pátek 3. března 2017

Babišovy kódy

aneb několik maloměstských postřehů z boje proti podvodníkům, kteří náš stát okrádají na daních

Středa, 1. března 2017
Každé ráno si do prodejny místního velkého pekařství, které je sympatické i tím, že pečivo stále ještě předává zákazníkům v papírových sáčcích, chodím kupovat koblihu. Podobně to dělají i všichni ostatní, kdo v okolí pracují; provoz v obchodě tomu proto odpovídá. Několik prodavaček, dlouhé pulty, kde jsou pod plexisklem vyskládané loupáčky, tvarohové šátečky, ovocné koláče, celozrnné rohlíky a spousta dalšího zboží. Nečeká se nikdy příliš dlouho, prodavačky jsou jako vítr. Ale dnes ne. Shlukují se nad plochou tmavou obrazovkou a stále se o něčem polohlasně radí. Občas vydají přes pult účtenku, někdy se to zjevně nedaří. Každý člověk kupuje jen jeden nebo několik málo kousků pečiva a o každém tom rohlíku do ruky je nutné podat zprávu finančnímu úřadu. Fronta je delší než jindy. Přede mnou stojí moje známá, zaměstnaná matka školních dětí. Když vidí tempo, jakým jsou zákazníci odbaveni, frontu opouští. "Na tohle nemám čas, dojdu si sem později."
Konečně jsem na řadě. Prodavačka ví předem, co budu chtít, ale přesto ji žádám.
"Jednu koblihu, prosím, a nechci účtenku. Dneska ani nikdy příště."
Několik zákazníků v řadě za mnou se chápavě usměje.

Čtvrtek, 2. března 2017
Zajíždí sem každý týden dodávka rozvážející čerstvé mléčné i jiné výrobky z farem. Jako obvykle se snažím být na místě včas, abych koupila máslo, mléko, sýr, jogurt a vajíčka. Zaplatila jsem a už odcházím. Řidič a prodavač v jedné osobě, usměvavý pán důchodového věku, na mne ještě mává lístečkem: "Tady máte jednoho babiše."
"Nechci, děkuji. Na tuhle buzeraci si nehraju."
"Když já musím..."
"No, mně nemusíte, nejsem z finančáku a určitě to na vás neřeknu."
"Kdybyste viděla, jak se s tím trápím," postěžuje si pán. "Věčně to nefunguje."
"Vždyť je to úplný nesmysl,", obracím se na odchodu od tohoto prototypu daňového podvodníka.
Žlučovitý stařec postávající mezi dalšími zákazníky na mne zamává bankovkou, kterou drží v ruce: "Paní, když mu dávám svoje peníze, tak chci účtenku!"
"Tak si účtenku vezměte, když chcete. Ale nedělejte, že mu ty peníze dáváte zadarmo, když mu je dáváte za zboží."

Pátek, 3. března 2017
Jdu koupit zeleninu na polévku do malé pultové prodejny vedle řeznictví. Vždy mne tam obsluhuje jedna prodavačka. Dnes je to jiné. Váží celer a přes celý malý krámek hlásí čísla své kolegyni na druhé straně prodejny. Nejdřív nechápu, co to dělají. Pak pochopím. Dostala jsem zboží a teď musím popojít k jiné kase, než která stojí u váhy, a zaplatit.
"Aha, vy musíte dávat evidované účtenky," prohodím.
Prodavačka mi otráveně ukáže košíček, kde jsou srolované lístečky. "Ani mi nemluvte, nikdo to nechce, tady mi to poletuje. Včera si nám někdo stěžoval, že mu dávali účtenku, když kupoval noviny!"
"Slyšela jsem jednoho pána, jak se rozčiloval, že chce účtenku," vzpomenu si  na naštvaného důchodce u mlékařského auta.
"Ano, tak čtyři lidi za celý den ji chtějí," sdělí mi prodavačka své zkušenosti. Zřejmě voliči té strany, která s daňovým podvodníky zatočí, pomyslím si.

Mířím ještě vedle k řezníkovi. To je taková obdoba výše popsaného pekařství. Velký podnik, vlastní výroba, prodejna plná zákazníků, v akci vždy několik prodavaček. Tam jsem za nákup dostala pokaždé malou účtenku, na které jsem viděla, kolik jsem koupila masa a kolik šunky. Majitelé tohoto podniku určitě nebudou mít problém, říkám si, taková velká firma má možnosti, jak se s technickými a personálními nároky EET poprat. Dnes mne ovšem čeká překvapení: prodavačka mi podává účtenky dvě! Jedna je taková, jakou jsem dostala vždycky, druhá s Babišovým kódem. Samozřejmě to trvá déle než jindy, ale to už beru jako nový maloobchodní standard.

Od nynějška budeme čekat ve frontách a šustit účtenkami. Všichni ti lidé, kteří si říkají živnostníci a prodávají v našich ulicích rohlíky, maso, mléko a mrkev, jsou totiž nestydatí daňoví podvodníci. Kdyby nenahlásili tržbu za každou tu cibuli na finanční úřad, chyběly by ty peníze jinde. Třeba by nezbylo na dotace na soukromé haciendy. Snad byste nechtěli, aby se daně vybíraly třeba z výnosů z dluhopisů. To by byla opravdu nemravnost.
Však oni si zvyknou.

86 komentářů:

  1. Ach jo. Jsem seniorní ITík, občas dělám i architekturu řešení. Český průšvih je v celé veřejné sféře to, že se napřed řeší, aby byl projekt = peníze a teprve za čtyřmi kupkami hnoje to, jak vlastně má projekt pomáhat.

    Když vynechám účetní problémy s dobropisováním apod., tak pořád nechápu, proč ta povinnost zasílat stvrzenky online. Existovala by řada dobrých off-line řešení, které běhají v řadě zahraničních míst, nezdržovaly by v provozu atd.

    Moje modelová představa by byla účtenka s QR kódem (to je takový ten kódový čtverec s č/b čtverečky), který by každý mohl nascanovat mobilem a poslat MF, kdyby chtěl. A běda, pokud by tam ta platba nebyla. Motivovat ke scanování by mohla loterie, soutěž apod.

