to trapné. Bylo to až tak trapné, že jsem se vážně zaobírala úvahami, zda její kolegyni diskrétně nenaznačit, ať svou spolupracovnici, která je jistě nejen věkem, ale i služebně mladší, poněkud usměrní. Což jsem samozřejmě neučinila.

Mým klientem v této věci byl bezúhonný místní občan, který v regionu dlouhá léta úspěšně podnikal. Neznám všechny podrobnosti, protože pro něj nepracuji soustavně, ale jsem si jistá, že na daních odvedl státu mnohonásobně více než dotyčná dáma, která mu tak vítězoslavně prezentovala okrajové a naprosto bezvýznamné chyby v dokladech. Také si zjevně neuvědomovala, že bez lidí jako je on bychom všichni byli o dost chudší a ona sama by si mohla jít hledat jinou práci.

Bylo to ovšem velmi poučné. Měla jsem dojem, že nejde jen o projev služební horlivosti, ale také něčeho jiného: někteří lidé mají problém akceptovat, že někdo může být mnohonásobně bohatší než jsou sami. Ne že by svým majetnějším spoluobčanům majetek vědomě zazlívali nebo si mysleli, že si ho museli nutně nakrást, jen prostě nedokážou na daný stav adekvátně reagovat. Pro lidi s určitou povahou je zkrátka těžké jednat s někým, kdo za dovolenou zaplatí více než sami vydělají za rok. A když zrovna náhodou děláte na finančním úřadě a takové lidi běžně potkáváte a navíc nad nimi máte určitou moc...
Sama tento problém nemám, v tomto ohledu mi advokacie přináší jedinečné možnosti setkávat se s celým spektrem společnosti, od bezdomovců, feťáků a dalších ztracených existencí až po dolarové milionáře. Nad prvními neohrnuji nos a vůči těm druhým netrpím přehnanou servilitou. Dobře si uvědomuji, že jsou to zase jen lidé se svými starostmi a problémy a jejich majetek není poukázkou na životní štěstí. Možná to není jen prostředím, v němž se pohybuji; jedna má přítelkyně mi kdysi říkala cosi o sebepřijetí; tyto úvahy ale přenechávám raději někomu jinému.

Daňová záležitost dopadla z hlediska mého klienta příznivě, protože do věci se nakonec na základě našich podání vložili poněkud lépe odborně vybavení pracovníci správce daně, kteří naznali, že námi vznesené argumenty obstojí. A že by asi nebylo radno předložit vzniklý problém soudu, protože by se snadno mohlo stát, že berní úřad odejde z řízení poražen. Dlužno dodat, že i kdyby to dopadlo špatně, můj klient by to nijak úkorně nepocítil.
Když o tom tak přemýšlím, možná dotyčné úřednici na špatném výsledku pro daňového poplatníka záleželo více, než samotnému poplatníkovi na výsledku dobrém. Alespoň to chvílemi tak vypadalo.

Nemělo by mi jí být líto? Tolik se snažila, tak se radovala, jak dobrou práci odvádí, když našla překlep v datu nebo když čísla o několik málo jednotek, o něž vůbec nešlo, nesouhlasila. Její snaha přišla vniveč. Ano, je mi jí líto. Ale nikoliv proto, že prohrála.


21 komentářů:

  1. Taky o NICH něco málo vím a kdysi jsem to téma poněkud kratochvilně pojednal: http://jdem.cz/ccr896
    Omlouvám se za ten odkaz, ale když ono mi to prostě nedalo... ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se neomlouvej, tenhle článek jsem nečetla. Dobrý:-)
      Kdybych to četla předem, tak jsem se s tím svým nemusela psát, stačil odkaz. Tak se ani nedivím, že ti to nedalo:-)

      Vymazat
  2. Doba prosazování klientského přístupu ze stran finančních úřadů je bohužel v nenávratnu. Ono když se podíváte na některá vystoupení generálního ředitele Martina Janečka, tak je člověku celkem jasné, odkud vítr fouká.

