čtvrtek 8. prosince 2016

Trestněprávní frustrace

Zjistila jsem, že je velmi dobře, když trestní obhajoby tvoří jen určitou, menší část mé práce. A zjistila jsem to tak, že se v poslední době nakupilo více úkonů ve věcech trestních než je v mé praxi obvyklé. Několikrát týdně jsem nyní v kontaktu s orgány činnými v trestním řízení. A sledovat ve větší míře tragikomické divadlo, kterému se říká české trestní řízení, je velmi náročné.

Jen pár poznámek z poslední doby.
  • Běží trestní stíhání pro krádež, která měla proběhnout výběrem hotovosti z jakéhosi elektronického zařízení, v němž se shromažďuje. Státní zástupce se s tím nepáral, prostě peníze jsou fuč, tady obžalovaný tam vedle pracoval a jdou po něm exekutoři, takže to tedy musí být jím spáchaná krádež. Několika jednoduchými otázkami v průběhu hlavního líčení, které směřovaly na svědka (nikoliv znalce), jsem bohužel zjistila, tedy spíše nezjistila, jak zařízení funguje, kdo všechno k němu má fyzický a elektronicky přístup a kolik v něm má být vlastně peněz. Tyto otázky si kupodivu v přípravném řízení nikdo nepoložil. Věc vrácena státnímu zástupci k došetření. Unaveně jsme šli domů.
  • Po hlavním líčení v citlivé trestní věci mi státní zástupce jen tak mezi řečí sdělil, že v přípravném řízení, bezprostředně po skončení policejního výslechu jednoho ze svědků, během něhož jsem vznesla námitku proti protokolaci, se vyšetřující policistka odebrala plakat. Obávám se, že tato informace nebude vyhodnocena tak, že kdo k tomu není osobnostně vybaven, nemá se stát policistou, ale že jsem příšerná megera.
  • Skončila mi povinnost obhajoby ex offo v trestním řízení pro přečin zanedbání povinné výživy, obviněný byl stíhán jako uprchlý. Už ve stížnosti proti usnesení o zahájení trestního stíhání, tedy hned na začátku, jsem psala, že obviněného už dlouho nikdo neviděl a nikdo neví, kde je, takže nelze zjistit, zda vůbec může plnit vyživovací povinnost. Vyšetřujícím orgánům to bylo úplně jedno. Trestní řízení spokojeně prošlo přípravnou fází, obžalobou a soudem prvního stupně, kde byla vyslovena vina a uložen trest. Stopla to až odvolačka, která dala mým argumentům za pravdu. To potěší. Vleklo se to rok. Obžalovaný se mezitím samozřejmě neukázal.
  • Po delší době jsem se nachomýtla k trestnímu řízení vedenému kvůli pěstování konopí. Dost dlouho mi nic takového nepřišlo na stůl, proto jsem se tak nějak podvědomě domnívala, že od doby, kdy jsem se tím zabývala, se časy změnily. Přece pokud nám z výzkumů vyplývá, že trávu hulí desítky procent mladých, přizpůsobí se tomu trestní politika. Nehledě na to, že teď už se to i oficiálně předepisuje pro lékařské účely. Tak tedy, časy se nezměnily. Za pár desítek kytek trávy hrozí šílené trestní sazby, i přes deset let. Myslela jsem, že je to nějaký omyl a někde v usnesení o zahájení trestního stíhání je kromě trávy ještě obchodování s dětmi. Takové rakety za konopí, které si může každý vypěstovat na zahradě? A nestačila jsem se divit, jak se orgány činí. To je panečku konspirace! Nasazené odposlechy, celní správa v akci, prohlídky vozidel i obydlí, znalecké posudky, všechno se důležitě vyšetřuje, jako kdyby šlo o ztracený poklad Třetí říše. Makají na tom. Z mého hlediska dokonale vyhozené státní peníze. Jsem z toho maximálně otrávená.
  • Aby se to nepletlo, čeká mne další hlavní líčení pro zanedbání povinné výživy. Zločinec, který byl po propuštění z výkonu trestu umístěn v léčebně, začal pobírat dávku v hmotné nouzi. A několik měsíců z této závratně vysoké dávky neplatil výživné. Jistě musíme dát orgánům činným v trestním řízení za pravdu, že za něco takového patří jednoho zavřít do kriminálu, až zčerná. 
  • Chuť jsem si spravila jen na kauze světských, kam chodím za poškozeného. Věc se konečně dokodrcala k závěrečným návrhům. A řeč obhájce byla skvělá. Sice jsem dělala, že mne to nezajímá, protože to byla ošklivá protistrana a plivala špínu na mého klienta (fuj!), ale z odborného hlediska jsem to musela ocenit. Přála bych všem obžalovaným takového obhájce. 


56 komentářů:

  1. A pak že není pravda, že v českých věznicích jsou většinou nevinní! ☺
    Přečtěte si někdy ve Švejkovi pasáže o vojenském trestním soudu. Vím, že ženy Švejka nerady, ale tohle by se Vám mohlo líbit.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      je pravda, že Švejka jsem vynechala, ačkoliv to patří ke klasickému vzdělání:-)

      Já jsem z toho v posledních dnech doslova uondaná. Jak se to nakupilo, tak mne to unavuje více, než když je to rozprostřené mezi jinou agendu. Ne že by to bylo složité právně, ale je to asi náročnější na psychiku.

      Takže ani tady nepíšu a neodpovídám na komentáře tak lehce, jako jindy.

