sobota 20. května 2017

Krásné a nebezpečné

21. základna taktického letectva Čáslav pořádala dnes den otevřených dveří. Na akci bylo možné přicestovat vlastním letadlem, ale my jsme tam přijeli autem.

Bylo to poprvé, co jsem navštívila armádní přehlídku zaměřenou čistě na letectví. Jistě nemusím zdůrazňovat, že jsem byla nadšená. Jako vždy, když se k něčemu takovému nachomýtnu.

Pořádaní takových akcí pokládám za správné. Armáda stojí daňové poplatníky obrovské peníze a je jenom dobře, pokud se technika a vojenské dovednosti předvedou veřejnosti. A veřejnost to vděčně vítá a využívá, protože každá taková událost je mimořádně hojně navštívená. Ani se nedivím.

Poprvé jsem viděla vystoupení leteckých akrobatů z týmu Red Bull Flying Bulls. Nevím, jak bych to popsala. Fascinovaně jsem zírala na oblohu a vnímala jenom nebe, letadla a hudbu, která k tomu pro vyšší divácký zážitek hraje. Pilot Martin Šonka předvedl pak ještě samostatné vystoupení, a jak zdůraznil moderátor, sledovali jsme světovou špičku světové špičky.
I další stíhačky byly pozoruhodné; nejpůsobivější dojem ve mně zanechala švýcarská armádní akrobatická skupina Patruille Suisse. Nedokážu pochopit, jak je možné ty formace ve vzduchu udržet v takovém tvaru a tak moc blízko u sebe; když si vzpomenu na průlet jedné stíhačky v protisměru proti třem dalším, tají se mi dech ještě teď.
Člověk by skoro zapomněl, že vývraty, ukázky nejvyšší rychlosti a nejpomalejšího možného letu a různé zábavné kličky pro diváky nejsou pravým účelem existence těchto strojů, že někde na té základně čekají 24 hodin denně sedm dní v týdnu piloti připravení v příštím okamžiku odstartovat a zasáhnout. Doufejme, že to nebude třeba.

Zajímavé dynamické ukázky předvedly i vrtulníky. To je zase jiná kapitola, člověk se přenese do různých filmových obrazů, které se mu mimoděk v mysli vybavují. Záchrana zraněné osoby posádkou transportního vrtulníku, za asistence dalšího bitevního stroje, je samozřejmě divácky maximálně atraktivní, úplně nás to táhlo blíž a blíž k okraji vyhrazeného prostoru, abychom lépe viděli.
Program nabízel rovněž řadu statických ukázek, nejen letadel, ale i automobilů, včetně vojenských veteránů, a mnoho informačních stánků. Mne zaujal stánek stanice biologické ochrany letiště; vůbec jsem netušila, že letiště chová vlastní dravce, jejichž úkolem je plašit ptáky, protože srážka s opeřencem je pro letadla velmi nebezpečná. Pokud jsem si to dobře zapamatovala, tak stroj letící rychlostí 900 km/h je při srážce s dvoukilovým ptákem vystaven nárazu odpovídajícímu 25 tunám.

Pořadatelé dne otevřených dveří si zaslouží velkou pochvalu; připravili celodenní rodinný program, zábavný, poučný a pro mne fascinující. Musím říci, že mne překvapil rozsah této akce a také rozlehlost samotné základny.

Když jsem zakláněla hlavu a obdivovala umění těch skvělých pilotů, bezděčně jsem si vzpomněla na Maryšku, manželku správce pivovaru z Hrabalových Postřižin. Myslím na ni v poslední době často, vlastně každý den... když jedu na kole s dětmi, když si jdu v horku pro pivo, když vidím v zrcadle, jak mi kadeřnice zkrátila vlasy,... Co to říkala o svém výstupu na komín?
"Bylo to krásné. Protože to bylo nebezpečné."

To, co jsem dnes viděla, je nebezpečné. Protože je to krásné.


8 komentářů:

  1. a což takhle se ještě v něčem rychlém proletět a hlavou dolů

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Buteo,
      tak to určitě ne!

      Zkusila jsem si před několika lety jenom poklidný vyhlídkový let, i toho jsem se bála, nakonec se mi to líbilo, ale bude trvat dlouho, než se odhodlám to zopakovat.
      Tady, podívej:
      http://panirtenka.blogspot.cz/2013/08/u-letcu.html

      Vymazat
  2. Také jsem byl s dětmi, bylo to super. Ač v podstatě pacifista, vojenská technika mě fascinuje. A to zpožděné dunění a plavný let gripena vzduchem nad hlavou...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dalimile,
      ať pacifista, nebo ne, je opravdu snadné nechat se okouzlit vojenskou technikou.
      Gripeny a F šestnáctky jsou opravdu impozantní:-)

      Vymazat
    2. Ono je okouzlení a - řekněme dokouzlení. Kdyby Gripeny a F16, atd. nebyly, bylo by všem lépe.
      bbb

      Vymazat
    3. BBB,
      myslíte, že by všem bylo lépe, kdyby například mohl kdokoliv civilním letadlem napálit do Temelína? Nebo do Pražského hradu?
      Nesdílím tento názor.

      Vymazat
  3. Zcela mimo téma si dovolím upozornit na úžasný fór:
    http://echo24.cz/a/i3KVh/za-vsim-zlym-je-penis-publikoval-vedecky-casopis-nepoznal-hoax
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      díky za odkaz.
      Je to sice vtipné, ale zároveň docela smutné.

      Vymazat