sobota 17. prosince 2016

U Saúdů bez šátku

Německá ministryně obrany Ursula von der Leyen navštívila Saúdskou Arábii. Oficiální jednání se svými protějšky absolvovala prostovlasá a v kalhotovém kostýmu. Na internetu vypukly hromadné oslavy její "odvahy". Mně připadá spíš neslušná.

Ministryně to komentovala takto: „Právo vybrat si vlastní oblečení je právem, které muži a ženy sdílejí. Rozčiluje mě, když ženy jsou dotlačeny k tomu, aby si na sebe vzaly abáju.“
Nějak tomu nerozumím. Proč se tedy Německo chystá toto právo žen potlačit? A zařadit se tak po bok Francie, která toto právo ženám vzala už před několika lety?

Od těch samých lidí, kteří oslavují odvahu jít mezi Saúdy bez šátku, slýchám, že se lidé, kteří sem přijedou, mají přizpůsobit naší kultuře. Že naše pravidla mají být respektována. Proto stále více zemí zakazuje ženám určité oblečení, zakazuje nosit šátky v určitých situacích; posledním vrcholem trapnosti jsou francouzské pokusy přikazovat ženám, že se musí u moře svlékat, a to v rámci boje proti terorismu.

Tak tedy, cizinci se prý u nás mají oblékat tak, jak velí zdejší normy.
Proč se tedy ministryně v Saúdské Arábii neoblékne tak, jak velí tamější normy? Ty, pokud vím, striktně vyžadují, aby měla žena zahalenou hlavu. Jinak působí neslušně, řekla bych, že zhruba na úrovni prostitutky. A co asi vyjednají královi ministři se ženou, která se jim takto prezentuje a o níž musí takto smýšlet?
Jistě by ministryně nemusela chodit přímo v burce, ale šátek přes vlasy by si přece přehodit mohla. Vždyť je tam na návštěvě, nikoliv na protektorské vizitaci; měla by se k hostitelům chovat uctivě. Však ona by jí hlava neupadla a pro své saúdskoarabské protějšky, kteří mají mimochodem pokrytou hlavu všichni, by byla možná přijatelnějším partnerem do diskuse. Když už jsou evropské země tak hloupé, že na jednání do arabské absolutistické monarchie pošlou ženu.

Ale ne, Evropa si žádá gest. Čím hloupější a prázdnější, tím lépe.

***

Poznámka: Když už jsem zmínila francouzský neúnavný a velice efektivní boj proti stále něčemu, mohl by mi někdo vysvětlit, proč před několika dny zhasla Eiffelovka na podporu Aleppa? Kdyby se pořádala soutěž o nejpitomější demonstrativní a zbytečné gesto, tohle by celkem jistě vyhrálo. Obyvatele zničeného Aleppa lituji, ale obávám se, že tohle jim vážně ani trochu nepomůže.


16 komentářů:

  1. u nas je neslusne, ked muz pri jednani ma na hlave pokryvku hlavy a arabi uplne bezne ich muzsku pokryvku nezlozia. tak kto je vlastne neslusny?

    s tou eiffelovkou suhlas.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co je to "u nás"? I v naší zemi chodí např. Židé zásadně s jarmulkou na hlavě a nikoho ani nenapadne jim ji sundávat.
      Vladimír

      Vymazat
    2. Naopak já když jdu do synagogy, vždy si nasadím pokrývku hlavy. Jenomže ti Židé jsou tu už tisíc let a privilegium svého oblečení mají už od českých knížat.
      Milan

      Vymazat
    3. Myslím, že je to záležitost konkrétní situace, citu a slušnosti.
      Arabové by nevhodné oblečení ministryně obrany SRN třeba přešli, ale to neznamená, že se tady (v Evropě) má oslavovat.