      Vymazat
    2. ... Zde mizela povětšině všechna logika a vítězil §, škrtil §, blbl §, prskal §, smál se §, vyhrožoval §, zabíjel §, a neodpouštěl §. Byli to žongléři zákonů, žreci liter v zákonících, žrouti obžalovaných, tygři rakouské džungle, rozměřující sobě skok na obžalovaného podle čísla paragrafů...
      http://svejkmuseum.cz/I_03.htm
      Milan

      Vymazat
  2. Koukám, že psychická odolnost PČR nic moc - mně se jeden rozbrečel (doslova) u správního řízení. Po skončení oficiální části výslechu se začal skoro omlouvat, že on musí, protože na ně šéfové tlačí, ať vybírají co nejvíc na pokutách. Já jsem se usmál a řekl jsem, že mu jistě nebude vadit, pokud toto nechám zaprotokolovat.

    Orgán se rozbrečel, že by ho za takové přiznání vyhodili a že má ženu na mateřské, dvě děti a hypotéku... Nevěřil jsem vlastním uším, ale mám to nahrané.

    JJ

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JJ,
      asi je to kus od kusu.
      Klidně věřím, že na ně vedení tlačí, jenomže úplně stejně jsou na tom mraky dalších lidí.
      (Třeba je mi kolikrát skoro líto českého managementu zahraničních firem, ačkoliv to zní zvláštně - zeshora tlačí vlastníci na maximální úspory, z druhé strany zaměstnanci na vyšší mzdy atd.)

      A musí to být hrozné, když takový orgán, který sedí v kanceláři a nabírá trestní oznámení pro neplacení výživného jedno za druhým, disponuje trochu vyšší inteligencí a nahlédne marnost vlastní práce. Ráda bych o tom brzy napsala samostatně.

      Tady v tom případě šlo jen o námitku proti protokolaci, rozhodně jsem se tam nijak nehádala, prostě jsem vznesla námitku a nechala ji zaprotokolovat.

      Vymazat
    2. Ještě dodám, že mám tendenci policisty tak trochu omlouvat, protože jejich práci má dozorovat státní zástupce a oni velmi často jen plní jeho pokyny. Státní zastupitelství je opravdu nemocný článek celého systému. Pravděpodobně se to jen tak nezlepší, protože mladí jsou velmi rychle zaučeni, co mají dělat.

      Aktuální podoba přípravné fáze trestního řízení pak jde na vrub kombinaci špatně nastavené trestní politiky, tedy vadám trestního zákoníku (z mého hlediska) a špatné práce státního zastupitelství.

      Vymazat
    3. A co tepřiv tuto:
      http://www.lidovky.cz/praktiky-ruske-justice-zaskocily-i-putina-docista-se-zblaznili-pta-se-prezident-gpn-/zpravy-svet.aspx?c=A161209_073818_ln_zahranici_ele
      To u nás jsme snad přímo v ráji spravedlnosti.
      Milan

      Vymazat
    4. Milane,
      to si taky často říkám, že jinde je to mnohem, mnohem horší. Ale 100x nic umořilo osla, znáte to. Když se to nahromadí, tak mne ani toto vědomí neutěšuje.

      Vymazat
    5. nojo, hypotéky, dřív stačilo vyjádření k okupaci bratrskými armádami, dneska hypotéka

      Vymazat
    6. Vždycky je čeho se bát...

      Vymazat
  3. Bohužel Vámi naznačená problematika - chtělo by se říci "v surové nahotě" - odhaluje nejen dosti pomýlenou trestní politiku a ještě dovedenou ("snaživými") orgány činnými v trestním řízení ad absurdum, ale také značně rutinní přístup státních zástupců, kteří často zcela nekriticky přejímají více či méně kontroverní závěry oněch policejních orgánů a v následném řízení před tím kterým nalézacím soudem si počínají poněkud pasivně. Nicméně nepochybuji o tom, že existují vyjímky, jež ovšem samy o sobě pravděpodobně příliš nezmění. Jinak práce obhájce jako taková je vskutku náročnou činností, která nevyhnutelně klade na jednotlivce celou řadu velmi specifických požadavků a myslím, že Váš příspěvek umožňuje ať již pravidelným či snad občasným přispěvatelům tohoto blogu takříkajíc lépe poruzumět Vaší profesi, která evidentně bývá vyčerpávající a to nikoliv pouze z profesního, ale rovněž osobnostního hlediska. Přeji pevné nervy a mnoho profesních, jakož i osobních úspěchů.

    Jan K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji!

      Nerada bych, aby to vypadalo, že si stěžuji.
      Ono mi to většinou tak náročné nepřijde, dokonce si myslím, že je to opravdu práce pro mne, nebo lépe řečeno já pro ni.
      Ale jak jsem psala, občas je toho i na mne moc, nějak se to sejde... myslím, že je to obvyklý jev i v jiných profesích, jistě nic výjimečného.
      Tohle jsou v podstatě jen drobky, které jsem využila a poskládala, abych se pokusila zachytit své momentální dojmy zde na blogu, protože psaní je pro mne relaxační činnost. Ale o těch nejhorších momentech tady vůbec nepíšu.

      Vymazat
  4. "... pokud nám z výzkumů vyplývá, že trávu hulí desítky procent mladých, přizpůsobí se tomu trestní politika" Předpokládal jsem na první přečtení logiku, že pokud se nešvar rozšíří, státní politika přitvrdí. Ó jak jsem se spletl.
    Vladimír

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vladimíre,
      já to beru jinak. Pokud se z určitého chování stane norma, pak je otázka, zda je adekvátní proti němu postupovat prostředky trestního práva?
      To je naopak okamžik zamyslet se, zda je trestní represe nastavena správně.
      Zejména když to chování je sice škodlivé, ale relativně, podobně jako alkohol. Užíváním drog poškozuje uživatel primárně sám sebe, nikoliv ostatní.

