pondělí 27. března 2017

Vážně o Czexitu

Euroskeptik jako já to má u voleb vždycky trochu složité. Pokud nechci volit obskurní ministraničky z okrajů politického spektra, představuje každá volba z podstaty věci "menší zlo". Neexistují u nás, nebo donedávna neexistovaly, mainstreamové strany, které by byly schopny získat a vykonávat podíl na moci a zároveň zastávaly skutečně euroskeptické postoje.

Ale po loňském referendu ve Velké Británii, ve spojení s hlubokou krizí, v níž se EU nachází, mi přece jen svitla jiskřička naděje. Možná se Czexit časem stane tématem i u nás. Je to ještě dlouhá cesta, ale mohla by už začít.

Podle mého názoru existují dvě možnosti: tou první je trpně čekat, až se Evropská unie samovolně rozpadne. Až se rozloží, ztratí svou legitimitu a... málem jsem napsala akceschopnost, ale to určitě není výstižný atribut, kterým by EU disponovala.
Druhou možností je zahájit dialog o našem vystoupení. Vydat se po stopách Velké Británie. Už jen otevřít tuto otázku je ošemetné, protože první námitka zní logicky: jak je na tom Velká Británie a jak jsme na tom my? Rozdíl v ekonomické síle obou zemí je značný, což samozřejmě dává ostrovnímu království zcela jinou vyjednávací pozici.

Členství v EU bylo dosud národu politickými elitami předkládáno jako dějinná nutnost, jako podmínka, bez níž nemůžeme v Evropě smysluplně existovat, jako nutný předpoklad ekonomického růstu. Já se domnívám, že tyto premisy jsou chybné.
Vadí mi, že je nám setrvání v EU prezentováno jako jediná alternativa vývoje. Proto mne potěšila zpráva o vzniku nového hnutí, jehož cílem je vyvolat referendum o tom, zda má Česká republika zůstat členem EU, či nikoliv.
Doufám, že se o tom konečně začne seriózně hovořit. Jsme na to připraveni?

Odkazy:
hnutí Referendum o Evropské unii
petice - souhlas s registrací hnutí

25 komentářů:

  1. Mně stačí to úplně první slovo na té stránce, na niž odkazujete. Tak si kultivovanou komunikaci opravdu nepředstavuji.
    Vladimír

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vladimíre,
      DFens si už před lety vytvořil vlastní pojmosloví, kterým označuje různé typy lidí, například takové, kteří obírají ostatní o jejich svobodu, nebo se zbytečně hrbí. Chápu, že to označení není slušné - ale oni ti lidé jsou neslušní. Jak chcete označovat lidi, kteří se vyvyšují nad ostatní, uzurpují si moc, diktují, omezují jednotlivce a tváří se jako majitelé jediné pravdy?
      Když se přes tu vulgárnější terminologii přenesu já...;-)

      Vymazat
    2. Já se omítám přenášet, protože jsem přesvědčen, že diskutovat a argumentovat lze za každých okolností solidně; jazyk je na to bohatý dost. Pokud protistrana slušně formulované argumentaci nechce rozumět, pak debata s ní tak jako tak nemá smysl. A pokud má někdo potřebu se ke slovním vulgaritám uchylovat, s tím se prostě z těchto důvodů nebavím a nemá moji důvěru.
      S úctou Vladimír.

      Vymazat
    3. Vladimíre,
      já u podobných vulgarit rozlišuji jejich účel. Pokud jde o nějaké samoúčelně sprosté výrazy, tak jdu od toho, protože takové diskuse se nechci účastnit.
      Ale jiná věc je, když má nějaký vulgární výraz v textu své opodstatnění. To pak beru jako sice vulgární, ale výstižné a nevadí mi to.

      Jinak ale respektuji, pokud kvůli tomu něco číst nechcete nebo se nechcete účastnit nějaké diskuse. Jsou to Vaše kritéria, rozumím tomu, že je uplatňujete.

      Vymazat
  2. Mi přišla podnětná tato úvaha:
    http://neviditelnypes.lidovky.cz/evropa-ceska-republika-jako-tyrana-manzelka-fzj-/p_politika.aspx?c=A170322_215525_p_politika_wag

    VlaM: Blog D-Fens a jeho hlavní autor se věnuje situacím, kdy je už dávno kultivovaná komunikace celkem bezpředmětná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pefi,
      ano, sice bych nevolila tak dramatické obraty jako autorka článku, ale s vyzněním souhlasím.

      Bezpředmětnost kultivované komunikace... tak. Já si tedy myslím, že v zásadě vše lze komunikovat slušně, jenomže tady je celkem jedno, jak se komunikuje, protože dialog v zásadě není vůbec připuštěn.

