středa 10. srpna 2016

Muslimové u katolíků

Lehkou kontroverzi vzbudila akce některých českých muslimů, kteří chtěli veřejně odsoudit násilí páchané jejich spoluvěrci ve jménu jejich víry. Vybrali si k tomu katolický kostel. Ovšem nikoliv ve všech farnostech se iniciativa setkala s nadšením. Akce nakonec proběhla v kostele Nejsvětějšího srdce Páně v Praze.

Celá záležitost má několik rovin, v nichž na ni můžeme nahlížet.

Za nejdůležitější pokládám okolnost, že se muslimové vůbec veřejně vysloví a páchané násilí odsoudí. Posledním impulsem k pražské iniciativě byla zjevně brutální vražda katolického kněze ve Francii přímo při mši. Zdá se mi, že odsudky podobných činů ze strany muslimů v mediálním šumu poněkud zanikají. Patrně je to dáno tím, že islám - na rozdíl například od Církve římskokatolické - nemá ústředí a jednoho představitele, který by hovořil oficiálně, jako hlava muslimského světa.
Proto jsou akce podobné té pražské velmi žádoucí. Je opravdu dobře, pokud se mezi muslimy najdou tací, kteří neváhají páchané násilí veřejně odsoudit.

K zamyšlení zůstává forma tohoto vyjádření.
K jeho sdělení veřejnosti je možné vybírat z několika způsobů. Může jít o mediální prohlášení, petici, demonstraci, tichý pietní akt. Vhodným místem ke konání takové akce by mohla být mešita, prostranství před mešitou, některé náměstí nebo například prostor před francouzskou ambasádou v Praze.

Je ovšem otázka, zda je vhodné pro prezentaci výše zmíněného názoru volit právě katolický kostel v době, kdy zde probíhá mše.
Nutno dodat, že na katolickou mši má - jak bylo zdůrazněno i ze strany českých církevních představitelů - přístup kdokoliv; já sama vítám, když ji navštíví nekatolíci. Taková účast ovšem předpokládá určitou pokoru vůči prostoru, kde se nacházíme, a lidem, s nimiž jej aktuálně sdílíme. Je-li jinověrec hostem na katolické bohoslužbě, předpokládala bych, že tam není coby hlavní postava děje. On jí ani být nemůže, hlavní postavou katolické mše je totiž zásadně a bez výjimky někdo jiný. Mše nemá být sloužena a sloužit ničemu jinému než tomu, čím je ze své podstaty, a to oslavou Boha, Ježíše Krista a Ducha svatého, v jejichž jménu je ostatně konána, což se všem zúčastněným připomíná hned v úvodu. Muslimové ovšem, pokud vím, božství Ježíše Krista neuznávají. Toto smýšlení jim zajisté nebrání v účasti na bohoslužbě, je však překážkou toho, aby mohli sdílet vlastní obsah a poselství mše s ostatními účastníky. Tento typ skupinové účasti na mši má tedy ideologické, politické nebo jiné, v zásadě mimoduchovní důvody.

Zkrátka, není zrovna nejvhodnější činit katolickou mši místem demonstrace názorů muslimů, jakkoliv jde o názor vítaný a lidský. A to zejména proto, že katolická mše není vhodným místem pro demonstraci názoru kohokoliv na cokoliv, vyjma postoje člověka k Bohu. Tím spíše nemůže být vhodným místem pro vyjádření názoru někoho, kdo vůbec neuznává důvody, pro něž je mše sloužena.

Správcům farností a jednotlivým věřícím pak podle mého názoru nelze vyčítat, pokud k zamýšlené iniciativě zaujali rezervovaný postoj. Jistě to není tím, že by nechtěli, aby se muslimové zřekli násilí, ani tím, že by odmítali pobývat v jejich společnosti nebo k nim dokonce cítili averzi či nenávist. Popsaný postoj můžeme vnímat spíše jako snahu respektovat účel katolické bohoslužby a nedovolit, aby byla spojena s manifestováním ideologických postojů jinověrců. Nelze zanedbat ani otázku vnitřního prožívání bohoslužby ze strany jednotlivých účastníků. Věřící slavící takovou mši mohou například citlivě vnímat oficializovanou přítomnost vyznavačů jiného náboženství, které se přinejmenším v některých svých textech staví k naší víře značně nepřátelsky. Mimoduchovní rozměr takové mše spočívající v tom, že jejím účelem je zjevně něco dalšího než účast na hostině Kristově, může působit značně rušivě.