      Vymazat
    2. Dobrá výmluva. A tek je to u nás se vším. je mi z toho nemírně šoufl.

      Vymazat
    3. Ale proč šoufl?
      Myslíte si, že za distribuci trávy je třeba lidi hromadně zavírat? Zejména když si to může každý vypěstovat doma v květináči? Připadají Vám finanční prostředky vynaložené na tento postih utracené efektivně?

      Otázka správného nastavení míry trestní represe je velice složitá. Někdy to je nastaveno úplně mimoňsky, například časté zavírání mužů za neplacení výživného. Ano, výživné se má platit, ano, není správné, když rodič výživné neplatí. Ale to ještě neznamená, že za neplacení alimentů se mají posílat lidi do vězení ve velkém. A že jich tam sedí...

      Vymazat
    4. Jsou dvě možná pojetí státu:
      1. občané jsou tu pro stát a stát je musí držet zkrátka, aby občané nezvlčili;
      2. stát je tu pro občany a musí se přizpůsobovat občanům.

      Mi je šoufl z toho, že někteří lidé touží po nesmyslných represích a jsou ochotni vymáhat pravidla hlava-nehlava bez ohledu na to jak nesmyslná ta pravidla jsou.

      Ikdyž už o problematice toho mnoho nevím, tak péokud se nešvar rozšíří a nemohu si nevšimnout, že značné škody z toho neplynou, tak nejpozději v tomto okamžiku si inteligentní člověk musí položit otázku, zda opatření na potlačení nešvaru jsou racionální. Když si o tom něco zjistíte, tak uvidíte, že existuje poměrně hodně indícií ukazujících, že drogová prohibice a s ní související represe napáchají více škody, než užitku. Proto také celá řada zemí, které praktikovaly represe, od represí postupně ustupuje.
      viz. např: https://news.vice.com/article/heres-how-zero-tolerance-drug-policies-damaged-public-health-worldwide

      Vymazat
    5. Pefi,
      děkuji, napsal jste to výstižně.
      Právě tu stejnou otázku si pokládám v případě konopí. A možná i jiných drog.

      Sama jsem zvědavá, kam se to bude vyvíjet.

      Vymazat
    6. Možná výstižně, zato srozumitelně asi jako by to psal hotenot. Příliš mnoho činností dělaných v jeden okamžik se na srozumitelnosti mých výtvorů podpisuje. Ještě že mi to tolerujete :-)

      Vymazat
    7. Já tomu, co píšete, rozumím dost dobře:-)

      (OT: Ale dává mi toto období zabrat, každý den si říkám, že musím vydržet do patnáctého, do té doby mám rozplánované soudy a náročná jednání. Už jenom tři dny.)

      Vymazat
    8. Ad to konopí - pokud vím, jeho škodlivost je výrazně menší než třeba bůčku -a za bůček také nikoho nezavřeli:-) Velice smutné mi pak přijdou kauzy lidí, kteří si pěstují konopí pro léčebné účely a jsou za to taháni po soudech a stavěni na roveň Pabla Escóbara.
      Mimochodem, též si pěstuji a mnou vyrobená mastička mi pomáhá na rozbité nohy. Jejím používáním šetřím eráru hromadu peněz za medikamenty, návštěvy felčarů apod. A mnou ušetřené prachy mohou jít na léčbu chorob způsobených přežíráním apod. A tak se ptám, kdo je tady větší neřád - já, protože pěstuju a vyrábím, ale nikomu to nevadí a neubližuje nebo 150 kg soused, který ročně stojí erár 100 000,- na lécích apod.?

      Vymazat
    9. Neměl byste prosím odkaz na nějakou statistiku dopravních nehod, způsobených řidičem pod vlivem bůčku?
      To srovnání se sousedem je strawman?

      Vymazat
    10. Takovou statistiku nemám, ale určitě existuje statistika úmrtí způsobených chorobami, jejichž zásadní vliv je konzumace tučných jídel (třeba rakovina tlustého střeva).
      Já osobně po bůčku do auta nesedám, neb jsem velice ospalý a mohl bych za volantem usnout:-)

      Vymazat
    11. Graver: Straw-man by to byl, kdyby nás z hlediska společenské nebezpečnosti zajímaly pouze úmrtí při dopravních nehodách. Ale ono je to spíš naopak - není fér si z problematiky bezdůvodně vyzobnout pouze dopravní nehody.

      Mimochodem člověk zhulený (marihuana) je za volantem bezpečnější, než člověk opilý (ethanol). Ideální je samozřejmě neintoxikovaný, odpočinutý řidič, který není ve stresu, ... ale ideál je to reálně nedostižný.

      Vymazat
    12. Pefi: jestliže se ptám na statistiku dopravních nehod, znamená to, že vyzobávám jenom ji nebo že je to zjevně zanedbaný komplement dané problematiky?
      Ad bezpečnější zhulenec: zdroj tohoto troufalého tvrzení? Jistě je to individuální, ale zkoušel jsem obojí matroš (ne za volantem, of course) a mám dost odlišný názor.
      Pokud je pro tebe tebou definovaný ideál nějak zásadně nedosažitelný, tak doufám, že se na silnici nepotkáme.

      Vymazat
    13. Gravere,
      řekla bych, že nejde o počet dopravních nehod, i když to je samozřejmě závažný a dost viditelný parametr.