      Vymazat
    2. Ano, ten článek se mně také líbil.
      I když je psaný s "ženskou" logikou, tedy emotivně a jen přirovnáním.
      Milan

      Vymazat
  3. D-Fense nesleduji, takže jsem o petici nevěděl a dnes už je pozdě na to, abych si oběhl rodinu a podpisy posbíral, když uzávěrka je právě dnes. Škoda.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      možná není pozdě. Neumím odhadnout, kolik podpisů a jak rychle se sesbírá, třeba jich bude nadbytek, ale také se může hodit každý podpis. Nevím ale, kde to zjistit.

      Vymazat
  4. Odpovědi
    1. Vida, to jsem nevěděla.
      Jenže: předkladatelé z Úsvitu, vláda vyjádřila nesouhlas, ve sněmovně to leží už pěkně dlouho. Takže asi nebudu daleko od pravdy, že z tohoto mraku pršet nebude.

      Vymazat
    2. Zkuste si přečíst odůvodnění nesouhlasu s vypsáním referenda, které vláda vypustila. Já jsem z toho málem spadl ze židle.

      "nesouhlasíme mj proto, že) ... Nelze totiž předpokládat, že by se občané v referendu rozhodli stejně, pokud by znali konkrétní podmínky vystoupení sjednané v dohodě o podmínkách vystoupení členského státu z Evropské unie."


      Co bude příště ? Zkusí vláda zrušit volby, protože se neví, jak volby dopadnou a co kdyby náhodou pak po volbách voliči nesouhlasili s tím jak volby dopadly ?
      Opravdu se členové vlády zbláznili, nebo jsem naopak blázen já, když si myslím, že takovéto odůvodnění je zcela antidemokratické a čekal bych ho v nějakém totalitním režimu, ale ne v ČR !?

      Vymazat
    3. Ano, je to obecně velice málo známá předloha. Vyjadřovala se k ní jen SSO. A to je obecný problém všech těchto iniciativ. Nikdo o ničem nic neví a vymýšlí kolo.

      Opravdu se členové vlády zbláznili, nebo jsem naopak blázen já, když si myslím, že takovéto odůvodnění je zcela antidemokratické a čekal bych ho v nějakém totalitním režimu, ale ne v ČR !?
      Přečtěte si vládní stanoviska ke všem návrhům Úsvitu. Spadnete ze židle víckrát.

      Vymazat
    4. GP,
      já si tak trochu myslím, že dokud se toho neujme nějaká z mainstreamových stran, tak to stejně nemá šanci. V tomto směru sázím tak trochu na ODS, která k tomu má podle mne nejblíž. Jenomže když se kouknu do jejího programu, nevypadá to nadějně:
      http://www.ods.cz/programy/4-pilire

      Vymazat
    5. Pefi,
      to jste měl odvahu, když jste si k tomu četl vládní stanovisko. Skoro můžu být ráda, že jsem se mořila s daněmi a účetními výkazy a neměla čas si to prostudovat.
      Ale včera jsem dobojovala:-)

      K tomu odůvodnění: pokud byli občané dost dobří k tomu, aby hlasovali o vstupu, proč by neměli mít kompetenci hlasovat o setrvání? Vždyť to jsou stále titíž občané. A dokonce mohou posoudit, co jim členství v EU přináší a co bere, takže jsou o tu zkušenost bohatší.

      Vymazat
    6. Tímto se taky omlouvám, pokud jsem tu v březnu měla nějaké diskusní pauzy, nereagovala a podobně. Letos to bylo s daněmi jen tak tak, ještě včera večer jsem se snažila splácat poslední výkazy.
      (Do června odkládám jen máloco, mám raději vše hotové v březnu, protože už takhle je to otrava, a sedět nad tím, když jsou všichni u vody nebo na grilování, to fakt ne...)

      Vymazat
    7. A ukazuje se, že kandidát proti Zemanovi je nevolitelný. Nepovažuje za vhodné, aby občané měli mít právo vyjádřit se, zda chtějí nebo nechtějí být nadále členy EU:
      http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Jiri-Drahos-Referendum-o-EU-ne-Lide-jsou-diky-internetu-lehce-zmanipulovatelni-482147
      Věc je tedy jasná a není nutno nadále aktivity tohoto kandidáta sledovat.
      Milan

      Vymazat
    8. Milane,
      v sobotním Právu byl s prof. Drahošem velký rozhovor, tam se v tomto smyslu také vyslovil proti referendu o EU.
      Doufám, že mi v nejbližších dnech vybude čas, abych se tady názorům nového kandidáta na prezidenta pověnovala, je to zajímavé.
      Teď to ale nejde, zítra vyjde ještě jeden nanicovaný článeček, snad potom... šest soudních jednání v jednom týdnu je dost i na mne:-)