Rozumím tomu, co chtěli čeští muslimové svým gestem vyjádřit, vážím si toho a oceňuji jejich snahu odmítnout nenávist. Ale pro své gesto, jistě v dobré víře, zvolili místo, které je vyhrazeno jen a pouze pro jiná gesta.



50 komentářů:

  1. Vyjádřila si to naprosto přesně. Přijde mi trochu smutné, když lidé mluvící o respektu nejsou schopni ani odlišit chápání katolické mše, v jejímž středu stojí eucharistie, od shromáždění (lidu), jehož hlavní podstatou je právě ono společenství. (Ano, pro katolíky také není společenství sprosté slovo, ale nestojí v centru bohoslužby.)

    Ještě smutnější je, když má někdo potřebu "bonzovat" svobodné rozhodnutí farnosti "nezpestřovat" bohoslužbu tímto způsobem do médií http://echo24.cz/a/w3zQc/muslimove-v-praze-si-prali-modlit-se-s-krestany-farnost-je-odmitla .

    Maky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maky,
      právě, přijde mi, že k vyjádření nějakého postoje může dojít prakticky kdekoliv, není nutné volit zrovna katolickou mši, byt by se jednalo o zádušní mši za oběť násilí, které chceme odmítnout. Muslimové by sami mohli naznat, že se to třeba úplně nehodí, že demonstrovat odmítnutí toho činu mohou stejně dobře i jinde.

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji Ti, že jsi mi právě vyjevila, že v katolickém kostele nemám, co pohledávat. A ne, nejsem muslimka, jen jsem si zcela svobodně zvolila víru, která .... No, já nemám slov ... je mi zle ... Fakt!!!

    Příspěvek jsem editovala :-), provedla jsem úpravy a neodmázla jedno slovo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivčo,
      ale píšu přece pravý opak, že jsem ráda, když tam někdo z nekatolíků přijde. Ale asi bych nebyla ráda, kdyby tam někdo přišel demonstrovat. Na mši se to nehodí.
      Z čeho ti je zle? Nechápu. Přece jsem nenapsala nic urážlivého.

      Vymazat
    2. Tak v tom případě ti jaksi asi nerozumím. Kdo tam demonstroval? Pokud je mi známo, tak tam demonstroval někdo úplně jiný, než muslimové.

      Vymazat
    3. Demonstrovat ve smyslu vyjadřovat demonstrativně ve skupině nějaký názor. Na mši se to vážně nehodí, věř mi.

      Vymazat
    4. Jo, takže kdyby přišla jedna rodina, bylo by to OK?

      Vymazat
    5. Ivčo,
      problém není v tom, kolik lidí takto přijde, ale spíše v tom, že je to organizovaná akce, ohlášený protest, prostě proklamativní shromáždění. Chápu, že kdyby se tam přišli jenom tiše pomodlit, bez toho, aby to takto ohlašovali, tak si toho média nevšimnou a nikdo o tom nepíše - ale vadilo by to tolik? Proč tam jdou? Kvůli sobě, kvůli zemřelému faráři nebo kvůli médiím? To jsou složité otázky.
      Vzhledem k tomu, že to vypadá, že to bylo určeno primárně pro média, tak by bylo opravdu lepší, kdyby se to konalo jinde (proč ne třeba v mešitě?), protože katolická mše není vhodný prostor pro mediální proklamace. Věřím, že to píšu srozumitelně.

      Vymazat
    6. Hmmmm. Kdyz se o tom nikdo nedozvi, bude jim vycitano, ze se nepostavili proti teroru. Kdyz se o tom vsichni dozvi, najde se jiny duvod k vycitkam. Presne tohle je jeden z duvodu, proc se radikalizuji.

      Vymazat
    7. No, určitě se dá skloubit obojí, že se o tom lidé dozví, a přitom to nebude "narušovat" bohoslužbu - ve smyslu narušovat individuální prožitek a účast věřících, ne ve smyslu narušení v běžném smyslu. To věřím, že nešlo o žádné vyrušování:-)
      Možná by bylo pěkné to otočit, udělat to v mešitě nebo před mešitou, nějakou vzpomínku a akci spojenou s odmítnutím teroru a pozvat tam křesťany. To by bylo možná lepší, určitě by přišlo hodně lidí a efekt by byl stejný, jen bez těch zbytečných kontroverzí.

