pondělí 21. listopadu 2016

Advent na blogu

Dnes jsme s mou holčičkou koupily fialové svíčky a několik adventních ozdůbek. Čas předvánočního shonu je tu. Listování diářem mne trochu děsí, protože termíny se plní a minimálně do poloviny prosince mám stále něco v plánu. V práci nervózně přehazuji spisy z jedné hromady na druhou, jako bych snad doufala, že se tím nějak vyřídí, a ani ukončení dvou větších kauz mi nepřineslo pocit, že si mohu zaslouženě odpočinout.
A přitom mám stále co psát:

  • Potkala jsem embryologa a chtěla jsem napsat něco o tom, co mi říkal, dříve než to zapomenu. 
  • A při práci potkávám v poslední době zvláštní druh naprosto nesnesitelných žen. 
  • Mám svůj první chytrý telefon! Minule, když jsem tu bádala nad telefony, jsem si nakonec nový nekoupila, manžel mi přenechal svou nepoužívanou Nokii E6, která měla tlačítka, ale k tomu už i dotykovou obrazovku, a já ji několik let spokojeně užívala. Nedávno mi ale upadla na dlažbu ve školce, sklo popraskalo a já si tedy konečně vybrala svůj první přechytralý telefon, konkrétně Samsung A3. Dnes jsme mou vinou zaspali, protože jsem ještě nevychytala, jak u tohoto telefonu zamáčknout budík tak, aby zazvonil za deset minut znovu. 
  • Po delší době sleduji detektivní seriál, a to Rapl na České televizi; oproti vysílání jsme ale několik dílů pozadu, protože využíváme volný přístup k jednotlivým dílům na webu ČT. Musím říci, že Krušné hory jsou opravdu drsný kraj! Hlavně počasí je tam strašné, neustále prší, sněží, bouří a mží. Ale o tom psát nebudu, protože na to se může každý podívat.
  • Dnes jsem v televizi zběžně zahlédla vyjádření Jeronýma Tejce a Jiřího Zimoly, takto údajných nadějí ČSSD. Mimoděk mne napadlo, že hladoví psi už obchází svou kořist.
  • Byla jsem na skok na mat-fyzu a odnesla jsem si odtamtud zajímavé dojmy.
  • Chystají se tu roráty, tak doufám, že se mi alespoň jednou podaří na ně dostat. Tedy vstát dost brzy. 
  • A také snad něco napíšu o svatbách v listopadu.
  • Na stránkcáh alfistů jsem odchytla odkaz, jak vypadá nová Alfa Romeo Stelvio, prý první SUV této značky. Koho by to zajímalo, toto je reklamní spot: 

převzato z youtube.com

  • V magazínu MF Dnes byl článek o rodičích, kteří programově své děti drilují už od útlého (resp. spíš od prenatálního) věku pro vrcholový sport. Přečetla jsem si to se zájmem, ačkoliv v naší zemi se asi nenachází lidé, kteří by mi byli více názorově a hodnotově vzdáleni. Nebyla to pro mne až taková novinka, protože jsem už dříve četla o jistém Pavlu Zachovi, nadějném mladém hokejistovi, jehož výchově otec naprosto podřídil život celé rodiny, včetně toho, že se vzdal svého zaměstnání. Takový životní styl  mi připadá děsivý. Ale rodiče tvrdí, že jsou jejich děti šťastné. Tak snad.
  • Náš nejmladší tuhle o někom prohlásil: "Ten se má, ten si pohoduje!" Krásné slovo. Divila jsem se, že jsem to neslyšela už od někoho dříve?
  • A jeden televizní tip: dnes jsem na ČT2 shlédla první díl třídílné dokumentární francouzské minisérie Stalingrad. Dokument se vysílá premiérově a obsahuje řadu zajímavých záběrů z východní fronty, z bojů i ze zázemí. Hodně také pracuje s citacemi na frontě působících novinářů; Vasilije Grossmana asi netřeba představovat. Dokument proto doporučuji všem zájemcům o tuto smutnou historickou kapitolu, a vlastně i ostatním. Ale upozorňuji, že ani po jeho shlédnutí nebude to, co se tam dělo, pochopitelné. A představitelné.

Snad stihnu o tom všem napsat.