      Škodlivost něčeho bych měřila celkovými společenskými náklady, které to způsobuje. Jistěže po bůčku nikdo dopravní nehodu nezpůsobí, ale tráva zase nezpůsobuje nezdravou obezitu a z toho plynoucí zdravotní problémy.

      Takže třeba celkové společenské náklady (asi neužívám přesný termín) pití alkoholu jsou hodně vysoké (nehody, úrazy, alkoholismus, psychické problémy, rozpady rodin, zdravotní potíže...), ale přesto je alkohol povolený.

      Vymazat
    14. Ad THC za volantem
      Teď nevím, zda to píšu přesně, protože jsem fakt trochu mimo z únavy, ale mám dojem, že je problém i s tím zjištěním. THC zůstává detekovatelné v krvi dlouho potom, co je užito, zatímco alkohol se odbourá rychle. Tak to je zrovna problém, protože jak pak zjistit, zda jej dotyčný opravdu intoxikovaný, nebo má jen zbytek, protože si tři týdny nazpět zahulil na večírku s kamarády?

      Vymazat
    15. Sejre,
      o konopí letos poprvé uvažuji, potřebovala bych pro sebe:-) Mám totiž docela otravný problém od podzimu do jara, jakmile je zima nebo jen studený vítr, mám hodně popraskanou kůži na rukou. Opravdu mne to trápí celé dlouhé měsíce, zkouším různé mastičky, vše zabírá jen na chvíli. Pomohlo by, kdybych nosila disciplinovaně rukavice, jen co trošku zafouká, jenže to nejde, protože někde něco platím, odemykám, beru z tašky, zkrátka musím si ty rukavice někdy sundat. Navíc bych je musela nosit asi vždy, když je teplota pod 10 st. C. Je to i estetický problém, myslím že loni poprvé se mi stalo, že jdu něco platit v obchodě, vezmu do ruky peněženku a vidím, že mám na hřbetu ruky praskliny do krve. Mastičky na ruce mám všude, doma, v práci, v kabelce s sebou... Letos poprvé mne napadlo, že bych si na to obstarala konopnou mast, když všichni tvrdí, jaký je to zázrak.
      Jsem na to sice zvyklá, ale mám dojem, že se to zhoršuje každý rok.

      Vymazat
    16. Ad bezpečnější zhulenec: zdroj tohoto troufalého tvrzení?

      Studie na toto téma se vcelku shodují, že po požití marihuany si řidiči uvědomují, že jsou pod vlivem a přizpůsobují tomu styl jízdy, zatímco alkohol má na psychiku jiný vliv. Tragický je pak mix tráva + alkohol, kde díky alkoholu zhulenec nemá snahu nic kompenzovat.

      Něco málo na toto téma např. zde (první co mi google vyhodil): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2722956/

      U trávy je problematická hlavně degenerace mozku při dlouhodobém užívání.

      Vymazat
    17. Chris: Co se týče rukou, můžete zkusit kokosový olej a lněný olej. Oboje jak zkusit na ruce, tak začít konzumovat.

      Problémy s kůží mají často souvislost s tím co jíte a nebo co nejíte - obvykle v kombinaci s přemírou stresu, který není kompenzován sportem nebo jiným pohybem. Minimalizace konzumace cukru v jakékoliv podobě je dobrý začátek (a když už se musí sladit, tak ne umělými sladidly).

      Člověk musí začít experimentovat sám se sebou a časem se dá vysledovat co pomáhá a co ne. Začal bych kokosovým olejem na ruce ...

      Vymazat
    18. Není to ta profláklá studie NHTSA, tak oblíbená mezi zhulenci? :-). Není sice patrné, s jakými dalšími studiemi se vcelku shoduje, ale to bychom se ugooglili. Já nabídnu třeba tohle:
      http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/72/4887/Kognitivni-funkce-u-uzivatelu-drog-a-souvislost-s-rizenim-dopravniho-prostredku
      http://www.cspatologie.cz/docs/625-s-fulltext.pdf

      "Škodlivost něčeho bych měřila celkovými společenskými náklady, které to způsobuje. Jistěže po bůčku nikdo dopravní nehodu nezpůsobí, ale tráva zase nezpůsobuje nezdravou obezitu a z toho plynoucí zdravotní problémy."
      Já bych k té metrice rozhodně přidal riziko pro ostatní (a ne, opravdu nehodlám naslouvhat argumentům typu "za uspořené prostředky na léčbu bůčkařů můžeme nakoupit uprchlíkům ajfouny").
      Tráva sice možná nezpůsobuje nezdravou obezitu (bůček sám o sobě taky ne), ale zase má jiné zajímací zdravotní dopady, které se pak musí léčit. Nehledě na to, že závislost na THC je prekurzorem jiných závislostí. Tolik ke společenské nebezpečnosti.
      Nicméně, nemám žádnou motivaci vám klátit THC božstvo - chápu, že je to dnes módní záležitost a každý zhulený prasodlak tvrdí, že si jen léčí hemoroidy nebo schízu :-). Aspoň si tedy ty sračky mažte na kůži, ne na chleba. A než to koupíte, ověřte si obsah THC. Lněný olej dělá divy a je to taky konopí :-).

      Vymazat
    19. "jak pak zjistit, zda jej dotyčný opravdu intoxikovaný, nebo má jen zbytek, protože si tři týdny nazpět zahulil na večírku s kamarády?"
      Ne jak, ale proč. Není důvod zjišťovat. Zákon klade naměřené hodnoty na roveň "pod vlivem". Stejně jako u alkoholu - když máš ráno zbytkáč, nikdo s tebou nebude polemizovat, zda jsi objektivně "pod vlivem". Chceš řídit, tak nehul a nechlastej. Tečka.
      Je to prostě jen problém společenské pozice. Kdybych přišel "jen se zbytkáčem" (THC, alkohol, whatever) na střelnici, asi většině moc společensky bezpečný připadat nebudu.