      Za sebe můžu říct, že bych to ocenila mnohem víc. Taky jak můžu ocenit tu akci, která proběhla, když z toho některé farnosti vyšly málem jako nenávistné spolky, ačkoliv neprávem?

      Vymazat
    8. Však se to taky děje .... Jen se musí občas chtít vidět i to, co vlastně vidět nechci :-)

      Vymazat
    9. Věřím, že se to děje.
      Bylo by spíš zvláštní, kdyby se to nedělo, protože věřím tomu, že naprostá většina muslimů s tím násilím, které je pácháno ve jménu jejich náboženství, nesouhlasí. Není divu, že to chtějí dát najevo, když už je takových incidentů moc.
      Oni to mají složitější v tom, že nemají jednotné vedení, není to žádná církev, nemá to myslím žádnou organizaci, která by to celosvětově zaštiťovala. Takže vlastně nemají nikoho, kdo by to jejich jménem vyhlásil a odsoudil tak nějak oficiálně.

      Vymazat
    10. No, a když to udělají, tak špatně ... Si chudáci nevyberou.

      Vymazat
    11. Možná by stačilo, kdyby to diskrétní doporučení, že se to nehodí, které dostali v některých farnostech, hned necpali do médií.

      Vymazat
    12. Mozna by stacilo, kdybychom my taky nektere veci necpali do medii.

      Vymazat
    13. Teď nevím, jaké "my" myslíš.

      Vymazat
  4. Christabel, mam s celou situaci trochu problem, zejmena diky memu osobnimu postoji ke msi, vnimam ji jako neco naprosto intimniho a toto je pro me- diky medialnimu humbuku- naproste naruseni integrity...
    Byla ta mse vedena jako mse "klasicka" nebo byla "netradicni"- myslim obsahove ? mas tu predstavu ? ( chtela jsem dohledat, nepovedlo se) z meho pohledu by bylo nejlepsi, kdyby muslimove prisli vyjadrit svuj nazor do kostela tichou vzpominkou, zamyslenim....mimo msi...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko,
      já nevím, zprávy zněly tak, že muslimové se dotazovali v několika farnostech, zda mají přijít.
      Nevím, jestli to tedy byla zádušní mše. Ale já nevím, jestli existuje nějaká mše, kterou se hodí dělat místem demonstrace.

      Tichá vzpomínka bez mediální pozornosti je určitě vhodná. Její vadou ovšem je, že nemá mediální pozornost... tedy pro někoho to může být na závadu. Zatímco takhle kolem toho bylo humbuku až dost.

      Vymazat
  5. Můžeme mít společnou, tzv. ekumenickou, mši s jinými křesťanskými konfesemi. Můžeme mít dokonce společnou bohoslužbu s Židy. Ale společná bohoslužba s muslimy možná není.
    Muslimové klidně mohli svolat shromáždění-demonstraci podle shromažďovacího zákona a tam své stanovisko veřejně vyslovit. A vysílaly by to všechny televizní kanály.
    Ale cpát se do katolického kostela na mši, když víme, že ve většině muslimských států se nové křesťanské kostely stavět nesmějí a ty staré jsou zapalovány a ničeny, to je podle mne provokace.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      věřím, že to jako provokace nebylo zamýšleno, ale je to prostě dost nevhodné a netaktní. To se stává, ne vždycky se člověk s dobrým úmyslem trefí do vkusu a pravidel druhého.

      Ovšem média se tomu i tak věnovala. Navíc s podtextem, že je někteří katolíci odmítli. Takže muslimové dosáhli toho, že někým mohou být křesťané zase vnímáni jako o kousek horší, protože nevycházejí vstříc každému demonstrativnímu nápadu, co si kdo vzpomene.

      Vymazat
    2. Milane, prosím Vás, kde jste čerpal informace z Vašeho posledního odstavce? Docela ráda bych se na to podívala.

      Díky

      Vymazat
    3. Ivčo,
      informací o pronásledování křesťanů nalezneš na netu spoustu, stačí se rozhlédnout.
      Např. http://jdem.cz/ca62k4

      Je toho strašně moc. Ale nemluví se o tom.
      Zavraždění kněze byla špička ledovce. O tom se píše jenom proto, že to bylo ve Francii.

      Vymazat
    4. Nebo tady, Gita Zbavitelová:
      http://christnet.cz/clanky/5454/krestanske_komunity_v_muslimskych_zemich_zanikaji.url

      Vymazat
    5. Já bych ráda zdroj stran toho, "ve většině" .....