    Před časem jsem byla na školení, které lektoroval bývalý vysoký finanční úředník, relativně mladý člověk živící se nyní jako konzultant v soukromé sféře. Školení bylo pojetím, odbornou stránkou i vlastním vystoupením lektora na velmi dobré úrovni. Bylo však (asi mimoděk) prošpikováno drobnými hláškami, z kterých si člověk mohl snadno udělat obrázek o tom, že zájmem vedení GFŘ už dávno není „správné zjištění a stanovení daní“, jak to je hezky napsáno v Daňovém řádu, ale skřípnutí a vyždímání poplatníka, a že se vlastně ani nesnaží předstírat něco jiného. Jedna věta z toho školení, která mi utkvěla v hlavě:
    „Když tedy finanční úřad přijde k poplatníkovi na daňovou kontrolu, co byste si vy jako daňoví poplatníci přáli? Aby daňová kontrola skončila bez nálezu a abyste finanční úředníky platili ze svých daní pro nic? No to né, přáli byste si přeci, aby daňovou kontrolou přinesli do státního rozpočtu co nejvíc…?“ – prsk, prsk, prsk, svrběla mě huba, abych nezačala lektora „vychovávat“ – ono by to ostatně bylo zbytečné, bo už ve státní sféře nepracuje.

    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivano,
      děkuji, to je velmi zajímavý příspěvek.
      Co od té kontroly vlastně máme chtít? Jaké požadavky na práci správců daně bychom měli vznášet? Jak by měly být definované jejich úkoly?

      V této konkrétní věci si na přístup FÚ nemůžu nakonec stěžovat, ale není to díky řadovým úřednicím. Na druhou stranu je v něčem chápu, mají prostě svoje pokyny seshora, já do toho sice nevidím, ale předpokládám, že jim chodí instrukce a metodiky, po čem jít - bohužel právě možná v tom směru, jak píšete, skřípnutí, aby si poplatníci moc nevyskakovali.

      Vymazat
    2. Ještě dodávám, že to tak detailně nesleduji, tedy například nevím, jak vystupuje gen. ředitel.
      A nechodím tam naštěstí tak často, abych mohla kontinuálně sledovat, jestli se přístup mění a jakým způsobem se mění. Daněmi se zabývám jen okrajově.

      Vymazat
    3. Chris,

      jestli se chcete pokochat některými perlami pana Janečka, tak doporučuji shlédnout např. tento dokument - konkrétně vyjádření, že ti, co tvrdí, že budou muset kvůli kontrolnímu hlášení evidovat dosud neevidované údaje, jsou podvodníci a jejich stávající daňová přiznání jsou nevěrohodná.. 24. - 25. minuta.

      https://www.youtube.com/watch?v=BsiB5zy8sls

      Že se musí řada údajů zadávat kvůli kontrolnímu hlášení do účetního SW navíc potvrdí dnes už každá účetní.

      O interním pokynu GFŘ KOMBAJN - nebo-li jak "kosit" poplatníky a jaké i nezákonné postupy k tomu používat, který unikl mezi veřejnost, jste možná zaslechla, hezky je to popsané třeba tady:
      http://www.podnikatel.cz/clanky/brante-se-kombajnu-nelegalnimu-postupu-u-kontrolnich-hlaseni-podejte-stiznost/

      Daňová kontrola má být pojistka toho, aby daňoví poplatníci přiznávali svoje daně poctivě, rozhodně to není forma výdělečné činnosti finančních úředníků. Je smutné, když je to z nejvyšších míst vnímáno a mentorováno právě opačně.

      Ivana

      Vymazat
    4. Já jsem KH implementoval v ERP, takže mám nějakou představu. A to byla zákazníkem velká firma, která už tak položkově evidovala hodně.

      Vymazat
    5. Ivano,
      díky za odkazy, projdu si to co nejdříve, dost mne to zajímá.
      Že se musí kvůli kontrolnímu hlášení zadávat údaj navíc, mohu potvrdit.

      Vymazat
  3. Jsou lidé s takovou povahou. Stávají se z nich prokurátoři, inspektoři životního prostředí, ispektoři práce, inspektoři zemědělští a potravinářští, inspektoři obchodní, nebo aspoň pomocná stráž VB.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      je to sice zdánlivě nesouvisející, ale nahlížím právě do obsáhlé publikace o dějinách Ruska 20. století. Jsem z toho dost zděšená, tedy čtu si první díl, který je do roku 1939, takže bolševická revoluce... znala jsem to jenom rámcově, teď se s tím seznamuji, je to síla.