19 komentářů:

  1. SUV mám ráda, sama jedním aktuálně jezdím, ale k té Alfě mi SUV nějak vůbec nesedne..

    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivano,
      dobrý večer, to jste s komentářem rychlá, ještě do článku (on to vlastně není článek...) doplňuji nějaké odkazy.

      Já se k tomu nemůžu vyjádřit, protože těmito typy aut nejezdíme. Ale tak přišlo mi to zajímavé, že je to prý první alfí SUV - to psali alfisti. Mají na fóru o tom i diskusi:
      http://www.alfisti.cz/forum/viewforum.php?f=131

      Vymazat
    2. Zákazník si žádá nesmysl, tak holt dostane nesmysl. Ostatně Subaru takto z celkem geniálního Fosrestera udělalo tuctové malé SUV, protože evropský trh si žádá SUV ...

      S mírným pobavením sleduji, jak ti samí lidé, kteří ještě nedávno spílali Američanům za to, že jezdí v obludných neekologických autech s obludnými neekologickými motory, nyní sami slintají po obludných neekologických SUV.

      Další kolo zábavy pak nastává, když si vysněné SUV koupí a postupně zjistí, že je to uvnitř jaksi menší, než to z venčí vypadá. Pořídí si na střechu rakev a tu následně urvou v podzemním parkovišti ...

      Bohužel naše silnice se díky dírám a také díky eurozklidňujícím prvkům (obrubníky, retardéry a vyvýšeniny), které jsou za ztížených podmínek velmi mizerně vidět, a které slouží k ničení podvozků a zabíjení cyklistů a motocyklistů, stávají běžným autem stále hůře sjízdné a SUV přes všechny nevýhody začíná mít i nějaké výhody.

      Po té, co jsem za zničené podvozkové díly zaplatil přes 50 tisíc, tak však nesním o SUV, ale o něčem jako je Tatra 815.

      Vymazat
    3. Pefi,
      jak jsem psala, SUV jde mimo mne, ona vlastně všechna auta kromě AR jdou stále mimo mne, ale tak zaujalo mne, že je to nový model, tak jsem to sem dala pro zajímavost.
      Ale AR nemůže být obludná, to se nikdy stát nemůže, ani kdyby to bylo SUV:-)

      Vymazat
  2. S tím drilováním dětí záleží na talentu. Jestliže svého synka postavíte ve čtyřech letech na brusle a on po pár dnech, ne-li hodinách obstojně korčuluje, pokud v sedmi přehrává devítileté kluky a pokud se dá s ohledem na pokrevní příbuzenstvo počítat s tím, že z něj vyroste vysoký a statný chasník, tak jej drilujte, protože je zjevné, že má mimořádný talent, který by bylo hříchem nechat zanedbaný. Pokud je však pouze nadprůměrný, tak netrapte děcko a na dril se vykašlete; ať sportuje - třebas i závodně - ovšem s tím, že jde především o vybití se, nabytí zdatnosti a o zábavu. Obdobné platí třeba i pro hru na hudební nástroje.

    Je fakt, že na kluby plné psychicky a fyzicky týraných dětí přemotivovaných rodičů, kteří odmítají uznat, že se jim nenarodil Gretzky, by se měl zaměřit OSPOD.

    Jan Valtr

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane Valtre,
      kdepak ve čtyřech letech, to je z hlediska takových rodičů velmi pozdní začátek sportovního drilu. Začíná se v podstatě od narození, ve čtyřech letech už musí to dítě výborně bruslit a věnovat se i jiným sportům.
      Pan Zacha, o kterém jsem četla už dříve, začínal s výchovou šampiona v době, kdy byla jeho manželka těhotná, protože jí nějak speciálně sestavoval jídelníček. Jeho cíli vychovat vrcholového sportovce byl podřízen život celé rodiny, ale doslova. Taková mikrototalita. Je mi z toho špatně, jen si o tom čtu.

      Ale na druhou stranu, případ pro OSPOD bych z toho nedělala. Ne že by to těm dětem kdovíjak prospívalo, to asi ne, ale prostě rodiče jsou různí a v zásazích do výchovy je namístě zdrženlivost.