    Mj. "těším se", až EET dopadne na neziskovky, kostelní sbírky a třeba tříkrálovou sbírku. Ale pracuju teď i ve Švédsku, kde peníze už vlastně téměř nepoužívají. Musím se tam jít jednou podívat do kostela, jak to dělají...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale mj. na velkých církevních a konferenčních shromážděních bývá občas zvyk při sbírce promítnout (po straně pódia - tam kde texty písní) nějaké ilustrační forky + č.účtu pro ty, kdo chtějí přispět převodem. Uvítal bych tam ovšem platební QR kód pro mobilní banking... U konzervativnějších církví by to stačilo na kostelní nástěnce...

      Vymazat
    2. Karle,
      ale vždyť není třeba žádné "řešení". Dosud byly účtenky nepovinné, nikam se nic nehlásilo, a zhroutila se ekonomika?
      Vždyť jak vysoko jsme na žebříčku zemí s nejvyšší kvalitou života?
      http://www.stoplusjednicka.cz/kde-se-zije-nejlepe-oecd-vydala-novy-zebricek-kvality-zivota

      Jak to bude s kostelními časopisy, to nevím. Doufám, že nijak.

      Vymazat
    3. He, trochu mě děsí, že jsme blíž Mexiku a Rusku, než Norsku a Austrálii :-( Babiši, co s tím uděláš?

      Vymazat
    4. To já bych chtěla být od Norska co nejdál:-(

      Vymazat
    5. Proč je to online? Proto aby si lízla další oligarchická skupina (Kellner), živnostníkům se ještě více zvedly náklady a navýšil se buzerační a pokutový potenciál.

      Vymazat
  2. To já si účtenky beru. Jsou malé a vejdou se do kapsy u saka. Čistím si jimi boty, když mě někdo šláne ráno v tramvaji, což je vlastně docela často. K tomu se účtenky hodí nejlépe. Nemusím sebou tahat hadřík a po účelném užití účtenky ji mohu s klidem vyhodit do koše (to zdůrazňuji, kdyby mě nějaký volič té strany, co bojuje proti všem těm nepravostem, chtěl osočit, že rozhazuji papírky po parku).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je ale výborný nápad:-)
      Kolikrát na služební cestě dumám, jak to dělají ostatní s botami, zvlášť když je špatné počasí. Myslím, že se na to moc neosvědčily ty vlhčené ubrousky, protože nechají šmouhy?
      Ty účtenky určitě stojí za pokus.

      Vymazat
  3. To je ono. Nosím zásadně kožené boty. Vlhčené ubrousky je ničí. Papírový kapesník se zase otíráním o botu drolí a nechává na botě kousky. Já dřív opravdu nosil hadřík (ideální na vyleštění je kousek hedvábí, na vyčištění pak silnější bavlněná látka). Jenže kam pak šoupnout tu špinavou látku? Do tašky ne, do kapsy kalhot ne, fuj! Jednou mi takhle někdo šláp na botu a já neměl ani kapesník, ráno jsem zaspal a vylítl z domova narychlo. Ale na zastávce jsem ještě stihl koupit snídani. A v kapse mi skončila účtenka. Vzal jsem zavděk účtenkou a kupodivu posloužila dobře, boty vyčistila. No a od té doby si beru všude účtenky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doma se mi taky dost osvědčila látka, která byla původně šálou nebo šátkem. Ale s sebou to netahám a pak vzniká tento problém.

      Vymazat
  4. Účtenky jsou z termo papíru, tedy docela toxické,nedoporučuje se je prý skladovat.
    Dita

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dito,
      to je další věc, o které jsem si říkala, že to má nějaký ekologický rozměr. Ono se to nezdá, je to jen kousek papíru, ale v jakých kvantech se to točí z těch pokladen, všude se to odhazuje... No hlavně že se teď bude zase direktivně omezovat počet igelitových tašek a nařizovat recyklovatelnost kelímků od kávy, ale tohle nikoho nezajímá. Nehledě na další spousty elektronických zařízení, která se musí instalovat úplně všude.

      Mimochodem, v té pekárně dávají papírové sáčky z obyčejného papíru, jsem za ně ráda, nemám ráda plastové, ale jednou jsem se na to někde ptala a zjistila, že ty plastové vyjdou levněji a papírové se proto nevyplatí.

      Vymazat
  5. Zírám. Přiznám, že jsem dost zaskočený.Tento názor jsem zde tedy nečekal. Začínám chápat, proč nás vyšoupli z kategorie vyspělých států . Kam jinam s národem, co se chová a uvažuje na úrovni zaostalých zemí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Buteo,
      ale přece nás nikdo nevyšoupl z kategorie vyspělých států. Nenech se zmást předvolebními řečmi.
      Podívej se na ten odkazovaný žebříček: vždyť jsme v žebříčku států podle kvality života na 21. místě. A států je cca 200.
      Kde bychom měli být? Koho bychom měli chtít předhonit? Kanadu s jejím obrovským bohatstvím? Velkou Británii s historií velmoci, nad kterou slunce nezapadá? Japonsko nebo Německo s jejich nedostižnou disciplínou?
      Jsme na tom krásně a žije se tu dobře. Určitě ne tak, že by bylo nutné šlapat na krk statisícům živnostníků.

      Pokud jde o mou výše zmíněnou narážku na Norsko, nemyslím, že by to byl ráj na zemi. Severské modely možná fungují na severu, možná ani tam ne, ale nedají se bez rozmyslu aplikovat na společnost s odlišnou mentalitou.

      Vymazat
    2. Teď vidím, že Japonsko je až za námi:-)

      Vymazat
    3. Já zase zírám, že se opět (pořád?) najdou komouši, kteří chtějí spoluobčanům strkat prst do řiti, jestli tam náhodou nemají, nikoli nezdaněné miliardy (jako jejich Prorok), ale nezdaněný pětikilo.
      Přitom, kam to naši dědkové a rodiče dotáhli s kroucením krkem živnostníkům a rolníkům jsme si snad mohli všimnout.

      Připomenul bych různé výzkumy souvislostí mezi důvěrou ve společnosti, mírou buze..., ehm, kontroly od vlády a kvalitou života i bohatstvím. Zaostalé a chudé jsou právě ty Burešostány.

      Vymazat
    4. To je tím, že se lidem do hlavy pořád leje, jak všichni strašně kradou. Přitom daně jsou vysoké až hrůza, peněz se vybere tolik, že se to pak rozhazuje za naprosté nesmysly (studijní obory úplně k ničemu, podivní umělci, kterým nikdo nerozumí, nepochopitelná komunitní centra, zbytečná školení pro úředníky a samozřejmě další buzerace občanů pomocí registrů, hlášení a kontrol).