      Vymazat
    6. Kdyz se na neco odvolávam, vim nac a nemam duvod se s tim pochlubit. Takove to jpp se mnou vetsinou moc nehne ;)

      Vymazat
  6. Paní Kudryová, své informace o situaci křesťanů v muslimských zemích čerpám převážně z Katolického týdeníku (www.katyd.cz), z bulletinu Křesťanská mezinárodní solidarita (www.sci-cr.cz)a z časopisu Te Deum (www.tedeum.cz; www.tedeum.cz/archiv.htm).
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejsem sice kudryova, ale snad to nevadi. Existuje v teto veci nejaka statistika nebo jste to pocital sam? Kdyz vetsina, tak, prosim, uvedte konkretni čísla. Dekuji

      Vymazat
    2. Ivčo,
      pan Milan myslím nebude metat čísly a statistikami, o ty tady nakonec vůbec nejde. Jde o to, jak je křesťanství přijímáno v muslimským zemích, resp. v zemích s muslimskou většinou. Obvykle to tedy není žádná sláva, mírně řečeno.

      Odhlédnuto od toho, že jsou země, kde je nebezpečné mít už jenom křížek na krku, tak jinde to třeba není tak přísné, ale přesto jsou často křesťané jen trpěnou menšinou.

      Potíž je v tom, že lidé, kteří se hodně zasazují o práva muslimů v Evropě, o jejich integraci, o jejich přijímání a plné zachování jejich práv (se zachováním práv samozřejmě souhlasím) - tak tito lidé často mlčí k tomu, že v muslimských zemích se toto neděje ani omylem.
      Přesvědčují nás, jak jsou muslimové mírumilovní a vstřícní, přitom ale nahlédnutím do jejich zemí zjistíme, že to není pravda.

      Výše uvedené zdroje doporučuji, pokud chceš o problému pronásledování křesťanů něco načíst.
      Já si něco čtu na katolických stránkách Duše a hvězdy - ale uznávám, to není pro každého, protože to jsou stránky tradičních, velice konzervativních katolíků, s tím je člověk otevírá a takto je musí respektovat.

      Vymazat
    3. Tak pozor, já nemlčím k porušování práv kohokoli kdekoli. A je mi jedno, jestli jsou porušována práva katolíků, muslimů nebo vyznavačů jánevímjakého kultu. Křesťanské kostely v muslimských zemích běžně fungují.

      http://cemper.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=416409

      A jestliže je tam křesťanů menší množství, než muslimů, zcela logicky tam těchto svatostánků bude méně.

      Ono je navíc občas dobré si připomenout, že křesťanství má v mnoha ohledech též máslo na hlavě. A současně je dobré si uvědomit, že pořád existuje na světě hodně lidí (a já si troufám říct, že těchto lidí je většina), kteří prostě a jednoduše chtějí žít. Nic víc, nic míň.

      A jestliže někde řeknu, že ve většině, tak si tou většinou musím být nějak jistá. Většina lidí v mé ulici jsou Češi. Jsem si tím jistá, protože je znám. Většina lidí v mém okolí se omluví, když něco nepřístojného provede. Opět si tím jsem jistá. A pak jsem si jistá jednou věcí. Navštívila jsem pravoslavnou bohoslužbu, navštívila jsem židovskou bohoslužbu, mnoho různých kostelů, kaplí a mešit. Ale až u Tebe jsem se setkala s tím, že by se vlastně mělo selektovat kdo a proč tam jde.

      Smutné ....

      I.

      Vymazat
    4. Takže ano, pokud pan Milan nepředloží nějaký článek, studii nebo něco, o čem by se dalo diskutovat na téma: Ve světě je tolik a tolik zemí s muslimskou většinou, kde je tolik a tolik křesťanů a tito jsou tak a tak pronásledováni a jejich práva jsou potlačována, budu jeho vyjádření považovat za ničím nepodložené JPP. Mimochodem ... i muslimové jsou ve světě utlačováni. A světe, div se!!! Náboženstvím, které my tady považuje za vrchol poklidné duše, mírumilovnosti a lásky. Takže asi tak. Vše je v rukou lidí, tedy nás. A je jen a jen na nás, jestli se spolu žít naučíme či nikoli. A k tomu musí přispět nejen muslimové, ale i katolíci.