      Vymazat
  3. Na ZŠ, kam jsme chodil, byla speciální třída pro hokejisty. Nevím, jak moc je drilovali tenkrát, ale poměrně významná část měla v osmé třídě tak zničené zdraví, že to vypadalo, jak kdyby 60 let pracovali v kamenolomu na sibiři.

    jinak RAPL je docela slušný, včera jsme dokoukali poslední díl - skončí to malinko divně, některé scény se úplně nepovedly, ale nešť! U mě dobrý, odpočinková záležitost.
    Jinak PUSTINA je ještě lepší, o mnoho víc temnější, pohled od nitra rozpadající se venkovské komunity je opravdu úděsný.
    V Krušných horách je krásně, líbí se mi více než Šumava, do míst, kde se RAPL natáčel, poměrně často jezdíme, páč tam máme hornický spolek, zpřístupněný důl (http://www.dulmauritius.cz/cz/) atd. Počasí tam nebývá tak hrozné, jak je v seriálu, naopak tam někdy bývá moc krásně - když je v čechách inverze, stojíš na kopci, griluješ se na slunci, koukáš dolů na hromady jedovatě se tvářících mraků:-) a je ti moc fajn.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sejre,
      díky za zprávu o Krušných horách! Já to tam neznám, ale říkala jsem si, že to v reálu určitě není tak hrozné, že to je autorská licence, aby počasí dobře ladilo s ponurým dějem:-) Ale je to docela povedeně sladěné, i ta znělka a písnička se k tomu hodí.

      O Pustině jsem už četla, že je to hodně drsné a depresívní, ale neviděla jsem.

      Ad zničené zdraví malých sportovců - to si taky říkám. Je pravda, že tito extrémně drilující rodiče si (někteří) o tom něco načtou a snaží se to dělat tak, aby dětem zdraví nezničili - ona je to taky logická součást záměru, když je dítě má potom živit výdělky z NHL nebo z nějaké špičkové fotbalové ligy. Ale já to fakt nechápu.
      Navíc mi ještě horší připadají zničené vztahy, vždyť to dítě nezná nic než dril. A jak to pak dopadne, když se to nepovede? Třeba i kvůli nějakému zranění nebo jinému zásahu vyšší moci? A rodiče tomu podřídili vše?
      Navíc máme v ČR odstrašující příklad, kdy se sice vychovat šampionku povedlo, ale skončilo to mediálními spory s otcem a dokonce soudy, tedy naprosto rozvrácenými rodinnými vztahy, v rodině Šárky Strachové.

      Vymazat
  4. Kurt Vonnegut píše v jedné knize, tuším Snídani šampionů, krásný dialog, kdy hlavní hrdina po informaci o místní dětské šampionce v plavání a její sportovní výchově a hrdosti jejího otce velmi případně odvětí, že on by tedy ze své dcery lodní šroub vychovat nechtěl.
    A tak to prostě je: buď mám dítě, nebo lodní šroub.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      tak to je dost drsné, ale asi výstižné.
      Ale musíme respektovat, že někteří rodiče ty lodní šrouby ze svých dětí mít chtějí.

      Vymazat
  5. Chris,jen zírám,jaký máte záběr! V čem jedete?Myslím tím vitámíny :-) a tak podobně.
    Dita

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dito,
      chtěla jste asi říci, kdy mám čas na práci a na domácnost, když se neustále flákám u televizních detektivek a listuji magazíny, ne?:-)

      Mimochodem, vitamíny jsem si oblíbila v přírodním stavu, a to zázvor (čaj z čerstvého zázvoru nebo si kupuji v místní prodejně zdravé výživy kousky sušeného zázvoru, to mi chutná) a teď čaj z citronové trávy, v něm nevím, jestli jsou vitamíny, ale chutná mi moc a prý je snad i zdravý:
      https://cs.wikipedia.org/wiki/Vo%C5%88atka_citronov%C3%A1

      Vymazat
  6. Ad Zacha - práce, jako každá jiná. Jiné nadané dítě také hraje na housle od tří let, jiné se učí tři jazyky už na prvním stupni, já si listovala v máminých doktorských knížkách ještě před nástupem do ZŠ. Když to dítě nechce, tak ho žádný ambiciosní rodič nedonutí. A když dítě na to má a chce, tak jen sobec by mu to nedopřál.