      Vymazat
    20. Pefi,
      děkuji moc za tipy.
      Kokosový olej jsem ještě nezkoušela. V poslední sezóně jsem zkoušela krém s medem od Bione a momentálně používám dost dobré ořechové máslo, což je příjemné, ale stejně to nestačí. Do toho konopí tak nějak vkládám naděje, že by to mohlo mít hlubší, dlouhodobější účinek, i když nevím.

      Mám to jen na těch rukou, říkám tomu alergie na chlad, ale co to je, kdo ví.
      Stres se snažím eliminovat a sice nesportuji, ale zase chodím pěšky. Tedy donedávna jsem chodila, ale snažím se to zachovat i teď, když mám k dispozici auto, abych se pořád jen nevozila. Chůze je prý hodně zdravý pohyb.
      Ale eliminace cukru...? Tak to nevím, jsem závislá na čokoládě. Mne nějak nenapadlo, že by to souviselo se stravou.

      Vymazat
    21. Gravere,
      ad zbytkové množství - to já právě nevím, jak to je. Řešila jsem to už v jiné souvislosti.
      Nějak se mi nechce věřit, že když má někdo v sobě zbytek THC z důvodu užití před delší dobou, tak je pod jeho vlivem. To je podle mne právě ten rozdíl, být pod vlivem té drogy a detekovat tu drogu v organismu.

      Ale já rozhodně nejsem fanoušek THC. Podle mne si tím člověk může "vyhulit mozek", prostě hloupne. Takže bych to určitě neužívala jako drogu.

      Že užívání THC není nic žádoucího, to se shodneme. Diskuse je ale o tom, jak nastavit trestní represi za výrobu, resp. pěstování, a distribuci konopí. Ne všechno, co je nežádoucí, musí být ještě trestně postižitelné.

      Vymazat
    22. Já o tom jako laik mám taky pochybnosti (možná by nám to objasnil JXD), ale snažil jsem se vysvětlit, že je to jedno - zákon to vidí takto. Nejsem si jistý, že když mi naměří zbytkáč čehokoliv, budu úspěšný s argumentací, že přestupek není materiální, protože reálně pod vlivem nejsem.
      Ale to nás zaneslo bokem - původně jsem polemizoval o té společenské nebezpečnosti bůčkařů.
      Represe na výrobu THC: na výrobu chlastu máme jak zákonné podmínky, tak represe. Tak obdobně.

      btw: než si začneš ty ruce něčím patlat, pokus se objektivně zjistit, v čem je problém, nebo ti upadnou.

      Vymazat
    23. Graver: Ad "Není to ta profláklá studie NHTSA, tak oblíbená mezi zhulenci?"

      O tom já nic nevím, THC nehulím. Vtip je v tom jak se ty studie interpretují. Vyjdu z vašehi prvního odkazuj, kde se uvádí:
      1) Účinky THC jsou podobné jako účinky 0,07-0,1 % alkoholu v krvi.
      2) 0,5 až 0,8 g/kg: Pronikavé prodloužení reakčního času, roste přeceňování vlastních schopností, oči se obtížně přizpůsobují přechodu ze světla do tmy a naopak, horší se vnímání barev (červená), zhoršuje se schopnost soustředění, poruchy rovnováhy, ...

      Ono to "pronikavé" zase tak pronikavé není, je to spíš dobře rozpoznatelné v laboratorních podmínkách. Když se interpretují praktické dopady, tak 0,08% je přesně ta hranice, kde se křivka míry rizika účasti při nehodě láme směrem vzhůru. Ne náhodou byl (a dosud je) v mnoha zemích limit na alkohol 0,08%.

      Dle bodu 2 intoxikace THC dodahuje úrovně oblasti, kde se to láme, ovšem je potřeba to interpretovat s vědomím, že pod vlivem THC lidé řídí opatrněji ve snaze kompenzovat svou intoxikaci. Tedy stále platí, že THC je ve většině případů za volantem mnohem méně nebezpečné, než řízení pod vlivem. Pronásledování řidičů, kteří mají hladinu pod 0,05% alkoholu, je pak z hlediska řízení rizik puohá alibistická šikana s minimálním přínosem pro bezpečnost silničního provozu.

      Vymazat
    24. Chris, chuť na (tmavou !!!) čokoládu může souviset se snahou těla dostat se k hořčíku, který v tmavé čokoládě bývá obsažen.
      Na čokoládě není nic špatného, za předpokladu, že to čokoláda s vysokým obsahem kakaa. Doporučuji zkusit čokolády s obsahem kakaa cca 80%, nad 90% to začíná být hodně hořké. Kvalitní čokoláda zase tolik nevadí.

      S kůží jsem si užil svoje. Když dietně hřeším, tak se to rychle projeví tím, že budu mít suchou kůži na loktech, kůže tam poraská a svědí.

      Ad "pokus se objektivně zjistit, v čem je problém,": Bohužel toho často naráží na limity diagnostických metod (a znalostí lékařů). Na kůži se projevují metabolické disbalance, které se při laboratorním vyšetření mnohdy projevují velmi nevýrazně, například jen na hodnotami uvnitř pásma, které je ještě považováno za normální. Navíc celá řada testů se v ČR ani nedá udělat (běžně se tu nedělají, tudíž na to není laboratoř, která by je uměla, a tudíž o takových testech lékaři obvykle netuší, že existují). Krevní testy, které absolvovala moje partnerka, se nejblíž dělají tuším v Irsku. Stály ranec a odhalily problém, který se u nás oficiálně nezná. Dieta modifikovaná na základě výsledků těchto "šarlatánských" testů zabrala lépe, než 10 let trvající léčba lege artis ...