      Nechápu, jak se můžeme inspirovat v Chorvatsku, vždyť to je ekonomika x let za námi, s mnohem horšími ukazateli. Nevím, když jsem tam byla, tak jsem viděla, jak je tam všechno strašně drahé a kupní síla nižší.

      Přínos drobných živnostníků určitě není v masovém odvodu daní, ale v tom, že
      1) zajišťují distribuci zboží a služeb,
      2) ti lidé se starají o sebe a nevisí na státu.

      Já když vidím, jak různé provozovny končí, tak jsem z toho hrozně smutná. Zavřela mi zelinářka na rohu, to mám pro každé jablko jezdit do supermarketu? Teď se děsím, aby neskončil invalidní důchodce, ke kterému dávám spravovat boty, já hodně chodím a ničím podpatky. Je fajn a kolikrát mi podpatky spraví na počkání a těch asi 70 korun si teda vybírá do krabice a ne do elektronické pokladny.

      Vymazat
    5. Christabel, OECD má 35 členů. Pravda, prý má jít o ty "nejvyspělejší" na zeměkouli.

      Vymazat
    6. Ano, já to beru jako klub nejbohatších.

      Vymazat
    7. Ano, největší problém není korupce, ale prostý vyhazování peněz za nesmysly.
      Bureš se inspiroval v Chorvatsku v kroucení krkem živnostníkům, jeho konkurenci. Pro sosany je to třídní boj a lidovci chtějí vládní koryta.
      Ta možnost koupit si něco na každým rohu nebo si dát pivo dělá významnou část životní úrovně, té její nefinanční části. V tom byl problém minulýho režimu, všude fronty, nedostatek a nedostupné služby.

      Vymazat
    8. Právě, jenomže lidé si to neuvědomují. Slyší jenom na "daně, daně, platit daně". Myslí si snad, že dostanou vyšší důchod, když se vymáčkne ze zelinářky o pětistovku víc? A kolik stojí ten systém a kontrola plnění povinností?
      A k čemu jim je zavřená provozovna? No dobře, neplatila daně, ale teď tam není vůbec. Každý člověk z venkova se nemůže jen tak snadno dopravovat na nákupy do měst, ty malé prodejny, které se jen tak tak držely, byly pro mnoho důchodců a jiných lidí ve vesnicích životně důležité.
      Proč to likvidovat?

      Ještě mne smutně pobavil návrh, aby obce venkovské prodejny dotovaly. To je přesně ono: nejdřív je přidusíme, aby se svobodně podnikat nedalo, a pak někoho vybereme a jemu budeme sypat ze společného. To je přesně to, co se některým hodí.

      Vymazat
    9. Přidusit a pak dotovat - tak je to správně:

      Motiv č. 1: Čím víc se protočí v dotacích, tím víc se dá rozkrást.

      Motiv 2.: Dotacemi se dá zlikvidovat konkurence - buď tím, že je nedostane, nebo naopak tím, že je dostane (a následně se na ně poštve hloubková kontrola, která díky nejednoznačným a šíleně komplikovaným pravidlům vždycky něco najde, když bude hledat dost dlouho).

      Vymazat
    10. Podle mne platí obojí motivace.

      Dotaci můžete snadno přihrát někomu v rodině nebo známému. A bez problémů si to obhájíte, vesnice přece potřebuje tu prodejnu jako službu pro občany.

      Vymazat
  6. Česko nově spadlo mezi rozvojové země! Máme příliš malé platy - tn.cz
    tn.nova.cz/.../nizke-prijmy-na-hlavu-cr-preradi-z-vyspelych-zemi-do-rozvojovych.ht...
    23. 2. 2017 - Americká investiční banka JPMorgan Chase přeřadí Českou republiku ze skupiny vyspělých zemí do rozvojových. Důvodem je fakt, že příjem na hlavu se v ČR už tři roky pohybuje pod ... Podle ekonomů by měl tento krok posílit poptávku po českých dluhopisech. ... Česko nově spadlo mezi rozvojové země!
    Důchodce na rohu opravou pár podpatků těžko vydělá cca 100o
    Kč za den a vzdělaná právnice by mohla vědět, že do 250000 ročně se nic neplatí a tak je to s řadou těch malých. Hodí se to do předvolebního krámu akorát ODS, coby strany cti a poctivosti v čele s různými Nováky.
    Normální v civilizovaném světě je platit daně a nekrást.
    Potěšil mě Tvůj první odstavec psaný ve 2304 . Až na větu plně s ním souhlasím. Takže ještě Tě ČT 1 a další aktéři štvavé kampaně proti prezidentovi, Babišovi a všemu co není po chuti Bakalům a jiným óbr zlodějům, nedostali.Nejezdi jenom do Chorvatska. Proč s výběrem daní nepoukážeš třeba na Dánsko a že tam daně pane jsou, v Itálii za Tebou poběží s lístečkem a tak, nechám toho stejně jako mě lískali za mé otevřenosti k Ukrajině a Obamovi, až jsem vyletěl z FB. Pokud bych Tě moc čilil,tak řekni a už nebudu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Buteo,
      možná ses někde s diskutujícími neshodl a vyškrtli Tě z diskuse, ale tady to přece tak není tak vyhrocené. Tady spolu můžeme klidně nesouhlasit a nic se neděje. Není to tu zřízeno kvůli všeobecnému souhlasu všech se všemi, naopak.
      Rozhodně odsud nemíním staré známé posílat pryč:-)

      Dánsko není podle mne vhodný model, daňová zátěž je tam ještě vyšší než u nás, myslím, že nejvyšší na světě, tomu také odpovídá míra přerozdělování. Já si zde tento model nepřeji.

      Nejde o to, kolik si ten švec-invalidní důchodce vydělá, ale proč má každou padesátikorunu on-line hlásit finančnímu úřadu a vydávat mi účtenku s nesmyslným kódem, který to potvrzuje? Proč si na to má pořizovat elektronické vybavení za x tisíc, když ho nepotřebuje a když - jak píšeš - stejně daně platit nebude?
      Proč? Jaký to má smysl?
      Je to odraz toho, že politici, kteří to vymysleli, s Babišem v čele, jsou naprosto odtržení od reality. Nemají tušení, jaké problémy řeší běžní lidé. Taky aby měli - nelíbilo se mu, že musí stát s dětmi frontu v ZOO, tak se rozhodl, že si postaví vlastní, soukromou, a k tomu sebral dotaci 50 mil. Kč určenou pro malé a střední podnikatele, ačkoliv vlastní obrovský holding. Toho nějaký švec, který podráží boty, samozřejmě nezajímá. Nedovede si představit, že částka za elektronickou pokladnu může někoho zatěžovat, pro něj to jsou drobné.