      Vymazat
    5. A poslední vsuvka ... Ne, v Saudské Arábii křesťanský kostel nenajdeš. Ale počítám, že mešitu ve Vatikánu taky stavět nikdo nechce :-)

      Vymazat
    6. Ale v evropských městech přece mešity jsou a jistě je nějaká i v Římě. Zato jsou ve Vatikánu asi muslimští uprchlíci, které tam vzal papež František přímo z nějakého uprchlické centra na řeckých ostrovech.

      My tady ale nechceme diskutovat o statistikách, protože vyznění je jasné a je zřejmé, že křesťanům se v muslimských zemích žije špatně. Klidně to můžeš pokládat za nepodložené tvrzení, ani by mne to nepřekvapilo, odmítání těchto skutečností je ze strany lidí určitého myšlenkového proudu obvyklé. Nevím, proč zavírají oči a překládají nám muslimy jako vzor vší vstřícnosti, když v zemích, kde vládnou, je situace taková, jaká je. No, to je taková záhada myšlenkového pochodu. A jestli myslíš, že na tom něco změní statistiky, kterými tady začneme házet, tak bohužel nezmění.

      Vymazat
    7. Ty nemlčíš? No nevím, možná jsi někde kritizoval přístup muslimských zemí ke křesťanům a jejich soustavné pronásledování, a já jsem to nezaregistrovala.

      Jo, křesťanství má máslo na hlavě, vraždění muslimů je oblíbená aktuální kratochvíle křesťanů, každý se o tom může přesvědčit ve večerních zprávách.

      Já jsem teda nepsala, že se má někdo selektovat, já jsem psala, že katolická mše není vhodným místem pro demonstraci, a to je pravda. Upřímně nevím, co je na tom nepochopitelného.

      Vymazat
    8. No. Tak toto vskutku nema cenu. Tak nejak jsi mne jen utvrdila v tom, co si myslim uz delsi dobu. A ano, nechces diskutovat, chces poplacat po zadech. Takze ja se jdu venovat necemu uzitecnemu. Placat po zadech umim jen lidi, kterych si vazim ;)

      Vymazat
    9. Já nechci diskutovat:-) A asi proto jsou zde pod články desítky komentářů.

      Nechci tady mávat statistikami a čísly. Ale jestli chceš, předlož je sama, komentáře jsou otevřené. Spočítej křesťanské kostely v muslimských zemích a mešity na západě, přepočítej to na počet obyvatel a podíl vyznavačů toho kterého náboženství v zemi, já nejsem proti. Hurá do toho. Sama uvidíš, co zjistíš.

      K tomu plácání po zádech, to bych tedy od tebe rozhodně nevyžadovala.

      Vymazat
    10. To je právě ten pokřivený pohled. Já to nevytáhla, načež mám vyvracet něco ... jakože něco, co přesně nevím, co. Nedalo by se to aplikovat i na trestní právo? že by se jako někdo obvinil a tak jakože obecně a bez jakýchkoli podkladů, pročež by pak byl vyzván, aby se bránil :D. Fakt se začínám bavít :D

      A ne, za diskusi nepovažuju ani vzájemné ujišťování se v pravdě, ani vpravdě křesťanská láska k bližnímu svému vyjádřená komolením jeho příjmení :D

      Vymazat
    11. A jdu, toto mi za to nestojí :-), mám fakt na práci lepší věci. Mimochodem - argument o pronásledování křesťanů v muslimských zemích vs. muslimové v křesťanských zemích. Tak jo, postavíme se na roveň těch, kteří pronásledují jiné za jejich víru, národnost, barvu pleti? jojo, fakt bavíš :D A na odpověď se vykašli, já fakt jdu dělat něco užitečného :-).

      Vymazat
    12. Jenomže komentáře v článcích komentují můj článek. A já obvykle nevyžaduji po zdejších komentátorech zdroje, statistiky a dokládání čísel. Jsem ráda, když sem své komentáře napíšou, a věřím, že ostatní diskutující si to dokážou přebrat. Většinou s tím nebývají problémy.

      Upřímně řečeno mi uniká, jak jsi přišla na to, že můžeš od zdejších komentátorů něco vyžadovat a vyskakovat si, když to nedostaneš.

      Za zkomolení příjmení ze strany pana Milana se Ti já osobně hluboce omlouvám.
      A už si nepřeji, aby sis jej brala drze a neomaleně do úst.

      Vymazat
    13. Pod svým jménem si vezmu do úst, koho já uznám za vhodné :-).