    Náš syn je nadaný na všechny sporty, ale nespecializovali jsme ho na žádný(myslím, že vysoce nadprůměrný by byl v alpském lyžování, to se z Prahy dost těžko manažuje). Studuje ale také moc rád..platíme mu navíc hodiny jazyků(aj, nj, ve škole mají navíc klasickou latinu, příští rok povinně další jazyk - nevíme ještě jaký, amatérsky koketuje s ruštinou a čínštinou), platili jsme profesorku na přípravu k příjmačkám na osmileté gymnázium, kam strašně chtěl. Medicína ho míjí, ale směřuje někam do obchodu asi.
    Před hodinu odešla "naše" Lucie - konverzace němčiny, od pátku večer do dnešního rána přečetl knihu Čarodějův učeň - čeky zatím(bude rozbor na hodině Nj v pondělí) a nyní slyším, jak si nahlas pobrukuje anglicky - píše esej. Byl se projet na kole, do toho má při přechodech po baráku, včetně čištění zubů a ve sprše puštěnou Big bang theorie (anglicky bez titulků). Mám mu to zakázat, aby nebyl přetížený a měl hezkou pubertu? To mu mohu ještě zakázat chodit hrát amatérský hokej, box, posilovnu, nebo zamknout kolo.., vypnout wifi..?

    http://isport.blesk.cz/clanek/hokej-nhl/287165/zachuv-prvni-rok-v-zamori-nemel-na-jidlo-ted-jezdi-drahym-autem.html
    http://isport.blesk.cz/clanek/hokej-nhl/284963/zacha-uz-v-new-jersey-presvedcil-nepusti-ho-zpatky-k-juniorum.html

    Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      nechci se Vás dotknout, ale o systému výchovy pana Zachy nevíte nic. Od tří let? Před nástupem na ZŠ? Nenechte se vysmát. Driloval ho už jako mimino.
      Jestli to dítě chce nebo nechce, je úplně irelevantní, protože ono ani nic jiného nezná a otázka, jestli chce, není na pořadu dne. Ono ani neví, že by to mohlo vypadat jinak, protože nikdy nic jiného nezažilo.

      Všichni tihle rodiče hovoří tak, že to "dítě chce" a že je šťastné a úspěšné.

      To, o čem píšete Vy, jsou rozmanité koníčky. Ale pojala jste snad ještě v těhotenství myšlenku, že to bude hokejista NHL nebo špičkový tenista a šla jste za tím cíleně hlava nehlava? Podřídila jste tomu vše, co se ve Vaší rodině děje? Asi ne. Nejste totiž blázen jako někteří jiní.

      Vymazat
    2. Chris, nedotknete..nemám problém s věcnou diskusí. Spěchám..tak jen: v hokejovém prostředí dětí jsem se intenzivně pohybovala 10 let. 3-5x týdně a mentálně nonstop. Znám děti, které chtěly tak, že rodiče musely.. Znám děti, které rodiče nedonutily. Dítě které nechce, se prostě zraní, nebo onemocní. Ne schválně, ale tak to příroda zařídí. Syn našich známých, 14 let, je na rok (zatím) v americe - hraje za NHL tým (juniorská frakce), současně je na jejich střední škole. Rodičům se to moc nelíbí - nic se tam kromě hokejové angličtiny nenaučí.. ale dítě tak strašně chtělo, samo si psalo motivační dopisy, že mu prostě pomohly. Kluk hraje za vyšší ročník, neskutečně se mu daří.Už o něm pípšou v místním tisku, opakovaně hattrik, pravé křídlo. Viděla jsem videa, které posílá domů a jako týrané dítě nevypadá. Znám ho od jeho 4 let, ze zápasů od 6 let. Brečel a mlátil hokejkou do ledu po "zkažené akci" - tedy když nedal ze šance gol. To nenanutíte.
      Váš odpor vůči instituciolizovanému sportu znám, ale je potřeba rozlišovat. Zacha je pojem, mluvilo se o tom hodně. Myslím, že je tam bez rodičů nyní. A se zájmem koukám, jak se mu povede. Snad neskončí jako Hertl.
      Ela

      Vymazat
    3. ..pomohli. A pípšou má být píšou (píší :-))
      Ela

      Vymazat
    4. Elo,
      také sleduji, jak se mladému panu Zachovi povede.
      Hertl nevím, kdo je, teď jsem našla, že to je hokejista, kterého vyřadilo zranění?

      Ano, mám odpor k institucionalizovanému sportu a také k drilování dětí a tady se to spojuje v jedno.

      Vymazat
  7. Jarmila: A co ty zajímavé dojmy z matfyzu? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarmilo,
      zdravím:-)
      No, to je další z mých restů, postupně napravuji, tedy snažím se!

      Vymazat