      Vymazat
  2. Podle mne žádnou odvahu nepřokázala a také se ničím nevyznamenala a hlavně se ničeho špatného nedopustila. Byla to oficiální státní návštěva. Nic jí nehrozilo. Naopak - kdyby se oblékla do těch místních hadrů, zdůrazňujících podřízené postavení žen vůči mužům, poškodila by Německo (které má nejen kancléřku - ženu, ale i řadu ministryň ve federální i zemských vládách). A poškodila by je značně.
    Podle mne si měla vzít minisukni a ne kalhotový kostým. Minisukni a výstřih.

    Paní Christabel, po státních návštěvách z ciziny nikdo u nás nechce, aby se oblékaly dle našich zvyklostí. Dokonce ani po těch Arabech nikdo nechce, aby na audienci u presidenta sundávali roušku z hlavy. Dokonce ani po turistech to nežádáme. Ale kdo se chce usídlit v cizí zemi, musí přijmout tamnější zvyky. Jak řekl sv. Pavel: v Římě jsem Římanem.

    Když Evropané dorazili do Ameriky, nepřijali indiánskou kulturu vnějšího vzhledu a naopak je nutili oblékat se po evropsku. No a stejně dnes chodí spousta lidí zmalovaných jak indiáni a nedávno byly v módě i indiánské účesy...
    Když Evropané dorazili to Tichomoří, nepřijali ostrovní kulturu vnějšího vzhledu, ale začali nutit tamní ženy zahalovat si prsa a oblékat se po evropsku. No a dnes máme bikiny za samozřejmost a nudi pláže jsou v Evropě už více než sto roků.
    Lépe nechat si každého v jeho vlastní zemi chovat a oblékat se podle jeho způsobů. A nenechat si ve své vlastní zemi vnucovat způsoby cizí.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      přesně tak, byla to státní návštěva, nic jí nehrozilo a není nutné to oslavovat.
      Minisukně ani přílišný výstřih se do diplomatického prostředí naprosto nehodí a bylo by to velké faux pas kdekoliv. Vhodným oblečením by podle mého názoru byly delší šaty nebo kostým s delší sukní a například slušivý klobouček.
      Především tam ale nemá za evropský stát jezdit žena, když je obecně známo, že pro příslušníky arabských národů není žena partnerem pro jednání. Pakliže se má něco vyjednat - a to asi má, protože proč by se tam jinak jezdilo? - tak tam má jet někdo, kdo je schopen to vyjednat.

      Vymazat
    2. povazujete zenu za neschopnu nieco vyjednat? bolo by lepsie keby zena nikam nejazdila a radsej sedela doma za sporakom a venovala sa vareniu? alebo by bolo lepsie keby sa nechala pocas svojej navstevy spraskat bicom pretoze zrejme nemala od manzela pisomny suhlas, ze tam moze ist a nesprevadzali ju aspon dvaja dospely muzsky clenovia rodiny?

      jo, nabuduce ked sem pridu arabi tak pre nich vsetko ale akonahle za europsky stat ide vyjednavat zena tak to radsej nech nikam nechodi.

      uz aby ropa stala 20$ za barel aspon do roku 2100...

      Vymazat
    3. Já ne, ale Saúdové bohužel ano.
      Stěžujte si u nich, já jsem to nevymyslela.

      Vymazat
  3. Řeknu to asi takhle: kdyby si vzala na hlavu šátek, bylo by mi za ni stydno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teo,
      já tomu rozumím, ale takhle, když chodí mezi Saúdy z jejich hlediska velice nevhodně oblečená, asi jako kdyby měla bikiny, tak to nám nevadí? Za to se zase stydím já.
      Vhodné řešení to možná ani nemá.

      Klíč je v tom, že do takové země prostě vůbec nemá jezdit na jednání žena. A vůbec je otázka, zda má být ministryní obrany žena.