      Názory US banky JP Morgan a komentáře TV Nova pro mne bohužel nejsou směrodatné.

      Vymazat
    2. Generální z finanční správy nedávno pravil. Ten co nevydělá ročně víc než 250 000, zažádá na FS a vůbec nevyřizuje ty forichtungy.tedy žádné účtenky.Do toho by se dle ja vešlo řada těch vesnických služeben.

      Vymazat
    3. Buteo,
      to sice možná pravil, ale v zákoně to nikde není. Alespoň já o tom nevím, třeba mne někdo opraví.
      Takže jestli toto šíří, mate tím lidi.

      Navíc tam nešlo podle mne o zisk 250 tis., ale o tržby. A takovou tržbu na vesnické prodejně překročí, vždyť to je cca 1.000,- Kč na jeden pracovní den, to musí překročit, jinak by se neměli šanci uživit.

      Vymazat
    4. Nápad vyjmout z EET živnostníky s příjmy do cca 250.000 Kč byl jeden z poslaneckých návrhů, které se dostaly na přetřes při projednávání balíčku daňových změn ve 2. čtení. Z návrhů týkajících se EET nebyl přijat ani jeden. Je to už dobrý měsíc zpátky.

      A přesně tak, šlo o tržby, nikoli o zisk. Což z praktického hlediska bylo trochu směšné.

      Ivana

      Vymazat
    5. Ivano,
      děkuji za doplnění.
      Vím, že jsme se tím návrhem tehdy zabývali i my zde, ale také mám v podvědomí, že změny byly odmítnuty jako celek. Některé strany by se změnami i souhlasily, ale nakonec to bylo tak nějak, že buď se to zruší celé nebo to zůstane i s těmi chybami a nesmysly, které jsou v tom zabudovány.

      Vymazat
    6. "Ten co nevydělá ročně víc než 250 000, zažádá na FS a vůbec nevyřizuje ty forichtungy"

      Teoreticky by to prý jít mělo. Prakticky to prý je tak, že i miniživnosntník si musel zařídit EET ke stanovenému datu. Kdy finanční úřad žádost takovou vyřídí, to je ve hvězdách. Navíc to prý není nárokové, to znamená, že finanční úřad vyhovět může, ale taky nemusí.

      To, že EET dopadá na e-shopy, které přijímaly platby platebními kartami ukazuje, že primárně nejde o úniky daní, ale o získání informací.

      Podobně registr smluv - napřed stanoví absurdně nízkou částku (50 000 Kč je opravdu nic), čímž administrativně pekelně zatíží všechny dotčené šíleným způsobem, následně systém dekapitují výjimkami tak, že bude úplně k ničemu.

      Buď jsou ti, kdo toto vymýšlí, úplně pitomí a neschopní, nebo sledují zcela jiné cíle, než jaké veřejně deklarují.

      Vymazat
    7. Pefi, ani teoreticky ne. V metodice EET se sice definuje "minoritní činnost" (o které mimochodem zákon o EET nehovoří vůbec - pěkná lidová tvořivost GFŘ), ale u tržeb z minoritní činnosti může dojít pouze k posunu povinnosti evidovat tržby v systému EET v pozdějí vlně, nikoli k úplnému vyjmutí ze systému EET (výjimka jsou neziskovky).

      A ano, o posouzení minoritní činnosti může poplatník požádat FÚ a ano, vyřízení takového závazného posouzení trvá.

      Ivana

      Vymazat
    8. Ivano,
      díky, já s tím nejsem tak detailně obeznámená, ale nezaznamenala jsem zákonnou výjimku pro někoho čistě z toho důvodu, že má nízké tržby.

      V článku jsem chtěla mj. poukázat na to, že EET zdržuje všechny - prodavačky, vedoucí, majitele obchodů, zákazníky, prostě všechny. Jde o několik drobných denních zdržení pro zákazníka a značné zpomalení činnosti v obchodě, někde vyžadující dokonce personální posily (co dříve zvládl obsloužit jeden člověk, na to jsou třeba dva). Jenomže tyhle náklady se do statistik MF nepromítnou:-(

      Vymazat
    9. Přeně tak, Chris. Je v tom spousta interních nákladů podnikatelů, které nikdo samostatně nevyčísluje, ani se nikde v přímých číslech neobjevují. Jenom toho neproduktího času, který stojí zavádění systému, jeho nastavení, promyšlení nových procesů. A to samozřejmě nejen na straně podnikatelů, ale bohužel i na straně státu. A to všechno platíme my všichni. Spoustua neproduktivních činností, které vedou ve výsledku jenom k tomu, aby se někde vyreportovala nějaká čísla.

      Ivana

      Vymazat
    10. A také na straně zákazníků, odběratelů zboží a služeb.
      Nejde jen o čekání na účtenky s kódy, které vůbec nepotřebujete. Ale třeba tady už se projevuje výše zmíněný konec některých provozoven, což mne bude stát dost času, který budu muset věnovat obstarání potřebného zboží a služeb.

      Mrzí mne, že jsem si neuložila odkaz na blog, který vyšel tuším na IDnesu. Popisoval konec malé prodejny na nějaké dědince, protože majitelka-důchodkyně toho má právě dost a není ochotná najíždět na elektronickou komunikaci se státní správou.
      Pán tam psal, že tam třeba někdo nechal ročně 15 tisíc korun. Teď tedy musí do supermarketu. Tak jde a ty peníze utratí tam. Supermarket má ovšem zahraničního vlastníka, takže peníze odtečou pryč a namísto důchodkyně na vesnici si za ně německý manažer koupí jednu novou zimní pneumatiku na své nové BMW.
      Jak potěšující.

      Vymazat
    11. Jo ale určitě byla ta důchodkyně zlodějka, která neplatila daně. To je jasné jako den.