      Nevyskakuju, jen nepodložené informace považuji, vždy jsem považovala a budu považovat za JPP :-), na tom nic nezmění ani Tvé svaté přesvědčení.

      Netřeba, abyses omlouvala, já jsem ostatně zvyklá, že Tví komentátoři si berou neomaleně do úst mne, jenže v momentě, kdy s Tebou souhlasí, je to vlastně v pohodě :-). Přeji Ti krásný a ničím nerušený večer .... Mohu Ti tímto slíbit, že na Tvém blogu již žádné komentáře publikovat nebudu, nerada bych, aby Tě ranila mrtvice. To si totiž fakt nemůžu vzít na svědomí :D

      Vymazat
    14. Pro ostatní komentátory dodávám, že I.K. napsala k tématu (v zásadě podívejte se, co je někdo schopen napsat, s odkazem sem) i na svůj blog. Strhla se tam k tomu plamenná diskuse, která čítala, když jsem se tam naposledy někdy během dneška dívala, celých nula komentářů.
      Není tedy divu, že téma je nutno důkladně prodiskutovat zde:-)
      Buďme proto trpěliví.

      Vymazat
    15. Ehm, proč by mne z toho měla ranit mrtvice? Mne to nechává v klidu. Takových případů už jsme tady měli:-)

      A tohle je asi tak čtvrtý nebo pátý případ, kdy s komentováním na tomto blogu definitivně končíš. Chápu, jsem hrozná a zdejší diskutující také. Nemůžeme takovým intelektuálním veličinám stačit. Jistě to chápou i ostatní. Tak uvidíme:-)

      Vymazat
    16. OT
      Gravere,
      doufám, že se tu ještě někde mihneš.
      Co tomu říkáš, to je diskusní ztráta, co? Jestli to tento blog vůbec přežije...:-))

      Nedávno jsem se tady upřímně znovu bavila nad tímhle:
      http://gravers.net/nad-dopisy-chlivaku/

      Vymazat
    17. Pro paní Kudry, přestože ona už jsem asi nikdy nepřijde :-)
      Zde i se statistikami ( i když věřím, že jí to stačit nebude)
      https://www.opendoorsusa.org
      J

      Vymazat
  7. Pěkné povídání o statistikách:
    http://neviditelnypes.lidovky.cz/svet-jak-lhat-o-islamskem-terorismu-pomoci-statistiky-p1l-/p_zahranici.aspx?c=A160815_205736_p_zahranici_wag

    Stačí si říct, co chcete, aby vyšlo.

    OdpovědětVymazat
  8. Paní Kudryová, odkaz na zdroje jsem Vám dal. Stačí si je přečíst. Zejméně http://www.csi-cr.cz/csi_web_pages.php#,
    kde je konkrétních inormací včetně konkrétních jmen nejvíce.
    A že Vás oslovuji Kudryová? Jsem Čech a píšu to v Čechách na česky psané stránky, takže je zcela přirozené, že to píšu česky. A česky to také psát budu. Kdybych ovšem psal na stránky německé, psal bych to německy, na stránky islandské islandsky a na stránky rumunské pak rumunsky.
    ---
    Muslimský svět je ohraničen kravavým kruhem, v němž muslimové vraždí jinověrce zcela bez skrupulí. Uvnitř toho kruhu je pak sice vraždí již méně, avšak dělají z nich bezprávné osoby. Každá země, kterou muslimové kdy ovládli, prodělala během pouhých tří generací totální regres k primitivismu a barbarství - a to bez ohledu na století, v němž se tak stalo, a bez ohledu na předchozí vyspělost ovládnuté země. Kde vládnou muslimové, tam se nic netvoří, nic se nerozvíjí, umění je zakázáno a věda omezena. Vše, co zůstalo po předcích, se systematicky ničí a z lidí je vytvářena masa stupidních stádních zvířat.
    Nejen socialismus, ale dokonce i nacismus byly kulturnější režimy než islám.
    Na islámu je ve všech směrech znát, že korán nadiktoval Mohamedovi Satan.
    Milan

    OdpovědětVymazat
  9. Škoda, že Kudry znova pere. Resp.á 4 minuty odchází delat "něco užitečného". Byla bych zvědavá, jaké konkrétní zkušenosti s danou problematikou ma. Furt naznačuje, ale nenapíše..Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      demonstrativní odchody jsou takový roztomilý kolorit diskusí na blozích:-)
      Akorát se potom nepozná, který odchod je už ten vážně míněný a definitivní...

      Vymazat