středa 5. července 2017

Festivalová vteřina

Jestli se u nás koná nějaká významná kulturní akce, o jejíž návštěvě mne nikdy nenapadlo uvažovat, pak je to Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. Nejsem filmový fanoušek, především proto, že na mne téměř každý film, který shlédnu, hluboce zapůsobí a musím o něm příliš dlouho přemýšlet. Zprávy ze života celebrit také nevyhledávám, maximálně si na netu kliknu, abych viděla, jaké se právě nosí šaty. Návštěvu festivalu proto klidně přenechám vážným zájemcům.

Ráda bych ovšem viděla toho, kdo by měl morálku odmítnout třídenní pozvánku přímo do srdce festivalu, kterou dostal manžel jako pozornost od obchodního partnera. Tedy, já jsem původně řekla "díky za nabídku, ale mám moc práce", jenomže toto odhodlání mi vydrželo jen chviličku. Takové pozvání se zkrátka do koše nehází; nedokázala jsem to ani já.
Dnes jsme se proto vrátili z Karlových Varů a já spěchám zaznamenat si sem některé postřehy. Zdaleka ne všechny, protože témat k přemýšlení jsem si z té krátké návštěvy přivezla tolik, že bych o nich mohla psát celý měsíc.

Především jsem vděčná za možnost nahlédnout do festivalového dění, zejména když naše akreditace zahrnovala i různé služby, které činí návštěvu takové akce příjemnější. Ubytování bylo perfektní, parkování zajištěné a hodně nám také pomohla možnost využívat oficiální festivalovou dopravu. Bylo to také poprvé  a možná i naposled , kdy jsem si mohla dát narozeninový drink v Becher´s baru.

Pokud jde o to hlavní, zahrnovala akreditace vstupné na několik filmů, ale to neřeší ten zásadní problém, totiž získání lístků na konkrétní představení. Rozhodli jsme se neprat o místa a vzít, co na nás zbude. Shlédli jsme proto  poněkud kuriózně  japonský němý film z 30. let minulého století Osenina zkáza, a to v rámci pocty režisérovi Kendži Mizogučimu. Film nakonec nebyl tak němý, jak bylo avizováno, jeho téma bylo nadčasové a jako bonus byl promítán v Karlovarském městském divadle, které jsem si tak mohla prohlédnout zevnitř; je opravdu honosné, jeho styl odpovídá lokalitě, kde stojí. Druhý film, který nám bylo dopřáno vidět, byl divácky atraktivnější snímek Cukrář, uváděný v hlavní soutěži, dokonce s následnou besedou s tvůrci; o tomto filmu napíšu zvlášť.

Čas v Karlových Varech ubíhal neuvěřitelně rychle. Jakoby každá hodina trvala deset minut a každá minuta jen pár vteřin. Snad to bylo tím, že jsme měli dovolenou, ale spíš tím pověstným "festivalovým životem".
Má atmosféru, je to tak. Potkat ve foyer Marka Ebena nebo na schodech Ivu Janžurovou dodává akci ten správný nádech něčeho, co se neděje každý den. Červený koberec je kratší, než bych čekala, a na denním světle nepůsobí tak zářivě. Z legrace jsem se nechala vyfotografovat u stěny potištěné logem festivalu, kde se fotí hvězdy pro bulvární noviny. U hotelu Thermal to opravdu žije, barmani zručně míchají koktejly, firmy se předhánější v prezentaci svých značek a každý prostě MUSÍ do Finlandia Kokos Baru... právě teď, když tohle píšu, se tam určitě rozjíždí další festivalová party.

Ale já už tam nejsem. Moc ráda jsem tam nahlédla, ale to bylo včera; dnes už netoužím tam být. Vybalila jsem z kufru šaty, kabelky a boty na vysokém podpatku a pak jsem si zaskočila se džbánkem naproti do staré hospody na rohu naší ulice. Letos tam začali točit tmavou jedenáctku.


PS. Děkuji manželovi za pozvání a panu ... za nabídku MFF navštívit.


9 komentářů:

  1. Tak s tím pivem sis u mne velice významně šplhla:-)

    Náš intelektuál brigádničí u nějaké cateringové firmy a občas se nachomýtne k nějaké akci "horních 10 000" nebo celebrit, polobrit apod. Skoro mám dojem, čím větší honorace, tím horší lidé. A za "horší" si dosaď cokoliv ad libidum, od prase přes hulvát po zloděj.
    Ani na MMF to není jiné, a to tam byl jen jednu noc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sejre,
      letos mi to tmavé fakt chutná, no a ta pěna... dneska jsem z festivalu spadla rovnou do kanceláře, ještě ke všemu mezi účetnictví, což je tvrdý dopad, takže přemýšlím, že včerejší akci přes ulici zopakuji:-)

      Pokud jde o ty lidi, nejspíš je to tak, že čím větší honorace, tím je to stále stejné. Lidi jsou lepší a horší, jako všude. Já se mezi takovými lidmi moc nepohybuji, ale co tak vidím, tak problémy mají vlastně všichni podobné napříč společností, jenom na jiných životních půdorysech: partner, rodina, děti, zajištění, práce, zdraví...

      Vymazat
  2. To "ad libidum" mě dostalo. Sice je to nesmysl, nic takového neexistuje, ale připomíná to rajcovní věci. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obvykle se podepisuji: Vladimír.

      Vymazat
    2. Vladimíre,
      zrovna na Vás jsem myslela, že by se Vám ten film asi nelíbil.

      Vymazat
  3. Christabel, to já nevím, tu Čokoládu jsem nakonec taky skousnul a tenhleten film si možná časem bez skrupulí pirátsky stáhnu a taky se na to mrknu.
    Ale ten můj předchozí příspěvek byl o latině. To choulostivé v uvozovkách mě fakt praštilo mezi oči a vůbec jsem k tomu nepotřeboval být pozorný čtenář, jak jste mě onehdy chválila.
    Vladimír

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vladimíre,
      ano, vím, že jste reagoval na jiný komentář, jenom se mi vybavilo, když jsem Vás tu viděla, že jsme si tady v komentářích povídali celkem nedávno o jiném filmu.
      Tak to ráda slyším, že jste shlédl Čokoládu. Můžete mi napsat, jestli to bylo tak špatné, jak popisoval Vámi odkazovaný zdroj, nebo jestli se na tom přece jen dalo něco pozitivního najít:-)

      Vymazat
    2. Ale tak určitě, nic snad nezaujme víc, než starosta rozpláclý ve vitríně s pomazanou hubou. Takže z tohoto pohledu je to koukatelné. A už vím o jedné čokoládové manufaktuře ve vzdáleném okolí, kam, doufám, časem zajdu na čokoládu s kari. No ale pozadí toho filmu je takové chladně pohanské, to se nedalo ani přes přívětivé tváře hlavních postav jen tak odfiltrovat.

      Vymazat
    3. Vladimíre,
      tak mne například v tom filmu více než starosta zaujal Johny Depp:-)
      Pozadí je skutečně pohanské, ale křesťanského je v tom filmu také dost. Mne spíše zajímalo srovnání Vašeho dojmu z filmu s tím zdrcujícím nedoporučujícím hodnocením, na které jste tehdy upozornil - tedy zda to podle Vás odpovídalo.
      Už si nevybavuji detaily diskuse, ale mám dojem, že mi tehdy připadalo, že se to hodnocení velice míjí s podstatou filmu.

      Vymazat