      Vymazat
  7. "Normální v civilizovaném světě je platit daně a nekrást."
    Když pominu ten detail, že neplacení daní není krádež, ale pravý opak, tak byla podle průzkumů velikost český šedý ekonomiky zhruba stejná jako v Německu.
    Ale kampak na fanoušky strany organizovanýho zločinu s fakty.
    O "podnikatelských" metodách nebo daňových optimalizacích jejich Proroka ani nemluvě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já určitě nerozporuji, že část tržeb zůstane v šedé ekonomice, zejména v pohostinství je to obvyklé. Jenomže při výši daňové zátěže se tomu snad ani nemůžu divit. A zjevně i při tomto modelu ta ekonomika funguje dobře, protože nefungující ekonomika vypadá úplně jinak než ta naše.

      Přínosy fungujícího segmentu malých živnostníků vidím jinde, než v placení daní, viz výše.
      Nehledě na to, že EET to určitě nevyřeší a její celospolečenské náklady jsou obrovské, mnohem vyšší než očekávané přínosy.

      Vymazat
    2. Mě nezajímá jestli hospodskej platí daně, mě zajímá jaký má pivo! :-)
      Už se rozvíjí nápady na dotování hospod. I soudruh Jakeš nakonec prohlédl:
      https://www.youtube.com/watch?v=kkVvPLXN2xo&feature=youtu.be&t=60

      Vymazat
    3. Vida:-)
      Viz výše, nově budeme prodejny dotovat ze společného. To jsou ty lepší časy, které přišly.

      Vymazat
  8. Tohle je taky dobré:
    http://domaci.ihned.cz/c1-65647340-nechci-byt-ve-vlade-ktera-umozni-dalsi-vlny-elektronicke-evidence-trzeb-prohlasil-jurecka

    Proč proto tedy hlasovali? Pokrytci.

    OdpovědětVymazat
  9. Vše se uvidí po volbách. Opět bude hromada legrace v české kotlině. Dnes jsem se opět pobavil na ČT 24 /jediné, co na tomto kanálu sleduji/. U Moravce byl Kalousek. Opět mi oba udělali radost, jak neúnavně kopou o přežití. Vidím velkou podobnost boj v |USA proti Trumpovi a u nás hned proti dvoum vážným souperům.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trump sice dozajista není etalon etického podnikání, ale neslyšel jsem o něm, že by prvotní kapitál získal ryzím podvodem (Petrimex) a dál ho rozmnožoval racketeeringem ve spolupráci přinejmenším s policií (Kostelecké uzeniny a dnes Oleo Chemical, tam v tom jede i SZ).
      Zatímco Trump se dostal k moci navzdory americké "elitě", tak naopak Babišovi pomohla jimi zde organizovaná "protikurupční revoluce". Vůbec těžko říct co tím sledovali, jestli dobroserství nebo spíše své ekonomické zájmy. Nezapomínal bych na Burešovo narychlo organizované turné po US před 2 lety, opět pořádně nevíme co, kde, jak a proč tam dělal. Ovšem zase co víme, tak se tam scházel s americkým politickým establishment, žádný antiestablishmentový Trump.

      Vymazat
    2. Já ty volby vyhlížím tentokrát s obavami. Přála bych si, aby se předvolební průzkumy nenaplnily.

      Jinak souhlasím, nelze srovnávat A.Babiše a D.Trumpa. Trump by podle mého názoru k opatřením, která dopadají na statistíce (v americkým měřítkách desetimiliony) lidí jistě nepřistoupil, zejména pokud je jejich účinnost sporná. Naopak, soustředí se na makroekonomické záležitosti, cla, globální obchodní dohody, udržení pracovních míst v zemi a podobně. Skutečně není součástí establishmentu, a pokud vím, nevlastní žádná celostátní vlivná média, což je také velmi podstatný aspekt. Obávám se, že kdyby jako miliardář zkásnul dotace určené malým podnikům, nepřešel by ani přes primárky. Kdepak, tohle srovnání neobstojí.

      Dovede si představit, že by v Americe někdo vyhrál volby se sloganem "všichni živnostníci kradou, já s nimi zatočím"? Asi těžko.

      Vymazat
  10. Pro všechny zastánce EET si dovolím uvést jeden smutný příběh:

    Velký e-shop s obratem kolem 250 mil. Kč ročně, zejména B2B prodeje, ale i drobné B2C, vesměs všechno on-line platby. Kdo sleduje trochu problematiku EET, všiml si, že registraci v systému EET podléhají i on-line platby prostřednictvím platebních bran na Internetu. Pro většinu e-shopů velmi problmeatické - v závislosti na tom, jakou platební bránu využívají.

    Tak tento e-shop, s daňovou povinností ročně v řádech mil. Kč, tu od 1.2.2017 neprodá už ani balíček, bo všechno za včasu přestěhoval do jiného státu EU. A to skutečně reálně, včetně místa vedení. On se e-shop totiž z povahy věci stěhuje poměrně snadno.. Důvodem nebylo nějaké krácení daní (ono u on-line obchodů zatajovat tržby jako moc dobře nejde), ale prostě komplikované SW řešení, průtahy, administrativní komplikace..

    Tak si říkám, jaký má EET vlastně reálný význam pro ekonomiku.. :(

    Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pardon, od 1.3.2017...

      Vymazat
    2. Děkuji za postřeh z praxe.

      EET pro e-shopy, které přijímají naprostou většinu tržeb převodem, takže je nikam neschovají, je krásnou ukázkou toho, že při zavedení toho systému někdo nepoužíval mozek. Ani půl mozku.

      Vymazat
    3. Jste si jistá, že pro zastánce EET to je smutný příběh?
      V jejich mentalitě se jen "další zloděj přiznal svým útěkem k okrádání státu!" Vždyť si všechny ty náklady na EET mohli odečíst z daní! Takže zase měl pan Babiš pravdu!

      Vymazat
    4. Tý logice nějak nerozumím :). Ivana

      Vymazat
    5. Na tom nezáleží, hlavně že jí rozumí oni :-(

      Vymazat
    6. To je fakt. Přece kdo je "poctivý podnikatel", tak nemá s EET sebemenší problém.
      Že mi to nedošlo dřív...

      Vymazat
  11. Vzpomínám, jak se v mé jinak oblíbené hospodě ještě nedávno účtovalo.
    Přišel podroušený číšník, na umolousaný kus papíru cosi počítal, a pak zvolal: „470 Kč.“
    Už jsem byl připraven a kontroval jsem. „No to určitě né“.
    Na to číšník: „Aha, no tak dobře, tak 390 Kč“
    Zaplať Bůh za EET!
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Voloďo,
      ale tento problém se přece s EET míjí. I při EET Vám tam číšník může něco připsat a i bez EET může jednat poctivě.
      Na tohle není EET přiléhavé řešení.