      (Četla jsem jednou, jak na nějakém vrcholném jednání, myslím že NATO a Ruska, vyfotili ministry obrany. Ruský ministr byl robustní, přísný generál, v uniformně s mnoha řády. Na další fotce byly takové čtyři milé, usmívající se paní. Ministryně obrany čtyř členských zemí. To je pak těžké.)

      Vymazat
    2. Vzpomínám, jak před lety KDU-ČSL dodala na post ministryně obrany Vlastu Parkanovou. Navlékli jí do maskáčů a odvezli do Afganistánu, kde pozdravila naše vojáky a také jim zazpívala. Taliban tehdy dozajista oněměl hrůzou :-) 
      Voloďa

      Vymazat
    3. ... a paní Parkanová velmi tvrdě platí za těch pár měsíců nebo let, kdy měla privilegium být ministryní.

      Vymazat
    4. Což nic nemění na tom, že Vlasta Parkanová (proti které jinak nic nemám) měla mít dostatek sebekritičnosti a dotyčné "privilegium" prostě nebrat.
      Jinak si ještě vzpomínám na Karolinu Peake. Ta naštěstí armádu řídila jenom 9 dní, takže nestačila nic napáchat :-)
      Voloďa

      Vymazat
  4. Myslím, že mezi ženami je celá řada odbornic na arabskou tématiku, napadá mne česká velvyslankyně v Kataru, Kuvajtu a Iráku, někdejší poslankyně EP Jana Hybášková, členka zahraničního výboru a předsedkyně Delegace EP pro vztahy s Izraelem. Paní velmi rozumná a konzervativně-liberálního zaměření, socialisté fandící palestinským Arabům jí nemohli vystát. I USA i jiné západní země programově do těchto států jmenují na post velvyslanců ženy, zřejmě aby narušili obraz ženy jako podřadné bytosti. Ale vzhledem k nutnosti dostat agrément přijímající strany to ty země asi kvůli vztahům a obchodu akceptují...

    Čili: Především si nemyslím, že jejich a naše kultura je rovnocenná, co do jádra: Rovnosti lidí a odmítání vývozu idejí mečem. Naše je mnohde přeliberalizovaná, ale jádro: všichni lidé jsou si rovni, zůstává zachováno. Proto imho máme právo prosazovat aby otrocké oblečení žen nebylo ani u nás, ani u nich. U nás je správné, že tolerujeme různé národní kroje, šátky tak, či onak, turbany, atd. Ale hranice je tam, kde je to znak otroctví, a to je burka, nikáb.... A také vynucování, omezování vzdělání apod. (Odmítání burkin, ale i šátků ve školách a zdravotnictví,... považuji ovšem za úlet stranou, mimo jádro problému.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karle,
      ad odbornice na problematiku mezi ženami: to přece vůbec nemíří k podstatě věci. Nejde o to, jestli je dotyčná odbornice, ale jestli je pro druhou stranu akceptovaným partnerem pro jednání. To nemusí mít s odborností nic společného, zejména když někdo vyrostl v kultuře, která odjakživa přijímá ženy jako někoho, kdo se nemá plést do záležitostí mužů.
      A ještě bych rozlišovala mezi formalitami, tj. přijmou ji, jednají s ní, a skutečným akceptováním druhé strany, tj. skutečně poslouchají, co říká, a pokládají to za relevantní.

      Druhá věc: vůbec si nemyslím, že máme právo prosazovat nebo se nějak domáhat toho, aby si v Arábii uspořádali společnost podle našich pravidel. K tomu nevidím žádné oprávnění.
      A to, že je určité oblečení znak otroctví, tvrdíte Vy. Jistě ne všechny ženy z tamější kultury by s Vámi souhlasily. Jistě šátek mnohé z nich nosí dobrovolně a pokračovaly by v tom, i kdyby to společnost zrovna striktně nevyžadovala.
      Kdepak, takhle se nikam nedostanete.

      Vymazat
  5. Dobrý deň Christabel
    súhlas s vaším článkom

    OdpovědětVymazat