      Vymazat
  4. Možná je to prostě jen tím, že nezkušená úřednice ještě cítila Poslání. A to Poslání je prostě Dostat Lumpa. I já o Nich něco málo vím...
    @Teo: tak, jak to popisuješ, musela mít soudkyně hodně špatný den nebo tu uspokojivou odpověď nenašla proto, že ji ani nenapadlo hledat. Viděl bych to na induktivní argumentační klam - falešná analogie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gravere,

      v historii finanční správy ČR byly světlé chvilky, kdy "poslání" finančních ouřadů jim bylo z vyšších míst představováno tak, že daňoví poplatníci jsou jejich klienti a oni tam jsou od toho, aby daň byla vybraná správně - tedy ani ne nižší, ale ani ne VYŠSÍ. To bylo ale ještě před tím, než začal být stát řízený jako firma.

      Ivana

      Vymazat
    2. Ahoj gravere, rád Tě vidím. Ano, pravdu díš. Mohl bych to sice rozežvanit, ale nepřipadá mi vhodné chatovat na blogu Chris...

      Vymazat
    3. Dovolila bych si nesouhlasit. Jiný blog, kde bychom si my tři mohli bezstarostně zachatovat, mne totiž nenapadá. Tak nějak si myslím, že bychom nebyli vítáni;-)

      Vymazat
    4. Ivano,
      v tomto konkrétním případě kupodivu platilo, že čím vyšší šarže, tím rozumnější přístup, resp. tím lepší úroveň jednání.
      Jinak si ale myslím, že na ty úředníky může být vyvíjen celkem tlak zeshora.


      Gravere,
      ano, to bude ono, poslání.
      Oni to mají úředníci FÚ těžké, když mají vybírat daně, které nikdo neplatí rád, že. Říkám si, jestli by se to zlepšilo, kdyby daně nebyly tak vysoké a bylo s nimi rozumněji nakládáno?

      Vymazat
    5. To je takové věčné dyléma - kdyby byly daně nižší, zlepšil by se výběr? Já osobně si myslím, že je to přinejmenším velmi selektivní (co do titulu i poplatníka).
      Rozumné nakládání? Co bychom pak s těmi přebytky dělali? :-). Třeba by tomu trochu pomohly asignace, ale musely by být vopravdické.

      Ad chat: když ono je to s vámi facebookofóby těžké. Ale pořád mám svůj blog (i když ho používám hlavně na hraní a testování nových funkcí, než je implementuju jinam. A mám dost volných cel pro všechny.

      Vymazat
    6. Na Facebooku stále ještě nejsem:-)
      Ale ráda si čtu na Lupě, co zase Facebook vymyslel a co svým uživatelům provádí. Vždycky mne potěší, že se mne to netýká.

      Vymazat
  5. Daňový poplatník jako zákazník? Tak to nepamatuju. Jedině opravdu v komparaci s tou presumpcí viny, která vládne teď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já neříkám, že se to v praxi vždycky dařilo, ale ta vize tady po řadu let taková byla a minimálně došlo k tomu, že v porovnáním s 90. lety na FÚ značně ubylo štěkavých babek. A když už potkáte vstřícného finančního úředníka, tak si můžete vsadit 1:10, že je to produkt tohoto období. Bohužel s odchodem pana Knížka z GFŘ v začátku roku 2014 se tato kapitola definitivně uzavřela.

      Ivana

      Vymazat
  6. Doplňující perlička k tématu. Dnes jsem se účastnila semináře na téma daňových úlev, kde si v závěru diskuse vzala slovo paní, která se představila jako zástupce z řad daňové správy. Paní se velmi zlobila nad některými diskusními příspěvky vedenými na účet přístupu finančních úřadů, protože ona přeci má svoji profesionální čest a k ní patří korektní přístup k poplatníkovi při vyměření daně a samozřejmě objektivní vyhodnocení všech aspektů svědčících v jeho prospěch. Vypadala na starší ročník, škoda. Další diskutující se shodli v tom, že poslední 2 roky takové daňové úředníky finanční správa již neprodukuje. ANO, bude líp :(.

    Ivana

    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivano,
      ono pro někoho opravdu bude líp.
      Například některým velkopodnikatelům nastaly zlaté časy.

      Vymazat