      Píšete, že je to Vaše oblíbená hospoda. To chodíte rád do hospody, kde Vás pravidelně chtějí okrást?

      Vymazat
    2. V době před EET jsem vůbec netušil, co číšník na účtenku píše. Psal jenom cifry, čitelné to moc nebylo a ještě do toho škrtal.
      Teď dostanu účtenku, na které je jasně po položkách vytištěno, za co platím. Takže pokud jsem ještě dostatečně střízlivý, tak si to mohu zkontrolovat. Dotyčnou hospodu mám blízko, pivo mi tam chutná, proč bych měl chodit jinam.
      Mimochodem, hned po zavedení EET se personál kompletně obměnil. Kupodivu :-) 
      Suma sumárum – když platím za nějaké zboží nebo službu, měl bych dostat řádnou účtenku. To si nenechám vymluvit.
      Vyjmul bych z toho jenom vyslovenou drobotu – noviny v trafice apod. Což pokud vím Babiš chtěl udělat, ale v koalici to kvůli nesouhlasu sociální demokracie neprošlo.
      Voloďa

      Vymazat
    3. Ale povinnost vydávat účtenky, když zákazník chce, existovala přece už před EET, podle zákona o ochraně spotřebitele.
      EET je povinnost hlásit tržbu finančnímu úřadu, to je něco jiného.

      Babiš chce zavést změny? Ten systém vymyslel a legislativně protlačil on. Proč ho tedy nenastavil tak, aby nezatěžoval lidi tam, kde je to úplně zbytečné? A teď se bude vymlouvat, že koalice se změnami nesouhlasí? To je směšné. Pokud je to nastavené špatně, nese za to odpovědnost především A.Babiš.

      Vymazat
    4. Voloďo,

      účtenka opravdu není vynálezem EET. Ještě před EET jste mohl požadovat:
      - doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby podle zákona o ochraně spotřebitele, nebo
      - doklad o prodeji zboží a o poskytnutí služby podle živnostenského zákona, nebo
      - daňový doklad (u plátců DPH) podle zákona o DPH.
      Teď po novu tu máme ještě 4. typ dokladu, ano EET účtenku. Všechny 4 typy dokladů tu pěkně existují vedle sebe, mohou se sloučit do jednoho, ale taky nemusejí - no není to skvělé??!!! Čtyři typy dokladů, já přímo jásám.

      Btw., zákon o EET vůbec nenařizuje, aby na účtence byly uvedeny položky nákupu. Za to můžete vděčit jiným výše zmíněným předpisů, ale rozhodně ne EET. Podle EET musí být na účtence pouze celková tržba a v případě plátce DPH i základ daně a DPH. Ale rozhodně ne položky nákupu. A především tam musí být FÍK !! (fiskální identifikační kód), pod kterým je ten canc vyreportovaný.

      Ad že Babiš chce změny.
      To jste mě rozesmál. Jestli chtěl nějaké změny, měl je zapracovat přímo do zákona při jeho schvalování. A ne si něco populisticky vymyslet rychle před nabytím účinnosti zákona a pak to ještě házet na Sobotku, že za komplikace u EET může vlastně on! Babiš to přeci myslel dobře!! To je populismus na n-tou. Že mu to někdo baští nechápu.

      Ivana


      Vymazat
    5. Taky mi není jasné to úlevné jásání, že konečně můžeme dostávat účtenky. To jsme mohli i doposud.

      Vymazat
    6. Mohli, ale nedostávali.
      Voloďa

      Vymazat
    7. Ale já jsem dostávala účtenky.
      Účtenku jsem dostala jednak v případě, kdy jsem si o ni řekla, a často i tehdy, když jsem si neřekla. Třeba v řeznictví nebo v knihkupectví je dávali automaticky.

      Vymazat
    8. Samozřejmě, protože tam, kde majitel nechtěl, aby mu zaměstnanci kradli, tak jim zavedl pokladnu s účtenkami.

      Ivana

      Vymazat
  12. Také jsem vyslechl přednášku od kolegy, že 99% živnostníků neplatí daně a že kradou. A teď už nebudou a čekají nás světlé zítřky.
    Bohužel jsem nemohl utéct, protože to bylo v autě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sejre,
      zastavit, vysadit:-)
      Já vím, ne vždycky to jde.
      Pán se třeba bude divit, až se bude vláčet přes půl města kvůli nějaké službě, kterou měl dřív u nosu, ale nevydržela boj s daňovými podvodníky.

      Vymazat
    2. Zaměstnanci taky kradou, konkrétně masivně okrádají zaměstnavatele. Bez obav lze prohlásit, že 99% zaměstnanců někdy okradlo zaměstnavatele třeba jen tím, nepracovali celých osm hodin v kuse.

      Vymazat
    3. Kdyby aspoň sám Babiš neměl v tomto ohledu máslo na hlavě, když už to tak hlasitě kritizuje.

      Vymazat
  13. Dan Přibáň, sice jinak nechutnej sluníčkář, ale vystih to přesně:
    Celá šedá ekonomika je minoritní problém v porovnání s neefektivitou státního aparátu.
    http://forum24.cz/hlavni-problem-eet-nemravnost/ to vystih přesně:
    Celá šedá ekonomika je minoritní problém v porovnání s neefektivitou státního aparátu.
    http://forum24.cz/hlavni-problem-eet-nemravnost/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za odkaz.

      Mne by zajímalo, kolik z těch lidí, kteří se nyní trápí s elektronickými pokladnami, volilo ANO. A kolik z nich bude tuto stranu volit příště.
      A abychom nezapomněli na ČSSD a lidovce, ti v tom bohužel jedou také.

      Vymazat
    2. Přesně tak. Podobně šílený je Babišův bilboard, kde se holedbal, že i kraje je potřeba řidit jako firmu, tedy že hejtmany nenechá prošustrovat ani korunu.

