pondělí 9. ledna 2017

Embryolog

V podstatě něco jako bůh?

Potkala jsem embryologa. Chtěla jsem o tom napsat už loni, ale nějak jsem se k tomu nedostala. Nejnovější kauza záměny embryí v jedné brněnské reprodukční klinice mi však můj záměr připomněla; kauze samotné se budu věnovat jindy.

Když jsem potkala embryologa a dozvěděla jsem se, co dělá, mou první spontánní reakcí bylo: "To já bych dělat nemohla!" Naštěstí jsem si hned v příští vteřině uvědomila, že takto reagují lidé na moje povolání (Ty hájíš zločince? To já bych teda rozhodně nemohl!) a že to není zrovna nejchytřejší věta, kterou může člověk pronést, když se s někým cizím baví o jeho práci. Tato věta tedy zůstala nedořečena a já se raději hned začala zajímat, co si embryolog myslí.

To totiž není jenom tak. Viděla jsem to kdysi v jednom dokumentu, v němž vystupovala nějaká lékařka nebo jiná pracovnice z takové kliniky. Zadívá se mikroskopu, kde se hemží spermie, chvíli si je zkoumavě prohlíží, pak jednu vybere a... když vše půjde podle plánu, na konci bude dítě. Ale to dítě nebude náhodné. Podoba a vlastnosti toho dítěte jsou určeny buňkou, kterou embryolog vybere. Kdyby vybral jinou, i to dítě bude jiné. Je to takové hraní si na boha. Možná se žádné jiné povolání tolik nepodobá božímu konání, jako tohle.
Jenom to prostředí je takové... sterilní. Představuji si laboratoře a sály, misky tiše odpočívají seřazené na policích, vzorně popsané zkumavky čekají, až na ně přijde řada, pipety cinkají, monitorovací přístroje nehlučně předou a embryolog se v bílém plášti sklání nad mikroskopem a rychle a rutinně rozhoduje, která buňka to bude.

Embryolog nebyl žádný omezenec a navíc byl celkem otevřen zájmu o tyto otázky. Jistě se s nimi setkává často; zdálo se, že mu nevadí si o tom se mnou povídat. To, že svým konáním činí určitý umělý zásah do přírodních dějů, reflektuje. Jak mi řekl, na podobný argument odpovídá, že kdyby Bůh nechtěl, aby buňky splynuly a dítě se narodilo, jistě by se tak nestalo. I embryolog má své hranice. Pokud v laboratoři splynou vlastní buňky budoucích rodičů, nevidí v tom žádný problém; určité výhrady či rozpaky ale cítí, když jde o oplodnění darovanými buňkami (to je rozdíl oproti mně, protože já bych asi bez problémů obhajovala už opravdu kohokoliv, na žádné etické hranice jsem nepřišla). O embryích hovořil pěkně, skoro jako pečovatelka o dětech. Ovšem k otázce likvidace těch, které se ke svému zamýšlenému účelu nehodí a jsou jaksi přebytečná, jsme se nedostali. Nemůžu se při náhodné společenské příležitosti dozvědět úplně všechno.

I tak jsem o tom musela dlouho po našem setkání přemýšlet. Protože se mi tak často nestává, že bych někomu říkala, že jeho práci bych dělat určitě nemohla.


10 komentářů:

  1. Zdravím v novém roce a přeji zdraví všem,jak jinak.
    K tomu,jak se nakládá s embryii malý dodatek: Setkala jsem se ambulantně se starší matkou , původně jsem myslela, že jde o babičku.Vykládala mi, jak se snažila o dítě, byla na soukromé klinice naposledy před 7 lety na odběru vajička. Před rokem volali, že si dělají pořádek a že našli její embryo,kterému vyprší záruka a co prý mají dělat a zda-li je mají likvidovat. Paní byla v rozpacích a lékař jí hned nabídl možnost náhradní dělohy.Tak přikývla a dneska vozí kočárek, prý se o něj často opírá, aby neupadla...ale šťastná byla, to ano.Na moji otázku,kolik to celé stálo, se jen usmála.Takže tak....
    Dita

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tentokrát to dobře dopadlo... ale kolik na takový šťastný případ připadá těch zabitých dětí?
      Milan

      Vymazat
    2. Dito,
      také přeji hodně zdraví v novém roce.

      Mne na té historce děsí už ta terminologie: děláme pořádek, našli jsme embryo, vyprší mu záruka, nabídka náhradní dělohy...

      Vymazat
  2. K tématu pro příští článek: https://video.aktualne.cz/dvtv/zamena-embryi-v-brne-evidentni-selhani-jedince-system-je-nas/r~7b3ff214d6cf11e6bb1b0025900fea04/
    Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      díky, vždycky si říkám, že bych se na to DVTV měla dívat častěji, mívají tam zajímavé hosty.
      Tohle je dobré, stát se to opravdu nemohlo. Jenom je divné, že se to stalo.

      Vymazat
  3. Ad Dita(na ceny tam dojde také): http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10656265220-dusi-neprodam/21356226482/
    Ela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elo,
      díky za odkaz, o tomto dokumentu se hodně hovořilo, ale já jsem se zatím nějak nedostala (nebo možná neodhodlala) k tomu, aby jej shlédla.

      Vymazat
    2. Není to nic, co by nebylo obecně známo, nic z čeho by jeden padal na zadek. To je prostě život. Mám v klientele i dítě odnosené domluvenou matkou (chlapeček, 6 let, bylo to za Fabii a 200tis. + veškerý komfort v graviditě). Mám i dárkyně vajíček. Některé pro peníze (které jsou směšně malé, asi 20-25 tis za cyklus a odběr), jedna z přesvědčení, peníze darovala dál. Dárci spermatu se nechlubí, ale mezi vysokoškoláky je běžná brigáda :-)
      Ela

      Vymazat
    3. Dámy, zamyslely jste se někdy nad motivací "dárce spermatu"?
      Muži vidí svět jinak než ženy. Tak to je a jinak to nikdy nebude.
      Milan

      Vymazat
    4. Podle mne jde často o motivaci finanční. I když myslím, že to není jediná motivace těch dárců...

      Vymazat