      Co se týče kůže, když člověk narazí na špatného doktora, může zcela zbytečně skončit s kortikoidovou mastí, která naneštěstí pomáhá, ale je to vyhánění čerta ďáblem (maskuje to příznak problému, nic to ve skutečnosti neléčí, a kortikoidy jsou velmi dvojsečné). Přitom zcela neškodnou a funkční pomocí mohou být osvědčené babské recepty.

      Kokosový olej snad ani uškodit nemůže, zato ve spoustě případů kožních problémů pomůže, někdy dokonce lépe, než předepsané mastičky z lékárny.

      Projevy na kůži téměř vždy mají nějakou vnitřní příčinu, kterou stojí za to hledat, ale která se hledá zatraceně obtížně.

      Vymazat
    25. Co se týče kůže, stojí za to zkusit: Hořík, zinek, vitamíny A, B, C a E. Co se týče bezpečných dávek, člověk si musí zjistit jaké jsou "upper tolerable levels pro daný věk, hmotnost a pohlaví", protože RDA (DDD) jsou při snaze napravit výživový nedostatek naprosto k ničemu.

      Vymazat
    26. Chris,
      rozpraskané ruce ze zimy mívám také, ale myslela jsem, že je to běžná reakce, že to tak má každý :). Moje obě děti mívají rozpraskané ruce také už cca od listopadu.
      Zkuste mastičku Linola Fett, od Dr. Wolff, v lékárně ji mají bez předpisu. Je bez jakékoli parfemace, vhodná pro citlivou pleť. Já ji mívám na předpis od mojí dermatoložky, která mi tvrdí že mám atopickou pleť a jednou se to prý projeví :), a proto prý si nemám patlat na sebe žádný sajrajty. Nevěřím jí sice nic z těch báchorek o tom, že jsem atopik, ale pro jistotu ji poslouchám :).

      Ivana

      Vymazat
    27. Ivano,
      to jsem si přesně také myslela, že to má každý. Ale když si tak všímám, ne každý se musí příležitostně děsit, aby nemusel někomu podat ruku. Zřejmě to nemá každý.

      Díky za další tipy. Já jsem zatím dermatoložku nenavštívila, protože tak nějak si myslím, že léčba by stejně probíhala metodou pokus - omyl:-)

      Vymazat
    28. Moje příbuzná u svých dětí "neléčitelný" atopický exém "vyléčila" odříznutím dětí od sladkostí na bázi bílkého cukru a nadbytku bílého pečiva

      Vymazat
    29. Pefi,

      mně moje dermatoložka při první návštěvě nadiktovala knížku, kterou si mám sehnat a nastudovat - o tom co jako atopik můžu jíst a co ne. Knížku jsem zodpovědně koupila, ale tím mé snažení skončilo :). Tím chci jenom ilustrovat, že moje dermatoložka to má celkem srovnané.

      Chris, já chodím k dermatoložce na preventivní kontroly kvůli mateřským znaménkům, v rodině jsmě měli výskyt melanomu. Jako vedlejší produkt od ní dostanu pokaždé spoustu rad o tom, co mám a nemám dělat a čím se patlat nebo nepatlat :).

      Ivana

      Vymazat
  5. Možná OT, i když to možná souvisí,, ale co říkáte na toto http://www.ceska-justice.cz/2016/12/sefredaktor-casopisu-soudce-pripravujme-se-na-nove-pravo-a-na-novy-stat/
    a další článkyna webu česká justice - např.: http://www.ceska-justice.cz/2016/12/soucasna-pravidla-civilniho-procesu-podle-fialy-nepadnou-stejne-jako-stary-maturitni-oblek/
    josef

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Josefe,
      děkuji za odkazy, na Českou justici nahlížím, i když nečtu vše.

      Zrovna dnes u jednání jeden vtipný soudce poznamenal "musíme se prokopat prehistorickým soudním řádem":-)

      Vymazat
    2. Nový soudní řád bude mnohonásobně horší.
      Oč snáze a rychleji se dalo pracovat podle starého správního řádu... V justici do dopadne podobně.
      Milan

      Vymazat
  6. Chris, upozorňuji na velmi výživný článek v posledním Respektu o exekuci na skoro slepého chlapíka - pokud je to pravda (a nemám důvod tomu nevěřit), též jsem nabyl vysokého stupně frustrace z našeho práva...
    Zde by mne zajímal Tvůj komentář, alespoň kratičký, protože jsem netušil, že bahno okolo exekucí může být tak smrduté....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sejre,
      díky za upozornění, normálně mám touhle dobou v týdnu Respekt už prolistovaný, ale jsem v takovém šrumci, že jsem ho ještě ani nezahlédla. Budu muset popátrat, jestli se u nás tento týden vůbec vyskytuje.
      (Nechci si stěžovat, ale zrovna dneska ten nápor vrcholil, od zítra by už mělo být lépe, ale momentálně jsem úplně KO.)

      O tom případu vím, že to skončilo u Ústavního soudu, ale zatím jsem to zaznamenala jen letmo.