      Lidé na to slyší, protože netuší, že kdyby takto idiotsky Babiš řídil svoji firmu, tak je z něj žebrák. Já jsem kdysi musel někomu doložit, že jsem z veřejných peněz neprošustroval doslova pár korun a jen příslušné telefonáty stály mnoho násobně víc, než byla částka, kterou jsem obhajoval. Když započtu hodinové mzdy všech zúčastněných, tak na obhájení jedné sporné koruny jsme vynaložili minimálně 1000 Kč. Prokázali jsme, že jsme skutečně neporošustrovali ani korunu, ale takto neekonomicky by ve firmě, která si na životbytí musí vydělat, postupoval jen idiot.

      Vymazat
  14. Mě by zajímalo jaké je oficiální vysvětlení toho, proč máme tak nízké HDP na hlavu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V pracovní době kecáte na netu :-)

      Vymazat
    2. Vzhledem k tomu, že jsem včera ve prospěch svého zaměstnavatele pracoval ještě hodně po půlnoci a pracovní nasazení v případě potřeby dosahovalo 7 dní v týdnu 12 hodin denně po dobu několika měsíců v kuse, tak se obávám, že tím to nebude.

      Vymazat
    3. osobně odhaduji, že to spíš bude souviset s mizernou organizací práce a vykonáváním aktivit s reálně nulovou přidanou hodnotou.

      Vymazat
    4. Nevím, jestli mám HDP na hlavu považovat za směrodatný ukazatel.
      https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_HDP_na_obyvatele

      Poměrně vysoko jsou například ropné velmoci, ale kdo by tam chtěl žít? To je dobré leda pro muže - muslimy, s plnoprávným občanstvím, my ostatní bychom asi volili jiné destinace.
      Ukazatel kvality života je mnohem lepší.

      Vymazat
    5. Co se týče výkonnosti ekonomiky tak je HDP dobrý ukazatel.

      Bohužel to vypadá, že pološílené vedení tohoto státu si klade za cíl nikoliv bohatý stát bohatých občanů, ale stát, kde je vysoká úspěšnost ve výběru daní (ať to stojí co to stojí).

      Samozřejmě, kvalita života je něco zcela jiného a poněkud podstatnějšího, ale součástí kvality života je i (státem zajišťovaný) servis, a čím bohatší stát, tím lepší služby je teoreticky schopen poskytovat.

      Navíc, kdybychom měli HDP jako má Dánsko, tak bychom i se současnými daněmi a současnou úspěšností výběru byli bohatým státem bohatých občanů.

      Vymazat
  15. Tak to já cestou do práce taky občas kupuju koblihy v jedné maringotce na rohu a od 1. března se neděje nic závratného, akorát při vrácení dostanu lísteček, bez jakéhokoliv zoufalství a zdržení. Jsem na lístečky zvyklý, v samce naproti je dostávám taky a odjakživa. Nevím, nikdo si kolem mne nestěžuje, nářky čtu jen ve zprávách. Pravda, nežiji na vsi ani v maloměstě, ale tím to snad nebude.
    Vladimír

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vladimíre,
      podle mne čím menší město, tím bude dopad horší.
      Místa s vysokou kupní silou a velkou frekvencí zákazníků to tolik nepocítí. Když máte jednu hospodu na vesnici a tu zavřou, tak nemáte na výběr, kam jinam jít. Prostě tam ta hospoda buď je, nebo není.
      Proto se taky o to měli brát lidovci, vždyť ochrana venkova je jejich tradiční volební téma. Úplně se na to vykašlali.

      Vymazat
    2. Tak v tom, co píšete, Christabel, je jistě dost pravdy. Já ale pořád nevidím důvod, proč by mělo s velikostí města nějak souviset to, jestli se daří vydávat účtenky nebo nedaří, a případně i intenzita shlukování prodavaček nad plochou obrazovkou.

      Vymazat
    3. Já také nevím, proč to jde někde rychle, zatímco jinde je s tím problém. Možná to je technickými důvody, každý třeba zvolil jiný typ řešení, něco jde lépe a něco ne.

      Vymazat
  16. Spoustu kritiky na EET čtu na nejrůznějších místech. Tak jsem si pro zajímavost vypsal pár desítek kritiků a roztřídil je na ti co EET mají nebo mají mít a ty, co ne. Ta první skupina více méně nadáva a stěžuje si na několik problémů. Ta druhá skupina skýtá nepřeberné množství nejrůznějších důvodů, až se člověk smutně pousměje.Často ani nejde o EET, jen pouhá zášť k Babišovi, kde vynikají hlavně politici s podobným máslem na hlavě, jako má Babiš /že mistře Kalousku a další/. Nedivím se ODS v čele s trapným politrukem Fialou, protože do blížících voleb tato strana nemá co nabídnout. Pošťourám se ještě v několika profesích a budu hádat co je vede k zarputilému boji proti EET a Babišovi /třeba proč ne proti ANO?/ Nepříjemné doměnky nebudu zde sdělovat, není to potřeba,každý má právo na názor

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Buteo,
      to jsi k tomu přistoupil konstruktivně.
      Ale do které skupiny patřím já? Na mne ta EET taky dopadne, protože tak jednou dvakrát za měsíc mi někdo přijde zaplatit služby hotově.
      Já tedy nevím, jaké máslo má na hlavě Kalousek, jelikož se na něj tolik lidí tak moc snažilo najít nějaké levárny a dostat ho, protože jim leží v žaludku, ale nenašlo se nikdy nic. Jenom "všichni vědí" něco, co já nevím. Jenomže já na takové "všichni to říkají, všichni to vědí" moc nedám.

      Předseda ODS Fiala na mne působí jako slušný člověk. Neslyšela jsem o tom, že by něco špatného provedl. Jeho vystupování pokládám za korektní a uměřené. A například mně určitě má ODS ve svém programu co nabídnout. Jistě o ní budu před volbami vážně uvažovat jako o jedné z alternativ. Ještě uvidím.

      Vymazat
  17. Necítím se takovým odborníkem v dané oblasti, abych se mohl k EET seriosně vyjádřit.
    Proto jen odkazuji na dva protichůdné články:
    a) http://jirihermanek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=591086
    b) http://plzen.idnes.cz/eet-elektronicka-evidence-trzeb-pojizdna-prodejna-fsx-/plzen-zpravy.aspx?c=A170302_115126_plzen-zpravy_pp
    Za sebe mohou podotknout pouze to, že příliš mnoho odpůrců EET staví své argumenty na premise, že nebude-li moci živnostník krátit tržby, bude to v neprospěch zákazníka, protože mu zvedne ceny. Taková argumentace mně přijde značně šílená, protože jsem se ještě nikdy nesetkal s tím, že by někdo kradl v můj prospěch.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane Milane,

      na kriticích kritiků EET mi vadí jedna věc. Téměř nikdo z nich neodlišuje, kdy je předmětem kritiky pouhá povinnost evidovat tržby, a kdy je kritizováno megalomanské EET řešení s on-line sledováním každé kačky na mega serverech placené z našich daní.