      Vymazat
    9. No tak to se můžete inspirovat třeba i zde:
      http://viditelny-macek.cz/public/kapitola.phtml?kapitola=new
      Milan

      Vymazat
  5. Czexit samozřejmě ano, ale...
    Není to cíl sám o sobě, je to jen nutná podmínka, jak obnovit nezávislý a svrchovaný stát a prostředek k tomu opravdu důležitému - stabilnímu, pružnému, ekonomicky úspěšnému systému vládnutí.
    Referendum v tuhle chvíli ještě není vhodné, hrozí, že neuspěje, protože by se spustila akce FEAR jako v Británii a dost možná by uspěla. Nejprve potřebujeme solidní Orban-like vládu, o který bude eurověrchuška mluvit jako o ohrožení demokracie. To je důkaz, že ta vláda zastupuje české, nikoli bruselské zájmy.
    Vláda bude muset jít agresivně proti EU, reprezentované Šulcem, Merkelovou nebo Junckerem, zaměřenou vládu. Vláda musí začít hájit české zájmy (a je jich dnes strašná hromada už vytunelovaných EU nebo pod útokem - intervence proti měně, dotační korupce, roztahování byrokracie, připravuje se další útok proti energetice, o dovozu pakáže z Afriky a Asie ani nemluvě).
    Přitom musí jednoduše ignorovat odpor z EK a Německa až to dovede do velkého rozkolu a konfliktu, kdy každý vůl uvidí, že vláda hájí naše zájmy a Brusel je proti.
    Pak má referendum silnou šanci.
    Pokud vůbec bude nutné. Když se do toho takhle pustí více zemí, tak se ten bordel na kolečkách rozpadne jak SSSR.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já si nejsem jistá, že vláda á la Orbán by byla to, co si zde přeju. Nějak se mi ty zprávy z Maďarska nezdají, tedy Maďarům to možná vyhovuje, ale nevím nevím, jestli by to bylo to pravé pro ČR.

      Žádná vláda, která by šla agresívně proti EU, není vůbec na obzoru, protože nevím o politikovi, který by měl šanci vyhrát volby a zároveň odmítal EU. Nikdo takový tady vůbec není a nejspíš nespadne z nebe.

      Že se EU rozpadne, to si také myslím. Mělo by se tak stát raději dříve, ono rozpady takových celků taky nemusí proběhnout úplně splavně...

      Vymazat
    2. Mínil jsem replikovat (a ještě přitvrdit) Orbánovy postoje k EU. Zprávy z Maďarska v médiích ignoruju, jsou to vesměs propagandistický pokrouceniny. Když už, tak na YT jsou k vidění jeho projevy.

      Ano, žádná taková vláda se tu nerýsuje, a proto budem dál upadat a chudnout, co by eurovazalové. My prostě potřebujeme držku pořádně do bláta, aby se něco dělo. To je rozdíl mezi Čechy a Poláky s Maďary, nejsme nacionalisti a to je základní příčina proč nám ukážou, a už ukazují, záda v politice i v ekonomice.

      Vymazat
    3. Jen velmi málo Čechů umí maďarsky a proto se našim novinářům o Maďarsku lže velmi snadno.
      Milan

      Vymazat
    4. Ad Poláci a Maďaři: já jsem docela ráda za Visegrádskou skupinu, resp. byla bych radši, kdyby byla soudržnější, jednotnější a postupovala v EU koordinovaně. Tím už by si tam nějaký hlas vydobyla, přece jenom to není v součtu tak málo obyvatel.

      Vymazat
  6. Podle mne je Czexit pěkná a důležitá věc, ALE.

    ČR byla skutečně příliš ekonomicky svázána s EU, takže si nemůže dovolit vystoupit sama. EU je semitotalitní organizace (po chování Komise ohledně COM2015(750) to již není nadsázka ni hyperbola), která chtěla za trest kvůli jejímu vystoupení zničit a zlikvidovat i Velkou Británii, která má podporu USA, je ostrovní zemí s vynikajícími obchodními vazbami na zbytek světa, a doposud ji vydírá a chce ji alespoň okrást o stamiliardy na arbitrážích.

    Dovedete si představit, jak by vypadal izolovaný Czexit?

    Osobně věřím - a modlím se za - jedinou reálnou možnost: vystoupení celé Vyšegradské 4 z EU najednou. A ideálně ještě s Rakouskem, tzn. vystoupení celé Vyšegradské 5ky - alias Mitteleuropy.

    Viz dvě volně související úvahy různých autorů na podobné téma:
    http://www.jamapekelna.cz/wordpress/?p=571
    https://krabice.wordpress.com/2016/05/03/ani-zapad-ani-vychod-svobodna-mitteleuropa-mezi-extremy/

    OdpovědětVymazat