      Vymazat
  7. Pefi: tvé komentáře mi přijdou být založené na mnohem hlubší znalosti problematiky, než vůbec umím dohlédnout, takže s nimi nemůžu polemizovat (a pokud je to přece jen "imho", tak polemizovat nechci). Pro mě je cokoliv, co byť jen z dálky vypadá jako apologie sraček v trubkách za volantem, poněkud citlivé téma, takže mé reakce budou vždy poněkud graveroidní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gravere,
      ale proč citlivé téma?
      Pro mne je to zajímavá diskuse, ale nijak nevybočující.

      Mimochodem, ono nejde jen o řízení auta. Co třeba takový zaměstnavatel, který si jednou ráno otestuje zaměstnance a u některých zjistí THC? Je to na výpověď? I když tu drogu aplikovali před několika týdny? Jsou pod jejím vlivem?
      Tahle problematika je zajímavá.

      Vymazat
    2. Gravere, "hlubší znalosti" jsem získal za pár hodin čtení studií na toto téma. Pustil jsem se do toho po shlédnutí dalšího nechutně propagandistického pořadu o strašlivé škodlivosti alkoholu za volantem, když množství zjevných nesmyslů z úst "expertů" překročilo mez mé trpělivosti. Poslední kapkou byl jejich "experiment" na dvou dobrovolnících, kde v praxi při jízdě mezi kužely dva "dobrovolníci" měli při hladině 0,05% problém "trefit se mezi kužely".
      To jako jsou experti v okolních zemích idioti, když tamní experti dlouhodobě zastávali názor, že limit 0,05% (nebo i vyší) je bez problémů?

      Vrcholem pak bylo pokračování experimentu, kde nešlo nevidět, že ti samí dobrovolníci při cca dvojnásobné hladině alkoholu (měli tuším že necelých 0,1%) jízdu zvládli, byť bylo vidět, že už se musí trochu snažit. A u hladiny 1,5% bylo vidět, že už nic hrát nemusí a že při nejlepší vůli mají zjevné problémy s odhadem.

      A tak jsem v reakci na zjevné nesmysly začal hledat jaká je realita, protože to, co předvedli naši novináři a "experti" snažící se páchat dobro, byla do očí bijící propaganda. V té souvislosti jsem narazil i na studie porovnávající vliv THC a alkoholu u řidičů. THC pak ještě zmínil neurolog shlédnuvší mé EEG, který vznesl otázku, zda neberu THC, protože můj mozek generoval podobně chaotické signály, jaké jsou vidět u uživatelů THC. U mě nebylo na vině THC, ale dlouhodobé přepracování :-)

      Pokud víte jaká je VA charakteristika polovodičové diody v propustném směru, tak takový průběh má i míra rizika v souvislosti s alkoholem za volantem, přičemž tam, kde má křemíková dioda "koleno" (0,6V až 0,7V), tak tam má křivka vlivu alkoholu hodnotu 0,08% (na ose y je riziko účasti při nehodě). Tedy od hladiny cca 0,08% riziko roste exponenciálně.

      Vymazat
    3. Pefi: Takže google university :-). No offense, každý máme své koníčky. Mé zkušenosti jsou... řekněme poněkud empiričtější a k takto akademickým rozborům zachovávám jistý odstup - koneckonců každý se zaštiťuje těmi studiemi, které konvenují jeho názoru.
      0,08%? To je 0,8 promile, že? Což takhle praktický text se zohledněním individuality? Já ho dělal (mimo veřejnou komunikaci, pro případné uvědomělé občany). S kužely by problém nebyl. Horší to bude s reakční dobou, přeceňováním...
      Souhlasím s tím, že spousta jiných faktorů (stres, únava, emoce...) může mít za konkrétních okolností horší důsledky, než chemie, ale co jako? Jak to souvisí? Jakože "furt lepší ňáký to pivko, než se blbě vyspat"? To je asi tak stejný level, jako ty sluníčkářské apologie cikánské kriminality, založené na tvrzení, že tamti přece kradou ve velkém a beztrestně.
      Chris: proč citlivé téma? Viz výše - měl jsem tu čest s někým, kdo si myslel, že nějaký ten špek není problém.
      A zaměstnavatel / zaměstnanec? Jakou profesi myslíš? Kopáč? Rockový hudebník? Lékař? Pilot? U prvních dvou mi to může být přinejmenším jedno. U druhých dvou: svěříš se někomu s přístupem "špeka jsem měl před týdnem, takže určitě pod vlivem nejsem a tahle studie to dokazuje"? Když půjde o tebe, o tvé děti, podržíš si svůj benevolentní názor?
      Upřímně řečeno, já nejsem zastáncem nulové tolerance. Jen ji vnímám selektivně, ne plošně.

      Vymazat
    4. Gravere, souhlas.
      Když chci řídit, nesmím chlastat ani fetovat.
      Když chci fetovat nebo chlastat, musím resignovat na řízení.
      Sobě člověk škodit může, ale druhým lidem škodit nesmí a nesmí ani spoléhat na to, že jim neuškodí, když pro toto spoléhání se nemá absolutní jistotu založenou na hlubokém poznání věci. (Podle mého stařičkého zpovědního zrcadla člověk ale nesmí nemírným pitím a kouřením škodit ani sám sobě.)
      Jestliže si advokát před hlavním líčením dá panáka na rozmluvení, nikomu tím neškodí a věci možná i prospívá. Ale pokud chce potom sednout do auta a od soudu se městským provozem proplést do své kanceláře, je třeba mu řidičák odebrat.
      (A protože nejvíc alkoholiků je mezi advokáty, měli by být možná paušálně zbavováni řidičských oprávnění. ☺)
      Milan

      Vymazat
    5. Zjednodušeně řečeno FAA u pilotů má hranici pro ztrátu licence 0,4 promile v kombinaci s požadavkem nejméně 8 hodin před letem nekonzumovat žádný alkohol. (Pilotovat se sní až když pilotovi klesne hladina pod 0,24 promile)

      Nepřijde vám zvláštní, že my jsem si do zákona strčili nulu, tedy limit přísnější, než jsou pravidla pro piloty, takže jednu dobu u nás panoval stav, kdy jste teoreticky nesměl řídit auto, ale mohl jste pilotovat letadlo !?