      Návrhy na zavedení registračních pokladem (tj. autorizovaných pokladních zařízeních) tu byly mnohokrát v minulosti za předchozích vlád, leč pokaždé zamítnuty. Registrační pokladny fungují poměrně uspokojivě už řadu let třeba na Slovensku. Je to autorizované zařízení, na kterém musí každý, kdo přijímá hotovost, tento příjem registrovat a vydat zákazníkovi z registrační pokladny účtenku. Mají na to navázanou účtenkovou loterii (kterou budeme mít u nás brzo zřejmě také) a údaje z registrační pokladny musí mít přímou návaznost na účetnictví. Je to jednoduché, každý tomu rozumí, účel nekrátit daně to plní úplně stejně jako náš EET systém, nároky na technické vybavení nesrovnatelně nižší. Navíc Slovensko ponovu z povinnosti registračních pokladem vyjmulo ty úplně nejmenší živnostníky, kteří musí vést pouze tzv. virtuální registrační pokladnu (což znamená, že to mohou šudlat ručně).

      A teď si představte oproti tomu slavnou EET, kdy jen výdaje státní správy na služby 3. stran za zavedení EET byly tuším 180 mil. Kč. Připočítejte si k tomu, kolik musí stát roční správa těch serverů, různé updaty a upgrady SW, roční maintenance, výměny a opravy.. Pak k tomu připočtěte platy úředníků, co to celé měli a mají na starosti. Tohle všechno platíme a budeme platit my všichni. K tomu si přidejte neproduktivní čas jednotlivých podnikatelů, aby ten blázinec zavedli u sebe ve firmách (místo toho, aby ho věnovali zvyšování toho slavného HDP), náklady placené 3. stranám za zavedení systému atd.

      Vedle toho postavte „přínos“, který EET systém má oproti klasickým registračním pokladnám. Myslíte, že to stojí a ty peníze a nesmyslnou snahu? Myslíte, že skutečnost, že státní správa má on-line informace o každé utržené koruně v reálném čase, nějak zvýší výběr daní? Mě o tom zatím nikdo nepřesvědčil.

      Ivana

      Vymazat
    2. A ještě bych doplnila postřeh:

      Všímejte si, jak to Babiš s tím politickým marketingem ale umí. Již 2. zpráva v této diskusi (v tomto případě odkaz pana Milana na článek http://jirihermanek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=591086), kde je zmíněno, že ten, kdo má obrat pod 250.000 Kč, si může zažádat o výjimku. Nic takového neexistuje, nikdy nic takového nebylo přijato, ale v podvědomí veřejnosti už jednou provždy zůstane, že Babiš je na tyto drobné podnikatele hodný, protože jim přeci dal výjimku.

      Ivana

      Vymazat
    3. K účtenkové loterii je u nás na jedné výloze malého podnikatele úžasný nápis:
      Andrej radí: udej a vyhraj!
      Byrokratickým blbnutím a šílením ovšem nejsou postiženi jen malopodnikatelé. Např. pan MUDr. Macek píše zde: http://viditelny-macek.cz/public/kapitola.phtml?kapitola=new
      Taky dobré.
      Milan

      Vymazat
    4. Milane,
      přesně jak píše Ivana, je to megalomanské řešení; mně na tom vadí hlavně ten obrovský sběr dat a zátěž pro lidi, kteří už tak mají dost starostí a povinností.
      Mimochodem, podle některých názorů bude dalším krokem v boji s daňovými úniky zrušení hotovosti. To systému vyhovuje, platit všude kartou, tudíž vysledovatelně. Jak je někde zmíněno, v takovém Švédsku se už hotovost používá minimálně.
      Jistě si dáte dvě a dvě dohromady, co to znamená.

      Argumentace "EET znamená nutnost zdražit" mi také přijde pomýlená a nepoužívám ji.
      I když upřímně, ceny zejména v pohostinství se asi na původní úrovni nemohou udržet, tam to skutečně částečně jelo načerno. Jenomže já to těm lidem nezávidím, když chce někdo provozovat kvalitní restauraci, je to dřina, nebo spíš otročina. Klidně bych k tomu přistupovala tak, že když takový hostinský dobře vaří, ať si ty peníze nechá. On si je zaslouží a jestli bude o jedno komunitní centrum ve městě méně - no tak bude. Z toho se nám ekonomika nepoloží.

      Vymazat
    5. A víte, co je na tom paradoxní?

      .. ano, řada hospod zdražila po zavedení EET, alespoň tady v Praze zdražily polední obědová meníčka skoro všechny restaurace.
      Ale co to znamená? No přeci, že z té daňové "úspory", o kterou jakože hospodští obírali stát, těžili i všichni ti strávníci, bo to měli levnější. Hospodští se jednoduše o tu daňovou úsporu dělili se svými zákazníky, nenechali si ji jen pro sebe. Proč to ještě nikomu nedošlo?

      Ivana

      Vymazat
    6. Ivano,
      mně to došlo:-)
      Taky jsem si už říkala, že minimálně EET pro restaurace (včetně navýšení výběru daní) zaplatí všichni, kdo chodí jíst.
      Navíc to navýšení je diskutabilní, čísla jsou nejasná, statistiky se všelijak ohýbají. Podle mne to nebude tak horké, protože taková hospoda nejspíš třeba půlku tržby stopila, ale taky musela samozřejmě stopit část nákladů, tj. vstupů.
      Takže když vše pojede teoreticky "na bílo", daňový odvod to o polovinu nezvýší, si myslím.

      Vymazat
    7. Samozřejmě máte s těmi čísly pravdu. A ani není potřeba "ohýbat" statistiku. Stačí jen demagogická interpretace údajů a porovnávání hrušek s jablky: http://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/novinky/2017/cisla-financni-spravy-o-rustu-trzeb-se-o-7871.
      U této tiskové správy jsme se doma hodně bavili :). Skoro by to bylo na vyhlášení soutěže "Najdi všechny logické nesmysly".

      Ivana

      Vymazat