      Vymazat
  8. Google univeristy je v dnešní době druhá nejlepší možnost jak se dostat k informacím. První je vlastní výzkumný tým a vlastní laboratoř :-)
    Mému názoru nekonvenuje nic, protože když se do toho pouštím, tak názor nemám. Respektive jediný názor, který na počátku mám je, že "tady něco nesedí a blbce ze sebe dělat nenechám".

    Seriózní odborníci se nikdy nezaštíťují jen studiemi, které konvenují jejich názoru, ale pokud takové studie existují, tak dají najevo, že exisrtují i studie naznačující něco jiného. Pokud stanoviska nějakého experta začnou vykazovat potvrzovací zkreslení (confirmnation bias), tak daná člověk není expertem, ale v lepším případě pachatelem dobra, v horším případě darebákem.

    Co se týče "stresu, únavy a emocí", tak jako optimální se mi jeví řešení, které lze pozorovat na silnicích v USA. Podařilo se tam prosadit do praxe defensivní způsob řízení. To je mimochodem ze systémového pohledu značně robustní řešení, na rozdíl od našeho řešení stavícího na tom, že až budou represe dostatečné, tak bude na silnících bezpečno.

    Naše silnice jsou ve výsledku plné pasivně agresivních řidičů, kteří mají pocit, že oni sami dodržují předpisy "tak akorát", takže když pak někdo udělá drobnou chybu (je jedno, zda je unavený, vystresovaný, připitý, zfetovaný, nebo jen chvilku nesoustředěný), tak už je minimální prostor tu chybu nějak vykompenzovat.

    Legislativa hlásající nulovou toleranci v situaci, kdy fyziologická hladina je zdravého člověka cca 0,02%, od počátku staví na populistické lži.

    Mimochodem, lidé s určitými zdravotními potížemí mají fyziologickou hladinu mnohem vyšší, někteří tragédi dokonce takovou, že já bych s takovou hladinkou nedokázal ani vstát z postele. Oni s ní celkem normálně fungují, pohybují se mezi námia řídí auto zcela bez problému - přesně do okamžiku, než narazí na policajta a naši hloupou legislativu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pefi,
      mohl byste se prosím trochu rozepsat ohledně toho defensivního způsobu řízení? Tedy až budete mít čas.
      Já si pod tím představím styl "nikam se necpu, nemusím být všude první"?
      Zajímalo by mne, co si pod tím konkrétně představujete.

      Vymazat
    2. Defensivní řízení je téma na knihu, nicméně základní principy asi jsou:
      - chovám se předvídatelně,
      - snažím se jet plynule,
      - snažím se předvídat,
      - snažím se jet ohleduplně, nic si na ostatních nevynucuji, nikomu nic nevnucuji,
      - snažím se dodržovat bezpečný odstup,
      - snažím se nezavazet, včetně toho, že se necpu tam, kde by to znamenalo, že někdo jiný bude muset intenzivněji brzdit nebo manévrovat, aby si zachoval bezpečný odstup.
      - manévr nezahajuji, pokud ho nejsem schopen bezpečně dokončit bez toho, aby ostatní prudce měnili rychlost nebo směr.


      Výsledný dojem je pak takový, že řidiči mezi sebou na silnici kooperují, místo aby si dělali naschvály.

      Dá se jet i velmi rychle a přitom poměrně defensivně - občas se dá na silnicích potkat někdo, kdo to umí, já se s tím setkával hlavně v Německu, ale občas se to stává i u nás.

      V USA je to ještě trochu jiné, tam se rozmohlo nejen, že řídím, bezpečně, ale řídím tak, aby bylo (z případného kamerového záznamu) zjevné, že jsem se choval bezpečně, což občas dosahuje celkem absurdních rozměrů. Na druhou stranu se tam třeba nepředpokládá výskyt podmotorovaných vozidel neschopných zrychlit, takže při nájezdu na dálnici vám lidé neuhnou do levého pruhu, protože očekávají, že to dokážete provést, aniž by oni museli cokoliv udělat. Auto se slabým motorem v kombinaci s krátkým připojovacím pruhem může být hodně nepříjemné, protože američany nenapadne, že vy po evropsku čekáte, že oni něco udělají, aby vy jste se mohla snáze připojit do průběžného pruhu.

      Zajímavostí jsou křižovatky, kde je stopka ze všech čtyř stran - kdo přijel první, ten první odjíždí, pokud není zcela jasno, tak si řidiči pokynou rukou. Pro evropana je to hrozný nezvyk muset si pamatovat pořadí vozidel, které přijíždí ke křižovatce. Ale když si zvyknete, tak zjistíte, že je to poměrně poklidné a funkční řešení.

      Jejich systém je přizpůsobený tomu, že lidé řídí do vysokého věku, že lidé řídí unavení, když jedou z práce, že lidé jezdí z práce nebo i do práce poměrně dlouhé trasy, že je běžné mít řidičák na auto už od cca 16 let, přičemž v doprovodu zkušeného řidiče můžete leckde začít jezdit už od cca 14 let.

      Vymazat